• Посилання скопійовано

Транспортний податок у запитаннях і відповідях

25000 грн на рік — саме таку суму повинен сплатити власник автомобіля, який, за логікою наших законодавців, є «розкішшю». Чи завжди слід сплачувати цей податок? Чи можна уникнути сплати такої чималої суми? Ці та деякі інші запитання розглянемо далі.

Підприємство має автомобіль Nissan Murano 2013 року випуску, об'єм двигуна 3,5 л, пробіг 109500 км. Чи повинен власник сплачувати транспортний податок за 2015 і 2016 роки?

Транспортний податок є однією зі складових податку на майно (пп. 265.1.2 ПКУ). Власники легкових автомобілів (як юридичні особи, так і фізичні1), у разі якщо їх «залізні коні» використовувалися менше (до) 5 років, а також мають ще одну важливу характеристику (про яку далі), крім усіх інших витрат на утримання такої власності, повинні також сплатити до бюджету транспортний податок. Щодо другої вищезазначеної характеристики, то в 2015 і 2016 роках вони не збігаються. У 2015 році треба було контролювати об'єм двигуна автомобіля — цікавив об'єм, що перевищував 3000 куб. см. У 2016 році об'єкт оподаткування «підкоригували» і другу необхідну умову змінили. Замість об'єму циліндрів двигуна в 2016 році слід контролювати середньоринкову вартість такого транспортного засобу. Легкові автомобілі, вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня (у 2016 році — це 1378 грн х 750 = 1033500,00 грн), є об'єктом оподаткування (пп. 267.2.1 ПКУ). Також додали уточнення за роками використання: у 2015 році було 5 років використання (дата початку використання — це дата реєстрації), в 2016 році стало 5 років включно (!) від дати випуску. А ось ставка залишилася незмінною — 25000 грн за кожен календарний рік (п. 267.4 ПКУ).

Отже, автомобіль Nissan Muranо — це легковий автомобіль. Об'єм двигуна — понад 3000 куб. см. Також із контексту запитання зробимо висновок, що термін використання автомобіля не перевищив 5 років (незалежно, від чого рахувати: від дати реєстрації авто чи від дати випуску). Таким чином, обидві умови для відповідності об'єкту оподаткування 2015 року дотримуються. А ось щоб визначити, чи й надалі залишатиметься автомобіль об'єктом оподаткування в 2016 році, слід з'ясувати його вартість. Згідно з пп. 267.2.1 ПКУ, така вартість визначається Мінекономрозвитку2 за методикою, затвердженою КМУ, виходячи з марки, моделі, року випуску, типу двигуна, об'єму двигуна, типу коробки перемикання передач, пробігу легкового автомобіля. Вартість кожного автомобіля повинна розміщуватися на офіційному сайті Мінекономрозвитку3.

1 У тому числі нерезиденти.

2 Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику економічного розвитку.

3 http://www.me.gov.ua/Vehicles/CalculatePrice?lang=uk-UA.

Отже, заходимо на сайт, вносимо необхідні дані і дізнаємося середньоринкову вартість автомобіля Nissan Murano в 2016 році. Згідно з розрахунковими даними, які видає сайт http://www.me.gov.ua, середньоринкова вартість ТЗ становить 641070,45 грн. Таким чином, власники автомобіля Nissan Murano (2013 року випуску, об'єм двигуна 3,5 л, пробіг 109500 км) можуть не турбуватися про необхідність сплати транспортного податку в 2016 році.

Чи є порядок оцінки автомобіля для транспортного податку в 2016 р.?

Перш ніж говорити про методику оцінки середньоринкової вартості автомобіля, уточнимо відповідальних осіб за обчислення суми цього податку.

Фізичні особи. Обчислює суму податку контролюючий орган за місцем реєстрації такої особи (пп. 267.6.1 ПКУ). Податкове повідомлення-рішення про сплату суми транспортного податку і відповідні платіжні реквізити надсилаються (вручаються) платникові податку за місцем його реєстрації до 1 липня року базового податкового (звітного) періоду (року). Отже, до 01.07.2016 р. власники автомобілів, що підпадають під об'єкт оподаткування, повинні були отримати відповідні повідомлення-рішення від податківців.

Звідки отримують дані про об'єкти оподаткування податківці?

Відомості, необхідні для розрахунку транспортного податку, податківцям надають органи внутрішніх справ (пп. 267.6.3 ПКУ). До 1 квітня 2015 р. вони були зобов'язані подати контролюючим органам за місцем реєстрації об'єкта всі наявні відомості, а з 1 квітня 2015 р. — робити це щомісяця, протягом 10 днів після закінчення календарного місяця. Тобто органи внутрішніх справ щомісяця надають дані контролерам за місцем реєстрації об'єкта оподаткування станом на перше число відповідного місяця. Форма подання таких відомостей затверджена наказом Мінфіну від 16.06.2015 р. №563.

Юридичні особи обчислюють суму транспортного податку самостійно. Такий розрахунок юрособи повинні зробити досить швидко: до 20 лютого звітного року слід розрахувати суму податку станом на 1 січня цього самого року. Отже, до 20.02.2016 р. юрособи повинні були подати контролюючому органу за місцем реєстрації автомобіля Декларацію з транспортного податку1 з розбиттям річної суми рівними частками поквартально (пп. 267.6.4 ПКУ).

Отже, фізичним і юридичним особам важливо розуміти методику розрахунку середньоринкової вартості автомобіля, щоб проконтролювати відповідність даних у податковому повідомленні-рішенні або розуміти, на якій підставі відбувається розрахунок на сайті Мінекономрозвитку.

Механізм визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів установлено Методикою №66 і Порядком №403. Середньоринкова вартість автомобіля розраховується за методом аналогії цін ідентичних автомобілів за формулою, визначеною у пункті 3 Порядку №403. За ціну нового транспортного засобу береться ціна нового автомобіля з урахуванням марки, моделі, типу двигуна, об'єму двигуна, типу коробки перемикання передач з офіційних прайс-листів виробників (дилерів).

Згідно з п. 4 Методики №66, інформація про ціни нового автомобіля з урахуванням марки, моделі, типу двигуна, об'єму двигуна, типу коробки перемикання передач подається до 10 січня базового податкового (звітного) періоду (року) державним підприємством «Держзовнішінформ» до Мінекономрозвитку. Саме на Мінекономрозвитку покладено обов'язки з визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів з метою віднесення таких автомобілів до об'єктів оподаткування транспортним податком.

Розглянемо на прикладі2 розрахунок середньоринкової вартості на сайті Мінекономрозвитку. Для розрахунку треба внести такі дані щодо транспортного засобу на дату розрахунку (див. таблицю).

Таблиця

Дані для розрахунку середньоринкової вартості автомобіля (до запитань 1 і 2)

Характеристики
Ввідні дані
Тип автомобіля легкові автомобілі
Марка автомобіля Nissan
Модель автомобіля Murano, 3,5 л, внутрішнього згорання, бензин, АТ
Рік випуску автомобіля 2013 р.
Пробіг, км 109500 км.

1 За формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 10.04.2015 р. №415.

2 Для прикладу взято дані з попереднього запитання.

Автоматично на сайті буде зроблено розрахунок, і користувач побачить, що середньоринкова вартість такого ТЗ становить 641070,45 грн.

Як бути, якщо від податківців надійшло необґрунтоване повідомлення-рішення щодо транспортного податку?

Як ми бачимо, на розрахунок однієї з важливих характеристик автомобіля (середньоринкової вартості) впливає чимало чинників. Наприклад, дані про фактичний пробіг автомобіля можуть змінити кінцевий результат у розрахунку. Платник податку може здійснити свій незалежний розрахунок такої середньоринкової вартості і визначити, що його розрахунок не збігається з розрахунком, наведеним у податковому повідомленні-рішенні. Наприклад, фізособа може визначити, що її автомобіль з урахуванням пробігу коштує менше 1033500 грн, а відповідно, такий автомобіль взагалі не є об'єктом оподаткування.

У такому разі, згідно з пп. 267.6.10 ПКУ, фізособи — платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем своєї реєстрації для проведення звіряння даних щодо:

а) об'єктів оподаткування, які перебувають у власності платника податку;

б) розміру ставки податку;

в) нарахованої суми податку.

ПКУ не передбачено переліку документів, що впливають на середньоринкову вартість легкового автомобіля, і не визначено органи, що мають право видавати такі документи. Проте в ЗIР, підкатегорія 111.051, податківці наводять як приклади вищезгаданих документів акт приймання-передачі транспортного засобу, його складових частин (систем) для надання послуг з технічного обслуговування та ремонту тощо. Крім того, пп. 267.6.10 ПКУ вказує на оригінали документів, що підтверджують право власності на об'єкт оподаткування, перехід права власності на об'єкт оподаткування, а також інші документи, що впливають на середньоринкову вартість легкового автомобіля (зокрема, це стосується пробігу, адже цей показник змінюється протягом використання об'єкта оподаткування).

Податківці в роз'ясненні наголошують: якщо під час звіряння з фізособами — платниками податку будуть виявлені розбіжності між даними контролюючих органів та документами платника податку, які впливають на середньоринкову вартість автомобіля, то визначає середньоринкову вартість з урахуванням додаткових даних від фізособи також виключно Мінекономрозвитку. Перерахунок суми податку, надіслання (вручення) нового податкового повідомлення-рішення здійснюватимуться податківцями після отримання оновленої інформації від Мінекономрозвитку.

А згідно з пп. 267.6.10 ПКУ, у разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними платника податку контролюючий орган за місцем реєстрації платника податку здійснює перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

Окрім вартості автомобіля, досить багато розбіжностей із податківцями виникає і щодо часу п'ятирічного терміну його використання (для 2015 р.) чи п'ятирічного стажу з часу випуску (для 2016 р.). Уточнення «п'ять років включно» з'явилося щойно в 2016 році, що могло бути предметом суперечок для обчислення транспортного податку за 2015 рік. Також, на думку окремих судів2, у разі реєстрації (випуску) автомобіля в середині року весь рік реєстрації (випуску) можна вважати одним календарним роком.

1 Відповідь на запитання «Які документи надає контролюючому органу ФО — платник транспортного податку в разі виявлення розбіжностей у відомостях щодо фактичного пробігу з метою проведення перерахунку суми податку?».

2 Див. постанову Колегії суддів Харківського апеляційного адміністративного суду від 27.01.2016 р. у справі №820/10269, http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/55379631.

Отже, якщо згоди з податківцями так і не було досягнуто і є достатньо аргументів на свій захист, то платник податку також має право оскаржити податкове повідомлення-рішення через податкову вищого рівня або суд.

Якими є терміни сплати транспортного податку для фізичних і юридичних осіб?

Фізичні особи. Транспортний податок фізособами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення та зараховується до відповідного бюджету (пп. «а» пп. 267.8.1 ПКУ). Такі повідомлення-рішення податківці повинні надіслати (вручити) платникові податку до 1 липня поточного року (пп. 267.6.2 ПКУ). Тобто оплата за 2016 рік мала бути здійснена не пізніше 29.08.2016 р. У разі якщо автомобіль придбано в поточному році, то для контролюючого органу не встановлено строку надсилання повідомлення-рішення (після отримання інформації про перехід власності).

Юридичні особи. Згідно з пп. «б» пп. 267.8.1 ПКУ, юридичні особи сплачують податок авансовими внесками щокварталу до 30 числа, наступного за звітним кварталом (за третій квартал 2016 р. треба сплатити до 28.10.2016 р.). Якщо об'єкт оподаткування придбано протягом року, то декларація юридичною особою подається протягом місяця з дня виникнення права власності на такий об'єкт, а податок сплачується починаючи з місяця, в якому виникло право власності на такий об'єкт (абзац другий пп. 267.6.4 ПКУ). Наприклад, підприємство придбало легковий автомобіль, що підпадає під оподаткування транспортним податком, 20.09.2016 р. У такому разі підприємство має подати декларацію до 20.10.2016 р., а сплатити податок за третій квартал — до 28.10.2016 р. авансовим платежем, розрахованим пропорційно до місяців, що залишилися, до кінця року (тобто за 4 місяці податок становитиме 8333,33 грн, оплата за третій квартал — 2083,33 грн).

Якщо зміни щодо транспортного податку прийнято в грудні і процедури не дотримано, то чи можна на цій підставі взагалі не сплачувати транспортного податку?

Нагадаємо, що одним із принципів податкового законодавства України є стабільність. Цей принцип закріплено в пп. 4.1.9 ПКУ, і він полягає в тому, що зміни до будь-яких елементів податків і зборів не можуть вноситися пізніше ніж за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому діятимуть нові правила і ставки. Податки і збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

Крім того, додатковим аргументом на користь осіб, які вважають вимоги сплати транспортного податку 2015 і 2016 рр. необґрунтованими, є ст. 58 Конституції України. Відповідно до приписів ст. 58 Конституції України, вимоги ПКУ щодо нарахування і сплати транспортного податку, які набрали чинності з 01.01.2015 р., не можуть поширюватися на транспортні засоби, придбані до 01.01.2015 р. (а відповідно і на власників таких транспортних засобів).

Перераховані норми законодавства свідчать про можливість визнання податкових повідомлень-рішень з транспортного податку протиправними і необхідність їх скасування в судовому порядку. Судові рішення на користь платників податку, що ґрунтуються на вищезгаданих аргументах, можна знайти в базі судових рішень, наприклад постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 12.01.2016 р. у справі №826/18339/151.

У згаданому судовому рішенні наголошується, що згідно з пп. 10.1.1 ПКУ транспортний податок належить до місцевих податків. Згідно з п. 5 розділу XIX «Прикінцеві положення» ПКУ органи місцевого самоврядування зобов'язані забезпечити в місячний термін з дня набрання чинності ПКУ прийняття рішень зі встановлення місцевих податків і зборів, визначених ПКУ. Встановлення місцевих податків виключно відповідними вирішеннями місцевих рад закріплене також п. 24 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ст. 143 Конституції України.

Водночас у судовій практиці є і протилежна точка зору2. Як правило, аргументація рішень не на користь платника податку ґрунтується на тому, що Закон №71 не змінює вид податку, а запроваджує новий (відповідно, вимоги про шестимісячний період, зазначеної в пп. 4.1.9 ПКУ, для такого нововведення не треба дотримуватися).

1 http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/55006032.

2 Наприклад, постанова Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07.04.2016 р. у справі №п/811/214/16, http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/57197837.

У таких рішеннях також акцентується, що норми щодо транспортного податку діють у повному обсязі, бо Закон №71 неконституційним визнаний не був.

Автомобіль викрадено. Чи треба сплачувати транспортний податок?

Відповідь на це запитання не було дано до 01.01.2016 р. Законом №909 внесено зміни до ПКУ і додано пп. 267.6.8, що регулює особливості сплати податку у зв'язку з викраденням автомобіля. До 01.01.2016 р., якщо викрадений легковий автомобіль, який використовувався до 5 років, з об'ємом циліндрів двигуна понад 3000 куб. см не був знятий з реєстрації в органах внутрішніх справ (тобто перебував у власності платника податку), такий платник зобов'язаний був сплачувати транспортний податок за загальними правилами.

З 01.01.2016 р. пп. 267.6.8 ПКУ визначає, що у разі незаконного заволодіння третьою особою легковим автомобілем, який відповідно до пп. 267.2.1 ПКУ є об'єктом оподаткування, транспортний податок за такий легковий автомобіль не сплачується з місяця, наступного за місяцем, в якому мав місце факт незаконного заволодіння легковим автомобілем, якщо такий факт підтверджується відповідним документом про внесення відомостей про скоєння кримінального злочину до Єдиного реєстру досудових розслідувань, виданим уповноваженим державним органом.

У разі повернення легкового автомобіля його власникові (законному власникові) податок за такий легковий автомобіль сплачується з місяця, в якому легковий автомобіль було повернено відповідно до постанови слідчого, прокурора або рішення суду. Платник податку зобов'язаний надати контролюючому органу копію такої постанови (рішення) протягом 10 днів з моменту отримання.

Автомобіль продано 12.10.2016 р. Хто сплачує транспортний податок? Якщо колишній і теперішній власники, то як розподіляється?

У разі переходу права власності на об'єкт оподаткування від одного власника до іншого протягом звітного року податок обчислюється пропорційно до місяців володіння автомобілем і старим, і новим власником.

Згідно з пп. 267.6.5 ПКУ, транспортний податок сплачується попереднім власником за період з 1 січня звітного року до початку того місяця, в якому він втратив право власності на зазначений об'єкт оподаткування, а новим власником — починаючи з місяця, в якому він набув права власності на автомобіль (з урахуванням пп. 267.6.6 ПКУ — з місяця, в якому здійснено реєстрацію транспортного засобу).

Наприклад, автомобіль, що є об'єктом оподаткування, був проданий 12.10.2016 р. Тоді старий власник повинен сплатити: 18750 грн (25000 : 12 х 9), а новий власник — 6250 грн (25000 : 12 х 3).

Якщо власник автомобіля — юридична особа, то в колонці 7 Декларації з транспортного податку продавець транспортного засобу зазначає кількість місяців володіння транспортним засобом — 9 місяців. Оскільки на дату передачі права власності строк подання Декларації з транспортного податку вже минув, то такий платник повинен подати декларацію з позначкою (тип декларації) «Уточ-нююча».

Покупець-юрособа у разі придбання протягом календарного року легкового автомобіля, що є об'єктом оподаткування, в колонці 7 Декларації з транспортного податку зазначає кількість місяців володіння транспортним засобом починаючи з місяця, в якому він набув права власності на нього. Якщо у звітному році Декларацію з транспортного податку така юрособа не подавала, то звіт матиме реквізит типу декларації «Звітна». А якщо він у 2016 році вже подав звітну податкову декларацію з транспортного податку (це не перший його автомобіль у власності, що потрапляє до категорії об'єктів для оподаткування), то такий платник повинен також подати уточнюючу декларацію за місцем реєстрації об'єктів оподаткування (транспортних засобів), з урахуванням показників останньої поданої декларації за рік.

Нова або уточнююча декларація подається протягом місяця з дня виникнення права власності на такий об'єкт.

Після отримання інформації про перехід права власності контролюючий орган надсилає податкове повідомлення-рішення новому власнику-фізособі.

01.02.2016 року — дата, коли минуло 5 років включно з дати випуску автомобіля. Чи треба сплачувати транспортний податок за 2016 р.?

Для такого випадку ПКУ також передбачено пропорційний принцип. Згідно з пп. 267.6.7 ПКУ, у разі закінчення п'ятирічного віку легкового автомобіля впродовж звітного року податок сплачується за період з 1 січня цього року до початку місяця, наступного за місяцем, в якому вік такого автомобіля досяг (досягне) п'яти років. Отже, власник автомобіля повинен буде сплатити до бюджету транспортний податок тільки за 1 місяць — січень 2016 року (25000 грн : 12 = 2083,33 грн).

При цьому слід враховувати, що згідно з пп. 14.1.251 ПКУ транспортними засобами, що використовувалися, є транспортні засоби, на які уповноваженими державними органами, в тому числі іноземними, видано реєстраційні документи, що дають право експлуатувати такі транспортні засоби.

Щодо 2016 року — прив'язка йде вже до року випуску. У пп. 267.2.1 ПКУ сказано про п'ять років включно, наступних за роком випуску автомобіля, а не про календарні місяці. Отже, можливо, контролери під час перевірок не братимуть до уваги місяць випуску, а тільки рік. I у разі якщо автомобіль використовуватиметься власником протягом усього 2016 р., треба буде все-таки сплачувати податок за весь 2016 рік. Тоді платник транспортного податку — юрособа в колонці 7 Декларації з транспортного податку повинен зазначити всі 12 місяців. Саме такий алгоритм, на думку автора, є правильним.

Водночас у ЗIР, підкатегорія 111.051, податківці озвучують такий алгоритм заповнення: «У разі закінчення п'ятирічного віку легкового автомобіля протягом звітного року в колонці 7 Декларації зазначається кількість місяців з 1 січня цього року до початку місяця, наступного за місяцем, в якому вік такого автомобіля досяг (досягне) п'яти років». Виходячи з цього, враховуючи поставлене запитання, платник транспортного податку — юрособа в колонці 7 Декларації з транспортного податку повинен зазначити лише один місяць. А сплатити податок у такому разі треба до 30.04.2016 р.

1 Відповідь на запитання: «Які відомості зазначаються в колонці 7 податкової декларації з транспортного податку?».

Я маю катер. Я платник транспортного податку?

Цей вид транспортного засобу не є об'єктом оподаткування за визначенням пп. 267.2.1 ПКУ, згідно з яким об'єктом оподаткування транспортним податком є лише легкові автомобілі. Яхта не підлягає оподаткуванню незалежно від терміну служби, вартості і потужності двигунів.

Підприємство має п'ять автомобілів. Строк випуску усіх їх — понад 5 років. Чи треба здавати звіт з транспортного податку?

Пунктом 49.2 ПКУ встановлено обов'язок платника податків подавати податкові декларації за кожен установлений ПКУ звітний період, в якому виникають об'єкти оподаткування, або у разі наявності показників, що підлягають декларуванню, за кожним окремим податком (у тому числі і транспортним), платником якого він є.

Відповідно, якщо немає об'єкта оподаткування транспортним податком у звітному періоді, то і декларацію подавати обов'язку не виникає.

Я — приватний підприємець і власник нового дорогого автомобіля. Як і коли я повинен сплачувати транспортний податок?

Відповідно до пп. 267.6.4 ПКУ, платники податку — юридичні особи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року і до 20 лютого цього самого року подають контролюючому органу за місцем реєстрації об'єкта оподаткування декларацію з транспортного податку. Для фізосіб, навіть якщо такі особи є суб'єктами підприємницької діяльності, такого обов'язку немає. Тобто для них діють ті самі правила, що і для всіх фізосіб: обов'язок визначати об'єкти і ставку для оподаткування закріплено за податківцями.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон №71 — Закон України від 28.12.2014 р. №71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України і деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи».
  • Закон №909 — Закон України від 24.12.2015 р. №909-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України і деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році».
  • Методика №66 — Методика визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів, затверджена постановою КМУ від 18.02.2016 р. №66.
  • Порядок №403 — Порядок визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів, мотоциклів, мопедів, затверджений постановою КМУ від 10.04.2013 р. №403 (зі змінами, внесеними постановою КМУ від 18.02.2016 р. №66).
  • Порядок №1204 — Порядок надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затверджений наказом Мінфіну від 28.12.2015 р. №1204.

Олександра ОЛЕФІРЕНКО, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру