• Посилання скопійовано

Перевірка ДЦЗ за давні періоди

Підприємство отримало повідомлення центру зайнятості про планову перевірку за другу половину 2010 року. Підприємство не виплачувало з/п за цей період. Чи має право служба зайнятості проводити перевірки в період дії мораторію?

Спочатку нагадаємо, що відповідно до п. 7.1 Iнструкції №3391 у зв'язку з набранням чинності Законом про ЄСВ2 на період до повного стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків та сум фінансових санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 01.01.2011 р., територіальні органи Державної служби зайнятості мають право перевіряти правильність нарахування, своєчасність і повноту перерахування страхових внесків, у тому числі, коли за даними перевірки була підтверджена наявність заборгованості зі сплати страхових внесків, строк сплати яких не настав на 01.01.2011 р., та застосовувати фінансові санкції у порядку, який діяв до набрання чинності цим Законом.

Перевірка платників щодо правильності нарахування, своєчасного і повного перерахування страхових внесків за період з дня проведення останньої перевірки або з дати набуття статусу платника страхових внесків (якщо перевірка проводилася вперше) до 01.01.2011 р. здійснюється територіальними органами ДСЗ одноразово.

Не пізніше ніж за десять днів до дати проведення перевірки платнику надсилається повідомлення.

А чи проводиться перевірка центром зайнятості у 2016 році? Нагадаємо, що відповідно до п. 3 розділу II Закону №713 у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб — підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу КМУ або за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, або згідно з рішенням суду, або згідно з вимогами КПК.

Але Мін'юст4 не дуже підтримує позицію, що мораторій поширюється на всі без винятку контролюючі органи, оскільки сам Закон №71 стосується лише податкової реформи. Ми все-таки схиляємося до того, що ДСЗ може здійснювати перевірки лише з дозволу КМУ.

1 Iнструкція про порядок обчислення і сплати внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та обліку їх надходження до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, затверджена наказом Мінпраці від 18.12.2000 р. №339.

2 Закон України від 08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».

3 Закон України від 28.12.2014 р. №71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи».

4 Докладніше див. лист Мін'юсту від 16.06.2016 р. №21102/668-0-2-16/8.1, «ДК» №40/2016.

Утім, на цю ситуацію можна подивитись і з іншого боку. Нагадаємо, що строк давності у разі стягнення страхових внесків, пені та фінансових санкцій не застосовується (п. 9.8 Iнструкції №339).

Зазначимо, що наразі невідомо, чи мораторій на перевірку буде продовжено на 2017 рік, чи ні. Принаймні у проекті змін до ПКУ, який на сьогодні подано до ВРУ, про це не згадується.

Тому фактично центр зайнятості може прийти з 01.01.2017 р. на планову (чи позапланову) перевірку такого (або іншого, вже розширеного) періоду.

Адже у п. 7.1 Iнструкції №339 не уточнюється вид контрольного заходу. Лише вказується на право перевіряти правильність нарахування, своєчасність і повноту перерахування страхових внесків, у тому числі, коли за даними перевірки була підтверджена наявність заборгованості зі сплати страхових внесків, строк сплати яких не настав на 01.01.2011 р.

Тому ми не виключаємо можливості недопуску представників Державного центру зайнятості до планової перевірки через дію мораторію (якщо працівники ДЦЗ прийдуть на перевірку лише з наказом та без дозволу КМУ), проте розраховувати, що це взагалі врятує від перевірки за цей період, не варто.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру