Якими будуть наслідки для підприємства (спеціальний режим оподаткування у сфері сільського господарства), якщо воно перерахувало кошти не на казначейський рахунок з ПДВ, а на власний спецрахунок з ПДВ за підсумками декларації за березень 2015 року?
Постановою КМУ від 05.05.2015 р. №262 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12 січня 2011 р. №11» (набрала чинності 19 травня 2015 року) було узгоджено порядок акумулювання сільгосппідприємствами сум ПДВ на спецрахунках зі системою електронного адміністрування ПДВ. Зокрема, різниця між сумою податкових зобов'язань та податкового кредиту за звітний період перераховується сільгосппідприємству-спецрежимнику на спецрахунок із електронного ПДВ-рахунка. Такою є і вимога п. 23 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою КМУ від 16.10.2014 р. №569.
В описаному випадку підприємство самостійно надіслало кошти на свій спецрахунок.
Повернення коштів зі спецрахунку на поточний рахунок платника для здійснення платежу згідно зі встановленим алгоритмом перерахування ПЗ з ПДВ до бюджету (через електронний казначейський рахунок з ПДВ) не є можливим, адже згідно з п. 4 Порядку акумулювання сільськогосподарськими підприємствами сум податку на додану вартість на спеціальних рахунках, відкритих у банках та/або органах, які здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, затвердженого постановою КМУ від 12.01.2011 р. №11, сума податку на додану вартість, що акумулюється на спеціальному рахунку, не підлягає вилученню до державного бюджету і використовується сільськогосподарським підприємством відповідно до п. 209.2 ПКУ. Тобто у разі надмірного або помилкового перерахування коштів на спеціальний рахунок зазначені кошти поверненню платнику податку не підлягають, а враховуються таким платником у рахунок майбутніх перерахувань на спеціальний рахунок та можуть бути використані ним для відшкодування суми податку, сплаченої (нарахованої) постачальнику на вартість виробничих факторів, за рахунок яких сформовано податковий кредит, а за наявності залишку такої суми податку — з іншою виробничою метою.
У наведеному випадку йдеться про порушення законодавчо встановленого механізму перерахування ПЗ з ПДВ до бюджету. Наразі погляд податківців на таке порушення ще не сформувався. Попри той факт, що на спецрахунок обчислена сума потрапила вчасно та в повному обсязі, щодо електронного ПДВ-рахунку є ризик визнання податківцями факту несплати ПДВ із відповідними штрафними санкціями за нормами ст. 126 ПКУ (при затримці до 30 к. д. включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, — у розмірі 10% погашеної суми податкового боргу, при затримці понад 30 к. д. — у розмірі 20% погашеної суми податкового боргу).
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор