• Посилання скопійовано

РРО — зашморг на шиї бізнесу

Час «Х» наближається. З 1 липня 2015 року платники ЄП 3-ї групи, а «єдиноподатники» 2-ї групи — з 1 січня 2016 р. будуть зобов'язані у разі приймання та здійснення готівкових розрахунків використовувати РРО. Підприємства сфери послуг лише тимчасово, до 1 липня 2015 року, звільняються від санкцій за здійснення розрахунків без застосування РРО. Поговоримо про те, що при цьому слід тримати в полі зору.

Як бачимо, в оновленій редакції п. 2 ст. 3 Закону про РРО1 розширено сферу його застосування: тепер продавці інтернет-магазинів зобов'язані свої операції з покупцями підтверджувати розрахунковими документами.

Стаття 9 цього закону визначає коло суб'єктів господарювання, що звільняються від застосування РРО та розрахункових книжок. Серед них — фізособи-«єдинники», проте не всі. Якщо раніше застосування єдиного податку було запорукою звільнення від застосування РРО і пряма норма містилася в п. 6 ст. 9 Закону про РРО, то нині ця сама норма містить відсилання до норм ПКУ. Виходить, з 1 січня 2015 року не застосовують РРО ФОП-«єдиноподатники» 2-ї та 3-ї груп при здійсненні діяльності на ринках, при продажу товарів дрібнороздрібної торгової мережі через засоби пересувної мережі2, а також «єдиноподатники» 1-ї групи (п. 296.10 ПКУ).

1 Закон України від 06.07.95 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».

2 Частина роздрібної торговельної мережі, що складається з наметів, кіосків, пунктів пересувної торгівлі, автоматів, нестаціонарних торговельних одиниць.

Фактично 1-ша група ЄП звільнена від застосування РРО повністю, а 2-га і 3-тя групи — залежно від виду діяльності: якщо це не продаж товарів дрібнороздрібної торгової мережі через засоби пересувної мережі, проте здійснюється приймання (видача) від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), то застосування РРО є обов'язковим. Чи можна якось це обійти? Так — нормами п. 12 ст. 9 Закону про РРО передбачено незастосування РРО у разі, коли розрахунки в місці отримання товарів (надання послуг) у готівковій формі не здійснюються. Це дає можливість застосовувати безготівкові розрахунки за допомогою банківських карток не за місцем реалізації товарів (послуг) — коли місця розрахунку не визначено, як-от у разі оплати через Інтернет.

Крім того, відповідно до норм п. 28 підрозділу 10 р. ХХ ПКУ, фізособи-«єдиноподатники» 2-ї та 3-ї груп, що з 1 січня 2015 р. до 30 червня 2015 р. включно почали застосовувати зареєстровані, опломбовані та переведені в установлений режим роботи РРО, з дати застосування РРО і аж до 1 січня 2017 року звільняються від перевірок з питань застосування РРО. Цей період законодавець відвів на навчання таких категорій «єдиноподатників» премудростей роботи з РРО та відповідного звітування. Те саме стосується і надання послуг підприємствами у разі проведення розрахунків у касах з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій (п. 9 Прикінцевих положень Закону про РРО).

Усі інші категорії суб'єктів господарювання вже з 1 липня 2015 ходитимуть під дамокловим мечем солідних штрафів без будь-якого адаптаційного періоду (див. таблицю).

Таблиця

Штрафні санкції за порушення вимог Закону про РРО

Розмір санкції
(ст. 17 Закону про РРО)
Правопорушення
1 грн Встановлення протягом календарного року під час перевірки факту: проведення розрахункових операцій із використанням реєстраторів розрахункових операцій або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг); непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи; невідповідність суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, зазначеній у денному звіті, а в разі використання розрахункової книжки — загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня; нероздрукування відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об'єкті такого суб'єкта господарювання, вчинене вперше
100% вартості проданих із порушеннями, встановленими цим підпунктом, товарів (послуг) Те саме порушення, вчинене вдруге
5-кратний розмір вартості проданих із порушеннями товарів (послуг) За кожне наступне вчинене порушення
340 грн Невиконання щоденного друкування фіскального звітного чека або його незберігання
170 грн Якщо контрольну стрічку не надруковано або не створено в електронній формі на РРО чи виявлено спотворення даних про проведені розрахункові операції, інформація про які міститься на контрольній стрічці в електронній формі
85 грн Проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій без використання режиму попереднього програмування найменування, цін товарів (послуг) та обліку їх кількості
170 грн Неподання до органів державної податкової служби звітності, пов'язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків з реєстраторів розрахункових операцій, дротовими або бездротовими каналами зв'язку в разі обов'язковості її подання

Крім застосування оплати при продажу товарів (наданні послуг) банківськими картками не за місцем реалізації товарів (послуг), інший спосіб уникнути застосування РРО — щоб покупці оплачували виставлені рахунки-фактури у найближчому банківському відділені. Тоді такий розрахунок матиме характер безготівкового і не призводитиме до необхідності використання РРО.

Замість висновків

Прийняття похапцем законів 28 грудня 2014 року дало змогу отримати значні фінансові вливання від МВФ — це зрозуміло. У країні, де триває війна, дії уряду не критикують — це також зрозумілий факт. Але, здається, в гонитві за реформами, яких очікують від України європейські очільники, наш уряд став на шлях свідомої боротьби з українським малим та середнім бізнесом. Який, до речі, за словами європейців, має стати системоутворюючою та найбільш значущою компонентою української економіки. Силоміць бізнес у драконівські рамки не заженеш. Якщо уряд відмовиться помічати масові заходи та чути звернення бізнесу й експертної спільноти (а саме так можна розцінювати небажання уряду та законотворців припинити затягування РРО-зашморгу на шиї всього малого та середнього бізнесу), вже невдовзі держреєстратори матимуть купу роботи: масове припинення підприємницької діяльності. Добре хоч зараз воно здійснюється за спрощеною процедурою. Багато часу не займе.

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор

До змісту номеру