• Посилання скопійовано

Електронні ліцензії та інші зміни

Перший погляд на новий Закон про ліцензування (далі — Закон №222)1, що почне діяти вже з 28.06.2015 р., зайвий раз підтверджує, що ми на шляху до запровадження цивілізованої дозвільної системи. Хоча при уважному вивченні його тексту запитання все-таки виникають. Проте навіть на перший погляд видно, що написаний він професіоналами. Але про все за порядком.

Введення в дію виданої ліцензії

Перше, на що звертаєш увагу, — це терміни. Їх значно менше, ніж у попередньому законі2 (далі — Закон №1775). Але цікаво, що цього разу запроваджено поняття «безліцензійна діяльність» — це провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, без ліцензії на його провадження, у тому числі провадження ліцензіатом частини виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, іншої, ніж та, на яку йому надано ліцензію.

1 Закон України від 02.03.2015 р. №222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності».

2 Закон України від 01.06.2000 р. №1775-III «Про ліцензування певних видів господарської діяльності».

Наявність ліцензії на певний вид діяльності дає право на здійснення цього виду діяльності — головне, щоб у додатку до ліцензії (наприклад, на виконання будівельних робіт — наразі ліцензується лише будівництво об'єктів IV i V категорій складності за переліком видів робіт, визначеним КМУ) був включений той вид робіт, що їх здійснює підприємство. Якщо ліцензія є, а в додатку (чи тепер, можливо, у самій ліцензії) не зазначено того виду робіт, який був предметом укладеного договору, вважається, що такий суб'єкт діяв без ліцензії.

УВАГА! Вкрай важливо пам'ятати, що новим законом запроваджено процедуру видачі ліцензії та порядок введення її в дію. Фактично йдеться про зміст норми ч. 3 ст. 2 Закону №222, де сказано, що суб'єкт господарювання може здійснювати види господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, після внесення відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців щодо рішення органу ліцензування про видачу йому ліцензії. Наразі такої інформації в самому реєстрі не передбачено, проте розуміємо, що до ЄДР мають заноситися відомості за певною датою, адже саме з цієї дати (а не з дати видачі ліцензії) вона дає право на здійснення ліцензованих видів госпдіяльності.

Важливо уважно ознайомитися з принципами державної політики у сфері ліцензування, адже тепер вони не просто перелічені (названі), а й розтлумачені безпосередньо у законі (ст. 3 Закону №222).

Перелік ліцензованих видів діяльності змінився

До уваги перевізників і таксі! Тепер уніфіковано перелік документів, що дають підстави для здійснення ліцензійних видів діяльності, — скасовано ліцензійні картки, що видавалися на транспортні засоби для перевезення пасажирів і транспортні засоби для перевезення небезпечних вантажів, у т. ч. таксі, автобусів тощо). Тепер, як і для всіх видів ліцензійної господарської діяльності, достатньо лише наявності ліцензії, у т. ч. й на перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та/або небезпечних відходів (п. 26 ч. 7 ст. 21 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №222).

Щодо переліку видів господарської діяльності, яка підлягає ліцензуванню, то його значно скорочено, а окремі з них дещо видозмінено — ст. 7 Закону №222. Наголосимо лише на тих, які тепер не ліцензуються:

— видобування дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння;

— виробництво ветеринарних медикаментів і препаратів, оптова, роздрібна торгівля ветеринарними медикаментами і препаратами;

— торгівля пестицидами та агрохімікатами (лише регуляторами росту рослин);

— впровадження, ввезення, вивезення голографічних захисних елементів;

— виготовлення бланків цінних паперів;

— діяльність у сфері переробки металобрухту чорних металів та їх відходів;

— митна брокерська діяльність;

— проведення землеоціночних робіт та земельних торгів;

— виробництво, експорт та імпорт дисків для лазерних систем зчитування, матриць;

— торгівля племінними (генетичними) ресурсами, проведення генетичної експертизи походження та аномалій тварин;

— проведення фумігації (знезараження) об'єктів регулювання, визначених Законом України від 30.06.93 р. №3348-XII «Про карантин рослин», які переміщуються через державний кордон України та карантинні зони;

— діяльність, пов'язана з виробництвом, торгівлею піротехнічними засобами;

— діяльність, пов'язана з наданням послуг стрільбищами невійськового призначення та функціонуванням мисливських стендів;

— збирання та використання інформації, яка складає кредитну історію;

— генетично-інженерна діяльність у замкненій системі;

— торгівля рідким паливом з біомаси та біогазом.

Зміни, скасування видів ліцензованої діяльності

Законом №222 введено порядок та строки запровадження, скасування зміни назви виду госпдіяльності, що ліцензується.

Так, відповідно до ст. 8 Закону №222, у разі запровадження ліцензування нового виду госпдіяльності або нової частини виду госпдіяльності, що підлягає ліцензуванню, ліцензійні умови провадження такої діяльності набирають чинності у строк, необхідний для приведення госпсуб'єктом своєї діяльності у відповідність до вимог ліцензійних умов, але не менш як через два місяці з дня їх прийняття (порядок внесення даних до ЄДР передбачено у ст. 18 Закону №222). Певно, цю норму слід розуміти як два місяці, що починають відлічуватися з дати актуалізації інформації в ЄДР щодо введених нових видів діяльності (частини виду), їх скасування чи зміни (ч. 4 ст. 8 Закону №222).

Якщо ліцензування певного виду госпдіяльності скасовується, — ліцензії, видані на здійснення цього виду діяльності, вважаються недійсними. У разі зміни виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, яка не призводить до зміни предмета такої діяльності, відповідні ліцензійні умови надалі поширюються на такий вид діяльності. Ліцензії на провадження такого виду господарської діяльності продовжують діяти.

Законом №222 запроваджено вимоги до ліцензійних умов, при цьому зміст, форма заяви на отримання ліцензії, опис документів та їх перелік, що до неї мають додаватися заявниками, передбачатимуться в ліцензійних умовах (ч. 11 ст. 9 Закону №222). А самі ліцензійні умови на здійснення того чи іншого виду діяльності тепер розробляються органом ліцензування та затверджуються КМУ (ч. 2 ст. 9 Закону №222). Щоправда, не сказано, як бути з тими видами госпдіяльності, щодо яких ліцензійні умови вже затверджено наказами відповідних органів центральної влади (органами ліцензування) — певно, вони будуть змінені КМУ.

Порядок видачі ліцензії та її переоформлення

Документи на отримання ліцензій можуть подаватися нарочним, поштовим відправленням або в електронному вигляді.

Змінено підстави для залишення заяви на отримання ліцензії без розгляду та відмови у видачі ліцензії (ч. 2 ст. 12, ч. 3 ст. 13 Закону №222).

Рішення про залишення поданих документів на отримання ліцензії без розгляду чи про відмову у видачі ліцензії мають тепер обов'язково містити пропозиції щодо усунення недоліків, які мають бути викладені в однозначній та зрозумілій формі.

Ліцензії видаються на необмежений строк та оформлюються в електронному вигляді — запис про наявність ліцензії у такого суб'єкта господарювання в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (п. 5 ч. 1 ст. 1 Закону №222). Заявник може отримати ліцензію (не обов'язково!) на паперовому носії (ч. 11 — 14 ст. 13 Закону №222).

УВАГА! Єдиною підставою для переоформлення ліцензії є зміна найменування юридичної особи (якщо зміна найменування не пов'язана з реорганізацією юридичної особи) або прізвища, імені, по батькові фізособи-підприємця. Жодних змін юридичних адрес, місцезнаходження та змін видів госпдіяльності тощо (як було раніше — ст. 16 Закону №1755).

Не переоформлена у встановлений строк ліцензія є недійсною і підлягає анулюванню (ч. 15, 16 ст. 13 Закону №222).

Докладніший порядок зміни, що стосується ліцензіата або назви виду госпдіяльності, яка ліцензується, описано у ст. 15 Закону №222.

Відповідно до ч. 1 — 2 ст. 14 Закону №222, за видачу ліцензії справляється одноразова плата в розмірі однієї мінімальної заробітної плати виходячи з розміру мінімальної заробітної плати, що діє на день прийняття органом ліцензування рішення про видачу ліцензії, якщо іншого розміру плати не встановлено законом.

Плата за видачу ліцензії, виданої Радою міністрів Автономної Республіки Крим або місцевим органом виконавчої влади, становить 10 відсотків від розміру мінімальної заробітної плати, що діє на день прийняття рішення про видачу ліцензії.

Переоформлення ліцензії є безоплатним.

УВАГА! Плата за видачу ліцензії вноситься ліцензіатом у строк не пізніше десяти робочих днів з дня отримання здобувачем ліцензії від органу ліцензування повідомлення про прийняте ним рішення про видачу ліцензії.

Анулювання ліцензії

Якщо говорити про підстави для анулювання ліцензії, то тепер факт встановлення передачі ліцензії або її копії іншій особі не є підставою для анулювання виданої ліцензії. Проте з'явилися додаткові підстави для анулювання ліцензії, а саме:

— акт про документальне підтвердження встановлення факту контролю (вирішального впливу) за діяльністю ліцензіата осіб інших держав, що здійснюють збройну агресію проти України у значенні, наведеному у статті 1 Закону України від 06.12.91 р. №1932-XII «Про оборону України», та/або дії яких створюють умови для виникнення воєнного конфлікту, застосування військової сили проти України;

— несплата за видачу ліцензії протягом 10 робочих днів з дня отримання здобувачем ліцензії від органу ліцензування повідомлення про прийняте ним рішення про видачу ліцензії.

Відповідальність

Спрощено відповідальність за провадження діяльності без ліцензії чи з порушенням ліцензійних умов. Тепер вона лише адміністративна (ст. 20 Закону №222), причому адмінштрафи істотно збільшені (ст. 164 КпАП). Жодних фінсанкцій, як це було передбачено ст. 22 Закону №1755. І сказано, що провадження ліцензованої госпдіяльності без ліцензії за відсутності ліцензійних умов не тягне за собою жодної відповідальності.

Ліцензії, видані до набрання чинності Законом №222

Відповідно до ч. 6 ст. 21 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №222, ліцензії на провадження видів господарської діяльності, що на день набрання чинності цим Законом є чинними, продовжують діяти.

Ліцензії на провадження видів господарської діяльності, зазначених у статті 7 Закону №2221:

1 У статті 7 Закону №222 йдеться про види діяльності, які підлягають ліцензуванню за цим законом.

— види господарської діяльності яких звужені, — підлягають переоформленню, що здійснюється органом ліцензування у триденний строк безкоштовно;

— які є чинними на день набрання чинності Законом №222 та мали обмежений термін дії, — є безстроковими і можуть бути, за заявою ліцензіата, переоформлені відповідним органом ліцензування безкоштовно у тижневий строк.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру