Лист Державної фіскальної служби України від 25.09.2014 р. №3933/6/99-99-17-03-03-15
Про розгляд листа щодо переліку питань, які виникають у практичному застосуванні норм пп. 164.2.8 п. 164.2 ст. 164 ПКУ та Постанови НБУ від 18.08.2014 р. №499 «Про внесення зміни до Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах»
Суттєво. У разі надходження на окремий рахунок інших коштів, ніж зарплата, стипендія, пенсія, соцдопомога, — проценти, нараховані за таким рахунком, підлягають оподаткуванню.
! Банкам і їхнім клієнтам
Державна фіскальна служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс), розглянула лист Незалежної асоціації банків України <...> щодо оподаткування процентів, нарахованих на суми банківських вкладних (депозитних) або поточних рахунків, та в межах компетенції повідомляє таке.
Законом України від 4 липня 2014 року №1588 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо пасивних доходів» (далі — Закон №1588) внесено зміни до Кодексу у частині оподаткування процентів, відповідно до пп. 164.2.8 п. 164.2 ст. 164 якого до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включається дохід у вигляді процентів (крім визначених у пп. 165.1.2 та пп. 165.1.41 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).
Зокрема, згідно з пп. 165.1.41 п. 165.1 ст. 165 Кодексу до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються (не оподатковуються) доходи у вигляді процентів на поточні банківські рахунки, за якими на користь фізичних осіб здійснюються виключно виплати заробітної плати, стипендій, пенсій, соціальної допомоги та інших передбачених законом соціальних виплат. Ознаки таких рахунків визначаються Національним банком України.
Відповідно до ст. 7 Закону України від 20 травня 1999 року №679-XIV «Про Національний банк України» (далі — Закон №679), пп. 164.2.8 п. 164.2 ст. 164 Кодексу та з метою удосконалення порядку відкриття банками рахунків клієнтів Постановою Правління Національного банку України від 18 серпня 2014 року №499 «Про внесення зміни до Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах» (далі — Постанова №499) главу 6 Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземній валютах від 12 листопада 2003 року №492 (далі — Інструкція) доповнено п. 6.9 такого змісту: «Банк для зарахування виключно заробітної плати, стипендії, пенсії, соціальної допомоги та інших передбачених законом соціальних виплат відкриває фізичній особі окремий поточний рахунок у порядку, визначеному цією главою, або використовує вже відкритий для цих цілей рахунок (далі у цьому пункті — окремий рахунок).
Для відкриття окремого рахунка клієнт зобов'язаний у заяві про відкриття поточного рахунка (додаток 5) в рядку «Додаткова інформація» зазначити, що рахунок відкривається для зарахування заробітної плати, стипендії, пенсії, соціальної допомоги та інших передбачених законом соціальних виплат. Для діючого поточного рахунка така інформація визначається в додатковому договорі до договору банківського рахунка».
Крім того, відповідно до п. 2 Постанови №499 банк зобов'язаний для окремого поточного рахунка, на який здійснюється зарахування виключно заробітної плати, стипендії, пенсії, соціальної допомоги та інших передбачених законом соціальних виплат, визначити ознаку цього рахунка у вигляді додаткового параметра до аналітичного рахунка.
Також у п. 1.6 Інструкції визначено, що порядок проведення операцій за рахунками клієнтів, відкритими у національній та іноземних валютах, регулюється законодавством України, у тому числі нормативно-правовими актами Національного банку.
При цьому банки та їхні клієнти зобов'язані дотримуватися вимог законодавства України з питань відкриття та ведення рахунків і цієї Інструкції. За порушення зазначених вимог банки та їхні клієнти несуть відповідальність, передбачену законодавством України (п. 1.23 Інструкції).
Особливості нарахування (виплати) та оподаткування окремих видів доходів, зокрема процентів, визначено п. 170.4 ст. 170 Кодексу, згідно з пп. 170.4.1 якого податковим агентом у строки, визначені цим Кодексом для місячного податкового періоду, до бюджету сплачується (перераховується) загальна сума податку, нарахованого за ставкою 15 відс., визначеною абзацом першим п. 167.1 ст. 167 Кодексу, із загальної суми процентів, нарахованих за податковий (звітний) місяць на суми, зокрема, банківських вкладних (депозитних) або поточних рахунків, ощадних (депозитних) сертифікатів.
Доходи, зазначені у цьому підпункті, остаточно оподатковуються податковим агентом під час їх нарахування.
Враховуючи зазначене, не включаються (не оподатковуються) до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку доходи у вигляді процентів за тими банківськими рахунками, за якими здійснюються виключно виплати, визначені пп. 165.1.41 п. 165.1 ст. 165 Кодексу. Водночас у разі отримання платником податку на такий рахунок, крім виплат, визначених пп. 165.1.41 п. 165.1 ст. 165 Кодексу, будь-яких інших доходів нараховані проценти за таким банківським рахунком включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку та оподатковуються у порядку, визначеному п. 170.4 ст. 170 Кодексу.
Водночас слід зазначити, що встановлення для банків правил проведення банківських операцій, бухгалтерського обліку і звітності відповідно до ст. 7 Закону №679 належить до функцій Національного банку України.
Крім того, слід зауважити, що податкова консультація — це допомога контролюючого органу конкретному платнику податків щодо практичного використання конкретної норми закону або нормативно-правового акта з питань адміністрування податків чи зборів, контроль за справлянням яких покладено на такий контролюючий орган (пп. 14.1.172 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
Згідно з п. 52.1 ст. 52 Кодексу за зверненням платників податків контролюючі органи надають безоплатно консультації з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства протягом 30 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення цим контролюючим органом.
Голова І. БІЛОУС