Закон про запобігання фінансовій катастрофі1 вніс зміни не лише до Податкового кодексу, а й до іншого законодавства. Деякі з них лише опосередковано стосуються господарської діяльності та спрямовані здебільшого на поповнення державних доходів та скорочення витрат.
Збір з купівлі інвалюти
В Україну з 1 квітня 2014 р. повернувся пенсійний збір за додатковою ставкою — з купівлі іноземної валюти — відповідні зміни щодо цього внесено до норм Закону України від 26.06.97 р. №400/97-ВР «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування». Він стосуватиметься як готівкової, так і безготівкової купівлі валюти. Ставка збору становитиме 0,5% згідно з п. 6 ст. 4 вищезгаданого закону. Відповідний збір утримується й перераховується банками при купівлі валюти.
1 Закон України від 27.03.2014 р. №1166-VII «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні», див. «ДК» №17/2014.
Допомога при народженні і по догляду за дитиною
З 1 липня 2014 р. змінами до Закону від 21.11.92 р. №2811-XII «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» скасовано допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку (виключено розділ IV Закону). Допомога при народженні дитини тепер не залежатиме від кількості народжених дітей і становитиме 41280 гривень за кожну дитину (зміни до ст. 12 Закону). Виплачуватиметься допомога одноразово у сумі 10320 гривень, решта суми допомоги — протягом наступних 36 місяців рівними частинами.
Змінами до п. 13 ч. 1 ст. 4 Закону від 08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» з 1 липня 2014 р. осіб, які доглядають за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відповідно до закону отримують допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та/або допомогу при народженні дитини, — віднесено до числа платників ЄСВ.
Нагадаємо, що згідно зі ст. 7 вищезазначеного закону нарахування та сплата ЄСВ за таких платників відбуваються за рахунок коштів державного бюджету в порядку, встановленому Кабміном, але не менше мінімального страхового внеску за кожну особу. Тож відповідні зміни мають бути внесені до Порядку нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за деякі категорії застрахованих осіб, затвердженого постановою КМУ від 2 березня 2011 р. №178.
Зупинення перерахунків пенсій
Розділом ІІІ Закону про запобігання фінансовій катастрофі зупинено з 1 квітня 2014 р. і до стабілізації економічної ситуації в країні (без конкретизації цього строку) дію ч. 2 ст. 42 Закону України від 09.07.2003 р. №1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», що передбачала щорічний перерахунок пенсій у разі підвищення середнього розміру заробітної плати в Україні. Відповідний перерахунок мав проводитися в порядку, визначеному постановою Кабміну від 30.10.2013 р. №795.
Наголосимо, що індексація пенсій на індекс інфляції у зв'язку зі збільшенням прожиткового мінімуму, а також для працюючих пенсіонерів, виходячи з не менш ніж 24-х календарних місяців (так званий перерахунок «кожні два роки»), передбачена частинами 1, 3, 4 ст. 42 названого Закону, — зберігається.
Зміни щодо держслужбовців
Законом про запобігання фінансовій катастрофі з 01.04.2014 р. вилучено низку положень із Закону від 16.12.93 р. №3723-XII «Про державну службу». Зокрема, скасовано виплату винагороди за сумлінну безперервну працю в державних органах, зразкове виконання трудових обов'язків (що виплачувалася один раз на 5 років), а також виплату 10 окладів при виході на пенсію (зміни до ст. 34, 37 названого Закону).
Зменшено з 80 до 70% від заробітної плати розміри пенсій, що призначаються держслужбовцям, а також особам відповідно до законів від 05.11.91 р. №1789-XII «Про прокуратуру», від 09.04.92 р. №2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», від 17.11.92 р. №2790-XII «Про статус народного депутата України», від 07.07.2010 р. №2453-VI «Про судоустрій і статус суддів». Зверніть увагу: зміни в частині зменшення до 70% розміру пенсій набирають чинності з 1 травня 2014 р.
Відсутність перехідних положень
Запроваджуючи низку обмежень на соціальні виплати — пенсії та допомоги, Закон про запобігання фінансовій катастрофі не містить жодних перехідних положень щодо цього. Зокрема, не передбачено перерахунку зі зменшенням раніше призначених пенсій та немає вказівки на відсутність такого перерахунку.
Щодо допомоги, пов'язаної з народженням дитини, то Законом про запобігання фінансовій катастрофі теж не передбачено жодних перехідних положень щодо осіб, яким відповідні види допомоги (по догляду за дитиною та при народженні дитини) призначено згідно із законодавством, яке діяло раніше. Але згідно зі ст. 58 Конституції України закони не мають зворотної дії в часі, тож раніше призначена допомога скасуванню не підлягає.
Водночас допомога по догляду за дитиною законодавчими актами тепер взагалі не буде передбачена, а отже, немає і відповідного джерела фінансування. Під питанням і продовження виплат допомоги при народженні другої і третьої дитини, виплата якої також розбивалася на тривалий період. Оскільки до набрання чинності відповідними змінами ще близько 3-х місяців, можна сподіватися на внесення до закону доповнень щодо таких перехідних виплат.
Скорочення силовиків
Змінами до низки законів, що встановлювали граничну чисельність деяких державних органів (силових структур — прокуратура, СБУ, МВС, Управління державної охорони та ін.), передбачено зменшення такої загальної чисельності (пп. 3, 4, 5, 6 розділу ІІ Закону про запобігання фінансовій катастрофі). Згідно з прикінцевими положеннями Закону, скорочення загальної чисельності та розрахунки зі звільненими особами здійснюються до 31 грудня 2014 року.
Обмеження пільг
Нормами розділу ІІ Закону про запобігання фінансовій катастрофі внесено зміни до порядку користування пільгами на житло для багатьох категорій населення, в основному працівників силових структур, а також деяких інших. Значну кількість законів доповнили практично ідентичними нормами, згідно з якими пільги на безоплатне користування житлом з опаленням та освітленням надаються працівникам за умови, якщо розмір їх середньомісячного сукупного доходу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу (у 2014 р. — 1710 грн). Такі пільги надаватимуть у порядку, визначеному Кабміном.
Зміни щодо Криму
Законодавець урегулював особливості виплати пенсій і всіх видів допомоги на території Автономної республіки Крим (пункти 20, 21, 22, 29 розділу ІІ Закону про запобігання фінансовій катастрофі). Змінами до законів про державне соціальне страхування (пенсійне, на випадок безробіття, за втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві) для відповідних виплат і соцпослуг на території Криму та м. Севастополя передбачено, що вони здійснюються за рахунок коштів, які надходять від платників ЄСВ, розташованих на території АРК та м. Севастополя. У разі виникнення дефіциту коштів для фінансування цих виплат такий дефіцит покривається за рахунок коштів бюджету Автономної Республіки Крим та бюджету м. Севастополя.
Змінами до Закону від 09.07.2003 р. №1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що громадяни України, які проживають на території АРК та м. Севастополя і не отримали громадянства Росії та не одержують пенсій та соціальних послуг від органів пенсійного забезпечення РФ, мають право на отримання виплат згідно з цим Законом у порядку, визначеному Кабміном.
Олексій КРАВЧУК, к. ю. н., доцент, аудитор