Третього квітня 2014 року набрав чинності Закон №11651, який вніс зміни до Держбюджету-20142. Розглянемо ті зміни, які стосуються госпсуб'єктів.
Мінімальна зарплата і прожитковий мінімум
Попередньою редакцією Держбюджету-2014 передбачалося поступове зростання цих показників — від 1218 грн на початку року до 1301 грн в останньому кварталі 2014 року. Але Законом №1165 це зростання було скасовано, мінімальну зарплату і прожитковий мінімум для працездатних осіб (ст. 7 — 8 Держбюджету-2014) «заморожено» до кінця року на рівні 1218 грн. Відповідно, мінімальний погодинний розмір оплати праці встановлено до кінця 2014 року на рівні 7,3 грн.
1 Закон України від 27.03.2014 р. №1165-VII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік».
2 Закон України від 16.01.2014 р. №719-VII «Про Державний бюджет України на 2014 рік».
Це зумовить не тільки економію держбюджету (маємо надію, що зі зростанням економіки країни ці показники теж зростатимуть), а й економію часу бухгалтерів. Адже їм не треба буде щомісяця пригадувати розмір максимальної суми доходу, на який нараховується ЄСВ: протягом усього 2014 року він становитиме 1218 х 17 = 20706 грн. Або з'ясовувати, в яких межах індексується зарплата: протягом усього 2014 року це буде 1218 грн. А підприємцям не доведеться щомісяця розраховувати розмір мінімального внеску з ЄСВ: протягом усього року він становить 1218 х 34,7% = 422,65 грн. Це стосується і решти показників, які визначаються з розміру мінімальної зарплати або прожиткового мінімуму.
Відшкодування ПДВ з бюджету
Про те, що наразі відшкодування ПДВ з бюджету зупинено у зв'язку з перевірками та фактами незаконного відшкодування, Міндоходів уже сповістило багатьох платників податків у пресі. Але Закон №1165 доповнив Держбюджет-2014 новою статтею 24 такого змісту (перший абзац): «Здійснити відшкодування податку на додану вартість платникам, у яких суми податку задекларовані до відшкодування до 1 січня 2014 року, підтверджені перевірками та не відшкодовані на дату набуття чинності цим Законом, шляхом оформлення облігаціями внутрішньої державної позики понад обсяги, встановлені додатком 2 до цього Закону, з відповідним коригуванням граничного обсягу державного боргу, визначеного статтею 5 цього Закону, з терміном обігу п'ять років». Додаток 2 до Держбюджету розкриває суму запланованого дефіциту державного бюджету. Це означає: якщо у 2014 році і відбуватиметься відшкодування ПДВ, то в сумі не більш ніж закладено у держбюджет. Платники ПДВ, перед якими держава має борг на початок 2014 року і на яких коштів забракне, отримають облігації. Утім, як сказано в абз. 3 ст. 24, при цьому має бути забезпечено рівність умов для всіх платників податку щодо визначення способу відшкодування ПДВ, добровільність такого відшкодування та зацікавленість усіх платників податку.
Відповідні зміни внесено Законом №1165 і до ПКУ (всупереч ст. 2 самого ПКУ). Підрозділ 10 розділу ХХ доповнено пунктом 23, який передбачає, що органи, які здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, на підставі отриманих від ДПІ реєстрів інвентаризації платників податку та висновків із зазначенням суми ПДВ, що підлягає відшкодуванню, оформлюють видачу платникам податку, які подали до ДПІ заяву про оформлення відшкодування сум ПДВ облігаціями внутрішньої державної позики, облігації на зазначену у реєстрах та висновках суму бюджетного відшкодування. Оформлення відшкодування сум ПДВ облігаціями внутрішньої державної позики прирівнюється до видачі платнику податку суми бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на рахунок платника податку.
Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»