Січень, як правило, характеризується зміною багатьох показників та ставок податків і зборів, з якими бухгалтерам доводиться працювати весь наступний рік. Поговоримо про основні показники, на які ми будемо орієнтуватися найближчим часом.
Мінімальна заробітна плата, прожитковий мінімум
Як відомо, закон про Держбюджет-2014 досі перебуває щойно на стадії проекту. А відповідно до пп. 4 п. 2 ст. 41 Бюджетного кодексу до набрання чинності законом про Держбюджет України на поточний бюджетний період мінімальна заробітна плата та прожитковий мінімум застосовуються у розмірах та на умовах, що діяли у грудні попереднього бюджетного періоду.
Отже, мінімальна заробітна плата на 01.01.2014 р. становить 1218 грн, як і прожитковий мінімум для працездатних осіб — 1218 грн.
Податкова соціальна пільга
Виходячи з показника мінімальної заробітної плати і прожиткового мінімуму на 01.01.2014 р. на рівні 1218 грн, податкова соціальна пільга на весь 2014 рік становить:
- 609,00 грн — 100% для осіб, визначених у пп. 169.1.1 та пп. 169.1.2 ПКУ;
- 913,50 грн — 150% для осіб, визначених у пп. 169.1.3 ПКУ;
- 1218,00 грн — 200% для осіб, визначених у пп. 169.1.4 ПКУ.
Граничний розмір доходу, який дає право на отримання податкової соціальної пільги, встановлено на рівні 1710,00 грн (пп. 169.4.1 ПКУ).
ПДВ та податок на прибуток
На 2014 рік зберігається ставка ПДВ 20%. Ставка податку на прибуток на 2014 рік зменшиться до рівня 18%, проте більшість підприємств відчують це із запізненням — щойно з 2015 року, адже весь 2014 рік вони платитимуть авансові внески з податку на прибуток, обчислені виходячи зі ставки на прибуток на 2013 рік.
У 2014 році діяльність суб'єктів галузі індустрії програмної продукції, які застосовують особливості оподаткування, передбачені пунктом 15 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ, як і раніше, оподатковуватиметься за ставкою 5%.
Якщо за підсумками 2013 року буде сформовано від'ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами, цей показник не переноситься далі на 2014 рік. Знаючи особливу «прихильність» податкового держрегулятора до від'ємних показників минулих періодів, така ситуація є неприємною, проте очікуваною. Тобто фактично з 01.01.2014 р. для фінрезультату за операціями з цінними паперами розпочинається «нове життя».
Свідоцтво платника ПДВ
Змінами до п. 183.9 ПКУ нівельовано значення свідоцтва платника ПДВ як документа, що підтверджує реєстрацію платником цього податку.
Тепер у разі відсутності підстав для відмови у реєстрації особи як платника податку контролюючий орган зобов'язаний внести до реєстру платників податку запис про реєстрацію такої особи як платника податку. Проте вже не з наступного дня після дня реєстрації, а фактично у день реєстрації платником ПДВ.
Відповідно до оновленої редакції п. 183.11 ПКУ, на запит платника податку контролюючий орган надає безоплатно та безумовно протягом двох робочих днів, наступних за днем отримання такого запиту, витяг із реєстру платників податку. Цей механізм прийшов на зміну отримання копії свідоцтва платника ПДВ від контрагента. Витяг діє до внесення змін до реєстру.
Строк для внесення змін до реєстраційних даних платника ПДВ залишився незмінним — 10 робочих днів (п. 183.15 ПКУ).
Перереєстрація платника податку здійснюється шляхом внесення відповідного запису до реєстру платників податку. Жодних документів при цьому на руки платник податків тепер не отримує. Проте за бажанням він на підставі власного запиту до територіального органу Міндоходів може отримати витяг із реєстру платників податків (оновлена редакція п. 183.11 ПКУ).
Дані про платників податків в Iнтернеті
З 01.01.2014 р., відповідно до оновленого п. 63.13 ПКУ, Міндоходів не пізніше наступного робочого дня після взяття на облік платника податків буде оприлюднювати на єдиному державному реєстраційному веб-порталі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців та власному офіційному веб-сайті дані про взяття на облік як платників податків юридичних осіб, їхніх відокремлених підрозділів та самозайнятих осіб. Доступ до зазначених веб-порталу та веб-сайта є вільним та безоплатним.
Оновлена редакція п. 183.13 ПКУ вимагає від Міндоходів щодня (раніше — щодекади) оприлюднювати на своєму офіційному веб-сайті та єдиному державному реєстраційному веб-порталі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців дані, які стосуються питань реєстрації/анулювання платником ПДВ.
Отже, кожен суб'єкт господарювання може у режимі онлайн перевірити статус свого контрагента щодо факту реєстрації платником ПДВ, що є актуальним на вчорашню дату.
Право на ПК на підставі скарги
Раніше, чи то порушено порядок виписування ПН, чи то її не зареєстровано в ЄРПН, чи то взагалі не видано, — відповідь завжди була одна: ПК з ПДВ зможе врятувати лише скарга на постачальника. Абсурдність реальних життєвих ситуацій у цьому питанні доходила до того, що навіть самі постачальники радили подавати на них скаргу, аби покупець через якісь не залежні від самого постачальника обставини не втратив свій ПК з ПДВ. Відокремити у цій масі скарг реальні від формальних — не до снаги навіть працівникам податкових органів. Оновлена редакція абз. 11 п. 201.10 ПКУ говорить про те, що тепер право подання скарги за платником податків зберігається протягом 60 календарних днів, наступних за граничним терміном подання податкової декларації за звітний (податковий) період, у якому не надано податкової накладної або порушено порядок її заповнення та/або порядок реєстрації в Єдиному реєстрі.
Нематеріальні активи
З 01.01.2014 р. визначено нижню межу строку експлуатації нематеріальних активів. Якщо відповідно до правовстановлюючого документа строк дії права користування НА не визначено, такий строк корисного використання, як і раніше, визначається платником податку самостійно. Але зверніть увагу на нововведення: тепер такий строк не повинен становити менше 2-х та більше 10-ти років безперервної експлуатації (оновлений останній абзац пп. 145.1.1 ПКУ).
Податкове адміністрування
Як відомо, до 01.01.2014 р. мав би діяти мораторій на штрафні санкції за неподання або порушення строку подання фізособами до контролюючих органів відомостей про зміну даних, які вносяться до Держреєстру фізичних осіб — платників податків. Тепер цей мораторій продовжено до 01.01.2016 р. завдяки змінам до п. 14 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.
Досить позитивну зміну маємо і щодо штрафних санкцій за виправлення помилок у податковому розрахунку за формою №1ДФ. Так, штрафні санкції за приписами п. 119.2 ПКУ не застосовуватимуться у разі, якщо недостовірні відомості або помилки у податковій звітності про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку виправлено до початку перевірки або у наступних податкових періодах протягом податкового (звітного) року, зокрема при перерахунку ПДФО (п. 119.2 та п. 127.1 ПКУ).
Зазнали змін і підстави для проведення позапланових перевірок. Законодавець зобов'язав перевіряльників зазначати у запиті до платника податків інформацію про те, які саме можливі порушення платника податків виявлено контролюючим органом за результатом перевірки інших платників податків або отримання податкової інформації, які недостовірні дані виявлено та в яких поданих платником податків деклараціях, а також яку інформацію зазначено у поданій щодо платника податків скарзі про ненадання ним ПН покупцю або про порушення правил її заповнення (пп. 78.1.1, 78.1.4, 78.1.9 ПКУ).
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор «Дебету-Кредиту»