Лист Міністерства доходів і зборів України від 08.08.2013 р. №9696/5/99-99-10-04-02-16/2857
Про адміністративні правопорушення (витяг)
Суттєво. Визнання адміністративного правопорушення малозначним належить до компетенції того органу, який розглядає справу про адміністративне правопорушення.
! Усім
<...>
Щодо кількості та розміру штрафних санкцій за здійснення кількох порушень
Статтею 36 Кодексу [про адміністративні правопорушення від 7 грудня 1984 року №8073-X, зі змінами та доповненнями (далі — Кодекс)] передбачено, що при здійсненні однією людиною двох чи більше адміністративних правопорушень адміністративне стягнення накладається за кожне правопорушення окремо.
Якщо особа вчинила кілька адміністративних правопорушень, справи про які одночасно розглядаються одним і тим самим органом (посадовою особою), стягнення накладається у межах санкції, встановленої за серйозніше правопорушення з числа вчинених. До основного стягнення у цьому разі може бути додано одне з додаткових стягнень, передбачених статтями про відповідальність за будь-яке з вчинених правопорушень.
Серйознішим визнається правопорушення, за яке встановлено суворішу міру адміністративного стягнення (більший розмір штрафу, триваліший термін виправних робіт, застосування штрафу замість попередження тощо).
При цьому закон передбачає можливість додавання до основного стягнення, яким є санкція, встановлена за найбільш серйозне адміністративне правопорушення з числа вчинених, одного з додаткових, передбачених статтями про відповідальність за будь-який із вчинених адміністративних проступків.
Щодо малозначності вчинення адміністративного правопорушення, стосовно якого протоколи мають право складати органи Міндоходів
У ст. 22 Кодекси сказано, що при малозначності вчиненого адміністративного правопорушення орган (посадова особа), уповноважений вирішувати справу, може звільнити порушника від адміністративної відповідальності й обмежитися усним зауваженням.
Тобто визнання адміністративного правопорушення малозначним належить до компетенції того органу, який розглядає справу про адміністративне правопорушення (у цьому разі суд або орган Міндоходів).
Вирішуючи питання про звільнення особи від адміністративної відповідальності при малозначності правопорушення на підставі ст. 22 Кодексу, правозастосовні органи враховують характер вчиненого правопорушення, особу порушника, обставини, що пом'якшують або обтяжують відповідальність, його майнове становище, наявність на утриманні неповнолітніх дітей, щире розкаяння у скоєному, а також усунення правопорушником до розгляду справи у суді допущених ним порушень законодавства, зокрема надання відсутніх на момент перевірки відповідних документів дозвільного характеру.
<...>
Разом із тим слід зазначити, що звільнення особи від адміністративної відповідальності у зв'язку з малозначністю вчиненого ним правопорушення є не обов'язком, а правом уповноваженого органу, яке здійснюється ним згідно зі ст. 22 Кодексу на стадії розгляду та вирішення справи про адміністративне правопорушення.
Щодо триваючих та разових адміністративних правопорушень і термінів накладення адміністративних стягнень
Статтею 38 Кодексу встановлено, що адміністративне стягнення може бути накладено не пізніше ніж через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні — не пізніше ніж через два місяці з дня виявлення, за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до Кодексу є підвідомчими суду (судді).
Триваючим адміністративним правопорушенням є порушення, пов'язані з довготривалим, безперервним невиконанням обов'язків, передбачених правовою нормою. Тобто триваючі правопорушення характеризуються тим, що особа, яка вчинила які-небудь встановлені дії або бездіяльність, і далі перебуває у стані безперервного продовження цих дій (бездіяльності). Ці дії безперервно порушують закон протягом якогось часу. Iноді такий стан триває протягом значного часу, і весь час винний безперервно вчиняє правопорушення у вигляді невиконання покладених на нього обов'язків.
Отже, триваючі правопорушення припиняються, якщо факт цих правопорушень виявлено компетентним органом під час проведення перевірок (наприклад, виявлення таких порушень: відсутність обліку доходів та витрат, для яких встановлено обов'язкову форму обліку (обліку результатів підприємницької діяльності відповідно до вимог чинного законодавства), бухгалтерського обліку об'єктів оподаткування, ведення його з порушенням національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, інших правопорушень, пов'язаних із нарахуванням податків, які можливо встановити лише під час документальної перевірки на підставі первинних документів).
До адміністративних правопорушень, що мають разовий характер, належать такі проступки: невчасне подання декларацій, розрахунків, платіжних доручень на внесення платежів до бюджетів та державні цільові фонди тощо. Так, днем вчинення правопорушення є останній день подання декларації про доходи до органів Міндоходів, подання платіжних документів до установ банків про сплату податків, зборів і тощо.
При вирішенні питання про віднесення адміністративного правопорушення до триваючого або разового слід враховувати суть такого правопорушення.
Крім того, Міндоходів також має право складати протоколи про адміністративні порушення митних правил, за які передбачено адміністративну відповідальність, і розглядати такі справи.
В. о. міністра В. ЛЕВИЦЬКИЙ