• Посилання скопійовано

Екоподаток за утилізацію транспортних засобів

З 01.09.2013 р. набирає чинності Закон №4221, яким додано новий об'єкт для оподаткування екоподатком — це декілька операцій із транспортними засобами (далі — ТЗ). Отже, з'ясуємо, які це ТЗ та операції з ними, хто і в якій сумі повинен буде сплачувати такий податок, яка звітність щодо нього подається та яку відповідальність несуть платники нового податку.

Операції, що оподатковуються податком

Згідно з пп. 240.1.6 ПКУ, оподаткуванню екоподатком підлягають операції з ввезення, виробництва або придбання ТЗ та кузовів до них, які надалі підлягають утилізації.

Проте під оподаткування екоподатком потрапляють не всі ТЗ, а лише деякі їх категорії. Це ТЗ з кодами товарних позицій 8702, 8703, 8704 і 8705 УКТ ЗЕД:

— моторні ТЗ, призначені для перевезення 10 і більше осіб, включаючи водія;

— легкові автомобілі та інші ТЗ, призначені в основному для перевезення людей, включаючи вантажно-пасажирські автомобілі-фургони та гоночні автомобілі;

— моторні ТЗ, призначені для перевезення вантажів;

— моторні ТЗ спеціального призначення (аварійні та пожежні автомобілі, автокрани, автобетономішалки, поливальні автомобілі для доріг тощо).

Щодо кузовів до ТЗ, то під об'єкт оподаткування екоподатком потрапляють операції з кузовами з кодами товарної продукції 870710 УКТ ЗЕД, які належать до моторних ТЗ із кодом товарної позиції 8703, тобто для легкових автомобілів та інших ТЗ, призначених в основному для перевезення людей, включаючи вантажно-пасажирські автомобілі-фургони та гоночні автомобілі. Вилучено з об'єкта оподаткування кузови з кодом товарної продукції 87071010 УКТ ЗЕД, тобто призначені для промислового складання зазначеної категорії ТЗ.

Платники податку

Перелік платників нового екоподатку за утилізацію ТЗ встановлено п. 240.2-1 ПКУ:

— імпортери (тобто які ввозять у митному режимі імпорту2) ТЗ та кузовів до них (далі — імпортери);

1 Закон України від 04.07.2013 р. №422-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України після сплати екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів та удосконалення деяких податкових норм».

2 Визначення митного режиму імпорту дано у ст. 74 Митного кодексу України. Відповідно решта режимів ввезення ТЗ не є імпортом.

— виробники ТЗ на території України, які виготовляють ТЗ для їх продажу на внутрішньому ринку України (далі — виробники);

— особи (далі — покупці), які придбавають ТЗ в осіб, які не є платниками такого екоподатку згідно з пп. 240.6.1 ПКУ. До них належать особи, які ввозять на митну територію України ТЗ, що належать дипломатичним представництвам або консульським установам іноземних держав, міжнародним організаціям, які користуються привілеями й імунітетом згідно із загальноприйнятими принципами та нормами міжнародного права, а також працівникам таких представництв, установ і організацій та членам їхніх сімей.

Зверніть увагу: завдяки внесеним до ПКУ Законом №422 змінам у розділі VIII ПКУ з'явилися дві норми, що встановлюють платників нового екоподатку!

По-перше, це особи, перелік яких наведено у п. 240.2-1 ПКУ (див. вище).

По-друге, були внесені зміни і до п. 240.1 ПКУ (додано новий пп. 240.1.6), який також визначає перелік платників екоподатку! Але визначає вже докладніше, з описом організаційно-правових форм осіб, що ними є.

Отже, хоча з цього питання, безумовно, варто дочекатися роз'яснень з боку Міндоходів, але, з погляду автора, є підстави вважати, що до переліку платників такого екоподатку не входять фізособи: як звичайні громадяни, так і самозайняті особи, як резиденти, так і нерезиденти (зазначені як платники екоподатку в пункті 240.2 ПКУ, якому п. 240.2-1 ПКУ не підпорядковується).

Неплатники податку

Звільнені від сплати екоподатку за утилізацію ТЗ (п. 240.6 і 242.3 ПКУ):

— імпортери, які ввозять ТЗ, раніше вивезені з України (факт вивезення має бути документально підтверджений);

— імпортери, які ввозять ТЗ, що належать дипломатичним/консульським установам, міжнародним організаціям, а також працівникам таких організацій і установ та членам їхніх сімей;

— імпортери і/або продавці ТЗ, з року випуску яких минуло 30 і більше років, які не призначені для комерційного перевезення пасажирів або вантажів, мають оригінальний двигун, кузов і (за наявності) раму, збережені та відреставровані до оригінального стану, види та категорії яких КМУ віднесені до предметів колекціонування або антикваріату;

— особи, які ввозять ТЗ на митну територію України у режимі, відмінному від імпорту;

— особи, які ввозять ТЗ на митну територію України як гуманітарну допомогу;

— виробники ТЗ на території України, які взяли на себе зобов'язання утилізувати такі ТЗ самостійно, але у порядку, встановленому законодавством. Такі виробники обліковуються ДПС у спеціальному реєстрі1;

— виробники ТЗ, які реалізують їх на експорт2;

— продавці ТЗ для інвалідів (дітей-інвалідів), а також ТЗ спеціального призначення (машини швидкої допомоги, пожежні машини тощо), оплата за яких надходить із бюджету або державних фондів соцстрахування;

— особи, які придбавають ТЗ, що були зареєстровані/перереєстровані на території України до 01.09.2013 р., або у виробників ТЗ, які взяли на себе зобов'язання утилізувати вироблені та продані ними ТЗ. У цьому разі право не платити екоподаток зберігається за такими особами й у разі подальшого перепродажу такого ТЗ.

Ставка податку

Ставку оподаткування екоподатком вищезгаданих операцій встановлено п. 246-1.1 ПКУ (див. таблицю).

Таблиця

Ставки екоподатку з утилізації ТЗ

Транспортні засоби (код товарної позиції 8703) і кузови до них (код товарної підпозиції 870710, за винятком кузовів із кодом 87071010, ввезених до України для промислового складання транспортних засобів)
5500 грн
Транспортні засоби (код товарної позиції 8702, 8704, 8705)
11000 грн

Але зверніть увагу: до таких ставок застосовуються коефіцієнти, встановлені п. 246-1.2 ПКУ. I якщо стосовно першої категорії транспортних засобів їхня величина залежить від об'єму двигуна і становить до 5,5 для нових та до 11 для вживаних, то для другої категорії коефіцієнти встановлюються виходячи з їхньої маси та становлять до 1,34 для нових і 2,68 для вживаних3 транспортних засобів.

1 Порядок включення до такого реєстру і форми документів (якщо вони будуть), що підтверджують факт включення виробника ТЗ до такого реєстру, наразі не затверджені.

2 Визначення митного режиму експорту дано у ст. 82 Митного кодексу України.

3 Для застосування цих коефіцієнтів, згідно з пп. 246-1.2.3 ПКУ, вживаними ТЗ вважаються ТЗ, на які видано держорганами (у т. ч. й іноземними) документи, що дозволяють експлуатувати такі ТЗ.

Дата податкового зобов'язання

Дата виникнення податкового зобов'язання з екоподатку за утилізацію ТЗ (п. 249.10 ПКУ):

для імпортерів — дата подання митної декларації;

для виробників — дата реалізації на внутрішньому ринку України;

для покупців (в осіб, звільнених від сплати екоподатку за пп. 240.6.1 ПКУ) — дата подання заяви на перереєстрацію ТЗ до органів внутрішніх справ.

Довідка та звітність з екоподатку

Платники екоподатку — виробники ТЗ подають квартальну декларацію1, в якій зазначають екоподаток за утилізацію транспортних засобів, нарахований за звітний період. Подається така декларація за місцем обліку платника податків до ДПС у терміни, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду, — тобто протягом 40 календарних днів після закінчення податкового кварталу.

Зверніть увагу: нова редакція ст. 250 ПКУ передбачає оформлення довідок, які звільняють подальших покупців ТЗ від сплати екоподатку. До речі, ані форми таких довідок, ані порядок їх оформлення та видачі на сьогодні законодавчо чітко не встановлені. Тож зараз можна говорити тільки про загальні правила використання довідок, установлених пп. 250.13 — 250.18 ПКУ.

Так, покупці у виробників ТЗ (незалежно від того, чи є вони платниками такого екоподатку, чи ні) також звільняються від сплати такого екоподатку (бо вони не внесені до складу платників цього податку). Підставою для несплати екоподатку за утилізацію ТЗ є довідка, отримана від такого виробника. В одному випадку це довідка про сплату виробником екоподатку, в іншому — про звільнення такого виробника від сплати екоподатку. Такі довідки виписує сам виробник, реєструє їх у реєстрі за квартал та подає такий реєстр органу МВС України у терміни, встановлені для подання квартальної податкової звітності, а також до ДПС разом із декларацією з екоподатку. З урахуванням того, що такий реєстр повинен залишитися і в самого виробника, робити його потрібно у трьох примірниках.

Iмпортери ТЗ довідки про сплату екоподатку отримують від митних органів. А тим, хто ввозить ТЗ на митну територію України в інших митних режимах, а також особам, звільненим від сплати екоподатку, видається довідка про звільнення від його сплати. Такі довідки видаються на кожен ТЗ для подальшої передачі особою, що ввозить ТЗ, його власникові.

При подальшому продажі ТЗ довідка про сплату або про звільнення від сплати екоподатку переходить від старого власника ТЗ до нового (п. 250.15 ПКУ)2.

1 Форма та порядок складання декларації наразі не затверджені.

2 Оскільки довідка видається в одному примірнику, рекомендуємо колишнім власникам ТЗ залишити у себе з інформаційною метою копію такої довідки.

У разі втрати або псування довідки власникові ТЗ потрібно звернутися до органу внутрішніх справ за місцем реєстрації ТЗ — там йому безкоштовно видадуть дублікат довідки (пп. 250.18.2 ПКУ).

Терміни сплати податку

Iмпортери сплачують екоподаток до або у день подання митної декларації, а покупці — до або у день подання заяви на перереєстрацію.

Виробники сплачують екоподаток на підставі податкової декларації у терміни, встановлені для квартального податкового періоду, — тобто 10 календарних днів з дня граничного терміну подання такої податкової декларації.

Відповідальність за порушення

Крім звичайних фінансових санкцій, установлених за податкові порушення розділами 11 і 12 розділу II ПКУ, варто звернути увагу на ще два види відповідальності щодо екоподатку.

По-перше, згідно з пп. 250.13.3 ПКУ, якщо виробник вилучається з реєстру осіб, які самостійно здійснюють утилізацію виготовлених ними ТЗ (чи то за власним бажанням, чи за порушення податкового законодавства з екоподатку за утилізацію ТЗ), то він зобов'язаний сплатити екоподаток за кожен реалізований ним, але не утилізований ТЗ.

По-друге, відповідно до пп. 250.19.6 ПКУ, у разі встановлення факту видачі довідок про звільнення від сплати екоподатку особами, які не мають на те права або втратили його внаслідок порушення податкового законодавства, платник податку буде зобов'язаний збільшити податкове зобов'язання з екоподатку за наслідками податкового періоду, в якому було скоєно таке порушення (несплата податку на підставі «липової» довідки) на суму екоподатку, який мав бути сплачений у відповідному податковому періоді. А тому покупцям ТЗ, яким видається довідка про звільнення від сплати екоподатку, потрібно буде вимагати від виробників-продавців пред'явити документи, що підтверджують звільнення таких продавців від сплати екоподатку (включення їх до зазначеного реєстру).

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру