• Посилання скопійовано

Заповнення Реєстру ПН за пунктом 198.5 ПКУ

У статті в «ДК» №12/2013 ми вже розповіли про основні моменти та деякі особливості заповнення Реєстру ПН. Тут же йтиметься про те, як заповнювати Реєстр ПН у разі нарахування ПЗ з ПДВ або відновлення ПК з ПДВ відповідно до п. 198.5 ПКУ.

Нарахування ПЗ з ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ

Як прописано в п. 198.5 ПКУ, платник ПДВ зобов'язаний нарахувати ПЗ виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 ПКУ, за товарами/послугами, необоротними активами, під час придбання або виготовлення яких суми сплаченого (нарахованого) ПДВ були включені до складу ПК, якщо такі товари/послуги, необоротні активи починають використовуватися:

— в операціях, що не є об'єктом оподаткування (крім випадків з пп. 196.1.7 ПКУ);

— в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до ПКУ та міжнародних договорів (угод) (крім випадків з пп. 197.1.28 ПКУ);

— в операціях, що здійснюються платником ПДВ у межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

— в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

А от у п. 189.1 ПКУ зазначено, що база для нарахування ПЗ з ПДВ визначається виходячи з балансової (залишкової) вартості необоротного активу, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються операції згідно з п. 198.5 ПКУ (у разі відсутності обліку необоротних активів — виходячи зі звичайної ціни), а за товарами/послугами — виходячи з вартості їх придбання.

ПЗ з ПДВ визначаються на дату початку фактичного використання товарів/послуг, необоротних активів, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону про бухоблік та Положення №88.

При нарахуванні ПЗ, виконуючи вимоги п. 198.5 ПКУ, слід виписати ПН.

Розділ I Реєстру ПН1 у таких випадках заповнюється так:

у графі 1 записується порядковий номер ПН, який відповідає порядковому номеру запису в Реєстрі ПН;

1 Форму затверджено наказом Мінфіну України від 17.12.2012 р. №1340.

у графі 2 — дата формування ПН;

у графі 3 — номер ПН;

у графі 4 буде запис «ПНП» — паперова податкова накладна або ж «ПНЕ» — електронна податкова накладна, та відповідно до цього позначення додається тип причини згідно з п. 8 Порядку №1379 (п. 2.4 р. III Порядку №1340);

у графі 5 податківці рекомендують при заповненні ПН в таких випадках у графі «Особа (платник податку) — покупець» вписувати своє найменування (див. підкатегорію ЄБПЗ 130.21);

Заповнення ПН при нарахуванні ПЗ за п. 198.5 ПКУ

При нарахуванні податкового зобов'язання з підстав, зазначених у п. 8.3 Порядку №1379, платником податку у рядках «Iндивідуальний податковий номер покупця» та «Номер свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість (покупця)» податкової накладної відповідно проставляються нулі. У графах «Особа (платник податку) — покупець», «Місцезнаходження (податкова адреса) покупця» такої податкової накладної платником податку вказуються свої реквізити.

Підкатегорія ЄБПЗ 130.21

у графі 6 слід поставити позначку «0», адже саме так буде заповнена ПН відповідно до вимоги п. 8.3 Порядку №1379;

у графі 7 — загальна суму постачання;

у графі 8 та 9 — відповідно база для нарахування ПЗ з ПДВ згідно з п. 189.1 ПКУ та нараховане ПЗ з ПДВ.

Відновлення ПК з ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ

Платник ПДВ має право включити до ПК з ПДВ суми ПДВ, сплачені (нараховані) у вартості товарів/послуг, необоротних активів, що не були включені до складу ПК з ПДВ при придбанні або виготовленні таких товарів/послуг, необоротних активів, та/або з яких були визначені ПЗ з ПДВ відповідно до абз. 1 п. 198.5 ПКУ, у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи починають використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, у тому числі переведення невиробничих необоротних активів до складу виробничих необоротних активів.

Базою для відновлення ПК з ПДВ буде вартість активів, визначена на підставі згаданого вже вище п. 189.1 ПКУ.

Відновлення ПК з ПДВ слід проводити на підставі бухгалтерської довідки, складеної відповідно до вимог ст. 9 Закону про бухоблік та Положення №88. Саме за датою складання бухдовідки і визначатиметься ПК з ПДВ. Додатково правила складання бухдовідки наведено в п. 2.4 р. IV Порядку №1340.

Така бухдовідка повинна бути складена згідно з ПН, митними деклараціями, іншими документами, передбаченими п. 201.11 ПКУ, та містити вичерпний їх перелік. Додатково в Порядку №1340 прописано, що ця довідка повинна бути складена з урахуванням норм п. 198.6 ПКУ. Чи це означає, що в такому разі на відновлення права на ПК з ПДВ за п. 198.5 ПКУ у платника є лише 365 днів від дати складання ПН (МД чи іншого документа), чи ні — незрозуміло. Проте в ПКУ прив'язки до п. 198.6 ПКУ немає. Сподіваємось, що податківці виберуть нефіскальний підхід і просто вимагатимуть наявності ПН (МД чи інших документів) для формування бухдовідки щодо відновленого ПК з ПДВ.

Щодо відображення бухдовідки в Реєстрі, то тут все просто (п. 2.4 р. IV Порядку №1340):

графа 2 — дата складання бухдовідки;

графи 3, 4, 6, 7 — відповідно дата складання, порядковий номер ПН (РК до ПН, МД тощо), найменування та індивідуальний податковий номер постачальника, який її склав;

графа 5 — зазначається вид документа БО, до якого додаються позначення виду документа, яким підтверджується операція з постачання (наприклад БОПНП — якщо ПК формується на підставі колись отриманої паперової ПН, або БОМДЕ — якщо ПК формуємо, взявши за основу електронну МД);

графи 9, 10 — тут суми показують зі знаком «+».

Графи 11, 12, 13, 14, 15, 16 не заповнюються.

На перший погляд, п. 2.4 р. IV Порядку №1340 прописує все більш-менш логічно та чітко. Та все-таки виникає запитання: як діяти, якщо, наприклад, відновлюють ПК з ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ за ОЗ, що був створений підприємством самостійно, та при його створенні було використано деталі (обладнання, матеріали тощо) від різних постачальників та отримано кілька ПН? Слід формувати одну бухдовідку чи кілька? На думку автора, в такому разі варто сформувати кілька бухдовідок на кожну ПН (МД, РК до ПН тощо), за якою буде відновлено ПК з ПДВ. На таку позицію наштовхує і згаданий п. 2.4 р. IV Порядку №1340, який зазначає, що у графах 3, 4, 6, 7 р. II Реєстру ПН наводяться дата складання, порядковий номер ПН (РК до ПН, МД тощо), найменування та індивідуальний податковий номер постачальника, який її склав. Тож, сформувавши одну бухдовідку, наприклад, на кілька ПН за одним об'єктом ОЗ, до відповідних граф р. II Реєстру ПН доведеться вносити кілька показників за різними ПН. Погодьтесь, це буде некоректно. Звісно, це лише думка автора статті. Тому за роз'ясненням з цього питання радимо звернутися до своєї податкової.

Нормативна база

  • Закон про бухоблік — Закон України від 16.07.99 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
  • Порядок №1340 — Порядок ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом Мінфіну України від 17.12.2012 р. №1340.
  • Порядок №1379 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну України від 01.11.2011 р. №1379.
  • Положення №88 — Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну України від 24.05.95 р. №88.

Василь РОРАТ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру