• Посилання скопійовано

КАСКО на автомобіль-2

КАСКО на автомобіль-2

У «ДК» №9/2013 ми вже розповіли про головні аспекти страхування автомобіля у юрособи та облік страхового випадку, зокрема про ліквідацію авто у зв'язку зі знищенням. Сьогодні розглянемо ситуацію страхування транспортного засобу — автомобіля, який після ДТП планується відремонтувати та використовувати у госпдіяльності чи одразу після ДТП продати.1

Продаж автомобіля відразу після страхового випадку (ДТП)

Iнколи більш економічно виправданим рішенням буде придбати нове авто, ніж ремонтувати старе після ДТП. Розглянемо таку ситуацію.

Податковий облік

Податок на прибуток. Питання продажу ОЗ2 у ПКУ регулює пункт 146.13. У ньому сказано, що до доходу платника податків включається сума перевищення доходів від продажу або іншого відчуження ОЗ (що використовують з господарською метою) над балансовою вартістю3 окремого об'єкта ОЗ. А ось до податкових витрат включають суму перевищення балансової вартості над доходами від продажу або іншого відчуження об'єкта ОЗ.

Також згідно з п. 146.14 ПКУ дохід від продажу або іншого відчуження об'єкта ОЗ визначається за договором про продаж або інше відчуження об'єкта ОЗ, але не нижче від звичайної ціни такого об'єкта (активу). Нагадуємо, що з 1 січня 2013 року звичайна ціна визначається за правилами ст. 39 ПКУ (докладніше див. у «ДК» №5/2013).

Якщо виникає дохід від продажу ОЗ, платник визнає його за правилами П(С)БО 154 у періоді його виникнення (фактично у періоді передачі ОЗ за актом приймання-передачі ОЗ, а отже, переходу права власності на авто) (п. 137.16 ПКУ). У податковій декларації з податку на прибуток підприємства5 такий дохід показуємо у рядку 03.17 «Дохід, визначений відповідно до статті 146 розділу III Податкового кодексу України» додатка IД. Звідти його сума потрапить до загальної суми інших доходів платника податку на прибуток, яка відображається у рядку 03 основної частини декларації.

1 Страхування орендованого автомобіля у цій статті не висвітлюємо.

2 Ми розглядаємо випадок продажу автомобіля, який використовували з господарською метою.

3 Балансова вартість основних засобів, інших необоротних та нематеріальних активів — сума залишкової вартості таких засобів та активів, яка визначається як різниця між первісною вартістю з урахуванням переоцінки та сумою накопиченої амортизації (пп. 14.1.9 ПКУ).

4 Згідно з п. 5 П(С)БО 15 дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

5 Форма затверджена наказом Мінфіну України від 28.09.2011 р. №1213.

А ось витрати (за умови що такі виникають) при реалізації транспортного засобу (ОЗ) слід відображати як інші витрати (п. 146.13 та пп. 138.12.1 ПКУ). У декларації з прибутку такі витрати від операції показуємо у рядку 06.4.16 «Витрати, визначені відповідно до статті 146 розділу III Податкового кодексу України» додатка IВ. Надалі така сума осяде у рядку 06 основної частини декларації.

Нарахування амортизації окремого об'єкта ОЗ припиняється починаючи з місяця, наступного за місяцем виведення його з експлуатації, у т. ч. й у зв'язку з продажем (п. 146.15 ПКУ).

Якщо умовами страхування передбачено отримання страхового відшкодування на користь страхувальника, то застраховані збитки, яких зазнав страхувальник у зв'язку з веденням господарської діяльності, включаються до його витрат за податковий період, в якому він зазнав збитків (за датою складання страхового акта) (абз. 2 пп. 140.1.6 ПКУ). Нагадаємо, що про франшизу, а саме про збільшення на її величину страхових збитків, ми писали у «ДК» №9/2013.

А ось отримані суми страхового відшкодування зазначених збитків включаються до доходів такого платника податку за податковий період їх надходження.1

Але, на думку автора, при продажу автомобіля після ДТП варто спочатку зменшити балансову вартість такого об'єкта ОЗ на суму застрахованих збитків, які відображено у податковому обліку згідно з абз. 2 пп. 140.1.6 ПКУ, а вже потім застосовувати норми п. 146.13 ПКУ при продажу такого ОЗ. Пояснимо, чому саме так.

При застосуванні норм пп. 140.1.6 і п. 146.13 ПКУ щодо одного і того самого автомобіля ми двічі скористаємося правом відображення витрат у податковому обліку в одній і тій самій сумі — а саме: у величині завданих збитків. А пунктом 138.3 ПКУ заборонено повторно включати до складу податкових витрат уже відображені витрати.

Тож автор радить спочатку зменшити балансову вартість ОЗ на суму збитків за страховим випадком, які будуть включені до податкових витрат згідно з пп. 140.1.6 ПКУ. А вже відтак визначати дохід або витрати за правилами п. 146.13 ПКУ під час продажу такого ОЗ. Якщо ж ви спочатку продали авто, а вже після цього отримали страховий акт від страхової компанії та, відповідно, на його підставі (адже саме за цим документом виникне право на витрати) отримали право на податкові витрати за збитками від ДТП, то тоді такі витрати відображати не треба. Адже ви вже скористалися п. 146.13 ПКУ та відобразили продаж ОЗ у податковому обліку — тобто зменшили об'єкт оподаткування на всю суму залишкової вартості ОЗ, у т. ч. на величину застрахованих збитків, яка була у складі залишкової вартості.

Податок на додану вартість. При реалізації ОЗ маємо справу з поставкою товарів (пп. 14.1.191 ПКУ), тож така операція є об'єктом оподаткування ПДВ (п. 185.1 ПКУ). Відповідно до п. 188.1 ПКУ, при постачанні товарів (ОЗ) база оподаткування такої операції визначається виходячи з її договірної (контрактної) вартості, але не нижче від звичайної ціни, визначеної відповідно до ст. 39 ПКУ.

Такі ПЗ з ПДВ нараховують або за датою зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок за реалізований ОЗ, або за датою відвантаження товарів (ОЗ) іншій особі (п. 187.1 ПКУ). Показуємо ПЗ з ПДВ у рядку 1 декларації з ПДВ2, з розшифруванням у розділі I додатка Д53.

1 Докладно про застосування норм з абз. 2 пп. 140.1.6 ПКУ ми писали у першій частині матеріалу, див. «ДК» №9/2013.

2 Форма декларації затверджена наказом Мінфіну України від 25.11.2011 р. №1492.

3 Докладніше про ПДВ при реалізації легкового автомобіля, придбаного до 01.01.2011 р., див. у «ДК» №7/2013.

При отриманні страхового відшкодування від страхової компанії ПЗ з ПДВ не виникає. Адже кошти, що надійшли, — це не плата за постачання якихось товарів чи послуг, а просто компенсація завданих збитків (пп. 14.1.191 ПКУ). Тож тут немає об'єкта оподаткування згідно з п. 185.1 ПКУ.

Коригувати ПК з ПДВ (по придбанню автомобіля)при отриманні страхового відшкодування не треба, адже ПКУ цього не вимагає.

Бухгалтерський облік

Отримавши від страховиків страховий акт, який підтверджує прийняття страховою компанією рішення виплатити страхове відшкодування, на зазначену в акті суму зробимо проведення: Д-т 375 «Розрахунки за відшкодування завданих збитків» — К-т 751 «Відшкодування збитків від надзвичайних подій». Це саме проведення використовуємо і при отриманні сум відшкодування збитків (франшизи) від винуватця ДТП.

Питання вибуття ОЗ через продаж у бухобліку регулює П(С)БО 27. Так, для продажу авто його спочатку слід вивести з експлуатації, а саме зі складу необоротних активів, та відповідно віднести до необоротних активів, що утримуються для продажу. Переводять необоротні активи до необоротних активів, що утримуються для продажу, якщо (п. 1 р. II П(С)БО 27):

1) економічні вигоди очікується отримати від їх продажу, а не від їх використання за призначенням;

2) вони готові до продажу у їхньому теперішньому стані;

3) їх продаж, як очікується, буде завершено протягом року з дати визнання їх такими, що утримуються для продажу;

4) умови їх продажу відповідають звичайним умовам продажу для подібних активів;

5) їх продаж є високоймовірним, зокрема якщо керівництво підприємства підготувало відповідний план або уклало твердий контракт про продаж, здійснюється їх активна пропозиція на ринку за ціною, що відповідає справедливій вартості.

Якщо всі ці вимоги виконуються, то автомобіль необхідно перевести до необоротних активів, що утримуються для продажу. На необоротні активи, що утримуються для продажу, у т. ч. необоротні активи, що входять до групи вибуття, амортизація не нараховується починаючи з місяця, наступного за місяцем вибуття з ОЗ (п. 6 р. II П(С)БО 27 та п. 29 П(С)БО 7).

Як сказано у п. 9 р. II П(С)БО 27, необоротні активи та група вибуття, що утримуються для продажу, відображаються у бухобліку та фінзвітності на дату балансу за найменшою з двох величин — балансовою вартістю або чистою вартістю реалізації.

При цьому в бухобліку виникне така кореспонденція рахунків:

1. Списання накопиченої амортизації (зносу) автомобіля, що ліквідується: Д-т 131 «Знос основних засобів» — К-т 10 «Основні засоби».

2. Переведення ОЗ до необоротних активів, що утримуються для продажу. Операція буде на суму залишкової вартості1 ОЗ: Д-т 286 «Необоротні активи та групи вибуття, утримувані для продажу» — К-т 10 «Основні засоби».

3. Передача автомобіля покупцю за актом приймання-передачі: Д-т 377 «Розрахунки з іншими дебіторами» — К-т 712 «Дохід від реалізації інших оборотних активів».

4. Списання до витрат собівартості (балансової вартості) автомобіля: Д-т 943 «Собівартість реалізованих виробничих запасів»2 — К-т 286.

5. Нарахування податкових зобов'язань з ПДВ: Д-т 712 — К-т 641.

1 У бухобліку залишкова вартість — це різниця між первісною (переоціненою) вартістю та сумою накопиченої амортизації (зносу) (п. 4 П(С)БО 7).

2 Саме на цьому рахунку Iнструкцією №291 передбачено відображення собівартості реалізованих необоротних активів та груп вибуття, що утримуються для продажу.

Дехто зауважить: а як же збитки, яких зазнало підприємство від ДТП, де їх показувати? На думку автора, на суму збитків, зазначену в страховому акті, можна зменшити первісну вартість авто до його переведення на Д-т 286 (відповідно проведення буде Д-т 993 «Iнші надзвичайні витрати» — К-т 10). Але це не обов'язково, адже у кінцевому підсумку вся залишкова вартість потрапить до витрат підприємства вже під час реалізації авто. Єдина різниця у тому, до яких витрат потраплять такі збитки, — а це вже, за відсутності чітких вимог, обирати кожній юрособі — власнику автомобіля окремо. Крім того, не виключено, що до моменту продажу авто ще не буде відома сума страхового відшкодування, тож застосувати вищенаведене проведення виявиться неможливо.

Приклад 1 Вантажний автомобіль ТОВ «Срібне коло» (підприємство — платник ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах) потрапив у ДТП. Пошкодження значні, тож підприємство вирішило не ремонтувати авто, а відразу продати. Автомобіль було застраховано (вид страхування — КАСКО), страхова компанія надала страховий акт на суму 45000 грн збитків та через 10 днів виплатила страхове відшкодування на таку саму суму. За договором страхування франшиза дорівнює 0.

Залишкова вартість автомобіля становила 90000 грн (як у бухобліку, так і в податковому обліку). Ліквідаційна вартість, встановлена підприємством, дорівнює нулю. Нарахована сума амортизації за весь період експлуатації становить 60000 грн (як у бухобліку, так і в податковому обліку).

Транспортний засіб реалізовано за ціною 40000 грн без ПДВ (це звичайна ціна, встановлена експертом). На цю саму вартість нараховано ПЗ з ПДВ у сумі 8000 грн.

Бухгалтерський та податковий облік продажу ОЗ після ДТП наведено у таблиці 1.

Таблиця 1

Бухгалтерський та податковий облік продажу автомобіля після ДТП

№ з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Страхова компанія надала страховий акт
375
751
45000
45000
(пп. 140.1.6 ПКУ)
2.
Списано знос автомобіля, який мають намір продати
131
105
60000
3.
Переведено ОЗ до необоротних активів, що утримуються для продажу (операція на суму залишкової вартості)
286
105
90000
4.
Передача автомобіля покупцю за накладною (можна використати й акт приймання-передачі)
361
712
48000
5000
(п. 146.13, 146.14 ПКУ)*
5.
Нарахування податкових зобов'язань з ПДВ за поставкою автомобіля
712
641
8000
6.
Відображено списання до витрат собівартості (балансової вартості) транспортного засобу
943
286
90000
7.
Отримано кошти від покупця
311
361
48000
8.
Отримано на рахунок страхове відшкодування
311
375
45000
45000
(пп. 140.1.6 ПКУ)
* На думку автора, у цьому разі залишкову вартість транспортного засобу потрібно зменшити на суму збитків від страхового випадку, яку показали згідно з пп. 140.1.6 ПКУ. А вже після цього визначати результат від реалізації автомобіля (або дохід, або збиток). За прикладом отримаємо податкові витрати від продажу авто в сумі 5000 грн (90000 - 45000 - 40000).

Застрахований автомобіль пошкоджено у ДТП — облік ремонту

Бухгалтерський облік

Облік ремонту автомобіля, який використовується як ОЗ, регулюється П(С)БО 7. Витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта ОЗ у робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, включаються до складу витрат (п. 15 П(С)БО 7). Витрати на ремонт авто після ДТП якраз підпадають під це визначення, тож потраплять до витрат у періоді їх понесення.

На думку автора, витрати на ремонт авто слід включати до складу інших надзвичайних витрат (Д-т 993 «Iнші надзвичайні витрати»). Пояснення просте: в Iнструкції №291 сказано, що до витрат від надзвичайних подій відносять як прямі втрати за наслідками цих подій, так і витрати на здійснення заходів, пов'язаних із запобіганням та ліквідацією таких наслідків (відшкодування, сплата стороннім організаціям, заробітна плата працівників, зайнятих на відновних роботах, вартість використаних сировини та матеріалів тощо).

Податковий облік

Податок на прибуток. Витрати, пов'язані з ремонтом та поліпшенням об'єктів ОЗ у розмірі, що не перевищує 10% сукупної балансової вартості всіх груп ОЗ на початок звітного року (які підлягають амортизації), платник податку відносить до складу податкових витрат (п. 146.12 ПКУ). У листі ДПСУ від 09.07.2012 р. №12372/6/15-1216 (див. «ДК» №38/2012) наголошується, що платник податків має право визначити порядок відображення вартості ремонтів та поліпшень об'єктів основних засобів у податковому обліку: або віднести їх до витрати у межах 10% ліміту згідно з п. 146.12 ПКУ, або збільшити первісну вартість ОЗ, навіть якщо згаданий ліміт повністю ще не використано. I це при тому, що у ПКУ такої можливості не передбачено. А облік витрат, які перевищують 10-відсотковий ліміт, здійснюється за правилами п. 146.11 ПКУ: первісна вартість об'єкта ОЗ збільшується на суму витрат, пов'язаних із ремонтом та поліпшенням об'єктів основних засобів, у сумі, що перевищує 10% сукупної балансової вартості всіх груп ОЗ, які підлягають амортизації, на початок звітного податкового року.

Витрати на ремонт ОЗ

… платник податків має право визначити порядок відображення вартості ремонтів та поліпшень об'єктів основних засобів у податковому обліку, а саме:

  • або віднести до складу витрат у сумі, яка перевищує 10% сукупної балансової вартості всіх груп основних засобів, що підлягають амортизації, на початок звітного податкового року, а суму перевищення віднести на об'єкт основного засобу, щодо якого здійснюються ремонт та поліпшення;
  • або у повній сумі віднести на об'єкт основного засобу, щодо якого здійснюються ремонт та поліпшення, навіть якщо сума 10-відсоткового обмеження ще не вичерпана.

Лист ДПСУ від 09.07.2012 р. №12372/6/15-1216

Звичайно ж, усі витрати на ремонт потраплять до податкових витрат за умови їх документального підтвердження (п. 138.2 ПКУ).

Залежно від того, з якою метою автомобіль використовується як ОЗ, витрати на його ремонт у межах 10-відсоткового ліміту потраплять до:

1) собівартості виготовленої та реалізованої продукції (виконаних робіт, наданих послуг) — якщо транспортний засіб використовували для виробничих та загальновиробничих потреб (п. 138.8 та абз. «г» пп. 138.8.5 ПКУ);

2) адміністративних витрат — у разі використання автомобіля з адміністративною метою (абз. «в» пп. 138.10.2 ПКУ);

3) витрат на збут — якщо транспорт використовують, наприклад, для доставки товарів покупцям (абз. «д» пп. 138.10.3 ПКУ);

4) інших податкових витрат — якщо автомобіль використовують з іншою господарською метою (пп. 138.12.2 ПКУ).

У декларації з податку на прибуток витрати на ремонт автомобіля потрапляють до рядків відповідно до напряму використання автомобіля, а саме до:

1) рядка 05.1 «Собівартість придбаних (виготовлених) та реалізованих товарів (робіт, послуг)»;

2) рядка 06.1 «Адміністративні витрати»;

3) рядка 06.2 «Витрати на збут»;

4) рядка 06.4 «Iнші витрати звичайної діяльності та інші операційні витрати».

Витрати на ремонт, які потраплять до податкової собівартості реалізованих товарів (виконаних робіт, наданих послуг), потрібно показати у податковому обліку за датою визнання доходу від реалізації таких товарів (робіт, послуг) (згідно з п. 138.4 ПКУ). У решті випадків витрати на ремонт автомобіля відображають у звітному періоді, в якому вони були здійснені, за правилами ведення бухгалтерського обліку (п. 138.5 ПКУ).

Зверніть увагу: на думку автора, балансову (амортизовану) вартість автомобіля слід зменшити на суму збитків від страхового випадку, визначених згідно з пп. 140.1.6 ПКУ. Це потрібно для того, щоб не подвоювати у податковому обліку витрати та відповідно не порушувати норми п. 138.3 ПКУ (див. вище). Адже спочатку, згідно з пп. 140.1.6 ПКУ, у витратах буде показано збитки від страхового випадку, а відтак відображено витрати ще раз, проте вже через амортизацію автомобіля. Ось для того щоб не показувати ці самі суми витрат удруге при відображені амортизації, ми й рекомендуємо балансову (амортизовану) вартість автомобіля зменшити на суму визнаних згідно з пп. 140.1.6 ПКУ витрат.1

1 Такої самої думки дотримуються і податківці — див. «Вісник податкової служби» №19/2012, с. 8.

Страхова компанія платить безпосередньо СТО за ремонт

У деяких роз'ясненнях (зокрема в ЄБПЗ у підкатегорії 110.09.01), які, на щастя, поки що не мають характеру нормативного документа, податківці зазначають, що право на податкові витрати, понесені на ремонт автомобіля, виникають лише у тому разі, коли за такий ремонт СТО заплатило саме підприємство — замовник послуг. Якщо ж СТО за ремонт автомобіля за страхувальника-підприємство заплатила страхова компанія, то таке підприємство не має права на витрати, пов'язані з ремонтом автомобіля. Дехто з бухгалтерів та інших фахівців дотримується позиції податківців, зокрема зазначаючи, що підприємство не несе безпосередньо витрат на ремонт, а сума, сплачена страховою компанією за надані послуги ремонту безпосередньо СТО, буде просто відшкодуванням завданих збитків згідно з договором страхування.

На думку автора, такий підхід є несправедливим та неправильним. Немає значення, хто безпосередньо перерахував кошти СТО, — право на податкові витрати за ремонтом автомобіля у підприємства все ж таки залишається. Адже саме підприємство, яке зазнало збитків від ДТП, є особою, що отримує страхове відшкодування (див. ст. 1, 29 та 30 Закону про страхування). I саме його кошти (як страхове відшкодування), а не свої власні, страхова компанія перераховує СТО.

Крім того, сума, сплачена страховою за ремонт прямо СТО, згідно з пп. 140.1.6 ПКУ буде страховим відшкодуванням, яке й потрапить до доходу підприємства.

Як бачите, ситуація неоднозначна, тож, як діяти, вирішувати вам.

До речі: якщо документи від СТО з проведеного ремонту складено саме на страхову компанію, то, на жаль, у такому разі підприємство не зможе показати у своєму обліку витрати на ремонт авто. Адже документального підтвердження понесених витрат не буде (див. п. 138.2 ПКУ).

Податок на додану вартість. Як ми вище зазначали, при отриманні страхового відшкодування від страхової компанії ПЗ з ПДВ не виникає, бо немає об'єкта оподаткування ПДВ (п. 185.1 ПКУ).

За загальним правилом суму вхідного ПДВ (сплаченого (нарахованого) при отриманні послуг з ремонту автомобіля чи проведенні його ремонту власними силами) включають до податкового кредиту з ПДВ у тих випадках, коли відремонтований автомобіль використовують в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку (п. 198.3 ПКУ). Звичайно ж, ПК з ПДВ буде лише за наявності у вас правильно оформленої податкової накладної (п. 198.6 ПКУ). Датою виникнення права на податковий кредит з ПДВ буде дата тієї події, що відбулася раніше:

1) або дата списання коштів з банківського рахунка на оплату витрат на ремонт;

2) або дата отримання послуг з ремонту авто (дата складання акта надання послуг), підтверджена податковою накладною (п. 198.2 ПКУ).

Тож у більшості випадків суми ПДВ, сплачені підприємством за ремонт авто після ДТП, потраплять до ПК з ПДВ за ПН.

Страхова компанія платить безпосередньо СТО за ремонт

Та врахуйте, що ДПСУ в листі від 12.01.2012 р. №809/7/15-3417-26 (та й в ЄБПЗ є такі роз'яснення) виступає проти включення власником автомобіля до ПК сум вхідного ПДВ у вартості ремонту автомобіля, сплаченого страховою компанією. При цьому сума ПДВ, пропорційна до частини платежу, сплаченого страховою компанією за ремонт авто безпосередньо СТО, до складу податкового кредиту власником автомобіля не відноситься. Власник автомобіля (платник ПДВ) має право включити до ПК лише ту частину ПДВ, що відповідає частині вартості ремонту автомобіля, яка була сплачена безпосередньо таким страхувальником і не була чи не буде погашена за рахунок коштів, отриманих ним від страхової компанії. Додаткової аргументації таких тверджень податківці не наводять. Дехто з бухгалтерів та інших фахівців теж дотримується такої позиції. Мовляв, фактично кошти за послуги з ремонту авто перераховує не підприємство, а страхова компанія.

Але автор проти такого фіскального підходу до права на ПК з ПДВ за послугами ремонту, отриманими від СТО, і ось чому.

1. У самому ПКУ жодних обмежень такого роду щодо відображення ПК з ПДВ немає.

2. Відповідно до п. 198.3 ПКУ, ПК з ПДВ звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище від рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 ПКУ, та складається зі сум податків, нарахованих (сплачених) платником у зв'язку з придбанням або виготовленням товарів (у т. ч. при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку. У відносинах між СТО та страхувальником саме останній замовляє, отримує й оплачує послуги ремонту. Навіть якщо оплачує послуги страхова компанія, вона не має права перерахувати суму страхового відшкодування без дозволу страхувальника. Адже згідно із Законом про страхування сума страхового відшкодування належить застрахованій особі (ст. 1, 3 та 30).

3. СТО випише ПН саме на підприємство — власника автомобіля та надасть йому примірник такої ПН, який буде підставою для нарахування ПК з ПДВ згідно з п. 198.3 та п. 198.6 ПКУ.

Проте вирішувати все ж таки вам. Готові обстоювати право на ПК з ПДВ — обирайте шлях, запропонований автором, не готові — завжди є фіскальний підхід. Додатково врахуйте, що вже з'являються судові рішення першої інстанції з цього питання, в яких служителі Феміди, на жаль, стають на бік податківців.

Увага! Якщо всі документи з ремонту авто (зокрема і ПН) будуть складені на страхову компанію, яка і виступатиме замовником робіт у СТО, то права на ПК з ПДВ підприємство не матиме (п. 198.3 та п. 198.6 ПКУ). Тож для отримання права на податковий кредит вам слід подбати про те, щоб ПН була складена саме на підприємство — власника авто.

Щоб не було непорозумінь з податківцями щодо витрат на ремонт та права на ПК з ПДВ за послугами СТО, радимо просити своїх страховиків перераховувати страхове відшкодування на ваш рахунок. Тоді ви вже самі перекажете СТО ці гроші як плату за надані послуги з ремонту авто, відповідно витрати на ремонт і право на ПК з ПДВ будуть саме у вас.

Приклад 2 Вантажний автомобіль ТОВ «Сокіл» (підприємство — платник ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах) потрапив у ДТП. Згідно зі страховим актом сума збитків становить 20000 грн (без ПДВ). Для ремонту авто передали на СТО. За договором страхування франшиза дорівнює 0. За ремонт сплатила страхова компанія безпосередньо СТО. Уся сума ремонту потрапила до витрат згідно з п. 146.12 ПКУ. Облік ремонту за порадами автора відображено у таблиці 2.

Таблиця 2

Бухгалтерський та податковий облік ремонту автомобіля після ДТП

№ з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Страхова компанія надала страховий акт, відповідно у бухобліку показано нарахування доходу
375
751
20000
20000
(пп. 140.1.6 ПКУ)
2.
Проведено ремонт автомобіля
993
685
20000
20000
(п. 146.12 ПКУ)*
3.
Відображено ПК з ПДВ по отриманих послугах з ремонту авто
641
685
4000**
4.
Здійснено зарахування заборгованості підприємства перед СТО та страхової компанії перед підприємством, оскільки оплата за ремонт надійшла безпосередньо до СТО від страхової компанії
685
375
20000
20000
(пп. 140.1.6 ПКУ)
5.
Доплачено підприємством СТО за ремонт
685
311
4000
* Додатково на суму збитків, нарахованих за страховим випадком, варто зменшити амортизаційну вартість об'єкта ОЗ.
** На думку автора, право на ПК з ПДВ за послугами ремонту від СТО матиме підприємство — власник авто, навіть якщо ці послуги сплатила страхова компанія безпосередньо СТО.

Нормативна база

  • Закон про страхування — Закон України від 07.03.96 р. №85/96-ВР «Про страхування».
  • Iнструкція №291 — Iнструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затверджена наказом Мінфіну України від 30.11.99 р. №291.
  • П(С)БО 7 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну України від 27.04.2000 р. №92.
  • П(С)БО 15 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», затверджене наказом Мінфіну України від 29.11.99 р. №290.
  • П(С)БО 27 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 27 «Необоротні активи, утримувані для продажу, та припинена діяльність», затверджене наказом Мінфіну України від 07.11.2003 р. №617.

Василь РОРАТ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру