• Посилання скопійовано

Що нового

ЩО НОВОГО

Перелік документів для підтвердження податкових витрат

! Бухгалтерам

ДПСУ нагадує, що витрати, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухобліку.

Не включаються до складу витрат витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами.

Таким чином, витрати, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, до яких, зокрема, належать: платіжні доручення, платіжні вимоги-доручення, платіжні вимоги, розрахункові чеки та інші платіжні документи.

Лист ДПСУ від 25.07.2012 р. №13316/6/15-1415


Заповнення деяких граф реєстру ПН: ДПСУ роз'яснює

! Платникам ПДВ

ДПСУ видала брошуру, в якій йдеться про особливості заповнення деяких граф Реєстру виданих та отриманих податкових накладних.

Розглянемо їх.

Так, у розділі I Реєстру виданих та отриманих податкових накладних відображаються:

— видані податкові накладні;

— накладні, які не видаються покупцеві, а залишаються в особи, що їх виписала;

розрахунки коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної;

— митні декларації;

— документи бухгалтерського обліку.

У разі здійснення записів на підставі розрахунку коригування кількісних і вартісних показників такі записи здійснюються з відповідним знаком (»+» чи «-»).

У розділі II Реєстру відображаються:

— отримані податкові накладні;

— розрахунки коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (додаток 2 до податкової накладної);

— МД на ввезення товарів;

— інші документи, на підставі яких здійснюється облік операцій з придбання товарів/послуг.

Виправлення помилки у Реєстрі здійснюється методом «сторно» за правилами, передбаченими для бухгалтерського обліку, у момент виявлення такої помилки.

Під час виправлення помилки зазначеним вище методом до Реєстру одночасно вносяться два записи: помилковий запис зі знаком «-» та правильний запис зі знаком «+».

Роз'яснення ДПСУ від 01.03.2013 р.


ДПI не може відмовити у відшкодуванні ПДВ за відсутності перевірок контрагентів

! Платникам ПДВ

Нагадаємо, що податкові органи мають право при підтвердженні правомірності заявлених до відшкодування сум ПДВ звертатися до контрагентів із запитами та перевіряти постачання товарів (виконання робіт, надання послуг) за ланцюгом постачальників. Це можливо протягом усього часу проведення перевірки.

Проте якщо платникові податків усе-таки видали довідку про відсутність фактів порушень, це ще не означає, що у встановлені законом строки платник податку отримає таке відшкодування. Iнколи діло доходить до суду, де робляться непередбачувані висновки.

Наприклад, навіть за наявності довідки податковий орган уже у суді може заперечувати право платника податків на відшкодування ПДВ, мотивуючи відсутністю результатів за запитами до органів ДПС за місцем розташування контрагентів позивача (покупця) — попередніх постачальників у ланцюгу постачання товару — щодо проведення зустрічних перевірок стосовно сплати ними ПДВ. На думку ДПI, факт надмірної сплати ПДВ за звітний період у такому разі ще залишається не підтвердженим.

Розглядаючи подібний спір, ВАСУ погодився з висновками попередніх судових інстанцій, що Закон про ПДВ не ставив право платника на віднесення до складу ПК сплаченого ПДВ при придбанні товару у залежність від отримання документального підтвердження належного виконання постачальниками своїх ПЗ та сплати ними сум податків до державного бюджету. ТОВ виконало усі передбачені цим Законом умови для отримання бюджетного відшкодування з ПДВ.

Цікавим є те, що податковий орган при зверненні до ВСУ щодо перегляду наведеної позиції ВАСУ не знайшов серед виданих касаційною інстанцією судових рішень підтвердження своєї позиції. Тож ВСУ відмовив у задоволенні заяви податковому органу. Отже, наведена вище позиція ВАСУ є законною та обґрунтованою.

Постанова ВСУ від 19.03.2012 р., справа №21-316а11


Звичайна ціна та митна вартість не є тотожними

! Платникам ПДВ

В одній справі ВАСУ дотримується позиції, що платник податків на вимогу закону при визначенні бази оподаткування ПДВ операцій з реалізації попередньо імпортованого ним товару не врахував обмеження щодо рівня звичайної ціни, яка відповідає митній вартості цього товару з урахуванням сплати мита та митних зборів.

В іншій справі наведено цілком протилежний висновок: митна вартість та звичайна ціна при визначенні бази оподаткування операцій з реалізації на території України імпортованого товару не є тотожними. Таким чином, якщо товари продані за ціною, вищою за контрактну (фактурну), але нижчою від митної, база оподаткування ПДВ визначається з продажної вартості товару.

ВСУ з метою усунення розбіжностей встановив: при визначенні бази оподаткування ПДВ операцій з реалізації платником податку на території України попередньо імпортованого ним товару звичайна ціна та митна вартість, що є умовною розрахунковою величиною, яка розраховується відповідно до положень Митного кодексу України і застосовується при переміщенні товарів через митний кордон України (зокрема для ведення митної статистики), не є тотожними і не можуть бути порівнюваними.

Постанова ВСУ від 12.03.2012 р., справа №21-380а11


Мінфін: безхазяйне майно, що переходить у власність держави

! Суб'єктам господарювання

Мінфін затвердив Порядок взаємодії між підрозділами ДПСУ під час роботи з безхазяйними речами та майном, що переходить у власність держави.

Порядком встановлено, що взяте на облік безхазяйне майно зберігається відповідним органом ДПС у власних (орендованих) приміщеннях або за актом опису і попередньої оцінки безхазяйного майна передається на відповідальне зберігання суб'єкту господарювання.

Iз суб'єктом господарювання, який прийняв безхазяйне майно на відповідальне зберігання, укладається відповідний договір.

Прийняте на зберігання безхазяйне майно відображається на позабалансовому рахунку «Активи на відповідальному зберіганні» цього суб'єкта господарювання.

Наказ Мінфіну від 17.12.2012 р. №1341
набере чинності з дня опублікування (станом на 05.03.2013 р. не опублікований)


Зміни до Положення про сертифікацію аудиторів

! Аудиторам

Аудиторська палата внесла зміни до Положення про сертифікацію аудиторів. Змінами передбачено, що для отримання допуску до сертифікації фізична особа, яка має намір отримати сертифікат аудитора, повинна подати до Аудиторської палати довідку органів внутрішніх справ про відсутність судимості, а також довідку про відсутність відомостей про особу в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні правопорушення.

Чинність сертифіката аудитора, на якого протягом останнього року накладалося адмінстягнення за вчинення корупційного правопорушення, за рішенням АПУ зупиняється на строк до одного року.

Судимість за вчинення злочину є підставою для анулювання сертифіката аудитора.

Рішення Аудиторської палати від 31.01.2013 р. №264/8 набере чинності з 01.04.2013 р.


За недолік реквізиту касового чека штраф не застосовується

! СГ, що використовують РРО

Нагадуємо, що Законом про РРО затверджено низку вимог до суб'єктів, які здійснюють розрахункові операції під час продажу товарів (надання послуг), зокрема:

1) проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій;

2) проводити розрахункові операції через РРО з використанням режиму попереднього програмування найменування, цін товарів (послуг) та обліку їхньої кількості;

3) форма, зміст розрахункових документів встановлюються ДПСУ. На виконання приписів цієї норми остання визначила, що касовий чек повинен містити обов'язкові реквізити, такі як назву та адресу господарської одиниці. А в разі відсутності хоча б одного з таких реквізитів, а також недотримання сфери призначення документ не є розрахунковим.

Водночас закон встановлює відповідальність у вигляді фінансової санкції за нероздрукування розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції.

Верховний суд України дійшов висновку, що оскільки недолік реквізиту розрахункового документа не прирівняно у Положенні до відсутності розрахункового документа, то застосування фінансових санкцій у цьому разі не можна визнати законним та обґрунтованим.

Постанова ВСУ від 05.12.2011 р., справа №21-242а11


Заповнення форми статспостереження №7-ПВ: Держстат роз'яснює

! Юрособам

Держстат надав роз'яснення щодо інформації про показники та зміст форми державного статистичного спостереження №7-ПВ (один раз на чотири роки) «Звіт про заробітну плату за професіями окремих працівників».

Так, показники вищезазначеного звіту визначаються відповідно до Iнструкції зі статистики кількості працівників.

Звіт складається з трьох розділів. Показники розділу I та II відображають дані загалом по підприємству (без виділення структурних підрозділів) станом на кінець звітного року. Розділ III містить інформацію стосовно окремих працівників.

Згідно з Iнструкцією зі статистики кількості працівників визначається облікова кількість штатних працівників на 31 жовтня звітного року (відповідно до бланка форми №7-ПВ). До неї не входять працівники, прийняті на підприємство наприкінці звітного місяця, а також ті, які не мали нарахувань із фонду оплати праці за цей місяць, зокрема були відсутні через:

1) тимчасову непрацездатність;

2) відпустку у зв'язку з вагітністю та пологами, для догляду за дитиною до досягнення нею віку, передбаченого чинним законодавством, включаючи тих, які усиновили новонароджену дитину безпосередньо з пологового будинку;

3) відпустку без збереження заробітної плати (незалежно від причини відпустки);

4) тимчасове переведення на роботу на інше підприємство;

5) інші причини (наприклад, здійснили прогули, перебували під слідством до рішення суду).

Звіт подається не пізніше 31 березня після звітного року.

Роз'яснення Держстату від 30.11.2012 р. №18/1-12/32


Зміни до порядку реєстрації колективних договорів

! СГД

КМУ перезатвердив порядок повідомної реєстрації галузевих (міжгалузевих) і територіальних угод, колективних договорів.

Відповідно до змін, галузеві (міжгалузеві) і територіальні (обласні та республіканська) угоди підлягають повідомній реєстрації Мінсоцполітики, а колективні договори і територіальні угоди іншого рівня — районними, районними у мм. Києві та Севастополі держадміністраціями, виконавчими комітетами сільських, селищних та міських рад.

Сторони угоди (договору) подають на повідомну реєстрацію угоду разом з додатками у кількості примірників, що відповідає кількості таких сторін, та копію угоди.

Сторони галузевої і територіальної угоди подають також копії свідоцтв про підтвердження репрезентативності суб'єктів сторони профспілок та сторони роботодавців, які брали участь у колективних переговорах з питань укладення відповідної угоди.

Повідомна реєстрація проводиться протягом 14 робочих днів з дня, наступного після надходження угоди до реєструючого органу.

Не пізніше наступного робочого дня після реєстрації чи прийняття рішення про відмову в реєстрації примірники угоди повертаються сторонам, які подали їх на реєстрацію.

Копія відповідної угоди зберігається в реєструючому органі.

Реєструючий орган оприлюднює відомості про проведення повідомної реєстрації угод у засобах масової інформації та на офіційному веб-сайті.

Постанова Кабінету Міністрів України від 13.02.2013 р. №115 чинна з 28.02.2013 р.


Нові тарифи за підключення до єдиних та державних реєстрів

! СГД

Мін'юст установив нові тарифи за надання послуг державним підприємством «Iнформаційний центр» Міністерства юстиції.

Так, установлено такі тарифи:

1) за послуги (разові) Держінформ'юсту за під'єднання до єдиних та державних реєстрів/реєстру інформаційної мережі Міністерства юстиції, адміністратором яких є Держінформ'юст, — у розмірі 1500,00 грн;

2) за інформаційно-консультативні послуги з навчання роботи з реєстрами користувача/реєстратора, співробітника користувача/реєстратора або іншої особи, обов'язковість проходження навчання якої встановлена законодавством, із застосуванням погодинної оплати — у розмірі 51,00 грн за 1 академічну годину (45 хвилин) навчання, відповідно до укладених договорів;

3) за технічне обслуговування автоматизованого робочого місця (у т. ч. виконання робіт, пов'язаних з поновленням роботи реєстрів, установлення програмного забезпечення реєстрів на додатковий комп'ютер тощо) — у розмірі 180,00 грн за 1 годину.

Наказ Міністерства юстиції від 12.02.2013 р. №256/5 чинний з 28.02.2013 р.


Зміни до Порядку складання звітних даних страховиків

! Страховикам

Нацкомфінпослуг вніс зміни до Порядку складання звітних даних страховиків.

Встановлено, що страховики, створені у формі акціонерних товариств, разом з річною звітністю подають звіт про корпоративне управління.

У звіті, зокрема, зазначають:

1) мету провадження діяльності страховика;

2) факти дотримання/недотримання принципів чи кодексу корпоративного управління (з посиланням на джерело розміщення їх тексту), відхилення та причини такого відхилення протягом року;

3) інформацію про склад наглядової ради страховика та його зміну за рік, у т. ч. утворені нею комітети;

4) інформацію про склад виконавчого органу страховика та його зміну за рік;

5) інформацію про наявність у страховика системи управління ризиками та її ключові характеристики;

6) факти відчуження протягом року активів в обсязі, що перевищує встановлений у статуті страховика розмір, або про їх відсутність.

Розпорядження Нацкомфінпослуг від 24.01.2013 р. №287
набере чинності з дня опублікування (станом на 05.03.2013 р. не опубліковане)


Відмова від підпису на направленні не звільняє від перевірки

! Платникам податків

Працівники податкової служби мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки за умови пред'явлення таких документів:

1) направлення на проведення перевірки, підписане керівником (його заступником) податкового органу та скріплене печаткою;

2) копія наказу про проведення перевірки;

3) службове посвідчення особи, яка зазначена у направленні.

Непред'явлення платникові податків цих документів або пред'явлення зазначених документів, оформлених з порушенням вимог, є підставою для недопущення податківців до проведення документальної виїзної перевірки.

При пред'явленні направлення платник податків повинен у ньому розписатися та зазначити своє прізвище, ім'я, по батькові, посаду, дату і час ознайомлення.

У разі відмови платника податків розписатися у направленні на перевірку посадові особи органу державної податкової служби складають акт, який засвідчує факт відмови. Акт про відмову від підпису у направленні на перевірку є підставою для початку проведення такої перевірки.

Умови та порядок допуску податківців до проведення документальних виїзних та фактичних перевірок визначено статтею 81 Податкового кодексу України.

За матеріалами ДПСУ

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру