• Посилання скопійовано

Нове «старе» Положення про реєстрацію платників ПДВ

Оскільки діяльність органів ДПС спрямовується і координується КМУ через Мінфін1, то останній продовжує самостійно затверджувати нові документи на виконання норм ПКУ.
Так, Мінфін своїм наказом від 07.11.2011 р. №1394 (далі — Наказ №1394) затвердив Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість (далі — Положення №1394). Наказ №1394 набрав чинності з дня його офіційного опублікування, тобто з 16 грудня 2011 р.2
З цієї ж дати втрачає чинність попереднє Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, яке затверджене наказом ДПАУ від 22.12.2010 р. №978. Що ж нового для платників ПДВ у Положенні №1394 порівняно з його попередником — читайте в статті.

Загальні положення

На перший погляд нове Положення №1394 нічим не відрізняється від свого попередника. Просто — приведене у відповідність з ПКУ. Хоча не зовсім приведене, а тільки частково. Всі ми пам'ятаємо, що норми ПКУ змінювалися неодноразово. Суттєві зміни до ПКУ були внесені Законом №36093 та Законом №40144.

А Положення №9785 не змінювалося жодного разу, воно просто з 16 грудня втратило чинність.

Здавалося б, нове Положення №1394 мали б прийняти з урахуванням усіх змін, які було внесено до ПКУ і які стосуються платників ПДВ. Проте у новому Положенні №1394 враховано тільки ті зміни, котрі були внесені до ПКУ влітку Законом №3609 (чинні з 06.08.2011 р.), а от зміни, які стосуються спрощеної системи, які внесені Законом №4014 і набирають чинності з 01.01.2012 р., до уваги не взято. Тобто всюди в Положенні №1394, де йдеться про спрощену систему, дається посилання на Указ Президента №7276, а він втратив чинність з 01.01.2012 р.

1 Указ Президента України від 12.05.2011 р. №584/2011 «Положення про Державну податкову службу України» та Указ Президента України від 08.04.2011 р. №446/2011 «Про Положення про Міністерство фінансів України».

2 Опубліковано: «Офіційний вісник України», 2011, №95 (16.12.2011), ст. 3485. З документом можна ознайомитися на нашому сайті www.dtkt.com.ua в «ДК» №4/2012 у розділі «Документи для роботи. — Додатки до друкованого «ДК». Заяви про реєстрацію платників ПДВ див. у розділі «Типові форми».

3 Закон України від 07.07.2011 р. №3609-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України».

4 Закон України від 04.11.2011 р. №4014-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності».

5 Наказ ДПАУ від 22.12.2010 р. №978 «Про затвердження Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість».

6 Указ Президента України від 03.07.98 р. №727/98 «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва».

Навіть визначення особи платника ПДВ (для розділу V ПКУ) з пп. 14.1.139 ПКУ повторюється в Положенні №1394 і наведено без урахування змін, які внесені Законом №4014. З цього можна зробити висновок: зареєструватися платником ПДВ суб'єктам господарювання — фізичним особам на єдиному податку зі ставкою 3% за чинним Положенням №1394 нереально. Треба вносити зміни до Положення №1394 з урахуванням норм Закону №4014.

Що нового

До нового можна віднести банальну нову нумерацію. Перша порядкова цифра у розділах відповідає тепер цифрі розділу, а раніше нумерація починалася з одиниці в кожному розділі, що було досить незручно.

Iнформація про платників ПДВ оприлюднюється, як і раніше, на веб-сайті центрального органу ДПС (www.sta.gov.ua), але із зазначенням дати оприлюднення і дати оновлення інформації. Причому інформація має оновлюватися (оприлюднюватися) щодекади (п. 2.8 Положення №1394). Раніше було надано можливість оприлюднювати інформацію також щодекади, але не пізніше 2, 12 та 22 числа кожного місяця.

Врахована в новому положенні (це відображено і в заяві за формою №1-ПДВ (додаток 1) можливість добровільної реєстрації платником ПДВ особи, «...статутний капітал або балансова вартість активів (основних засобів, нематеріальних активів, запасів) якої перевищує 300000 гривень та яка не є платником податку відповідно до пункту 181.1 статті 181 розділу V Кодексу ... незалежно від наявності здійснених нею оподатковуваних операцій та обсягу постачання товарів/послуг іншим платникам податку».

Для спрощенців, які переходять зі спрощеної на загальну систему з початку календарного року і підпадають під реєстрацію платником ПДВ, Положення №1394 передбачає подання заяви за формою №1-ПДВ не пізніше 10 січня такого календарного року. Коли ж такий перехід відбувається з початку якогось кварталу, то реєстраційна заява подається одночасно з заявою про відмову від застосування спрощеної системи оподаткування (пп. 3.6.1 Положення №1394). Але за пп. 298.2.1 ПКУ для відмови від спрощеної системи заява подається не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку нового кварталу (року). Якщо ж СГД хоче бути і спрощенцем, і платником ПДВ, то відповідно до пп. 3.6.3 Положення №1394 реєстраційна заява за формою №1-ПДВ подається одночасно з заявою на право застосування спрощеної системи оподаткування. Проте ця норма не узгоджується з нормами «в» та «г» пп. 4 п. 293.8 ПКУ, де зазначено, що заява на спрощену систему (або зміну ставки ЄП) подається «...не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу, в якому здійснено реєстрацію платником податку на додану вартість». Тобто реєстрація платником ПДВ має відбутися швидше, ніж перехід на ЄП (або зміну ставки ЄП, яка передбачає сплату ПДВ). Причому в п. 3.7 Положення №1394 зазначено, що реєстрація платником ПДВ при зміні системи оподаткування (зі спрощеної на загальну і навпаки) можлива не раніше дати зміни системи оподаткування. Це, своєю чергою, не узгоджується з нормами глави 1 розділу XIV ПКУ.

Залежно від підстав для реєстрації платником ПДВ на СГД покладається обов'язок подавати документи, що підтверджують достовірність відповідних відомостей (останній абзац п. 3.8 Положення №1394).

При оскарженні рішення про анулювання реєстрації платником ПДВ за ініціативою податкового органу слід керуватися нормами ст. 56 ПКУ при адміністративному оскарженні або оскаржувати через суд. Причому у разі скасування рішення про анулювання реєстрації СГД слід звернути увагу на інформацію, зазначену в пп. 5.6.2 та пп. 5.6.3 Положення №1394.

Дати повторної реєстрації у разі скасування рішення про анулювання реєстрації платником ПДВ

У разі скасування рішення про анулювання реєстрації, якщо інше не визначено судовим рішенням, податковий орган видає платнику ПДВ нове Свідоцтво (за новим номером) замість старого Свідоцтва на підставі реєстраційної заяви з позначкою »Перереєстрація» та рішення про скасування анулювання реєстрації. При цьому дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, а датою початку дії нового Свідоцтва та датою анулювання старого Свідоцтва є дата внесення відповідного запису до Реєстру.

Підпункт 5.6.2 Положення №1364

Якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації особа зареєстрована платником ПДВ повторно, податковий орган видає платнику ПДВ нове Свідоцтво (за новим номером) замість старого Свідоцтва в такому самому порядку, як і при перереєстрації. При цьому дата повторної реєстрації платником ПДВ змінюється на дату попередньої реєстрації платником ПДВ, а дата анулювання останнього Свідоцтва попередньої реєстрації змінюється на дату початку дії першого Свідоцтва повторної реєстрації платником ПДВ.

Підпункт 5.6.3 Положення №1364

До змін можна віднести і зміни форм додатків до Положення №1394 насамперед тому, що в шапці майже всіх форм тепер зазначено орган ДПС, а раніше це був орган ДПI (ДПА). Це, своєю чергою, пов'язане з проведеною реорганізацією податкових органів.

Як підсумок: нове Положення про реєстрацію платників ПДВ вже потребує змін.

Галина БЕДНАРЧУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру