Звісно, що найактуальнішою інформація буде, якщо річну інвентаризацію провести наприкінці грудня. Проте є підприємства малі, а є і дуже великі, тому Положення №879 дозволяє розбити етапи інвентаризації на певні періоди (див. таблиці 1 та 2).
Розпочинається період інвентаризації з 1 жовтня — адже щодо необоротних активів, запасів, заборгованостей та зобов’язань, витрат і доходів майбутніх періодів інвентаризація може тривати протягом трьох місяців до закінчення звітного року.
Звісно, це не означає, що всім треба провести інвентаризацію цих об’єктів саме 1 жовтня. Три місяці означає, що її можна завершити і 31 грудня, якщо вам так зручніше. Але на великих підприємствах зволікати не варто. Тож багато хто з юросіб 1 жовтня вже починає інвентаризацію певних активів або певних місць їх зберігання.
Таблиця 1
Строки проведення інвентаризації
Строк до дати балансу | Об’єкти інвентаризації |
Три місяці | Необоротні активи (крім незавершених капітальних інвестицій, об’єктів основних засобів, які на момент інвентаризації перебуватимуть поза підприємством, зокрема автомобілів, морських і річкових суден, які відбудуть у тривалі рейси, тощо) |
Запаси (крім незавершеного виробництва та напівфабрикатів, інших матеріальних цінностей, які на момент інвентаризації перебуватимуть поза підприємством) | |
Поточні біологічні активи | |
Дебіторська та кредиторська заборгованість | |
Витрати і доходи майбутніх періодів | |
Зобов’язання (крім невикористаних забезпечень, розрахунків із бюджетом та з відрахувань на загальнообов’язкове державне соціальне страхування) | |
Два місяці | Незавершені капітальні інвестиції |
Незавершене виробництво | |
Напівфабрикати | |
Фінансові інвестиції | |
Кошти | |
Кошти цільового фінансування | |
Зобов’язання щодо невикористаних забезпечень, розрахунків із бюджетом та з відрахувань на загальнообов’язкове державне соціальне страхування | |
До тимчасового вибуття з підприємства | Об’єкти ОЗ, зокрема автомобілі, морські й річкові судна, які відбудуть у тривалі рейси |
Інші матеріальні цінності, які на дату інвентаризації перебуватимуть поза підприємством | |
Протягом року за рішенням керівника | Бібліотечні фонди |
Інвентаризація дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння, які містяться у приладах, обладнанні та інших виробах, здійснюється одночасно з інвентаризацією цих активів. |
Таблиця 2
Періодичність проведення інвентаризації
Періодичність | Об’єкти інвентаризації |
Один раз на три роки | Земельні ділянки, будівлі, споруди та інші нерухомі об’єкти (крім нерухомого майна державних підприємств, їх об’єднань, установ та організацій, у тому числі того, що передано в оренду, концесію, та державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу госпорганізацій, утворених у процесі приватизації та корпоратизації, інвентаризація яких проводиться відповідно до вимог законодавства щодо інвентаризації об’єктів державної власності) |
Щороку обсягом не менше ніж 30% усіх об’єктів, з обов’язковим охопленням усіх об’єктів протягом трьох років | Інструменти, прилади, інвентар (меблі) |
Відповідно до строків, установлених Мінкультом | Музейні цінності |
Щороку | Книжкові пам’ятки |
Щороку обсягом не менше ніж 20% усіх об’єктів, з обов’язковим охопленням усіх об’єктів протягом п’яти років | Бібліотечні фонди від 100 до 500 тис. одиниць |
Щороку обсягом не менше ніж 10% усіх об’єктів, з обов’язковим охопленням усіх об’єктів протягом десяти років | Бібліотечні фонди понад 500 тис. одиниць |
Проте й у вересні підприємствам є що зробити щодо інвентаризації. Адже, аби розпочати її у жовтні, потрібно, щоб до неї все було вже готове.
З чого почати?
Для інвентаризації на підприємстві наказом керівника створюють інвентаризаційну комісію. До її складу входять особи, перелік яких наведено в п. 1 розд. ІІ Положення №879. Очолює комісію керівник чи його заступник або керівник структурного підрозділу, уповноважений керівником. Якщо бухоблік веде керівник, він і очолює комісію.
Якщо обсяг інвентаризаційних робіт великий і комісія не встигає, для інвентаризації окремих об’єктів створюють робочі інвентаризаційні комісії. У такому разі інвентаризаційна комісія організовуватиме та контролюватиме роботу робочих комісій.
Матеріально відповідальні особи, в яких проводять інвентаризацію, до складу комісій не включаються.
Крім наказу про створення інвентаризаційної комісії, має бути наказ керівника про об’єкти, періодичність та строки проведення інвентаризації у звітному році. Таким чином, має бути два накази. Але можна скласти й один, яким і комісію призначити, і строки інвентаризації встановити.
Зразок такого наказу:
Наказ про створення інвентаризаційної комісії та проведення річної інвентаризації
ТОВ «Ягідка»
Наказ №84
01.09.2025 м. Полтава
Про створення інвентаризаційної комісії та проведення річної інвентаризації
З метою проведення щорічної інвентаризації перед складанням фінансової звітності за 2025 рік,
НАКАЗУЮ:
1. Створити інвентаризаційну комісію у складі:
— голови комісії — заступниці директора Забужко Оксани Михайлівни;
— членів комісії — менеджера зі збуту Скачка Івана Петровича; системного адміністратора Байрачного Олександра Івановича; бухгалтерки Бабич Надії Вікторівни.
2. Інвентаризаційній комісії провести інвентаризацію у такі строки:
— запаси й основні засоби — до кінця жовтня 2025 р.;
— дебіторська та кредиторська заборгованості, кошти й інші активи та пасиви — до кінця листопада 2025 р.
3. Інвентаризаційній комісії подати на затвердження керівникові підприємства протокол інвентаризаційної комісії не пізніше ніж 30 листопада 2025 р.
4. Головній бухгалтерці Панченко Аллі Вікторівні сприяти інвентаризаційній комісії у проведенні інвентаризації, надаючи методичну та консультаційну допомогу, а також забезпечити відображення наслідків інвентаризації у бухгалтерському обліку.
Директор ТОВ «Ягідка» ГОЛОВКО Головко Федір Якович
З наказом ознайомлені:
ЗАБУЖКО О. Забужко
СКАЧКО І. Скачко
БАЙРАЧНИЙ О. Байрачний
БАБІЧ Н. Бабич
ПАНЧЕНКО А. Панченко