• Посилання скопійовано

Кому обов’язково проводити річну інвентаризацію?

Для забезпечення достовірності даних бухобліку та фінзвітності підприємства, установи й організації зобов’язані проводити інвентаризацію активів і зобов’язань, під час якої перевіряють і документально підтверджують їх наявність, стан та оцінкцу (ч. 1 ст. 10 Закону про бухоблік).

Тобто для ФОПів такого обов’язку немає, бо вони фінзвітність не складають. Хоча й для них така процедура буде корисна перед складанням річної податкової звітності.

А от для юросіб усіх форм власності інвентаризація перед складанням річної фінзвітності є обов’язком, яким нехтувати не можна.

Процедуру організації і проведення інвентаризації досить повно та докладно описано у Положенні №879.

Згідно з п. 11 розд. І Положення №879 інвентаризацію майна державних підприємств, що приватизуються (корпоратизуються), а також майна державних підприємств та організацій, яке передається в оренду (повертається після закінчення строку дії договору оренди або його розірвання), та оформлення її результатів проводять відповідно до Положення №158.

Інвентаризацію об’єктів державної власності проводять відповідно до Методики №1121.

Яку відповідальність передбачено за непроведення інвентаризації? На це запитання ми докладно відповіли у статті «Штрафи за помилки у бухобліку» у «ДК» №23/2024.

Адміністративна відповідальність суб’єктам недержавного сектору не загрожує. Але через непроведення інвентаризації у бухобліку можуть виникати, накопичуватися помилки, які вплинуть, зокрема, й на оподаткування. Тож для уникнення таких помилок інвентаризацію рекомендуємо не ігнорувати.

«Воєнні» особливості: якщо майно розташоване на території бойових дій чи тимчасово окупованій території і безпечного та безперешкодного доступу до таких цінностей немає, їх інвентаризацію не проводять. Провести інвентаризацію потрібно буде тільки після зникнення зазначених перешкод.

До змісту номеру