Підтвердження права
Для більшості роботодавців, які вже отримали статус критично важливого підприємства, те, що цей статус не безстроковий, не є несподіванкою:
Статус критично важливого підприємства підтверджує рішення відповідного державного органу. Того самого органу, до якого ви зверталися за отриманням цього статусу (про це далі).
Проте цей статус треба підтверджувати щороку. Про це йдеться у п. 8 Критеріїв та Порядку, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, що затверджені постановою КМУ від 27.01.2023 №76 (далі — Критерії №76).
Таким чином, фактично статус критичного підприємства присвоюють на рік. Якщо його не підтвердити, цей статус анулюють.
Утім, перевірка підприємств на відповідність критеріям критично важливих відбувається і протягом дії присвоєного їм статусу. Тобто втратити статус критично важливого (а з ним і бронь усіх працівників) можна в будь-який момент, якщо з’ясується, що підприємство після отримання/підтвердження статусу не дотримується обов’язкових критеріїв (їх ми нагадаємо далі).
Отже, щорічне підтвердження — це процедура, яку треба проходити всім критично важливим, які бажають зберегти статус і надалі.
Наприкінці 2025 і на початку 2026 ця процедура є актуальною для багатьох роботодавців. Нагадаємо, чому.
Велике перебронювання-2025
Постановою КМУ від 22.11.2024 №1332 було запроваджено перезавантаження системи бронювання працівників. Сама постанова набрала чинності з 01.12.2024, крім підпунктів 1 — 3, 5 пункту 2 (щодо змін до Порядку №76 та порядку анулювання бронювання), пункту 7 цієї постанови (щодо встановлення критеріїв, за якими здійснюється визначення критичності) та пункту 3 змін, затверджених постановою. Ці норми набрали чинності з 24.11.2024.
У підсумку роботодавцям довелося наново отримати статус критично важливих, а відтак наново оформити бронь на працівників. Спочатку передбачалося, що стара бронь діятиме до 1 березня 2025 року, потім граничну дату перенесли на 1 квітня 2025 року. Тобто 31 березня 2025 року — це був останній день, коли можна було провести процедуру перебронювання.
Хто має підтвердити статус критично важливого підприємства в грудні 2025 та на початку 2026 року?
За змінами, які принесла постанова №1332, статус критично важливих підприємств, отриманий за старими правилами, анулювали не одразу.
Проте у грудні 2024 р. — березні 2025 р. всі роботодавці, які хотіли бронювати працівників, були змушені отримати критично важливий статус наново (навіть ті, хто відповідав новим критеріям).
І тим, у кого відтоді минув рік, уже час підтверджувати статус критично важливого. А ми нагадаємо, як це треба зробити тепер.
До кого звертатися по статус і яким критеріям слід відповідати?
Підтвердження статусу підприємства, яке є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, здійснюється з урахуванням результатів перевірки відповідності такого підприємства критеріям, затвердженим відповідним профільним міністерством або ОДА/ОВА (див. таблиці 1 та 2).
Таблиця 1
Хто ухвалює рішення про надання статусу критично важливого підприємства, установи або організації?
| Тип підприємства, установи або організації | Орган, який ухвалює рішення |
| Щодо підприємств, установ, організацій, що провадять діяльність у галузі національної економіки або сфері, в якій такий орган забезпечує формування та/або реалізує державну політику | Центральний орган виконавчої влади, інший державний орган, орган державного управління, юрисдикція якого поширюється на всю територію України |
| Щодо підприємств, установ, організацій комунальної форми власності, а також підприємств, установ, організацій, які розташовані на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці та провадять діяльність у сфері: сільського, лісового або рибного господарства; добувної промисловості і розроблення кар’єрів; переробної промисловості; постачання електричної енергії, газу, пари та кондиційованого повітря; водопостачання; каналізації, поводження з відходами; будівництва; оптової та роздрібної торгівлі; ремонту автотранспортних засобів і мотоциклів; транспорту, складського господарства, поштової та кур’єрської діяльності |
Обласна, Київська та Севастопольська міська держадміністрація (військова адміністрація у разі її утворення) |
Зверніть увагу! В п. 4 Критеріїв №76 зазначено, що критично важливий статус присвоюють центральні органи влади (міністерства) або ОДА/ОВА. На практиці це означає, що подати документи для отримання статусу критично важливого підприємства можна або до міністерства, у галузі якого ви працюєте, або до органу місцевої влади. Проте в ОДА/ОВА перелік галузей, за якими вони присвоюють критично важливий статус, обмежений наведеним вище списком.
Таблиця 2
Критерії критично важливого підприємства згідно з Постанови КМУ від 27.01.2023 №76
| Критерій | Кого стосується | Чим підтверджується |
| Загальна сума сплачених податків, зборів, платежів до державного і місцевих бюджетів, крім митних платежів, та сума сплаченого ЄСВ протягом звітного податкового року перевищує еквівалент 1,5 млн євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом НБУ за той самий період | Довідкою контролюючого органу, в якому на обліку перебуває підприємство, установа, організація | |
| Сума надходжень в іноземній валюті, крім кредитів і позик, за звітний податковий рік перевищує еквівалент 32 млн євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом НБУ за той самий періоду | Довідкою відповідного обслуговуючого банку | |
| Підприємство, установа, організація має стратегічне значення для економіки і безпеки держави відповідно до переліку об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави | Постановою КМУ від 04.03.2015 №83 | |
| Підприємство, установа, організація має важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади | Критерії встановлюються органами виконавчої влади, іншими державними органами, органами державного управління, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, за сферою їх управління чи галуззю національної економіки або обласною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією (військовою адміністрацією у разі її утворення) з урахуванням потреб територіальної громади, за погодженням із Мінекономіки та Міноборони | |
| Відсутність заборгованості зі сплати податків до державного і місцевих бюджетів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування | Довідкою про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, або витягом з інформаційної системи органів ДПС щодо статусу розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами, засвідченим керівником підприємства, установи, організації | |
| Розмір нарахованої середньої зарплати працівників за останній календарний місяць становить не менше ніж розмір середньої зарплати у регіоні за IV квартал 2021 р. (відповідно до даних Держстату) | Державних і комунальних підприємств, установ і організацій, а також господарських товариств, у статутному капіталі яких понад 50 відсотків акцій (часток) належать державі або перебувають у комунальній власності, та господарських товариств, понад 50 відсотків акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 відсотків, суб’єктів господарювання — виробників електричної та теплової енергії, до складу яких входять виробничі (генеруючі) потужності, що були зруйновані або пошкоджені внаслідок збройної агресії рф, підприємств, що обслуговують об’єкти, внесені до секторального переліку об’єктів критичної інфраструктури сектору системи життєзабезпечення, операторів газорозподільних систем, нафтопереробних підприємств, у статутному капіталі яких понад 25 відсотків акцій (часток) належать державі, юросіб незалежно від організаційно-правової форми, які здійснюють охорону об’єктів паливно-енергетичного комплексу і засновником, учасником (акціонером) яких є господарські товариства, у статутному капіталі яких 100 відсотків акцій (часток) прямо чи опосередковано належать державі | Довідкою, наданою підприємством, установою, організацією, господарським товариством |
| Розмір нарахованої середньої зарплати працівників за останній календарний місяць становить не менше ніж розмір мінімальної зарплати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 | Решта підприємств, установ, організацій | Довідкою, наданою підприємством, установою, організацією |
| Підприємство, установа, організація є резидентом Дія Сіті* | ||
| Підприємство є постачальником електронних комунікаційних послуг із використанням мереж мобільного зв’язку, середньомісячний розмір чистого доходу якого за даними останньої фінансової звітності перевищує 200 млн гривень або постачальником електронних комунікаційних послуг із використанням мереж фіксованого зв’язку, середньомісячний розмір чистого доходу якого за даними останньої фінансової звітності перевищує 20 млн гривень | Звітом про фінансові результати з відмітками (штампами) контролюючого органу, який отримав фінансову звітність, із зазначенням дати її отримання |
Крім уряду, власні критерії мало затвердити кожне міністерство та обласні адміністрації.
На нашому сайті ви можете знайти два довідники:
У довіднику «Галузеві критерії для бронювання» є накази від ключових органів державної влади: Нацбанку, Міністерства оборони, Мін’юсту, Міненерго, МОЗ, Мінкульту тощо. Кожен документ визначає критерії, за якими підприємства конкретної сфери можуть бути визнані критично важливими й отримати можливість бронювати працівників.
У довіднику «Регіональні критерії для бронювання» є перелік обласних державних адміністрацій (ОДА) та обласних військових адміністрацій (ОВА), реквізити розпоряджень, якими затверджено обласні критерії та зміни до них.
Обидва довідники ми регулярно оновлюємо в разі оприлюднення нової інформації.
Алгоритм отримання статусу критично важливої юрособи дуже простий:
— підготувати пакет документів відповідно до критеріїв (установлених міністерством або ОДА/ОВА);
— звернутися до профільного Міністерства або ОДА/ОВА;
— дочекатися рішення комісії щодо присвоєння статусу (на розгляд звернення дається 10 робочих днів).
Які документи слід подати?
По-перше, звернення. Різні джерела називають цей документ по-різному: заявою, зверненням, клопотанням тощо. Зокрема, п. 5 Критеріїв №76 називає його саме зверненням. Утім, не виключено, що орган, до якого ви подаватимете пакет документів, називатиме його заявою або якось інакше. Тобто уточнюємо, що подавати, в органу, до якого звертатимемося. Зокрема і щодо форми такого документа, адже в постанові №76 його немає. Тобто за законом форма звернення може бути довільна, але на практиці краще подати його за тією формою, за якою його хоче бачити орган, який ухвалюватиме рішення про критичність.
По-друге, копії документів, які підтверджують відповідність критеріям. Поряд із галузевими або регіональними критеріями, кожне підприємство, яке отримуватиме статус критично важливого, має відповідати ще й трьом або більше Критеріям №76.
При цьому для підприємств приватної форми власності нижченаведені два критерії є обов’язковими. І це той випадок, коли слід подати оригінали підтвердних документів:
1) відсутність заборгованості зі сплати податків та ЄСВ, що підтверджується довідкою про відсутність заборгованості з платежів.
Алгоритм отримання довідки про відсутність заборгованості через Е-кабінет платника податків ми навели за посиланням.
2) розмір нарахованої середньої зарплати застрахованих осіб — працівників за останній календарний місяць становить не менше ніж розмір мінімальної зарплати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5, що підтверджується довідкою.
Цю довідку складає саме підприємство; типової форми довідки в Критеріях №76 не зазначено, тож це може бути довідка довільної форми, підписана керівником підприємства і засвідчена печаткою (за наявності).
Для розрахунку середньої зарплати для підтвердження відповідності критеріям критичності підприємства потрібно зарплату і лікарняні поділити на кількість працівників, які ці виплати отримали.
Про це ми писали за посиланням.
Тобто, якщо ви подаєте звернення у грудні 2025 р., то довідка має бути про середню зарплату в листопаді 2025 р., якщо у січні 2026 р., — то за грудень 2025 р.
І тут виникає запитання, яке цікавить багатьох роботодавців приватної форми власності: з 1 січня 2026 року розмір мінімальної зарплати в Україні, як планується за проєктом Держбюджету-2026, буде вже 8 647 грн на місяць. А зараз він становить 8 000 грн. То на який показник орієнтуватися при визначенні критичності?
Тим, хто підтвердить критичність у грудні 2025 року, можна сказати, пощастило. Але ненадовго.
Адже наразі розмір МЗП відомий, він протягом року не змінювався, тож достатньо дотриматися в листопаді середнього показника зарплати на одного працівника в розмірі: 2,5 х 8 000 = 20 000 грн, і критерію з оплати праці ви відповідаєте.
Звісно, є нюанси щодо перехідних лікарняних та неоплачуваних відпусток та їх вплив на розрахунок середньої зарплати. Але загалом ситуація більш-менш знайома і зрозуміла. Якщо середній показник вийшов менший за 20 000 грн на працівника, призначаємо премію або іншу доплату, щоб «дотягнути».
А от як перевірятимуть на відповідність цьому критерію в січні 2026 року (як тих, хто підтвердив критичність у грудні, так і тих, хто лише має намір це зробити)?
Адже в Критеріях №76 не уточнено, мінімальна зарплата якого місяця застосовуватиметься для перевірки: грудня (за який складена довідка) чи січня.
Ми зі свого боку віримо в логіку і вважаємо: якщо довідка подається за грудень (або якщо контролери перевіряють звітність за грудень), то мінімальна зарплата має братися за грудень 2025 року. Тобто критерій для приватних підприємств має бути 20 000 грн.
Але що скажуть Мінекономіки, ПФУ та решта контролерів, наразі передбачити важко.
Дехто з фахівців уже радить, щоб не ризикувати, «дотягувати» середній показник зарплати у грудні 2025 року до рівня: 2,5 х 8 647 = 21 617,5 грн. Або до 21 700 чи 22 000, якщо вам так простіше для обліку.
Це точно більше ніж наявний критерій (20 000 грн), тобто хай би на яку МЗП орган, що ухвалюватиме рішення, орієнтувався, критерію буде дотримано.
Ці два обов’язкові критерії не стосуються:
— державних і комунальних підприємств, установ і організацій, господарських товариств, у статутному капіталі яких понад 50 відсотків акцій (часток) належать державі або перебувають у комунальній власності, та господарських товариств, понад 50 відсотків акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 відсотків;
— суб’єктів господарювання — виробників електричної та теплової енергії, до складу яких входять виробничі (генеруючі) потужності, що були зруйновані або пошкоджені внаслідок збройної агресії РФ;
— підприємств, що обслуговують об’єкти, внесені до секторального переліку об’єктів критичної інфраструктури сектору системи життєзабезпечення, операторів газорозподільних систем, нафтопереробних підприємств, у статутному капіталі яких понад 25 відсотків акцій (часток) належать державі;
— юросіб незалежно від організаційно-правової форми, які здійснюють охорону об’єктів паливно-енергетичного комплексу і засновником, учасником (акціонером) яких є господарські товариства, у статутному капіталі яких 100 відсотків акцій (часток) прямо чи опосередковано належать державі.
Утім, у них свій критерій щодо оплати праці: вона за останній календарний місяць перед місяцем подання звернення має бути не менше ніж розмір середньої зарплати у регіоні за IV квартал 2021 р. (відповідно до даних Держстату). І виконання цього критерію теж треба підтвердити довідкою підприємства. Водночас їм простіше, адже для дотримання цього критерію береться показник із минулого і він зафіксований. Тобто у 2026 році він не зміниться.
По-третє, інформація про подання підприємством, установою, організацією в установленому законодавством порядку податкової звітності за останній податковий період. Це підтверджується:
— копією податкової декларації з відмітками (штампами) контролюючого органу, який отримав податкову декларацію, із зазначенням дати її отримання; або
— квитанцією про прийняття податкової декларації у разі її подання засобами електронного зв’язку; або
— квитанцією контролюючого органу, на який покладено функції щодо перевірки та прийняття пакета звітних документів платників податків; або
— поштовим повідомленням із відміткою про вручення контролюючому органу в разі надсилання податкової декларації поштою.
А от резиденти Дія Сіті, які не відповідають усім критеріям резидентства, вищезазначені документи не подаватимуть. Для тих, хто отримав свій статус через ч. 3 ст. 5 Закону №1667, встановили свій перелік підтвердних документів:
— підтвердні документи щодо виконання ним вимог, визначених п. 1 ч. 2 ст. 13 Закону №1667 (а це так званий початковий звіт про відповідність), а також засвідчені керівником копії правочинів та первинних документів, що підтверджують отримання підприємством за підсумками трьох повних місяців, наступних за місяцем набуття статусу резидента Дія Сіті, доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) та роялті (якщо такі суми роялті не враховано у дохід від реалізації продукції), та/або грантів, та/або інвестицій — у розмірі не менше ніж еквівалент 20 000 євро за офіційним курсом гривні щодо євро, встановленим НБУ станом на 1 січня поточного календарного року;
— або ж підтвердні документи щодо виконання ним вимог, передбачених ч. 3 ст. 13 Закону №1667 (річний звіт про відповідність). До звіту додають аудиторський висновок за результатами перевірки тверджень резидента Дія Сіті, викладених у його річному звіті про відповідність.
Чи можна підтвердити критичний статус через Дію?
Ні, на жаль, наразі такої послуги на порталі немає (тільки бронювання працівників, але воно проводиться вже після отримання критично важливого статусу).
Проте подати документи для підтвердження критичного статусу можна і надіславши на електронну пошту (якщо орган, до якого ви їх надсилатиме, згоден на такий варіант).
Зокрема, Міноборони надало поради, як подавати документи в електронній формі.
