- Бланк Заяви щодо державної реєстрації юридичної особи — громадського формування (форми 4), правила її подання, а також іншу корисну інформацію дивіться на нашому сайті за посиланням.
- Форму Заяви щодо державної реєстрації юридичної особи — громадського формування (форми 4) затверджено наказом Мін’юсту від 18.11.2016 №3268/5 (в редакції наказу Мінюсту від 09.10.2025 №2745/5).
- Ще більше бланків звітності, договорів, типових форм, заяв і первинних документів (усього понад 900 бланків та типових форм) ви знайдете на нашому сайті у розділі бланків.
- Усі новини від редакції «Дебет-Кредит» про реєстраційні дії дивіться за посиланням.
Спочатку зазначимо, що Мін’юст розмістив на своєму сайті зразки таких документів:
1. Статут громадської організації (без нотаріального засвідчення підписів — п. 9 ч. 1 ст. 15 Закону №755).
2. Протокол №1 установчих зборів засновників громадської організації.
3. Відомості про керівні органи громадської організації.
4. Відомості про особу (осіб), уповноважену представляти громадську організацію «___________» для здійснення реєстраційних дій.
5. Схематичне зображення структури власності громадської організації «_________».
Усі ці зразки будуть корисні для тих, хто бажає створити громадську організацію.
А ми розглянемо, що робити далі та як зареєструвати громадське формування (далі — ГФ) в ЄДР з 01.11.2025.
В яких випадках подають Заяву (форма 4)?
Вона має такі функції:
1) державна реєстрація створення громадського формування (ГФ) зі статусом юрособи;
2) державна реєстрація змін до відомостей про вже зареєстроване ГФ зі статусом юрособи;
3) державна реєстрація припинення ГФ зі статусом юрособи.
Ми недарма наголошуємо на тому, що ця Заява — саме про ГФ, які є юрособами. Адже реєстраційні дії щодо ГФ, які не мають статусу юросіб, вчиняються на підставі Заяви щодо державної реєстрації громадського формування без статусу юридичної особи (форми 6), про яку ми розповіли в іншій статті.
Хто і як подає реєстраційну Заяву (форму 4)?
Заявником та особою, яка подає документи для реєстрації ГФ зі статусом юрособи, є:
— особисто засновник;
— особа, уповноважена рішенням про створення громадської організації зі статусом юрособи (такою особою може бути й керівник громадської організації).
Документи можна подати в такий спосіб:
— особисто заявником (особою, яка подає документи для реєстрації);
— поштою (справжність підпису заявника має бути нотаріально засвідчена);
— онлайн (через вебпортал електронних послуг).
Якщо документи для державної реєстрації подає уповноважена на те особа, встановлюється обсяг її повноважень на підставі документа, що підтверджує її повноваження діяти від імені іншої особи.
Для проведення реєстраційних дій документом, що підтверджує повноваження діяти від імені іншої особи, є документ, що підтверджує повноваження законного представника особи, а саме: нотаріально засвідчена довіреність.
Якщо реєстраційну заяву подає особисто особа, уповноважена рішенням про створення громадської організації, нотаріальна довіреність не потрібна.
Дійсність довіреності, нотаріально засвідченої відповідно до законодавства України, перевіряється за допомогою Єдиного реєстру довіреностей.
Куди подають Заяву (форму 4)?
Документи для реєстрації ГО зі статусом юрособи можна подати:
1) до відповідних управлінь юстиції за місцезнаходженням організації (контакти можна знайти за посиланням);
2) до місцевих центрів надання адміністративних послуг;
3) в електронній формі через «Онлайн-будинок юстиції» (ч. 3 ст. 14 Закону №755), де для користувачів доступні такі онлайн-послуги, як державна реєстрація створення громадської організації зі статусом юрособи. Проте вебпортал наразі не працює — варто періодично перевіряти доступ до нього для можливості подання документів в електронній формі.
Суб’єктом державної реєстрації є територіальні органи Мін’юсту в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі (у разі державної реєстрації, зокрема, громадських об’єднань (зі статусом юрособи), їх відокремлених підрозділів, громадських об’єднань, що не мають статусу юрособи).
Увага: державна реєстрація юросіб, громадських формувань, що не мають статусу юрособи, відокремлених підрозділів юрособи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, місцезнаходженням яких є Автономна Республіка Крим, Донецька, Запорізька, Луганська, Миколаївська, Харківська, Херсонська області, місто Севастополь, проводиться незалежно від місцезнаходження юросіб, громадських формувань, що не мають статусу юрособи (пп. 1 п. 1 наказу Мін’юсту від 09.06.2023 №2179/5). Водночас, найімовірніше, це лише на період дії воєнного стану, тож перед поданням документів на реєстрацію варто отримати консультацію у реєстратора.
Важливо: відомості, що містяться в ЄДР, використовуються для ідентифікації громадських формувань/об’єднань, у т. ч. під час провадження ними госпдіяльності та відкриття рахунків у банках та інших фінансових установах (ч. 4 ст. 10 Закону №755).
Увага! Якщо новостворена громадська організація має модельний статут, то зареєструвати її можна за допомогою Дії. Про це ми писали у статті «Модельний статут: нюанси держреєстрації громадських організацій».
Редакції Модельного статуту, які можна обрати, наведені у Постанові КМУ від 18.04.2025 №460.
Звісно, всіх нас цікавить можливість використати вебпортал Дія для реєстрації ГФ як юрособи. І ось на цьому вебпорталі вже є таке повідомлення:
«На порталі Дія з’являється послуга Реєстрація громадської організації на підставі модельного статуту. У межах послуги можна подати заяву на:
— реєстрацію громадської організації на підставі модельного статуту;
— здійснити перехід діючої громадської організації на модельний статут».
Що це означає?
На вебпорталі Дія з 01.11.2025 є можливість у форматі бета-тесту:
— зареєструвати нову громадську організацію за модельним статутом;
— Або перевести діючу громадську організацію на модельний статут.
Тут варто зауважити, що Постановою КМУ №460, крім редакції самого модельного статуту ГО як юрособи, також затверджено порядок проведення експериментального проєкту щодо забезпечення можливості діяльності громадської організації на підставі модельного статуту.
Реалізація експериментального проєкту здійснюється за допомогою обрання уповноваженою особою ГО (її засновниками в разі створення ГО) для здійснення держреєстрації ГО або переходу ГО на діяльність на підставі:
— модельного статуту в редакції «за замовчуванням» у разі подання документів у паперовій формі для проведення держреєстрації (як нової ГО, так і переходу діючої ГО на модельний статут);
— модельного статуту в редакції «за замовчуванням» або іншої обраної редакції модельного статуту ГО, затв. постановою КМУ №460, у разі подання документів в електронній формі для проведення держреєстрації (як нової ГО, так і переходу діючої ГО на модельний статут) на вебпорталі Дія.
Отже, на сьогодні при реєстрації ГО як юрособи можна скористатись або експериментальним проєктом, або стандартною реєстрацією ГО за статутом власної редакції, вказавши на такий свій вибір внизу аркуша 2 реєстраційної заяви форми 4 як Зразка 4-1 (про що далі).
Структура Заяви (форми 4)
Заява складається з 9 сторінок. Розгляньмо далі, що треба відображати на кожній із них.
Алгоритм заповнення Заяви (форми 4)
Увага!
Заяву заповнюють друкованими літерами.
Якщо кількість рядків у полі для заповнення відомостей є недостатньою, використовують заяву у форматі Excel, в якій додається необхідна кількість рядків відповідного поля.
Кожну заповнену сторінку заяви заявник підписує.
Вільні від заповнення сторінки заяви не подають.
Сторінка 1.
У самому верху першої сторінки Заяви зазначаємо, чому вона подається: для реєстрації ГФ, чи для внесення змін до вже внесених до ЄДР відомостей, чи про припинення ГФ.
Заповнюючи сторінку 1 для реєстрації ГФ як юрособи, слід поставити позначку: «Державна реєстрація створення юридичної особи».
Якщо ж ви бажаєте внести зміни до відомостей про ГФ як юрособу, то ставите позначку, які саме ці зміни, і про бажану граничну дату внесення таких змін до ЄДР (у заяві наводите вибір залежно від виду ГФ). Наприклад, про політичну партію або про творчу спілку зміни можуть бути внесені протягом (на вибір заявника) 15, 20 або 30 робочих днів з дати подання Заяви.
Далі наводимо відомості про ГФ (див. зразок 1).
Зразок 1. Відомості про ГФ — юридичну особу

Сторінка 2.
Спочатку зазначаємо:
— скорочене найменування ГФ як юрособи (за наявності) — наприклад, ГО «Надія»;
— найменування іноземною мовою (за наявності) — наприклад, Public Association HOPE;
— скорочене найменування іноземною мовою (за наявності).
Далі слід зазначити вид (див. зразок 2) та мету діяльності відповідно до установчих документів (зразок 3).
Зразок 2. Зазначаємо в Заяві вид ГФ-юрособи

Зразок 3. Зазначаємо в Заяві мету створення ГФ-юрособи

Також на сторінці 3 наводимо інформацію про місцезнаходження ГФ як юрособи (зразок 4).
Зразок 4. Зазначаємо в Заяві адресу ГФ-юрособи

Далі треба зафіксувати:
— види економічної діяльності, основний КВЕД ставимо першим (наприклад, 94.99 Діяльність інших громадських організацій);
— вид установчого документа (у нашому випадку — це статут відповідно до Закону №4572 або модельний статут).
Зразок 4-1. Де в Заяві зазначити інформацію про вид статуту

Сторінка 3.
Заповнюємо інформацію про органи управління (зразок 5), відомості про керівника або членів керівного органу (зразок 6) та обмеження керівника/члена керівного органу щодо представництва юрособи (зразки 7 або 8).
Зразок 5. Наводимо в Заяві відомості про органи управління ГФ-юрособи

Зразок 6. Зазначаємо інформацію про керівника ГФ-юрособи

Увага! У разі відсутності обмежень щодо представництва керівника (у нашому випадку — голови правління) або члена керівного органу слід поставити позначку «Відсутні». Якщо ж обмеження є, їх зазначаємо на аркуші 3 — в такому разі всі обмеження можна буде побачити у відкритому доступ до ЄДР та у Витягу (як на зразках 7 або 8).
Зразок 7. Зазначаємо в Заяві обмеження керівника (за наявності)

Зразок 8. Інший варіант зазначення в Заяві обмежень керівника

Сторінка 4.
На сторінці 4 слід заповнити відомості про кінцевих бенефіціарних власників (КБВ), якщо вони відсутні, — про це теж треба зазначити (зразок 9)!
Зразок 9. Проставляємо позначку в разі відсутності КБВ

При цьому обґрунтовану причину відсутності зазначити у структурі власності, зокрема: «відсутні особи, що відповідають терміну «Кінцевий бенефіціарний власник» згідно з чинним законодавством», як у зразку 10 (ознайомитися зі зразком від Мін’юсту можна за посиланням, наведеним на початку).
Зразок 10. Структура власності

Сторінка 5.
На сторінці 5 заповнюємо лише інформацію для здійснення зв’язку з ГФ (зразок 11) і відомості про заявника ГФ (зразки 12 або 13).
Зразок 11. Зазначаємо контактні дані ГФ

Зразок 12. Зазначаємо відомості про заявника, якщо паспорт у вигляді книжечки

Зразок 13. Заповнення інформації про заявника — для ID-картки

Сторінка 6.
Якщо від імені ГФ як юрособи може діяти інша особа, тобто не її керівник або не член керівного органу, інформацію про таку особу зазначаємо на сторінці 6 Заяви (форма 4).
Ці дані подаємо у тому самому форматі, що й стосовно директора. Така особа залучається виключно для реєстрації змін у відомостях про ГФ як юрособу або в разі її ліквідації.
Якщо кількість осіб, які можуть вчиняти дії від імені ГФ як юрособи, перевищує кількість відповідних полів на сторінці, слід заповнити додаткову кількість аркушів сторінки 6 Заяви. При цьому в полі «Відомості про особу, відмінну від керівника/члена керівного органу, яка може вчиняти дії від імені юридичної особи» має стояти відповідний символ та номер: «№1», «№2» тощо.
Сторінка 7.
У разі реорганізації ГФ як юрособи (перетворення, злиття, поділ або виділ), що передбачає правонаступництво, треба повідомити державного реєстратора, заповнивши сторінку 7 Заяви.
На цій сторінці зазначаємо відомості про юросіб, правонаступником яких є ГФ як юрособа, зокрема її код за ЄДРПОУ, окремо за кожним видом реорганізації. Також подаємо відомості про незакриті відокремлені підрозділи юрособи, які належать до ГФ як правонаступника: старе та нове найменування підрозділу, а також його код ЄДРПОУ.
Якщо кількість відповідних юросіб або незакритих відокремлених підрозділів перевищує кількість полів, передбачених у Заяві, заповнюємо відповідну кількість аркушів сторінки 7. При цьому в полі «Відомості про правонаступництво» має бути відповідний символ та номер: «№1», «№2» і т. д.
Сторінка 8.
У реєстраційній заяві передбачено реалізацію права на вибір системи оподаткування новоствореного ГФ-юрособи!
Якщо ви вирішили одразу стати «єдинником» та/або платником ПДВ, то на сторінці 8 Заяви (форми 4) треба проставити позначку про:
— реєстрацію платником ПДВ;
— перехід на ЄП (третя група, ставка 3% або 5%).
Причому, відповідно до норм ПКУ, платником цих двох податків ГФ як юрособа може стати як з дати її державної реєстрації (що підтверджується відповідною позначкою), так і з іншої бажаної дати, яка зазначається на сторінці 8 Заяви.
Також у такому разі треба зазначити на сторінці 8:
— місце провадження господарської діяльності;
— коди КВЕД у межах такої господарської діяльності.
Внизу цієї сторінки зазначаєте відомості про заявника — уповноважену особу (у разі подання заяви з відомостями про обрання системи оподаткування уповноваженою особою).
Сторінка 9.
Остання сторінка реєстраційної Заяви (форми 4) призначена для отримання статусу неприбуткової організації. Тобто для ще одного вибору з метою оподаткування.
Якщо ви обрали не спрощену, а загальну систему оподаткування, то як юрособа маєте вибір: бути платником податку на прибуток або отримати статус неприбуткової організації — і не сплачувати цього податку!
Якщо ГФ як юрособа бажає стати неприбутковою організацією одразу ж з дати державної реєстрації створення, то в реєстраційній Заяві заповнюють про це сторінка 9.
На ній ставлять позначку в полі «Прошу включити до Реєстру неприбуткових установ та організацій».
Також наводять найменування та ЄДРПОУ організації вищого рівня (за наявності) і відомості про заявника — уповноважену особу (у разі подання заяви з відомостями про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій уповноваженою особою).
Зразок 14. Якщо ГФ-юрособа бажає стати неприбутковою організацією з самого початку діяльності

