Насамперед нагадаємо, що на збільшення балансової вартості ОЗ відносять лише витрати на поліпшення таких ОЗ. Поліпшення — це роботи з модернізації, модифікації, добудови, дообладнання, реконструкції тощо об’єкта ОЗ, які приводять до збільшення майбутніх економічних вигід, первісно очікуваних від використання об’єкта (у т. ч. до збільшення строку його корисної експлуатації) (пп. 14 П(С)БО 7).
Якщо ж роботи були спрямовані на підтримання об’єкта ОЗ у робочому стані й отримання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, то такі операції є ремонтом. До них належать операції з технічного огляду, нагляду, обслуговування і поточного ремонту ОЗ (пп. 15 П(С)БО 7). А витрати на звичайний ремонт відразу мали списуватися до витрат періоду.
Але, позаяк у запитанні йдеться про збільшення вартості ОЗ, то вважатимемо, що це були витрати саме на поліпшення.
Отже, на момент списання ОЗ обліковують за певною балансовою (залишковою) вартістю (що складається в тому числі з недоамортизованих витрат на поліпшення). Тому в бухобліку роблять проведення, як під час ліквідації «звичайного» ОЗ.
Якщо об’єкт ОЗ ліквідовано, то це означає, що він не відповідає критеріям активу підприємства. А тому в бухобліку його списують з балансу (пп. 33 П(С)БО 7).
На підставі акта на списання об’єкта ОЗ у бухобліку виконують такі дії:
— припиняють нараховувати амортизацію з місяця, наступного за місяцем ліквідації об’єкта ОЗ (пп. 29 П(С)БО 7). Якщо застосовували виробничий метод амортизації, — з дати, наступної за датою ліквідації об’єкта ОЗ;
— зменшують первісну вартість об’єкта ОЗ на суму накопиченого зносу (Д-т 13 — К-т 10) та списують його залишкову вартість на інші витрати періоду, в якому відбулася ліквідація об’єкта ОЗ (Д-т 976 — К-т 10);
— усі витрати, пов’язані з ліквідацією об’єкта ОЗ (зарплата, ЄСВ, послуги сторонніх організацій з демонтажу), списують на інші витрати періоду (Д-т 976 — К-т 66, 65, 631 тощо);
— оприбутковують ТМЦ, утворені від ліквідації об’єкта ОЗ (Д-т 20, 22, 28 — К-т 746): або за чистою вартістю реалізації (якщо підприємство планує їх продавати), або за ціною можливого використання (якщо підприємство планує використовувати їх у своїй госпдіяльності).
Отже, для ліквідації ОЗ потрібно списати з обліку. При цьому роблять такі проведення:
— Д-т 13 — К-т 10 — на суму накопиченого зносу;
— Д-т 976 — К-т 10 — списуються залишкову вартість на витрати періоду.
