Насамперед в обліку підприємства слід відобразити ліквідацію ОЗ — старих складів.
На підставі акта на списання об’єкта ОЗ у бухобліку виконують такі дії:
— припиняють нараховувати амортизацію з місяця, наступного за місяцем ліквідації об’єкта ОЗ (п. 29 НП(С)БО 7);
— зменшують первісну вартість об’єкта ОЗ на суму накопиченого зносу (Д-т 13 — К-т 10) та списують його залишкову вартість на інші витрати періоду, в якому відбулася ліквідація об’єкта ОЗ (Д-т 976 — К-т 10);
— оприбутковують ТМЦ, утворені від ліквідації об’єкта ОЗ (Д-т 20, 22, 28 — К-т 746): або за чистою вартістю реалізації (якщо підприємство планує їх продавати), або за ціною можливого використання (якщо підприємство планує використовувати їх у своїй госпдіяльності).
Щодо витрат, пов’язаних із ліквідацією об’єкта ОЗ (зарплата, ЄСВ, послуги сторонніх організацій з демонтажу тощо), то зазвичай їх списують на інші витрати періоду (Д-т 976 — К-т 66, 65, 631 тощо).
Але у наведеній ситуації демонтаж старих складів здійснюють для того, щоб на їхньому місці збудувати нові приміщення (тобто відбувається розчищення та підготовка будівельного майданчика для нового будівництва). Тож такі витрати слід розглядати як складову частину вартості об’єкта будівництва, і вони потрібні для доведення об’єкта до стану, придатного для використання із запланованою метою (п. 8 НП(С)БО 7).
Тому витрати на знесення будівель слід відображати в обліку як капітальні інвестиції.
За підрядного способу виконання проєктно-вишукувальних і будівельно-монтажних робіт вартість виконаних і оформлених в установленому порядку робіт відображають за дебетом рахунку обліку капітальних інвестицій у кореспонденції з рахунком обліку заборгованості підрядникам (пп. 49 Методичних рекомендацій №561).
Отже, всі роботи, пов’язані з демонтажем будівлі, а також інші витрати, пов’язані з будівництвом (зарплата сторожа, вода, електроенергія тощо), а також земельний податок за землю під будмайданчиком обліковуватимуть за дебетом субрахунку 151 «Капітальне будівництво». Тобто проведення: Д-т 151 — К-т 66, 65, 64, 631 тощо.
Щодо податку на нерухомість, то його відображають на відповідних рахунках витрат. Зокрема, якщо йдеться про приміщення, яке надається в оренду, але така діяльність не є основною для підприємства, то такий податок відображатимуть проведенням: Д-т 949 — К-т 641, тобто списуватимуть на інші операційні витрати.
На той самий рахунок можна списати витрати зі сплати податку щодо приміщень, які призначені для здавання в оренду, але тепер не використовуються.
За той самий період, коли є орендатори приміщень і надання приміщень в оренду є основним видом діяльності підприємства-орендодавця, то податок на нерухомість потрапить до собівартості послуг оренди: Д-т 23 К-т 641.
Але за старими будівлями його сплата припиняється з моменту внесення до Держреєстру прав на нерухоме майно інформації про їх ліквідацію. За нову будівлю цей податок потрібно буде сплачувати з моменту її реєстрації за підприємством у зазначеному Держреєстрі.
Висновки
Витрати на знесення старих будівель слід відображати в обліку як капітальні інвестиції. Сюди відносять й інші витрати, пов’язані з будівництвом, та податок на землю.
Податок на нерухомість не капіталізується, він списується на витрати, але сплачується за старими будівлями до моменту внесення до Держреєстру прав на нерухоме майно інформації про їх ліквідацію. За нову будівлю цей податок потрібно буде сплачувати з моменту її реєстрації за підприємством у зазначеному Держреєстрі.