Оновлено план-графік перевірок ДПС на 2025 рік
! Юрособам
26 вересня ДПС оновила:
Розділ І плану-графіка «Документальні планові перевірки платників податків — юридичних осіб»;
Розділ ІІ плану-графіка «Документальні планові перевірки фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів».
Згідно з ними буде проведено 3615 перевірок юросіб.
Інші розділи плану-графіка станом на 01.10.2025 залишено без змін.
Швидкі посилання для завантаження усіх Розділів плану-графіка (завантажується файл у форматі *.xlsx):
- Розділ І та Розділ ІІ («Документальні планові перевірки платників податків – юридичних осіб» та «Документальні планові перевірки фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів» відповідно)
- Розділ ІІІ «Документальні планові перевірки платників податків – фізичних осіб» (березень)
- Розділ IV «Документальні планові перевірки платників податків – юридичних осіб з питань правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (червень)
Нагадуємо: для швидкого пошуку у файлах користуйтеся комбінацією клавіш Ctrl+F.
За даними ДПСУ
Змінено форми реєстраційних документів для отримання ЕЦП від ДПС
! Платникам податків
ДПС внесла зміни до Договору про надання кваліфікованих електронних довірчих послуг та затвердила нові форми реєстраційних документів:
Реєстраційна картка для юридичної особи та додаток до неї;
Реєстраційна картка для юридичної особи та додаток до неї / Registration card for a legal person and its annex.
Нові форми реєстраційних документів для отримання кваліфікованих електронних довірчих послуг необхідно використовувати з 24 вересня 2025 року.
Форми реєстраційних документів попереднього зразка будуть прийматися відокремленими пунктами реєстрації користувачів Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг ДПСУ до 20 жовтня 2025 року.
Наказ ДПС від 04.09.2025 №897
Зміни до порядку визначення платників з високим рівнем дотримання податкового законодавства
! Платникам податків
Мінфін затвердив зміни до Порядку формування та оприлюднення Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.
Зміни спрямовані на суттєве уточнення та деталізацію методології розрахунку критеріїв, необхідних для включення платників до Переліку з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.
Найважливішою зміною є перехід від квартального до щомісячного обліку даних для розрахунку середньої заробітної плати, що, ймовірно, підвищує вимоги до своєчасності та точності подання звітності (додаток 4 ДФ).
Також внесені важливі технічні уточнення щодо одиниць виміру, використання актуальних форм звітності та деталізації КБК, що забезпечує більш точне та однозначне застосування Порядку.
Крім того, розширено можливості взаємодії, включивши надання індивідуальних податкових консультацій для платників, внесених до Переліку.
Наказ Мінфіну від 29.08.2025 №445
набере чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 03.10.2025 не опублікований
Міжнародний обмін податковою інформацією: новий порядок
! Платникам податків
Мінфін затвердив новий Порядок обміну податковою інформацією з компетентними органами іноземних країн. Він регулює процедуру обміну податковою інформацією між ДПС та компетентними органами іноземних держав за спеціальними запитами, а також у межах спонтанного обміну податковою інформацією стосовно податків та в межах, визначених Конвенцією про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах, із застереженнями, та/або іншим міжнародним договором, що містить положення про обмін інформацією в податкових цілях.
Вихідний запит може бути надіслано в межах проведення адміністративного розслідування, а запитувана інформація повинна бути передбачувана важливою в рамках такого розслідування.
Наказ Мінфіну від 29.08.2025 №446
чинний з 03.10.2025
Розширено перелік запитів ДПС щодо даних про доходи фізосіб
! Платникам податків
Мінфін та ДБР затвердили зміни до Порядку надання Державною податковою службою України інформації з Державного реєстру фізичних осіб — платників податків про доходи фізичних осіб на запити Державного бюро розслідувань.
Зокрема, розширено перелік видів запитів, які ДБР може подавати до ДПС. До нього додано запити:
— на отримання відомостей з податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків — фізосіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, поданого до контролюючого органу податковим агентом;
— на отримання інформації з переліком фізосіб, які отримували доходи від податкового агента;
— щодо пошуку даних про реєстрацію фізособи в Державному реєстрі.
Наказ Мінфіну та ДБР від 23.09.2025 №490/455
набере чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 03.10.2025 не опублікований
Оскарження рішень про повернення страхових коштів та застосування санкцій за новим порядком
! Страхувальникам
Пенсійний фонд затвердив Порядок розгляду органами Пенсійного фонду України скарг на рішення, прийняті за результатами проведених перевірок правильності використання страхувальниками коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування. Ним визначається процедура подання та розгляду головними управліннями Пенсійного фонду в АРК, областях, містах Києві та Севастополі / Пенсійним фондом скарг страхувальників при оскарженні рішень про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування, про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів, передбачених ч. 6 ст. 8 Закону «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
Скарга подається протягом 30 календарних днів з дня доведення рішення, що оскаржується, до відома страхувальника. Вона повинна бути викладена в письмовій формі та подана шляхом:
— особистого звернення,
— поштового відправлення,
— в електронній формі, у тому числі з використанням вебпорталу електронних послуг ПФУ.
Відмова в прийнятті скарги страхувальника, крім випадків, вказаних у пункті 3 розділу V цього Порядку, не допускається.
Постанова ПФУ від 15.08.2025 №27-1
набере чинності з дня її офіційного опублікування,
станом на 03.10.2025 не опублікована
Затверджено порядок фінансування підвищення кваліфікації фахівців
! Бюджетникам
Уряд затвердив Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для підвищення кваліфікації фахівців окремих галузей економіки та працівників бюджетної сфери.
Цей Порядок визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою 2201250 «Надання післядипломної освіти, підвищення кваліфікації фахівців окремих галузей економіки та працівників бюджетної сфери, керівних працівників і спеціалістів державного управління та інших осіб, які виявили бажання працювати на деокупованих територіях України», для підвищення кваліфікації фахівців окремих галузей економіки та працівників бюджетної сфери на підставі державного замовлення.
Зокрема, визначено механізм використання бюджетних коштів на післядипломну освіту та підвищення кваліфікації працівників освіти, культури, медицини, соціальної сфери, агросектору й інших галузей економіки.
Постанова КМУ від 25.09.2025 №1190
чинна з 27.09.2025
Нові критерії оцінки ризиків для перевірок Держекоінспекцією
! Підприємствам у сфері охорони навколишнього природного середовища
Уряд вніс зміни до критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду. Зміни стосуються критеріїв оцінки ступеня ризику від господарської діяльності підприємств та періодичності планових перевірок у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Державною екологічною інспекцією, а саме:
— систематична оцінка ризиків для довкілля здійснюється щодо кожної установки окремо;
— віднесення установки до високого, середнього або незначного ступеня ризику здійснюється за шкалою з урахуванням суми балів, нарахованих за всіма критеріями, затвердженими цією постановою;
— періодичність проведення перевірок дотримання оператором установки умов ІДД (інтегрованого довкіллєвого дозволу) визначається на основі віднесення установки до відповідного рівня ризику і становить: з високим ступенем ризику — один раз на рік, що відповідає найвищому рівню ризику, а з середнім або з незначним ступенем ризику — один раз на три роки, що відповідає найнижчому рівню ризику.
Прийняті зміни дадуть змогу посилити контроль за промисловими викидами, зменшити негативний вплив на навколишнє середовище та здоров’я людей, а також сприятимуть виконанню Україною міжнародних зобов’язань у сфері екології та наближенню до стандартів ЄС.
Постанова КМУ від 25.09.2025 №1198
чинна з 01.10.2025
Змінилися правила функціонування Інспекційного порталу
! Бізнесу
Внесено зміни до Порядку функціонування інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю) (ІАС ДНК). Постанова врегульовує низку положень, спрямованих на вдосконалення процесу управління ризиками у сфері державного контролю. Зокрема:
— при формуванні планів перевірок органи державного нагляду (контролю) використовуватимуть показники затверджених критеріїв ризику, що дозволить зробити планування більш обґрунтованим;
— закріплено норму про обов’язкове завантаження до ІАС ДНК нормативно-правових актів із затвердженими критеріями ризику та уніфікованих форм актів, що складаються за результатами перевірок.
Запроваджені зміни зроблять систему управління ризиками більш результативною, сприятимуть раціональному використанню часу посадових осіб контролюючих органів, а також підвищать прозорість і передбачуваність державного нагляду (контролю).
Постанова КМУ від 25.09.2025 №1189
чинна з 01.10.2025
Державний контроль у сфері довкілля: стартує пілотний проєкт з новими підходами
! Бізнесу, який користується природними ресурсами
Уряд затвердив Порядок реалізації експериментального проєкту щодо впровадження заходів державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища, спрямованих на запобігання порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання, відтворення і охорону природних ресурсів.
Метою експериментального проєкту є впровадження нових підходів до здійснення заходів державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища, які здійснюватимуться у формі патрулювання, рейду та оперативного (цілодобового) реагування на виклик (повідомлення) порушень вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання, відтворення і охорону природних ресурсів та/або заподіяння шкоди довкіллю, виявлення фактів та осіб, причетних до таких порушень, та притягнення винних осіб до відповідальності у порядку, передбаченому законом.
Реалізація експериментального проєкту здійснюватиметься протягом дії правового режиму воєнного стану, але не довше 6 місяців з дня набрання чинності вищезгаданою постановою.
Постанова КМУ від 25.09.2025 №1212
чинна з 02.10.2025
Кабмін посилив вимоги до ліцензіатів у сфері протипожежних послуг і робіт
! Ліцензіатам у сфері протипожежних послуг і робіт
Кабмін вніс зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення. Зокрема, затверджено нові форми заяв про:
— отримання ліцензії,
— переоформлення ліцензії,
— припинення дії ліцензії повністю або частково,
— розширення провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення,
— зупинення дії ліцензії повністю або частково,
— відновлення дії ліцензії повністю або частково.
Крім того, уточнено, що під час провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення ліцензіат зобов’язаний:
— використовувати системи та засоби протипожежного призначення, а також вироби та продукцію, щодо якої проведено оцінку відповідності згідно із законодавством;
— використовувати засоби вимірювальної техніки, які відповідають вимогам законодавства про метрологію та метрологічну діяльність;
— вести журнали обліку виконаних робіт (наданих послуг) протипожежного призначення за формою згідно з додатками 5 — 10.
Ліцензіат до 5 числа місяця, що настає за звітним періодом, подає через інформаційну систему надання адміністративних послуг ДСНС до органу ліцензування інформацію про виконані роботи та надані послуги за попереднє півріччя в електронній формі за формами журналів, наведеними у додатках 5 — 10.
Постанова КМУ від 25.09.2025 №1184
набере чинності 02.12.2025
(за винятком окремих змін, які набирають чинності з 1 вересня 2026 року)
Медикам у зоні бойових дій підвищать зарплату до 40 тис. грн
! Медикам у зоні бойових дій
Уряд вирішив підвищити зарплати для медиків на територіях активних і можливих бойових дій. Зокрема це стосується Нікополя, який перебуває під постійними обстрілами росіян.
Для тих, хто працює в зонах бойових дій, зарплати будуть такими:
— лікарі — 40 тис. грн;
— середній медперсонал — 27 тис. грн;
— молодший медперсонал — 18 тис. грн.
У зонах можливих бойових дій — 28 / 18 / 9 тис. грн відповідно.
Постанова КМУ від 25.09.2025 №1215
чинна з 01.10.2025
Спрощення військового обліку для 17-річних юнаків та чоловіків 25 — 60 років
! Роботодавцям
Кабмін вніс зміни Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (постанова від 30.12.2022 №1487). Ключові новації:
1. Взяття на облік призовників дистанційно. Щороку з 1 січня до 31 липня громадяни України чоловічої статі, яким у поточному році виповнюється 17 років, вперше беруться на військовий облік. Це можна зробити:
— Дистанційно — через мобільний застосунок Резерв + (електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста).
— Особисто — прибувши до районного чи міського ТЦК та СП з необхідними документами.
Постановка на такий облік здійснюється без обов’язку проходження чи направлення на військово-лікарську комісію (ВЛК).
2. Автоматична постановка на облік. Усі громадяни України чоловічої статі віком від 25 до 60 років, які не перебували на військовому обліку без законних підстав, будуть поставлені на такий облік автоматично.
3. Автоматичне зняття з обліку. Процедура зняття з військового обліку громадян, які досягли граничного віку перебування в запасі, також буде автоматизована. Крім того, керівники держорганів, органів місцевого самоврядування, підприємств та установ зобов’язані робити відповідні відмітки у списках персонального військового обліку протягом 7 днів з моменту досягнення працівником граничного віку.
Докладніше про все це в статті «Зміни у порядку ведення військового обліку: аналіз Постанови №1203» в цьому номері журналу!
Постанова КМУ від 25.09.2025 №1203
чинна з 02.10.2025
Утворення Спеціалізованого окружного та апеляційного адміністративного суду
! Юристам
Президент підписав Закон №4602-IX, яким передбачено утворення Спеціалізованого окружного адміністративного суду та Спеціалізованого апеляційного адміністративного суду. Вони будуть вищими спеціалізованими судами.
Територіальна юрисдикція (підсудність) Спеціалізованого окружного адміністративного суду, Спеціалізованого апеляційного адміністративного суду поширюватиметься на всю територію України.
Закон від 16.09.2025 №4602-IX
чинний з 02.10.2025
Оновлено вимоги до електронного підпису при розкритті таємниці платіжних послуг
! Банкам
Нацбанк вніс зміни до Правил зберігання, захисту, використання та розкриття таємниці надавача платіжних послуг. А саме уточнено вимоги щодо підписання запиту (дозволу) фізособи / юрособи користувача — власника інформації, що становить таємницю надавача платіжних послуг, про розкриття такої інформації в електронній формі.
Згідно зі змінами запит (дозвіл) в електронній формі підписується кваліфікованим електронним підписом або удосконаленим електронним підписом з кваліфікованим сертифікатом, або іншим електронним підписом, створеним відповідно до вимог Положення про використання електронного підпису та електронної печатки, затвердженого Постановою НБУ від 20.12.2023 №172.
Постанова НБУ від 12.09.2025 №116
чинна з 19.09.2025