Що спричинило зміни?
Пільги подекуди призводять до зловживання ними. Протягом останнього періоду органи ДПС фіксували збільшення випадків застосування схем ухилення від оподаткування, а також недостатню деталізацію вимог до статусу платника з належною податковою історією.
Оновлення правил потрапляння до «Клубу білого бізнесу» базується на:
— адаптації критеріїв до сучасних економічних реалій та змін у законодавстві;
— необхідності удосконалення алгоритмів автоматизованої перевірки платників виходячи з ризик-орієнтованого підходу;
— запровадженні додаткових індикаторів добросовісності — таких як відсутність податкового боргу, стабільність у поданні звітності, достатня кількість найманих працівників, підтверджена ділова репутація;
— приведенні у відповідність до постанов КМУ, наказів Мінфіну та інших нормативних актів, що набрали чинності протягом 2023 — 2025 років.
Розгляньмо найважливіші з цих змін.
Зміни в Загальній частині та джерелах даних (Розділ I)
До переліку даних, що враховуються для визначення відповідності платників критеріям, додано новий підпункт: реєстраційні та облікові дані платників податків. Раніше враховувалися лише податкова звітність та сплачені суми надходжень.
Додано конкретні посилання на накази Міністерства фінансів, якими затверджено форми податкової звітності, що використовуються для розрахунків:
— для платників податку на прибуток підприємств із річним строком подання — посилання на форму декларації з податку на прибуток, затверджену Наказом Мінфіну від 20.10.2015 №897 (у редакції Наказу №101 від 20.02.2023);
— для ФОПа на загальній системі оподаткування щодо ПДФО — посилання на форму декларації про майновий стан і доходи, затверджену Наказом Мінфіну від 01.10.2015 №859 (у редакції Наказу №143 від 17.05.2022).
Ключові зміни у методології розрахунку середніх показників (Розділ II)
Найістотніші зміни стосуються розрахунку середніх показників, особливо щодо зарплати і фінансових показників.
Уточнення формул та одиниць вимірювання.
Порядок після змін став деталізованіший щодо формульного відображення та одиниць вимірювання:
1. Формули у відсотках: у новій редакції чітко зазначено множення на 100 (%) у формулах розрахунку середнього показника рівня сплати податку на прибуток підприємств (РС(ППгалузь)), показника рівня сплати ПДВ (РС(ПДВгалузь)), показника рівня сплати ПДФО (РС(ПДФО)), а також у формулі визначення частки експорту.
2. Одиниці вимірювання: послідовно додано уточнення, що фінансові показники (ПнП, Д, Обсяг, Н тощо) визначаються у гривнях.
3. Правила округлення: додано підпункт 7, який регламентує формат відображення середніх показників: рівень сплати — у відсотках, із двома десятковими знаками; площа земельних ділянок — у гектарах, із чотирма десятковими знаками; показники в гривнях — з двома десятковими знаками.
Деталізація розрахунку рівня сплати Податку на прибуток.
Нова редакція деталізувала порядок розрахунку середнього показника рівня сплати ПнП (РС(ППгалузь)) для платників, яким установлено різні податкові (звітні) періоди (квартал, рік). Тепер чітко визначено, які саме звітні періоди (квартали) враховуються при формуванні переліку у березні, травні, серпні та листопаді для щоквартальних платників та для платників із річним звітним періодом.
Зміна періоду розрахунку середньої заробітної плати.
Це одна з найвагоміших методологічних змін:
Показник | Порядок ДО змін | Порядок ПІСЛЯ змін | Суть зміни |
Звітний період для розрахунку ЗП | За кожний із 4 послідовних звітних (податкових) періодів (кварталів) | За кожний із 12 послідовних звітних (податкових) місяців | Перехід від квартального до місячного аналізу ЗП |
Формула ЗП платника | Зарплата(платник квартал) / кількість(місяців) | Зарплата / кількість найманих працівників (за звітний період — місяць) | Розрахунок стає щомісячним на основі даних додатка 4 ДФ |
Критерій відповідності ЗП | За останні чотири звітні (податкові) періоди | За останні 12 звітних (податкових) місяців | Уточнення періоду аналізу ЗП для відповідності критеріям |
Нова підстава для вилучення з «Клубу»!
Якщо платник податків (ФОП на загальній системі оподаткування) не подав звітність, необхідну для розрахунку середніх показників, або у податковій звітності платника податків є арифметична та/або методологічна помилка при визначенні податкових зобов’язань з ПДФО від господарської діяльності, він вважається таким, що не відповідає критеріям.
У старій редакції враховувалося лише неподання звітності.
Уточнення розрахунку частки експорту та КБК.
У формулах визначення частки експорту (для вилучення платників ПДВ із високою часткою експорту) до переліку рядків податкової декларації з ПДВ, які враховуються, додано рядки 2.3.1А, 2.3.2А, 2.3.3А, а також уточнюючі розрахунки.
При розрахунку рівня сплати податків до зведеного бюджету для ФОПів — платників ЄП групи 3 було оновлено та деталізовано коди бюджетної класифікації (КБК) для рентної плати, зборів за місця паркування та туристичного збору, перевівши їх у 8-значний формат (наприклад, замість КБК 1300, 1301 тощо тепер 13000000, 13010000 і т.п.).
Зміни у Критеріях належності (Розділ IV)
У Розділі IV, що встановлює критерії належності до Переліку, істотно змінено опис періоду розрахунку середньомісячної зарплати відповідно до змін у Розділі II.
Для юросіб на загальній системі, юросіб на ЄП групи 3 та 4, а також для ФОПів на загальній системі та ФОПів на ЄП групи 3, критерій середньомісячної зарплати розраховується за останні 12 звітних (податкових) місяців. Раніше цей період був визначений як «останні чотири звітні (податкові) періоди» (квартали).
Також у критеріях для платників ЄП групи 4 (сільськогосподарські товаровиробники) уточнено, що:
— показник різниці між загальним МПЗ та сплаченими податками (ПР = МПЗ < 0) визначається у гривнях;
— заборгованість з єдиного податку та земельного податку має бути менша за 0,01 грн. Раніше було просто < 0,01.
Додано конкретні посилання на накази Мінфіну, якими затверджено форми податкової звітності, що використовуються для розрахунків:
— для платників ЄП групи 4 — юросіб — посилання на форму декларації, затверджену Наказом Мінфіну від 19.06.2015 №578 (у редакції Наказу №57 від 31.01.2025);
— для ФОПів на ЄП групи 3 — посилання на форму декларації, затверджену Наказом Мінфіну від 19.06.2015 №578 (у редакції Наказу № №57 від 31.01.2025).
Зміни в Додатку 1
Додаток 1 — це форма, в якій ДПС оприлюднює Перелік платників на своєму офіційному вебсайті.
Унаслідок внесених змін форма додатка 1 була кардинально розширена за рахунок додавання кількох нових ключових полів.
По-перше, додалася адміністративна інформація.
У початковій редакції додаток 1 містив лише три основні стовпці: № з/п, найменування (або ПІБ для ФОПа) та податковий номер/паспортні дані.
Після внесення змін (нова редакція) були додані два стовпці, що ідентифікують обслуговуючий орган ДПС:
1. Код територіального органу ДПС, що здійснює податкове супроводження платників податків із високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.
2. Найменування територіального органу ДПС, що здійснює податкове супроводження платників податків із високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.
Включення цієї інформації означає, що оприлюднений Перелік тепер містить пряму вказівку на підрозділ ДПС, який відповідає за супровід конкретного високодобросовісного платника.
По-друге, додалася графа про систему оподаткування.
Це дозволяє чітко ідентифікувати категорію, до якої належить платник податків у Переліку.
Цей новий стовпець використовує числові коди для визначення шести категорій платників, які можуть бути включені до Переліку:
1. Юридичні особи, що перебувають на загальній системі оподаткування.
2. Резиденти Дія Сіті.
3. Юридичні особи на спрощеній системі (платники єдиного податку третьої групи).
4. Юридичні особи на спрощеній системі (платники єдиного податку четвертої групи).
5. Фізичні особи — підприємці, що перебувають на загальній системі оподаткування.
6. Фізичні особи — підприємці на спрощеній системі (платники єдиного податку третьої групи).
Таким чином, форма оприлюднення додатка 1 була розширена з 3 стовпців до 6ти (враховуючи № з/п, код/найменування органу ДПС, податковий номер, найменування/ПІБ платника та систему оподаткування). Це підвищує прозорість Переліку та спрощує ідентифікацію платників відповідно до їх податкового статусу.
Зміни в додатку 5
У формі Повідомлення про закріплення комплаєнс-менеджера (додаток 5) до таблиці, де зазначається інформація про посадову особу, додано графу: Особа, на яку покладено обов’язки у разі тимчасової відсутності комплаєнс-менеджера. Раніше такої графи не було.
Висновок
Зміни, внесені до Порядку №495, спрямовані на істотне уточнення та деталізацію методології розрахунку критеріїв, необхідних для включення платників до Переліку з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства. Найважливішою зміною є перехід від квартального до щомісячного обліку даних для розрахунку середньої зарплати, що, ймовірно, підвищує вимоги до своєчасності та точності подання звітності (додаток 4 ДФ). Також внесено важливі технічні уточнення щодо одиниць вимірювання, використання актуальних форм звітності та деталізації КБК, що забезпечує більш точне й однозначне застосування Порядку. Крім того, розширили можливості взаємодії, включивши надання індивідуальних податкових консультацій для платників, внесених до Переліку.