• Посилання скопійовано

Невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю: внесок замість штрафу!

Оприлюднено проєкт Порядку обчислення середньомісячної заробітної плати (винагороди) для розрахунку внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю. З 1 січня 2026 року саме цей внесок сплачуватимуть порушники правил працевлаштування осіб з інвалідністю.

Про те, які правила щодо працевлаштування осіб з інвалідністю діють у 2025 році, ми докладно розповіли тут і тут.

Як ці правила зміняться у 2026 році, ми теж розповіли тут і тут.

Тож зараз нагадаємо лише два моменти:

— у 2025 році норматив працевлаштування осіб з інвалідністю залишився той самий, що й раніше. А порушники сплачують штраф за кожне нестворене робоче місце. Проте розмір штрафу тепер визначає Фонд соцзахисту осіб з інвалідністю на підставі єдиної «зарплатної» звітності з ЄСВ, ПДФО та ВЗ, яку подають роботодавці (окремий звіт про виконання нормативу подавати не треба);

— з 2026 року зміниться одна деталь: штраф за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, по суті, перейменують на внесок на підтримку такого працевлаштування. Внесок розраховуватимуть у певному відсотку від середньої зарплати. І ось Мінсоцполітики розробило проєкт того, як ця середня зарплата розраховуватиметься.

Коротко схему можна описати таким чином:

— нині є норматив працевлаштування осіб з інвалідністю, і за його невиконання роботодавець сплачує штраф. У разі несвоєчасної сплати штрафу сплачується ще й пеня;

— у 2026 році теж буде норматив. Якщо його не виконувати, роботодавець сплачуватиме внесок. А от якщо і норматив не виконати, і внесок не сплатити, — будуть штраф та пеня!

Норматив працевлаштування осіб з інвалідністю в 2026 році (ст. 18-2 Закону №875):

— 1 робоче місце з розрахунку нормальної тривалості робочого часу або якщо за рахунок заходів розумного пристосування тривалість робочого часу є скороченою чи неповною, за умови нарахування за цей час зарплати, розмір якої перевищує розмір мінімальної зарплати, — для СГ, у яких середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за квартал становить від 8 до 25 працівників;

— 4 відсотки середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу за квартал з розрахунку нормальної тривалості робочого часу або якщо за рахунок заходів розумного пристосування тривалість робочого часу є скороченою чи неповною, за умови нарахування за цей час зарплати, розмір якої перевищує розмір мінімальної зарплати, — для СГ, у яких середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за квартал становить понад 25 працівників;

— 2 відсотки середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу за квартал з розрахунку нормальної тривалості робочого часу або якщо за рахунок заходів розумного пристосування тривалість робочого часу є скороченою чи неповною, за умови нарахування за цей час зарплати, розмір якої перевищує розмір мінімальної зарплати, — для платників внеску закладів охорони здоров’я, реабілітаційних закладів та надавачів соціальних послуг; державних, комунальних та недержавних підприємств, установ, організацій, основним видом діяльності яких є реабілітація осіб з інвалідністю, навчання таких осіб або догляд за ними.

Тобто для більшості роботодавців норматив у 2026 році не зміниться. Проте з’являться нюанси. По-перше, нарахована зарплата кожній працевлаштованій особі з інвалідністю має бути більше ніж мінімальна зарплата. І деякі роботодавці отримали менший, ніж інші, норматив працевлаштування осіб з інвалідністю. Окремо уточнили, що внески не сплачуватимуть дипломатичні представництва та консульські установи іноземних держав.

Яким буде розмір внеску?

Розмір внеску рахуватимуть як добуток таких показників:

— 40% середньомісячної заробітної плати (винагороди) у відповідному календарному кварталі, розрахованої на одного працівника;

— кількість місяців у кварталі;

— різниця між встановленим нормативом і середньообліковою кількістю штатних працівників — осіб з інвалідністю (тобто виконаним нормативом) за квартал, з урахуванням вимог, визначених щодо розміру оплати праці.

Увага! На період дії воєнного стану в Україні та до останнього числа останнього місяця кварталу, в якому воєнний стан буде припинено чи скасовано, розмір внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю буде встановлено на рівні 50 відсотків базового розміру.

Якщо у 2026 році військовий стан триватиме, то платити внесок будемо в розмірі 20% середньомісячної зарплати (винагороди) у відповідному календарному кварталі, розрахованої на одного працівника.

Звіт щодо працевлаштування осіб з інвалідністю в 2026 році повернеться!

Але він буде вже квартальним, а не річним, як раніше.

Форми цього звіту ще немає, тож уважно стежте за нашими новинами — щойно він буде оприлюднений, ми обов’язково його проаналізуємо!

Що ми знаємо на сьогодні: в цьому звіті (як і раніше) треба буде розрахувати норматив працевлаштування осіб з інвалідністю та зазначити розмір внеску, який треба сплатити в разі невиконання цього нормативу.

Порядок розрахунку середньої зарплати для сплати внеску (за проєктом)

Як ми повідомляли за посиланням Мінсоцполітики оприлюднило проєкт постанови КМУ про затвердження Порядку обчислення середньомісячної заробітної плати (винагороди) для розрахунку внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю. Він запроваджується з 1 січня 2026 року.

Середньомісячна зарплата (винагорода), розрахована на одного працівника у відповідному календарному кварталі, для потреб розрахунку внеску обчислюється за такою формулою:

ЗП сер = ЗП кварт : К сер : 3,

де ЗП сер — середньомісячна зарплата (винагорода) на одного працівника за відповідний календарний квартал, на яку нараховано єдиний внесок;

ЗП кварт — нарахована зарплата (дохід, грошове забезпечення) за календарний квартал, на яку нараховано єдиний внесок;

К сер — середня кількість працівників, які працюють на умовах трудового договору (контракту), контракту про проходження служби або на інших умовах, передбачених законодавством, крім цивільно-правових договорів, та яким нараховано зарплату (дохід, грошове забезпечення) за відповідний календарний квартал;

3 — кількість місяців у календарному кварталі.

Що треба знати, перш, ніж братися до розрахунку:

— підставою для розрахунку середньої зарплати є бухгалтерські первинні документи — очевидно, розрахункові відомості про нарахування зарплати у роботодавця;

— винагорода за договорами ЦПХ у розрахунку участі не бере. Так само як і працівники, залучені до роботи за цивільно-правовими договорами;

— розрахунковим періодом для обчислення є календарний квартал, за який треба буде подати звіт і за який провадиться нарахування внеску, тобто 3 календарні місяці;

— але роботодавці, які використовують найману працю працівників плаваючого складу суден флоту рибної промисловості або працю осіб, зайнятих на сезонних роботах, отримають свій розрахунковий період — останні 12 календарних місяців, що передують звітному кварталу. Як це буде реалізовано в розрахунку, з проєкту Порядку невідомо, тож почекаймо на остаточну редакцію Порядку або звіту, можливо, там буде більше ясності.

Які доходи братимуться до розрахунку середньої зарплати?

Покажемо це у зручній таблиці.

Таблиця

Доходи, з яких рахуватиметься середня зарплата для сплати внеску

Враховуються Не враховуються
Нарахована працівникам, які працюють на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, основна та додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі.
Але зарплата враховується не вся — див. винятки!
Нарахована винагорода працівникам, які виконують роботи або надають послуги за договорами ЦПХ
Нараховане грошове утримання (забезпечення) військовослужбовців, осіб, які є гласними і негласними штатними працівниками, з числа осіб, які мають спеціальні звання, Бюро економічної безпеки України, поліцейських, співробітників Служби судової охорони та осіб рядового і начальницького складу, у тому числі основні і додаткові види виплат таких осіб Допомога у зв’язку з вагітністю та пологами
  Лікарняні (як оплата перших 5 днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за кошти роботодавця, так і допомога по тимчасовій непрацездатності, яка виплачується за кошти ПФУ)
  Сума нарахованої заробітної плати за найманих працівників, праця яких належить до робіт, професій із важкими, шкідливими чи небезпечними умовами праці, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України
  Сума заробітної плати, яка зберігається за працівниками, скерованими для проходження базової військової служби, призваними на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період на підставі рішення роботодавця
  Щомісячна матеріальна допомога працівникам, скерованим для проходження базової військової служби, призваним на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період на підставі рішення роботодавця

Як рахуватимемо середню кількість працівників?

З огляду на те, як обмежили доходи, з яких рахуватиметься середня зарплата, логічно, що і працівників для розрахунку їх середньої кількості пропонують брати не всіх.

Базові правила такі.

Середня кількість працівників, які працюють на умовах трудового договору (контракту), контракту про проходження служби або на інших умовах, передбачених законодавством, крім цивільно-правових договорів, та яким нараховано зарплату (дохід, грошове забезпечення) за відповідний календарний квартал (К сер) обчислюється як сума середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу та кількості зовнішніх сумісників в еквіваленті повної зайнятості.

Середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за календарний квартал визначається підсумовуванням середньооблікової кількості штатних працівників за кожен місяць кварталу та діленням отриманої суми на три.

Нагадаємо, що показник «середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу» рахується згідно з Інструкцією зі статистики кількості працівників:

— в Інструкції показник рахується підсумовуванням  кількості  штатних працівників облікового складу за кожний календарний день звітного місяця, тобто з 1 до 30 або 31 числа (для лютого — до 28 або 29), включаючи вихідні, святкові та неробочі дні, і діленням одержаної суми на кількість календарних днів звітного місяця. Приклад такого місячного розрахунку наведено у пп. 3.2.3 Інструкції;

— кількість штатних працівників облікового складу за вихідний день береться на рівні облікової кількості працівників за попередній робочий день. У випадку двох або більше вихідних днів поспіль кількість штатних працівників облікового складу за кожний із цих днів береться на рівні кількості працівників облікового складу за робочий день, що їм передував;

— для обчислення середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу враховуються всі категорії працівників облікового складу, зазначені у пунктах 2.4, 2.5 цієї Інструкції, крім працівників, які перебувають у відпустках у зв’язку з вагітністю та пологами або для догляду за дитиною!

Кількість зовнішніх сумісників в еквіваленті повної зайнятості за відповідний календарний квартал враховується пропорційно до оплаченого часу та визначається діленням загальної кількості людино-годин робочого часу (відпрацьованого та невідпрацьованого), за який було нараховано зарплату зовнішнім сумісникам, на табельний фонд робочого часу, визначений з урахуванням тривалості робочого тижня, встановленої роботодавцем згідно із законодавством або колективним договором. Зверніть увагу: для обчислення кількості зовнішніх сумісників в еквіваленті повної зайнятості не враховується час, відпрацьований ними понаднормово.

Але ось кого з працівників не беремо до розрахунку:

— особи, які виконують роботи (надають послуги) за договорами цивільно-правового характеру;

— працівники, які перебувають у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами або у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею віку, передбаченого законодавством;

— працівники, які перебувають у відпустці без збереження зарплати протягом повної тривалості звітного періоду;

— працівники, з якими призупинено дію трудового договору;

— працівники, які скеровані для проходження базової військової служби, призвані на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятих на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби;

— працівники, праця яких належить до робіт, професій зі важкими, шкідливими чи небезпечними умовами праці, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.

Автор: Бикова Ганна

До змісту номеру