• Посилання скопійовано

Оприбуткування готівки при міжнародних перевезеннях пасажирів

Підприємство здійснює міжнародні перевезення пасажирів, розрахунки проводяться з використанням квитків із нанесеними друкарським способом серією, номером, номінальною вартістю та відповідно до п. 4 ст. 9 Закону про РРО воно звільняється від обов’язку застосування РРО та/або ПРРО, розрахункових книжок та ведення КОРО. Як правильно оприбутковувати готівку за продані квитки в автобусах до каси підприємства?

Суб’єкти господарювання здійснюють розрахунки готівкою між собою та з фізособами через касу як коштами, одержаними як готівкова виручка, так і коштами, одержаними з банків (п. 5 розділу ІІ Положення №1481). Готівку, що надходить до кас, оприбутковують у день одержання готівки у повній сумі.

Готівку оприбутковують до кас на підставі:

— Z-звіту РРО/ПРРО, якщо це готівкова виручка від продажу товарів, робіт, послуг і її проведено через РРО/ПРРО.

— розрахункової квитанції, що вноситься до КОРО без застосування РРО;

— запису даних у книгах обліку доходів і витрат ФОПа у довільній формі відповідно до ПКУ (п. 11 розділу ІІ Положення №148);

— прибуткового касового ордера, якщо це не розрахункова операція і не застосовується РРО/ПРРО.

Таким чином, підприємство самостійно обирає спосіб оприбуткування готівки з урахуванням вимог Положення №148.

Увага: РРО/ПРРО та РК не застосовуються при продажу проїзних і перевізних документів на автомобільному транспорті з видачею талонів, квитанцій, квитків з нанесеними друкарським способом серією, номером, номінальною вартістю (ч. 4 ст. 9 Закону про РРО2).

1 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.2017 №148.

2 Закон України від 06.07.1995 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».

Тому, якщо підприємство не застосовує РРО/ПРРО та РК, то єдиним способом оприбуткування готівки з передбачених Положенням №148 є оприбуткування через ПКО до каси підприємства. Тобто у кожного водія буде окрема касова книга, кошти з якої передаватимуться до основної каси. Та навряд чи такий підхід буде застосовано, адже він є досить складним у реалізації.

Підприємство може також на добровільних засадах обрати спосіб оприбуткування готівки з наведених нижче:

з використанням РРО/ПРРО. Обираючи цей варіант, треба врахувати зміни, внесені наказом Мінфіну від 10.01.2024 №10. Так, з 24.02.2024 вся готівка, що перебуває та надходить у місцях проведення розрахунків із застосуванням РРО/ПРРО, обліковуватиметься окремо від готівки у касах, в яких ведеться касова книга та застосовуються касові ордери. Докладніше про це див. у «ДК» №8/2024;

з використанням КОРО без застосування РРО. Оприбутковують готівку на основі даних КОРО. Кожний водій заповнює РК, вносячи дані до книги КОРО за кожний день, та після повернення з рейсу здає до каси підприємства готівку, отриману від пасажирів. Далі бухгалтер формує ПКО від кожного водія із зазначенням ПІБ водія, а касир приймає цю готівку до каси. Під час здавання готівки до банку формується ВКО.

У наведеній у запитанні ситуації автомобіль (пересувний об’єкт) є відокремленим підрозділом (див. пп. 2 п. 3 р. I Положення №148). Строки здавання готівки водієм авто такі самі, як і для будь-якого іншого відокремленого підрозділу.

Про організацію безготівкової оплати пасажирських перевезень ми написали в «ДК» №3/2024.

Автор: Пантюхова Анна

До змісту номеру