Кому надано послуги?
У наведеній ситуації підприємство оплачувало послуги. А підприємство, яке отримало оплату, надавало послуги проживання фізособам, які до нього звернулися.
Таким чином, послуги надано фізособам, а підприємство є лише платником цих послуг. Тому, на наш погляд, підстав виписувати акт на підприємство-платника немає. Підприємство, яке надавало послуги проживання, має складати відповідні документи на фізосіб — отримувачів послуг.
На кого складати податкову накладну?
Дивимося відповідь ДПС на запитання у ЗІР (101.16): «Який порядок складання податкової накладної при поставці товарів/послуг покупцю, якщо договором передбачена оплата за такі товари/послуги від третьої особи?».
ДПС відповідає: незалежно від того, що за умовами договору виконання обов’язку щодо оплати за товари/послуги покладено на іншу особу, податкову накладну складають на покупця (отримувача) товарів/послуг.
Таким чином, в описаній ситуації ПН не може складатися на підприємство-платника. ПН має складатися на отримувачів послуг — фізосіб, тобто на неплатників.
Якщо спершу надходить оплата, то за правилом першої події (див. п. 187.1 ПКУ) на дату такої оплати слід виписувати ПН на неплатника.
З наведеного також випливає: якщо ПН усе-таки складено на підприємство-платника, то останнє на підставі такої ПН не має підстав відобразити податковий кредит. Підприємство — постачальник послуг має скласти РК до такої ПН, обнуливши її показники, і скласти правильну ПН на неплатника.
Чи можна відобразити витрати на збут?
У запитанні зазначено, що підприємство у межах соціально-рекламного заходу для формування у покупців обізнаності, впізнавальності бренду та підвищення інтересу до продукції, яку воно реалізує, оплатило іншому підприємству вартість проживання на базі відпочинку для всіх фізосіб, які потребують прихистку (вимушені переселенці, ВПО, потерпілі особи внаслідок влучання ракет у місця проживання громадян тощо).
Ділова мета, з якою підприємство організувало зазначений соціально-рекламний захід, — збільшення обізнаності та популяризація торговельної марки серед клієнтів підприємства. У період проведення соціально-рекламного заходу здійснювалося інформування осіб, що прибули на базу відпочинку, про товари, які реалізує підприємство, їх властивості й особливість застосування.
Разом з тим для підтвердження рекламного характеру заходу його потрібно підтвердити документально, наприклад наказом керівника про запровадження рекламного заходу, затвердженою програмою заходу, актом, звітом чи іншим подібним документом про оповіщення фізосіб тощо.
З наведеного випливає, що підприємство здійснило оплату з рекламною метою, а тому витрати на таку оплату відносять до витрат на збут:
— Д-т 93 К-т 311.
Чи може така оплата без ідентифікації фізосіб бути додатковим благом?
Підприємство, яке здійснює оплату, безпосередньо не надає доходу фізособам, тому на момент перерахування коштів питання оподаткування фізосіб і визначення додаткового блага взагалі не стоїть.
А підприємство, яке надає послуги проживання, надає їх за рахунок оплати від першого підприємства. Тобто і це останнє також не надає доходу фізособам. Воно надає їм послуги коштом іншого підприємства.
На наш погляд, якщо підприємство, що надає послуги проживання, відзвітує перед підприємством-платником про фізосіб, які отримали послуги проживання, у підприємства-платника може постати питання про необхідність утримання ПДФО і ВЗ із наданого фізособам доходу у вигляді оплати їх проживання.
Але в запитанні зазначено, що ідентифікації фізосіб, які скористалися послугами проживання, не було. А тому підстав для утримання ПДФО, ВЗ немає.
Подібні висновки читаємо й у відповіді ДПС на запитання в ЗІР (103.23): «Чи є об’єктом оподаткування ПДФО вартість подарунків, що роздаються відвідувачам під час проведення рекламної акції?».
ДПС відповідає: якщо під час рекламної акції здійснюється розповсюдження рекламного товару, а споживачами реклами є невизначене коло платників податку, то вартість такого товару не розглядається як дохід фізосіб — споживачів таких рекламних заходів та, відповідно, не є об’єктом оподаткування ПДФО. Водночас, якщо у період проведення рекламної акції надаються подарунки, отримувачами яких є конкретні особи, то вартість таких подарунків є об’єктом оподаткування ПДФО з урахуванням обмежень, установлених пп. 165.1.39 ПКУ.
І ще додамо: якщо дохід не оподатковується ПДФО, він не оподатковується і ВЗ. А якщо оподатковується ПДФО, то оподатковується і ВЗ.