• Посилання скопійовано

Нематеріальні активи не використовуються: що в обліку?

ТОВ передавало у користування ПЗ, а також отримувало роялті за видачу невиключної ліцензії на інше ПЗ. Виключні майнові права на обидва продукти обліковуються на субрахунку 127 та амортизуються. Нещодавно замовник цих продуктів збанкрутував, ТОВ перестало отримувати з них дохід. Що з амортизацією цих НМА? Чи потрібно їх консервувати або виводити з експлуатації?

Якщо ПЗ більше не використовуватиметься

Нематеріальний актив списують з балансу в разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі або неможливості отримання підприємством надалі економічних вигід від його використання (п. 34 НП(С)БО 8).

Тож, якщо ТОВ очікує, що вже не зможе отримати якогось зиску з ПЗ (наприклад, якщо воно було створено на замовлення і під конкретного користувача), його списують з балансу:

— Д-т 133 К-т 127 — на суму накопиченої амортизації;

— Д-т 976 К-т 127 — на залишкову вартість.

Оформити списання можна Актом вибуття (ліквідації) об’єкта права інтелектуальної власності у складі НМА (типової форми №НА-3).

Якщо ПЗ ще планують використовувати

Якщо ТОВ очікує, що ще зможе якимось чином використати ПЗ, приміром згодом знайде інших осіб, яким надасть у користування тощо, то ПЗ і далі обліковує на балансі на субрахунку 127.

Але чи нараховувати далі амортизацію?

Нараховують амортизацію нематеріальних активів (крім права постійного користування земельною ділянкою) протягом строку їх корисного використання, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об’єкта активом (при зарахуванні на баланс) (п. 25 НП(С)БО 8).

Причому нормами НП(С)БО 8 не передбачено призупинення нарахування амортизації через тимчасове невикористання НМА.

Отже, амортизація ПЗ триває, навіть якщо воно тимчасове не використовується.

Автор: Олександр Золотухін

До змісту номеру