ТОВ на загальній системі без ПДВ (кафе, кальянна) продає алкоголь та послуги кальяну. Як правильно внести до РРО дані на продаж коктейлів та кальяну, якщо на вході — алкоголь, соки, вода, фрукти, а на виході — коктейль? I те саме з кальянами: на вході — тютюн, добавки, вугілля, а на виході — кальян? Чи можуть перевіряльники приходити з перевіркою та знімати залишки з РРО?
Щодо кальяну
У разі реалізації суб'єктом господарювання роздрібної торгівлі суміші для кальяну базою оподаткування акцизним податком є вартість усієї суміші, яка класифікується за кодом УКТ ЗЕД 2403 11, а не лише його частки — тютюну.
Так, відповідно до Пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затверджених наказом Держмитслужби від 14.07.2020 р. №256, термін «тютюн для кальяну» означає тютюн, призначений для куріння за допомогою кальяну, що складається зі суміші тютюну та гліцерину, з вмістом або без вмісту ароматичних олій і екстрактів, меляси або цукру, який має або не має фруктового аромату. «Тютюн для кальяну» класифікується у підпозиції 2403 11 позиції 2403 групи 24 «Тютюн і промислові замінники тютюну».
Згідно з пп. 214.1.4 ПКУ, базою оподаткування акцизним податком є вартість (із податком на додану вартість та без урахування акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів) підакцизних товарів, що реалізовані суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі.
Відповідно до пп. 14.1.145 ПКУ, підакцизні товари (продукція) — товари за кодами згідно з УКТ ЗЕД, на які ПКУ встановлено ставки акцизного податку. Вичерпний перелік підакцизних товарів визначено ст. 215 ПКУ.
Якщо вся суміш для кальяну має код УКТ ЗЕД 2403, вона є підакцизним товаром, і тому на всю вартість суміші нараховується роздрібний акциз відповідно до пп. 215.3.10 ПКУ. Відповідно, у чеку РРО доцільно окремо програмувати підакцизну суміш для кальяну та інші товари, які не є підакцизними (вугілля тощо).
Отже, тютюн для кальяну та/або алкогольні напої, що їх суб'єкт господарювання роздрібної торгівлі продаватиме покупцям (у т. ч. у вигляді куріння кальяну), підлягають оподаткуванню акцизним податком з роздрібного продажу, позаяк операції з реалізації (продажу) підакцизних товарів (тютюну для кальяну, вина, коньяку тощо) є об'єктом оподаткування акцизним податком з роздрібного продажу.
Щодо коктейлів
Алкогольні коктейлі належать до коду 22089069 товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД та є підакцизним товаром. Згідно з Поясненнями до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженими наказом ДФСУ від 09.06.2015 р. №401 (зі змінами, внесеними наказом ДФСУ від 11.01.2019 р. №20), товарна категорія 22089069 включає також спиртні напої, змішані одне з одним, або спиртні напої, змішані з фруктовими або овочевими соками (коктейлі).
Під час продажу алкогольних коктейлів суб'єкт господарювання зобов'язаний проводити такі розрахункові операції на повну суму купівлі через РРО та/або програмні РРО і в обов'язковому порядку надавати споживачеві розрахунковий документ установленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений у паперовій та/або електронній формі, із зазначенням у ньому попередньо запрограмованого коду УКТ ЗЕД для алкогольних коктейлів.
Отже, в РРО достатньо запрограмувати лише готовий продукт — коктейль або суміш тютюну для кальяну з відповідними кодами УКТ ЗЕД. Підакцизні товари програмують окремо від непідакцизних.
Щодо фактичної перевірки
Фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).
Зокрема, карантинний мораторій, запроваджений Законом від 17.03.2020 р. №533-IX, не поширюється на фактичні перевірки щодо порушення вимог законодавства стосовно обліку, ліцензування, виробництва, зберігання і транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.
ГУ ДПС у м. Києві інформує, що найхарактернішими порушеннями, виявленими під час фактичних перевірок з дотриманням суб'єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій, є:
— непроведення розрахункових операцій через РРО та невидача фіскального чека;
— продаж товарів, не відображених у обліку товарних запасів за місцем продажу;
— неоприбуткування готівкових коштів;
— невідповідність сум готівкових коштів, зазначених у денному звіті.
З цього випливає, що контролери перевірятимуть товарний облік запасів за місцем продажу. Форму ведення такого обліку не регламентовано.
Суб'єкт господарювання під час перевірки зобов'язаний надати контролюючим органам документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки є у місці продажу (господарському об'єкті).
Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»