• Посилання скопійовано

Щодо питань застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій

Індивідуальна податкова консультація Державної податкової служби України від 02.03.2021 р. №771/ІПК/99-00-07-05-01-06

Щодо питань застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій

Суттєво. Наймані працівники ФОПа, що працюють із ПРРО, мають право застосувати в ПРРО удосконалену електронну печатку ФОПа. У розрахунковому документі ПРРО можна окремим рядком відображати суму сплаченого турзбору.

! СГ, які застосовують РРО

Державна податкова служба України розглянула лист <...> про надання індивідуальної податкової консультації з питань застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі — ПРРО) при наданні готельних послуг і в порядку ст. 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) повідомляє.

Згідно із запитом ФОП здійснює діяльність у сфері готельних послуг (згідно з КВЕД 55.10) і використовує ПРРО.

Чи можуть працівники використовувати на ПРРО один ключ підприємця (питання 1)?

Правовідносини у цій сфері регулюються Податковим кодексом України (далі — Кодекс), Законом України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі — Закон №265).

Законом №265 визначено правові засади застосування РРО/ПРРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Його дія поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Статтею 13 Закону №265 визначено, що вимоги щодо реалізації фіскальних функцій РРО та дотримання вимог щодо забезпечення виконання фіскальних функцій ПРРО для різних сфер застосування встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Вимоги щодо створення контрольної стрічки в електронній формі в РРО та модемів для передачі даних, а також у ПРРО встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, згідно з технологією, розробленою Національним банком України, або з використанням кваліфікованого електронного підпису та/або печатки, кваліфікованої електронної позначки часу з дотриманням вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги», та/або інших дозволених в Україні засобів захисту інформації, передбачених законодавством.

Для застосування в ПРРО може використовуватися удосконалена електронна печатка юридичної особи, фізичної особи — підприємця, створювачем якої є така особа.

Враховуючи зазначене, працівники, що працюють з використанням ПРРО, мають право застосувати в ПРРО удосконалену електронну печатку фізичної особи — підприємця.

У зв’язку з цілодобовим графіком роботи готелю виникає питання, коли саме має робитися фіскальний звітний чек/фіскальні звіти (питання 2 та 3)?

Статтею 2 Закону №265 визначено, що:

розрахункова операція — це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки — оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця;

фіскальний звітний чек — документ встановленої форми, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний фіскальний звітний чек) РРО або ПРРО, що містить дані денного звіту, під час створення якого інформація про обсяг виконаних розрахункових операцій заноситься відповідно до фіскальної пам’яті РРО або фіскального сервера контролюючого органу;

фіскальний звіт — документ встановленої форми, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний фіскальний звіт) РРО або ПРРО, що застосовується для реєстрації операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, який містить дані про виконані операції з початку робочої зміни касира.

Згідно з п. 2 ст. 3 Закону №265 суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій або безготівковій формі, зобов’язані видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).

Пунктом 9 ст. 3 Закону №265 визначено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій або безготівковій формі, зобов’язані щоденно створювати у паперовій та/або електронній формі РРО (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) або ПРРО фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій.

Крім того, абз. 8 п. 1 розділу IV Порядку реєстрації, ведення реєстру та застосування ПРРО, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23.06.2020 р. №317 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 14.06.2016 р. №547», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.07.2020 р. за №6358/34914 (далі — Наказ №317), суб’єкти господарювання, які використовують ПРРО для здійснення розрахункових операцій у готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) під час продажу товарів (надання послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг або операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, зобов’язані дотримуватись встановлених ст. 3 та 4 Закону порядків проведення розрахунків, зокрема щоденно засобами ПРРО створювати в електронній формі фіскальні звітні чеки/фіскальні звіти у разі здійснення розрахункових операцій та подавати їх до фіскального сервера засобами телекомунікацій.

Враховуючи зазначене, суб’єкт господарювання, який використовує ПРРО та протягом робочої зміни проводив розрахункові операції, має створювати в електронній формі фіскальний звітній чек.

Окремо зазначаємо, суб’єкт господарювання має право щоденно створювати необмежену кількість фіскальних чеків залежно від необхідності та з урахуванням режиму його роботи (у наведеному випадку цілодобового).

У разі якщо розрахункові операції не проводились суб’єктом господарювання протягом робочої зміни, то фіскальний звітний чек на ПРРО в електронній формі не створюється.

Щодо відображення туристичного збору у фіскальному чеку ПРРО (питання 4).

Форма та обов’язкові реквізити фіскального касового чека встановлені Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року №13 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11 лютого 2016 року за №220/28350 зі змінами, внесеними наказом Міністерства фінансів від 18.06.2020 року №306 (далі — Положення).

Відповідно до п. 1 розділу ІІ Положення фіскальний касовий чек на товари (послуги) (далі — фіскальний чек) — це розрахунковий документ/електронний розрахунковий документ, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ), РРО або ПРРО при проведенні розрахунків за продані товари (надані послуги). Фіскальний касовий чек на товари (послуги) за формою №ФКЧ-1 наведений у додатку 1 до цього Положення.

Крім того, п. 5 розділу І Положення передбачено, що розрахункові документи, що створюються РРО та/або ПРРО в паперовій та/або електронній формі, можуть містити додаткові дані про проміжний підрахунок загальної суми за чеком, суму здачі та інші дані, зокрема інформацію, яка визначена технічними вимогами до спеціалізованих РРО.

Враховуючи зазначене, у разі проведення розрахункових операцій у розумінні Закону №265 при наданні платних послуг у сфері готельних послуг Ви маєте застосовувати ПРРО та надавати споживачу в електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО, розрахунковий документ, де у вартість послуг має входити туристичний збір, і у разі необхідності можливо відображати окремим рядком суму сплаченого туристичного збору, що не суперечить вимогами чинного законодавства.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

До змісту номеру