Лист Міністерства юстиції України від 13.11.2020 р. №9338/8.4.4/32-20
Щодо забезпечення єдиної практики застосування законодавства у сфері державної реєстрації юридичних осіб у частині подання документів для державної реєстрації товариства з обмеженою відповідальністю в електронній формі
Суттєво. Мін'юст роз'яснив деякі питання подання документів для держреєстрації ТОВ в електронній формі.
! Юридичним особам
Міністерство юстиції України з метою забезпечення єдиної практики застосування законодавства у сфері державної реєстрації юридичних осіб у частині подання документів для державної реєстрації товариства з обмеженою відповідальністю в електронній формі інформує про таке.
Щодо подання нотаріально засвідченої копії документа, що посвідчує особу, яка є кінцевим бенефіціарним власником юридичної особи, та унікального номера запису в Єдиному державному демографічному реєстрі
Відповідно до пункту 19 частини першої статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» (далі — Закон про реєстрацію) для державної реєстрації створення юридичної особи (зокрема, товариства з обмеженою відповідальністю на підставі модельного статуту) подається нотаріально засвідчена копія документа, що посвідчує особу, яка є кінцевим бенефіціарним власником юридичної особи (далі — КБВ), — для фізичної особи — нерезидента та, якщо такий документ оформлений без застосування засобів Єдиного державного демографічного реєстру,- для фізичної особи — резидента.
Форма заяви щодо державної реєстрації юридичної особи (крім громадських формувань і органів влади) (далі — заява за формою 2), затверджена наказом Міністерства юстиції України від 18 листопада 2016 року №3268/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18 листопада 2016 року за №1500/29630 (зі змінами), містить блок «Відомості про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи», а також поля для зазначення відомостей про унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (далі — Унікальний номер запису в ЄДДР), які заповнюються за наявності як щодо КБВ, так і щодо засновників/учасників, керівника, особи, яка може вчиняти дії від імені юридичної особи, з метою додаткової ідентифікації особи.
Отже, відомості про Унікальний номер запису в ЄДДР вносяться за наявності і бажання та абсолютно не прив'язані до інших відомостей, які вносяться щодо КБВ.
Статтею 13 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» передбачено перелік документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, та оформляються із застосуванням засобів Єдиного державного демографічного реєстру, зокрема, паспорт громадянина України (у формі картки) та паспорт громадянина України для виїзду за кордон.
Враховуючи викладене вище, слід звернути увагу на таке:
— якщо у заяві за формою 2 у полі «Паспортні дані (серія/номер або номер)» щодо КБВ зазначено номер паспорта громадянина України (у формі картки), то нотаріально засвідчену копію такого документа подавати не потрібно;
— якщо у заяві за формою 2 щодо КБВ поле «Унікальний номер запису в ЄДДР» заповнено та у полі «Паспортні дані (серія/номер або номер)» зазначено реквізити паспорта громадянина України для виїзду за кордон, то з цього випливає висновок, що документом, який посвідчує особу КБВ, є паспорт громадянина України для виїзду за кордон, виданий за допомогою Єдиного державного демографічного реєстру, а отже, нотаріально засвідчену копію такого документа подавати також не потрібно.
Разом із цим ще раз наголошуємо на тому, що до дня набрання чинності нормативно-правовим актом, яким буде затверджена форма та зміст структури власності, подання державному реєстратору документів для встановлення даних про КБВ, у тому числі нотаріально засвідченої копії документа, що посвідчує особу, яка є КБВ, не вимагається.
Щодо деяких питань, пов'язаних з відображенням відомостей про місце проживання / місцезнаходження у заяві за формою 2
Заявою за формою 2 передбачено зазначення типу приміщення у розділах про місце проживання КБВ, місце проживання (місцезнаходження) засновника/учасника, місцезнаходження юридичної особи.
Зауважимо, що до типів приміщення може належати як приватний будинок, так і квартира, офіс тощо. У випадку, якщо типом приміщення є приватний будинок, зазначається виключно номер будинку без зазначення номера приміщення. У випадку, якщо тип приміщення передбачає наявність номера приміщення (квартира, офіс тощо), то він має бути зазначений заявником у заяві.
Відсутність зазначеного номера приміщення у випадку, якщо тип приміщення може не передбачати наявність номера приміщення (наприклад, приватний будинок), не є підставою для відмови у державній реєстрації.
Також заявою за формою 2 передбачено зазначення типу (площа, вулиця, провулок тощо) та назви площі, вулиці, провулка тощо.
Відповідно до вимог та у порядку, передбаченому Законом України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», було здійснено перейменування географічних об'єктів: районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів чи інших об'єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять у собі символіку комуністичного тоталітарного режиму.
Внаслідок перейменування географічних об'єктів склалася ситуація, коли відомості про місце проживання особи, відображені у документі, що посвідчує особу (паспорт громадянина України), містять відомості про місце проживання громадянина України до моменту перейменування географічних об'єктів.
У випадку, якщо у нотаріально засвідченій копії документа, що посвідчує особу, яка є КБВ, містяться відомості про місце проживання громадянина України до моменту перейменування географічних об'єктів, натомість у заяві за формою 2 у графі «тип (площа, вулиця, провулок тощо) та назва площі, вулиці, провулка тощо» вказано актуальну назву (після перейменування) того ж географічного об'єкта, це не є підставою для відмови у державній реєстрації юридичної особи.
Щодо деяких питань, пов'язаних із заявником, який подає документи для державної реєстрації в електронній формі
Розділом IV Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 9 лютого 2016 року №359/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 9 лютого 2016 року за №200/28330 (далі — Порядок), передбачено особливості проведення державної реєстрації за заявами в електронній формі.
Відповідно до пункту 1 розділу IV Порядку заява в електронній формі подається за умови підписання її заявником з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри та у випадках, передбачених законом, за умови оплати послуг за державну реєстрацію в повному обсязі.
Стосовно заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, поданих через Єдиний державний вебпортал електронних послуг «Портал Дія» (далі — Портал Дія), заявниками можуть бути:
— при поданні заяви про створення товариства з обмеженою відповідальністю на підставі модельного статуту — засновник (один із засновників) юридичної особи;
— при поданні заяви про перехід юридичної особи на діяльність на підставі модельного статуту — керівник юридичної особи.
Відповідно подання вказаними заявниками документів для державної реєстрації створення товариства з обмеженою відповідальністю на підставі модельного статуту або переходу юридичної особи на діяльність на підставі модельного статуту не може бути підставою для відмови у державній реєстрації.
Слід звернути увагу, що при формуванні документів на Порталі Дія засновник, який формує необхідний пакет документів, зазначається як заявник. При цьому функціонал програмного забезпечення Порталу Дія дозволяє забезпечити накладення кваліфікованого електронного підпису кожного із засновників юридичної особи у випадку створення товариства з обмеженою відповідальністю на підставі модельного статуту, а також керівника юридичної особи та кожного з учасників — у випадку переходу юридичної особи на діяльність на підставі модельного статуту на повний пакет документів, що подається для державної реєстрації відповідно до вимог Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю».
Щодо зазначення цифрового коду модельного статуту
Відповідно до частини восьмої статті 11 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» модельний статут товариства є багатоваріантним та передбачає можливість обрання різних його редакцій, у тому числі редакції «за замовчуванням», яка формується з положень, рекомендованих Кабінетом Міністрів України. Постановою Кабінету Міністрів України від 27 березня 2019 року №367 «Деякі питання дерегуляції господарської діяльності» (далі — Постанова про дерегуляцію) було затверджено Модельний статут товариства з обмеженою відповідальністю.
Відповідно до вимог Постанови про дерегуляцію портал електронних сервісів повинен забезпечувати формування за єдиним алгоритмом цифрового коду модельного статуту, що дає змогу ідентифікувати автоматичними засобами редакцію модельного статуту, на підставі якого діє товариство з обмеженою відповідальністю.
Порядок функціонування порталу електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 23 березня 2016 року №784/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23 березня 2016 року за №427/28557, містить Єдиний алгоритм формування цифрового коду модельного статуту товариства з обмеженою відповідальністю (далі — Єдиний алгоритм).
У випадку обрання заявником редакції модельного статуту «за замовчуванням» у заяві за формою 2 у блоці «Редакція модельного статуту» проставляється лише позначка у полі «за замовчуванням» (без зазначення цифрового коду), а у рішенні засновників про створення товариства, що діє на підставі модельного статуту, або рішенні учасників про провадження діяльності на підставі модельного статуту відображається цифровий код модельного статуту, сформованого відповідно до Єдиного алгоритму — 01000000000000000000000999000000011111990000000000009901119999999990000 (вказаний цифровий код відповідає редакції модельного статуту «за замовчуванням»).
У випадку обрання заявником власної редакції модельного статуту у заяві за формою 2 у блоці «Редакція модельного статуту» проставляється позначка у полі «обрана засновниками (учасниками) (цифровий код модельного статуту)» та відображається цифровий код модельного статуту, сформований відповідно до Єдиного алгоритму. Зазначений цифровий код також відображається у рішенні засновників про створення товариства, що діє на підставі модельного статуту, або рішенні учасників про провадження діяльності на підставі модельного статуту.
Щодо зазначення відомостей про обрання системи оподаткування
Заявою за формою 2 передбачено можливість (у разі виявлення такого бажання) зазначення відомостей про обрання системи оподаткування.
У випадку, якщо заявник не обрав жодного із запропонованих для заповнення полів (Зареєструвати платником податку на додану вартість / Обираю спрощену систему оподаткування, обліку та звітності), вважається, що заявник обрав загальну систему оподаткування без включення до реєстру платників податку на додану вартість. Необрання заявником жодної із позначок і, відповідно, обрання загальної системи оподаткування, не є підставою для відмови у державній реєстрації.
Просимо зазначену вище інформацію довести до відома суб'єктів державної реєстрації, нотаріусів та провести відповідну роз'яснювальну роботу.
Перший заступник міністра Є. ГОРОВЕЦЬ