• Посилання скопійовано

Щодо відповідності вимогам для перебування ОСББ у статусі неприбуткової організації та окремих питань оподаткування операцій зі сплати внесків на управління багатоквартирним будинком та утримання такого будинку та прибудинкової території

Iндивідуальна податкова консультація Державної податкової служби України від 19.11.2020 р. №4753/IПК/99-00-05-05-02-06

Щодо відповідності вимогам для перебування ОСББ у статусі неприбуткової організації та окремих питань оподаткування операцій зі сплати внесків на управління багатоквартирним будинком та утримання такого будинку та прибудинкової території

Суттєво. Якщо договір на управління щодо сплати внесків укладається безпосередньо між орендарем та ОСББ, об'єкта оподаткування податком на доходи фізичних осіб і військовим збором не виникає.

! ОСББ та їхнім орендарям

Державна податкова служба України розглянула звернення Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі — ОСББ) щодо відповідності вимогам для перебування ОСББ у статусі неприбуткової організації та окремих питань оподаткування операцій зі сплати внесків на управління багатоквартирним будинком та утримання такого будинку та прибудинкової території та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс), у межах повноважень повідомляє.

За умовами запиту ОСББ, що перебуває у статусі неприбуткової організації, деякі власники нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку — фізичні особи уклали договори оренди з орендарями. При цьому один з орендарів пропонує ОСББ укласти договір зі сплати внесків на управління багатоквартирним будинком та утримання такого будинку та прибудинкової території саме з орендарем нежитлового приміщення, а не з його власником.

У зв'язку з викладеними обставинами в ОСББ виникають питання щодо:

наявності підстав для виключення ОСББ з Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі — Реєстр) у разі укладення договору щодо сплати внесків на управління багатоквартирним будинком та утримання такого будинку та прибудинкової території з орендарем нежитлового приміщення, що є юридичною особою або фізичною особою — підприємцем та не є власником такого приміщення, враховуючи, що отримані кошти будуть направлені виключно на фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами;

податкових наслідків для власника нежитлового приміщення (фізичної особи), орендаря та ОСББ у разі укладення договору щодо сплати внесків на управління багатоквартирним будинком та утримання такого будинку та прибудинкової території з орендарем нежитлового приміщення, що є юридичною особою або фізичною особою — підприємцем та не є власником такого приміщення.

Відповідно до пп. 19-1.1.28 п. 19-1.1 ст. 19-1 Кодексу до функцій контролюючих органів віднесено, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Питання оформлення договірних відносин між суб'єктами господарювання та укладення відповідних договорів регулюються нормами цивільного законодавства та не належать до компетенції ДПС.

Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захист їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначаються Законом України від 29 листопада 2001 року №2866-III «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку», зі змінами та доповненнями (далі — Закон №2866).

Згідно з частиною четвертою ст. 4 Закону №2866 основна діяльність об'єднання співвласників багатоквартирного будинку полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.

Перелік складових коштів об'єднання співвласників багатоквартирного будинку встановлено статтею 21 Закону №2866, до якого віднесено, зокрема: внески і платежі співвласників; кошти, отримані об'єднанням у результаті здавання в оренду допоміжних приміщень та іншого спільного майна багатоквартирного будинку; добровільні майнові, у тому числі грошові, внески фізичних та юридичних осіб; кошти, отримані з інших джерел, що спрямовуються на виконання статутних цілей об'єднання.

Порядок сплати, перелік та розміри внесків і платежів співвласників, у тому числі відрахувань до резервного та ремонтного фондів, встановлюються загальними зборами об'єднання відповідно до законодавства та статуту об'єднання.

Щодо діяльності у статусі неприбуткової організації

Не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу.

Згідно з підпунктом 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі — неприбуткова організація), що одночасно відповідає вимогам, встановленим цим підпунктом.

Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).

Підпунктом 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені об'єднання співвласників багатоквартирного будинку.

Отже, отримання ОСББ у статусі неприбуткової організації коштів у вигляді внесків на управління багатоквартирним будинком та утримання такого будинку та прибудинкової території від орендаря нежитлового приміщення (якщо такий правочин не суперечить вимогам профільного Закону №2866) не є підставою для виключення з Реєстру за умови, що такі доходи використовуються такою неприбутковою організацією виключно для фінансування видатків на її утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, як це передбачено пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу, та не здійснюється розподіл доходів (прибутків) серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб (абз. третій пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).

У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених п. 133.4 ст. 133 Кодексу, така організація підлягає виключенню з Реєстру неприбуткових установ та організацій з визначенням податкового зобов'язання з податку на прибуток підприємств згідно з підпунктами 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

Щодо оподаткування податком на прибуток підприємств (для орендаря, що є юридичною особою та перебуває на загальній системі оподаткування)

Об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств, на підставі абз. першого пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу, є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень Кодексу.

Підпунктом 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу встановлено, що фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об'єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об'єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення пп. 140.5.14 п. 140.5 ст. 140 Кодексу), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Отже, якщо орендар нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку, що є юридичною особою та платником податку на прибуток підприємств, безоплатно перераховує ОСББ у статусі неприбуткової організації кошти у вигляді внесків на управління багатоквартирним будинком та утримання такого будинку та прибудинкової території, то такий платник при визначенні об'єкта оподаткування податком на прибуток підприємств збільшує фінансовий результат податкового (звітного) періоду на підставі пп. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу на суму коштів, безоплатно перерахованих протягом звітного (податкового) року відповідним неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру на дату такого перерахування коштів, у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Щодо податку на доходи фізичних осіб та військового збору

Дохід з джерелом його походження з України — це будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні (пп. 14.1.54 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до пп. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 якого об'єктом оподаткування фізичної особи — резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, визначено ст. 165 Кодексу.

Разом з тим доходи, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу, встановлено п. 164.2 ст. 164 Кодексу.

Також доходи, визначені ст. 163 Кодексу, є об'єктом оподаткування військовим збором (пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).

Враховуючи викладене, у разі якщо договір на управління щодо сплати внесків укладається безпосередньо між орендарем (юридичною особою або фізичною особою — підприємцем) та об'єднанням, тобто фізична особа (власник) не отримує жодних виплат (відшкодувань, компенсацій) від орендаря, то у розумінні Кодексу доходу така фізична особа не отримує, а отже, об'єкта оподаткування податком на доходи фізичних осіб і військовим збором не виникає.

Разом з тим наголошуємо, що будь-які висновки щодо податкового обліку конкретних операцій платників податків можуть надаватися за результатами детального вивчення умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.

Iндивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).

До змісту номеру