• Посилання скопійовано

Фасування оливи та подальший її продаж: які особливості?

Підприємство — платник податку на прибуток придбало бочку з оливою (код УКТ ЗЕД 2710 19 81 00) 200 л. Оливу планується використовувати для змащування садової техніки, яку воно продає, та для продажу у розфасованому вигляді. Якими є особливості здійснення таких операцій?

Акциз

Така олива не належить до підакцизних товарів. А тому у зв'язку зі здійсненням таких операцій не потрібно реєструватися платником акцизного податку (див. IПК ДПСУ від 11.02.2020 р. №539/6/99-00-17-03-02-06/IПК).

Бухгалтерський облік

На перший погляд, відповідно до п. 9 П(С)БО 9, до складу первісної вартості запасів, крім сум, що сплачуються їх постачальникам, зокрема, включаються інші витрати, які безпосередньо пов'язані з придбанням запасів і доведенням їх до стану, в якому вони придатні для використання із запланованою метою. До таких витрат належать прямі матеріальні витрати, прямі витрати на оплату праці, інші прямі витрати підприємства чи установи на доопрацювання і підвищення якісно-технічних характеристик запасів.

Таким чином, якщо підприємство фасуватиме оливу, витрати на фасування (вартість каністр, етикеток, зарплата з нарахуваннями фасувальників) збільшать первісну вартість розфасованої оливи. У бухгалтерському обліку понесені витрати відображають такими проведеннями:

— Д-т 28 «Олива в каністрах» К-т 28 «Олива в бочці» — на первісну вартість придбаної оливи в бочках;

— Д-т 28 «Олива в каністрах» К-т 204, 209 — на вартість каністр, в які розлита олива;

— Д-т 28 «Олива в каністрах» К-т 651, 661 — на зарплату з нарахуваннями працівників, зайнятих розфасуванням.

Проте з погляду Методрекомендацій №1451 зазначені витрати відносять до витрат на збут (див. пп. 1 ст. 3.6 п. 23 Методрекомендацій №145, п. 3.8, 3.9 додатка до Методрекомендацій №145). Тобто всі зазначені вище витрати потрібно списати на рахунок 93:

— Д-т 28 «Олива в каністрах» К-т 28 «Олива в бочці» — на первісну вартість придбаної оливи у бочках;

— Д-т 93 К-т 204, 209 — на вартість каністр, в які розлито оливу;

— Д-т 93 К-т 651, 661 — на зарплату з нарахуваннями працівників, зайнятих розфасуванням.

1 Методичні рекомендації з формування складу витрат та порядку їх планування в торговельній діяльності, затверджені наказом Мінекономіки від 22.05.2002 р. №145.

З нашого погляду, аргументи є як для першого, так і для другого варіанта відображення витрат. Тому підприємство може обрати той чи інший, закріпивши його для вагомості в обліковій політиці.

Поряд із цим, з наведеного випливає, що розлив оливи у каністри є не виробництвом, а розфасуванням товару. Тобто це один із видів підготовчих операцій у сфері торгівлі.

Очевидно, що внаслідок розфасування оливи її код УКТ ЗЕД не змінюється. Тому розфасовану оливу потрібно продавати також під кодом 2710 19 81 00.

Олександр ЗОЛОТУХІН, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру