Закон №465 (колишній законопроєкт №1209-1) вносить зміни до низки законів. Одним з них є Закон №481, який регулює операції з алкоголем та тютюном. Проаналізуємо ці зміни докладніше.
Як писав «ДК» у №9/2020, 26 лютого 2020 року в «Голосі України» опубліковано Закон №465 (раніше відомий як законопроєкт №1209-1).
Як передбачено його Прикінцевими положеннями, Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування. Тобто з 27 лютого 2020 року. Проте не всі його норми набирають чинності одразу. Про випадки відтермінування розповімо в цій статті.
Перший із законів, до яких вносяться зміни, — Закон №481.
Почнімо з «дрібничок» — змін, які є короткими, але важливими для тих, хто здійснює відповідні операції.
Зміни щодо пального (діють з 27.02.2020 р.)
Тут ситуація, на нашу думку, складна. Йдеться про послуги зі зберігання пального, тож будьте уважні ті, хто надає такі послуги!
29 грудня 2019 року набрав чинності Закон №391. Зокрема, ним було спрощено отримання ліцензії на зберігання пального у разі, якщо таке пальне не реалізовується іншим особам і використовується лише для потреб власного споживання чи промислової переробки (абз. 2 ч. 40 ч. 1 ст. 15 Закону №481).
У такому разі для отримання ліцензії на зберігання пального не треба надавати копії:
— документів, що підтверджують право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об'єкт зберігання пального, чинних на дату подання заяви та/або на дату введення такого об'єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
— акта вводу в експлуатацію об'єкта, або акта готовності об'єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об'єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об'єктів у місці зберігання пального, необхідних для зберігання пального;
— дозволу на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Але в заяві на отримання ліцензії слід зазначити загальну місткість резервуарів, що використовуються для зберігання пального, та їх фактичне місцезнаходження, а також фактичне місцезнаходження ємностей, що використовуються для зберігання пального.
Тобто отримати таку ліцензію стало значно простіше, ніж для випадку, коли здійснюється відповідальне зберігання чужого пального.
Натомість ст. 17 Закону №481 було введено новий штраф: за надання послуг щодо зберігання пального іншим суб'єктам господарювання та/або реалізацію пального іншим особам на підставі ліцензії на зберігання пального, отриманої відповідно до абз. 2 ч. 40 ст. 15 цього Закону, — 500000 грн.
Тобто таким штрафом карається не лише продаж пального на підставі ліцензії на зберігання (що само собою зрозуміло), а й надання послуг зі зберігання пального, якщо ліцензія на таке зберігання була отримана за спрощеною процедурою. Втім, застосування такого штрафу було перенесено до 31.03.2020 р.
Як треба було діяти до 27.02.2020 р., щоб не сплачувати штраф у пів мільйона?
Якщо бажаєш надавати послуги зі зберігання, отримай ліцензію на зберігання за повною процедурою (тобто надай повний пакет документів і не зазначай у заяві, що зберігатимеш лише власне пальне). А якщо за договором із поклажодавцем передбачається, що пальне реалізовуватиметься за місцем його зберігання, — отримай ліцензію на відповідний (оптовий або роздрібний) вид торгівлі.
А тепер увага! Закон №465 редакцію норми щодо застосування штрафу у ст. 17 Закону №481 знову змінив!
З 27.02.2020 р. штраф 500000 грн застосовуватиметься в разі надання послуг щодо зберігання пального іншим суб'єктам господарювання та/або продажу пального іншим особам на підставі ліцензії на право зберігання пального, отриманої відповідно до ст. 15 Закону №481.
Що змінилося? Про торгівлю на підставі ліцензії на зберігання — майже нічого. Хочеш торгувати — отримуй ліцензію на право торгівлі, а не зберігання. А ось щодо відповідального зберігання ситуація змінилася. Тепер, якщо розуміти буквально, будь-яка ліцензія на право зберігання пального, отримана за ст. 15, не даватиме права зберігати чуже пальне!
При цьому сама спрощена процедура отримання ліцензії на зберігання власного пального або пального, прийнятого на переробку, залишається (просто тепер вона прописана в ч. 44 ст. 15 Закону №481).
Що саме хотіли цим зробити законотворці, зараз зрозуміти важко.
Якщо хотіли заборонити послуги з відповідального зберігання пального взагалі, — хто ж робить це за один день? Норма закону починає діяти наступного дня після його опублікування.
Якщо хотіли ввести на такі послуги окрему ліцензію, то з редакції Закону №465 незрозуміло, яка це має бути ліцензія? Податківці раніше пояснювали (IПК ДПСУ від 05.12.2019 р. №1725/6/99-00-04-02-06-15/IПК), що ліцензії на зберігання в цьому разі достатньо, ліцензія на торгівлю не потрібна.
Зрозуміло лише одне: станом на 27.02.2020 р. існувала велика кількість суб'єктів господарювання, які надають послуги з відповідального зберігання пального на підставі лише ліцензії на зберігання. I за один день (з 26.02.2020 р., коли Закон №465 було опубліковано) це пальне не буде повернено його власникам. Додаткових ліцензій (ще й незрозуміло яких) за один день отримати ці суб'єкти господарювання теж не встигнуть.
Тож сподіваємося, що ця правка вважатиметься косметичною і на практиці порядок застосування штрафу не зміниться. Та хай би там як, а без додаткових роз'яснень від контролерів не обійтися. Ще місяць на це є — адже до 31.03.2020 р. за це порушення не штрафуватимуть.
Зміни щодо спирту етилового (діють з 27.02.2020 р.)
У ст. 14 Закону №481 норму: «Відвантаження спирту етилового з акцизного складу здійснюється на підставі дозволу, виданого уповноваженим представником податкового органу на такому акцизному складі» — скасовано.
Тепер відпуск спирту етилового з акцизного складу (крім відпуску спирту етилового на експорт) здійснюватиметься за умови сплати акцизного податку зі спирту, що повинен бути переданий, коштами, або забезпечення сплати акцизного податку податковим векселем, авальованим банком (податковою роз-пискою).
Відповідно у ст. 17 Закону №481 скасовано і штраф щодо вивезення спирту етилового без такого дозволу.
Але для відпуску горілки та лікеро-горілчаних виробів такий дозвіл і далі застосовується! I штраф за порушення цієї вимоги залишається. Нагадаємо, що нині він становить 200% вартості вивезеної або транспортованої продукції, але не менше 15000 грн!
Зміни щодо електронних сигарет (діють з 01.01.2021 р.)
До Закону №481 вносяться такі зміни:
1. Цей закон поширюватиметься і на рідини, що використовуються в електронних сигаретах. Це буде закріплено навіть у його назві. У зв'язку з чим з'являється поняття «незаконний обіг» такої рідини, аналогічний незаконному обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів. А також «незаконне виробництво», тобто виробництво такої рідини без наявності ліцензії на цей вид підприємницької діяльності!
2. Що таке «рідини, що використовуються в електронних сигаретах», має бути визначено в ПКУ. Наразі такого визначення в ПКУ немає!
Щодо отримання ліцензії для виробництва подібної рідини, то оновлена ст. 3 Закону №481 встановлює:
— тим, хто отримав ліцензію на виробництво, ліцензія на оптову торгівлю такою рідиною не потрібна;
— отримати ліцензію на виробництво зможуть усі суб'єкти господарювання (у тому числі іноземні суб'єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва).
Для виробництва рідин, що використовуються в електронних сигаретах, суб'єкт господарювання подає до ДПСУ заяву , до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію. I то все.
Що писати в заяві на ліцензію
У такій заяві зазначатимуться:
— найменування суб'єкта господарювання, код ЄДРПОУ (для фізосіб — суб'єктів господарювання — прізвище, ім'я, по батькові, номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки та повідомили про це відповідний податковий орган і мають позначку в паспорті);
— адреса місця виробництва рідини, що використовується в електронних сигаретах.
А річна плата за ліцензію на виробництво становитиме 780 грн (про це зазначено в змінах до ст. 4 Закону). Ліцензії видаватимуться терміном на п'ять років, а плата за них справлятиметься щорічно.
При цьому виробникам, найімовірніше, буде дозволено продавати свою продукцію і кінцевим споживачам. Принаймні ми сподіваємося на це, адже оновлена норма ст. 15 Закону №481 матиме з 01.01.2021 р. такий вигляд: «Суб'єкти господарювання (у тому числі іноземні суб'єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на виробництво алкогольних напоїв або тютюнових виробів (крім виробництва вин виноградних, вин плодово-ягідних або напоїв медових із виноматеріалів виключно власного виробництва, рідин, що використовуються в електронних сигаретах), здійснюють поставку цієї продукції суб'єктам господарювання (у тому числі іноземним суб'єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) оптової і роздрібної торгівлі та іншим українським споживачам за наявності ліцензії на оптову торгівлю».
Виробництво такої рідини можна буде здійснювати і на давальницьких умовах у порядку, прописаному нині у статті 7 Закону №481.
Iмпорт, експорт такої рідини можна буде здійснювати без ліцензії.
Увага: duty-free!
Відвантаження алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, що призначені для реалізації магазинами безмитної торгівлі, здійснюється суб'єктами господарювання (у тому числі іноземними суб'єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензію на оптову торгівлю алкогольними напоями або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, з оформленням вантажної митної декларації, при цьому мінімальні оптово-відпускні ціни для алкогольних напоїв не застосовуються.
А от оптову та роздрібну торгівлю такими рідинами можна буде здійснювати лише за наявності відповідної ліцензії (оновлена ст. 15 Закону №481). Вартість кожної такої ліцензії (роздрібна — оформлюється на кожне місце торгівлі) теж становитиме 780 грн на рік.
Місцем торгівлі такою рідиною вважатиметься місце реалізації товарів, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, без обмеження площі, обладнане РРО (незалежно від їх кількості), програмними РРО або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу рідини незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.
За оптову ліцензію плата справлятиметься щорічно, а за роздрібну ліцензію слід буде платити щокварталу (рівними частками). Органи, які видаватимуть ці ліцензії, має визначити Кабмін. Ці самі органи і контролюватимуть виконання норм Закону №481 (зокрема, застосовуватимуть штрафи, про розмір яких — наприкінці статті).
Щоб отримати оптову або роздрібну ліцензії на торгівлю рідинами, теж треба буде подати лише заяву та документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію. А надаватимуться такі ліцензії на 5 років.
Ну й очікувано: у заяві (а відповідно, і в ліцензії) на роздрібну торгівлю, зокрема, треба буде зазначити не лише місце торгівлі (на яке, власне, і оформлюється ліцензія), а і номери посвідчень РРО (реєстраційні номери КОРО), фіскальні номери програмних РРО, які застосовуватимуться за таким місцем торгівлі.
Увага: можна буде і зекономити! Суб'єкти господарювання, які отримали ліцензію на роздрібну торгівлю тютюновими виробами, матимуть право продавати рідини, що використовуються в електронних сигаретах, без отримання окремої ліцензії на право роздрібної торгівлі такими рідинами.
Але якщо оптову або роздрібну ліцензію й отримати, у держави залишатиметься право анулювати її, зокрема в разі продажу рідин без марок акцизного податку, контрабанди такими рідинами або їх продажу особам, які не досягли 18 років, або у не визначених для цього місцях. Тобто, як бачимо, аналогія з тютюновими виробами тут пряма.
Довідково
Не обійшов увагою новий Закон №465 і кінцевих споживачів електронних сигарет (точніше, речовин, які в них застосовуються). Заборони, встановлені ст. 15-2 Закону №481, щодо місць, де не можна споживати алкоголь та тютюнові вироби, стосуватимуться і їх. Наприклад, під час проведення масових заходів органи місцевої влади матимуть право заборонити вживати електронні сигарети! Не купити (принаймні легально) з 01.01.2021 р. такі рідини особам до 18 років (повний перелік заборон щодо місць торгівлі та покупців буде наведено в ст. 15-3 Закону №481, і вони будуть аналогічні до тютюнових).
Насамкінець — штрафи
Жоден новий напрям контролю в нас не обходиться без появи нових штрафів. Так сталося і з рідинами, що використовуються в електронних сигаретах (оновлена ст. 17 Закону №481) — див. таблицю.
Таблиця
Штрафи за порушення в обігу рідин, що використовуються в електронних сигаретах
Вид порушення
|
Розмір штрафу
|
Виробництво рідин, що використовуються в електронних сигаретах, без наявності ліцензії | 200% вартості виробленої продукції, але не менше 20000 грн |
Оптова і роздрібна торгівля рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, без наявності ліцензій | 200% вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 грн |
Діятимуть ці штрафи, відповідно, теж з 01.01.2021 р.
Нормативна база
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
- Закон №391 — Закон України від 18.12.2019 р. №391-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування акцизного податку».
- Закон №465 — Закон України від 16.01.2020 р. №465-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві»
- Закон №481 — Закон України від 19.12.95 р. №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».
Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»