• Посилання скопійовано

Нові трудові штрафи з 2 лютого?

2 лютого 2020 року набрав чинності Закон, яким внесено зміни до ст. 265 КЗпП щодо розміру та правил застосування штрафів за порушення трудового законодавства. Внесені зміни, як планується, значно полегшать життя роботодавців-порушників.

Переглянути розмір та порядок застосування штрафів за порушення законодавства з праці уряд обіцяв вже давно. У зв'язку з цим був розроблений та прийнятий ВРУ законопроєкт №1233 з цього питання.

I от нарешті 31 січня Президент підписав тепер уже Закон №378, який 1 лютого було опубліковано в «Голосі України». Відповідно з 2 лютого (дня, наступного за днем його опублікування) він набрав чинності.

Розгляньмо докладніше, які зміни він приніс роботодавцям.

Неоформлені працівники та «сіра» зарплата

Почнемо зі штрафу, який роботодавці зазвичай вважають найстрашнішим. Раніше його розмір становив 30 мінімальних зарплат (на момент виявлення порушення) і застосовувався до роботодавця за кожного працівника:

— якого не оформили на роботу офіційно і за всіма правилами;

— якому платили зарплату (чи її частину) «у конверті» (тобто без сплати податків);

— якого оформили на неповний робочий час, а насправді використовували повний.

До 2 лютого 2020 року кожне з таких порушень загрожувало штрафом у розмірі 4723 х 30 = 141690 грн. При цьому навіть у найліберальнішій редакції Порядку проведення інспектувань цей штраф застосовувався незалежно від того, виправлено це порушення чи ні.

Що змінилося? Штраф зменшено, і порядок його застосування інший.

Тепер за ці порушення штраф становитиме 10 МЗП на момент виявлення порушення за кожного неоформленого працівника (у 2020 році — 47230 грн).

Проте роботодавцям-«єдинникам» I — III груп, перш ніж його застосувати, робитиметься попередження. Тобто виправити порушення вони зможуть без штрафу.

Та це якщо протягом 2 років такий роботодавець більше не скоїть таких порушень (або якщо їх не буде виявлено)!

За порушення, вчинене повторно протягом двох років з дня його виявлення, розмір штрафу становитиме 30 мінімальних зарплат на момент виявлення порушення за кожного працівника. Це ж правило застосовуватиметься і до роботодавців-«єдинників» I — III груп.

Недопущення до проведення перевірки

За недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні доведеться сплатити, як і раніше, штраф у розмірі 3-х МЗП (у 2020 році — 14169 грн).

А от недопущення до перевірки з питань виявлення неоформлених працівників та зарплати «у конвертах» коштуватиме набагато менше (хоча і тепер «ціна кусається»). До змін штраф становив 100 МЗП (до 2 лютого 2020 року — 472300 грн). Тепер розмір штрафу -16 МЗП (у 2020 році — 75568 грн).

Порушення строків виплати зарплати

Штраф за порушення встановлених строків виплати зарплати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як на один місяць, виплату їх не в повному обсязі залишиться незмінним. За таке порушення на всіх роботодавців чекатиме штраф у розмірі 3-х МЗП (у 2020 році — 14169 грн).

Недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці

До змін недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці коштувало 10 МЗП (у 2020 році — 47230 грн) за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.

З 2 лютого штраф зменшився до 2-х МЗП за кожного працівника (у 2020 році — 9446 грн). Поширюється він на всіх роботодавців.

Таблиця

Розміри трудових штрафів

Вид порушення
Розміри штрафів у 2020 році
До 2 лютого
Після 2 лютого
Неоформлені працівники та зарплата у «конвертах» 30 МЗП за кожного працівника (141690 грн) 10 МЗП (47230 грн) за перше порушення, а для «єдинників» I — III груп — попередження;
30 МЗП (141690 грн) за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення, — за повторне протягом двох років з дня виявлення порушення
Недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні 3 МЗП (14169 грн) 3 МЗП (14169 грн)
Недопущення до проведення перевірки з питань виявлення неоформлених працівників та зарплати «у конвертах» 100 МЗП (472300 грн) 16 МЗП (75568 грн)
Порушення строків виплати зарплати 3 МЗП (14169 грн) 3 МЗП (14169 грн)
Недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці 10 МЗП (47230 грн) за кожного працівника 2 МЗП (9446 грн) за кожного працівника
Недотримання гарантій та пільг мобілізованим працівникам та строковикам 10 МЗП (47230 грн) за кожного працівника 4 МЗП (18892 грн) за кожного працівника.
А до роботодавців-«єдинників» I — III груп застосовуватиметься лише попередження.
Iнші порушення трудового законодавства 1 МЗП (4723 грн) за всі види помилок 1 МЗП за кожне порушення (4723 грн);
2 МЗП (9446 грн) за повторне порушення протягом року з дня виявлення порушення

Недотримання гарантій та пільг мобілізованим працівникам та строковикам

Раніше недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов'язків, передбачених законами «Про військовий обов'язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», каралося штрафом у розмірі 10 МЗП (у розмірі на момент виявлення порушення) за кожного працівника (тобто 47230 грн).

З 2 лютого штраф зменшено до 4-х МЗП (у 2020 році — 18892 грн). А до роботодавців-«єдинників» I — III груп взагалі застосовуватиметься лише (!) попередження.

Iнші порушення трудового законодавства

За попередніми правилами за всі помилки, які було скоєно роботодавцем та щодо яких не було окремого виду штрафу, слід було сплатити штраф у розмірі 1 МЗП (у 2020 році — 4723 грн). При цьому штраф застосовувався за всі виявлені інші порушення разом.

Розмір штрафу не змінився, але його застосовуватимуть окремо за кожне виявлене інше порушення. А повторне вчинення протягом року з дня виявлення іншого порушення призведе до зростання штрафу. Він застосовуватиметься у двократному розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення (у 2020 році — 9446 грн).

Тобто, з одного боку, розмір штрафів, які були найбільшими, скоротили. Це, безумовно, добре.

З іншого боку, дрібних «інших» порушень у роботодавців значно більше. Помилка в кожному документі чи процедурі, прописаній у трудовому законодавстві, коштуватиме 4723 грн, а «рецидивістам» — 9446 грн.

Отже, навіть якщо ви допустили інспекторів до перевірки, усі працівники у вас оформлені та отримують виключно «білу» зарплату, у скільки обійдеться вам така перевірка, спланувати буде важко.

Але тут законодавці трохи підсолодили пігулку.

Новий порядок сплати штрафів

За новими правилами, у разі сплати роботодавцями 50% розміру штрафів, які нарахували внаслідок перевірки, протягом 10 банківських днів з дня вручення постанови про накладення штрафу така постанова вважається виконаною.

Пояснень, як ця норма працюватиме, наразі жодних.

На нашу думку, це виглядатиме так. Наприклад, до вас застосували штраф у розмірі 47230 грн за неоформленого працівника. Якщо ви сплатите 50% штрафу протягом 10 банківських днів з дня отримання постанови, решту 50% можна буде вже не сплачувати. Таким чином, замість 47230 грн ви сплатите лише 23615 грн. Якщо ж ви цей строк пропустите, то доведеться сплачувати штраф у повному розмірі.

Приписи замість штрафів, але не в усіх випадках

У ст. 265 КЗпП з'являється правило, яке раніше було в Порядку проведення інспектування, а потім його звідти прибрали.

Щодо деяких порушень (строків виплати зарплати, мінімальних гарантій з зарплати та гарантій мобілізованим працівникам та всіх видів інших помилок) інспектори спочатку складатимуть припис щодо їх виправлення.

У разі виконання припису та усунення виявлених порушень у визначені приписом строки штрафи до роботодавця не застосовуватимуться.

Але штрафи за використання праці неоформлених працівників, виплату зарплати без сплати ЄСВ, недопущення Держпраці до перевірки та повторне вчинення інших видів порушень трудового законодавства будуть застосовуватися одночасно із винесенням припису незалежно від факту усунення виявлених при проведенні перевірки порушень.

Що зі старими порушеннями?

Зауважимо, що Законом №378 не встановлено окремих перехідних норм щодо початку застосування нових видів штрафів.

Отже, штрафи за перевірками, які буде проведено після 2 лютого 2020 року (і навіть тими, які почалися раніше, але на цю дату ще не закінчилися), застосовуватимуться в нових розмірах та за новими правилами.

З 1 лютого — початок масових перевірок з легалізації праці

Держпраці та ДПС за дорученням Гончарука проводили посилену роз'яснювальну роботу щодо офіційного працевлаштування з СГ, які здійснюють діяльність у сфері торгівлі, тимчасового розміщення та організації харчування. А з 1 лютого розпочинаються масові перевірки щодо виявлення неоформлених працівників у зазначених роботодавців.

Нагадуємо, що з 31 грудня 2019 року інспектори праці, забезпечені відповідними документами, що засвідчують їхні повноваження, мають право безперешкодно, без попереднього повідомлення і в будь-яку годину доби приходити на будь-яке підприємство, яке підлягає інспекції.

Під час проведення інспекційних відвідувань інспектори матимуть право (з урахуванням вимог законодавства про охорону праці) проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об'єкта відвідування, в яких використовується наймана праця.

Які документи повинен надати інспектор?

Iнспектор праці повинен пред'явити об'єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі:

— своє службове посвідчення. Фактично у того, кого перевірятимуть, залишилось право перевіряти в інспектора праці наявність службового посвідчення і в разі його відсутності не допускати до проведення інспекційного відвідування. Отже, якщо до вас завітав інспектор праці з метою проведення інспекційного відвідування, ви маєте право перевірити достовірність повноважень посадової особи на сайті Держпраці;

лише перед підписанням акта інспекційного відвідування інспектор праці повинен надати копію направлення на проведення інспекційного відвідування.

Нормативна база

  • КЗпП — Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р. №322-VIII.
  • Закон №378 — Закон України від 12.12.2019 р. №378-IX «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України».

Ганна РУСАНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру