• Посилання скопійовано

Iнспектування Держпраці-2020

Кабмін продовжує вдосконалювати порядок перевірок роботодавців щодо дотримання ними законодавства з праці. Цього разу було скасовано невиїзні інспектування. Про те, коли і як інспектори праці зможуть завітати, читайте далі.

У грудні 2019 року КМУ зробив «подарунок», який не всі й не відразу зауважили. Йдеться про новий Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою КМУ від 04.12.2019 р. №1132 (див. «ДК» №1-2/2020).

Набрав чинності новий Порядок з 31.12.2019.

Серед найбільш цікавих змін, які він приніс:

1. Скасування невиїзних інспектувань

2. Відсутність обов'язку інспекторів попереджати про інспектування заздалегідь

3. Відсутність умови, що виконання їх приписів позбавляє роботодавця від штрафів.

Далі про все це докладно.

Основні зміни такі:

1. У Порядку №1132 наголошується, що заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю, крім заходів з питань виявлення неоформлених трудових відносин, здійснюються відповідно до вимог ч. 4 і 5 ст. 2 Закону про держнагляд.

2. У Порядку №1132 немає норми про те, що Держпраці веде реєстр виданих службових посвідчень інспекторів праці. Натомість ідеться про оприлюднення Держпраці інформації про видані службові посвідчення інспекторів праці. Службове посвідчення, щодо якого не оприлюднено інформацію, вважається недійсним.

3. Також у Порядку №1132 немає норми про невиїзні інспектування — це означає, що будуть лише інспекційні відвідування.

4. Цікавий нюанс з'явився щодо акта інспекційного відвідування. Раніше форми акта інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) затверджувало Мінсоцполітики. Тепер же уніфікована форма акта інспекційного відвідування затверджується й оприлюднюється на офіційному вебсайті Держпраці.

5. Ще одне з того, чого не було в Порядку №823, — це те, що порядок повідомної реєстрації інспекційних відвідувань та рішень інспектора праці про відвідування роботодавця, передбачене п. 28 Порядку №1132, визначається Держпраці.

Зокрема, це означатиме, що інспектори праці самостійно прийматимуть рішення про необхідність відвідування роботодавця з метою інформування його та його працівників про найефективніші способи додержання законодавства з питань оформлення трудових відносин, моніторингу стану його додержання.

Але перед реєстрацією інспекційного відвідування роботодавця, щодо якого протягом попередніх шести календарних місяців здійснювалися такі відвідування, керівник органу контролю (інша уповноважена ним посадова особа) повинен вивчити питання доцільності його проведення.

6. Наразі в Порядку №1132 немає норми, яка містилася у п. 28 Порядку №823, а саме: «У разі виконання припису в установлений у ньому строк заходи до притягнення об'єкта відвідування до відповідальності не вживаються». Отже, обіцяного полегшення щодо сплати штрафів знову не буде.

Хоча новий Порядок має норму, яку можна трактувати на користь роботодавців: заходи із притягнення об'єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності за використання праці неоформлених працівників вживаються одночасно із внесенням припису незалежно від факту усунення виявлених порушень під час інспекційного відвідування (п. 25). Тож, можливо, з іншими штрафами можна буде поборотися

Трудові штрафи-2020:

за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків накладатиметься штрафна санкція у розмірі 141690 грн;

— за порушення термінів виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш ніж на один місяць, виплату їх не в повному обсязі — 14169 грн;

— за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці — 47230 грн;

— за недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, котрі залучаються до виконання обов'язків, передбачених законами України «Про військовий обов'язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», — 47230 грн;

— за недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні — 14169 грн;

— за вчинення перешкод при проведенні перевірки з питань виявлення порушень у частині законодавства про працю — 472300 грн;

— за порушення інших вимог трудового законодавства — 4723 грн.

Управління Держпраці у Чернівецькій області

7. Раніше в пункті 31 Порядку №823 зазначалося, що за письмовою заявою роботодавця інспектори праці можуть проводити аналіз стану додержання законодавства про працю та надавати рекомендації щодо його застосування. За результатами проведеного аналізу складалася довідка про стан додержання законодавства про працю. Але такої норми в новому Порядку №1132 немає. Тож «замовити аудит» від Держпраці роботодавці вже не зможуть, хоча, можливо, ця послуга й раніше не мала попиту у роботодавців.

А в наступному розділі статті розглянемо те, що найбільше цікавить роботодавців, — як, власне, проводитимуться інспекційні відвідування.

Проведення інспекційних відвідувань: підстави, строки, періодичність

Тут кардинальних змін не сталося, хоча й визначається, з яких джерел органи Держпраці братимуть інформацію для прийняття рішень щодо проведення інспекційних відвідувань. Так, одна з підстав нині виглядає так: за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань виключно з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством, та джерел, зазначених у пп. 1, 2, 4 — 7 п. 5 Порядку №1132.

До таких «додаткових» джерел належать:

1) звернення працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю;

2) звернення фізичної особи, стосовно якої порушено правила оформлення трудових відносин;

3) рішення суду;

4) повідомлення посадових осіб органів державного нагляду (контролю), правоохоронних органів про виявлені під час виконання ними повноважень ознаки порушення законодавства про працю щодо неоформлення та/або порушення порядку оформлення трудових відносин;

5) інформація:

— Держстату та його територіальних органів про наявність заборгованості з виплати заробітної плати;

— ДПС та її територіальних органів про:

  • невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності;
  • факти порушення законодавства про працю, виявлені під час здійснення повноважень;
  • факти провадження господарської діяльності без державної реєстрації у порядку, встановленому законом, як суб'єкта господарювання;

— Пенсійного фонду України та його територіальних органів про:

  • роботодавців, які нараховують заробітну плату 30 і більше відсоткам працівників менше мінімальної;
  • роботодавців, у яких стосовно працівників немає повідомлення про прийняття на роботу;
  • роботодавців, у яких протягом місяця кількість працівників, що працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилася на 20 і більше відсотків;
  • фізичних осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року;
  • роботодавців, у яких стосовно працівників немає нарахувань заробітної плати у звітному місяці, що завершився;
  • роботодавців, у яких протягом року не проводилася індексація заробітної плати або сума підвищення заробітної плати становить менше суми нарахованої індексації;
  • роботодавців, у яких 30 і більше відсотків фізосіб працюють на умовах цивільно-правових договорів;
  • роботодавців із кількістю 20 і більше працівників, у яких протягом місяця відбулося скорочення на 10 і більше відсотків працівників;

— профспілкових органів про порушення прав працівників, які є членами профспілки, виявлені під час здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про працю.

Тривалість інспекційного відвідування не може перевищувати 10 робочих днів!

Зверніть увагу: інспектор праці не повідомлятиме об'єкт відвідування або уповноважену ним посадову особу про проведення інспекційного відвідування, позаяк цієї норми в Порядку №1132 немає.

Це незвично, адже ми знаємо, що перевірки (а саме ними вважаються такі відвідування) поділяються на планові та позапланові. I якщо перевірка планова, про неї слід попередити за 10 днів. Цього вимагає ч. 4 ст. 5 Закону про держнагляд.

Але на перевірки дотримання законодавства з праці поширюється ще один документ, а саме — Конвенція про інспекцію праці. Її було ратифіковано Україною, й, очевидно, під час складання нового Порядку було враховано саме її норми. Адже ст. 12 цієї Конвенції говорить, що інспектори праці, забезпечені відповідними документами, що засвідчують їхні повноваження, мають право безперешкодно, без попереднього повідомлення і в будь-яку годину доби проходити на будь-яке підприємство, яке підлягає інспекції.

Тож тепер усі інспекційні відвідування будуть несподіванкою!

I ще під час інспекційних відвідувань інспектори матимуть право без попереднього повідомлення о будь-якій годині доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об'єкта відвідування, в яких використовується наймана праця.

Які документи повинен надати інспектор та куди він має внести запис під час інспекційного відвідування?

Iнспектор праці повинен пред'явити об'єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі:

1) своє службове посвідчення. Фактично у того, хто підлягає перевірці, залишилося право перевірити в інспектора праці наявність службового посвідчення і за його відсутності не допустити до проведення інспекційного відвідування;

2) лише перед підписанням акта інспекційного відвідування інспектор праці повинен надати копію направлення на проведення інспекційного відвідування.

Також інспектор вносить запис про проведення інспекційного відвідування до відповідного журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) об'єкта відвідування (за його наявності) перед наданням акта для підпису (п. 8 Порядку №1132).

Права роботодавців під час проведення інспекційного відвідування

Тут майже все залишилося без змін, додано лише ще один підпункт у п. 13 Порядку №1132, якого не було в Порядку №823, щодо прав роботодавця. Роботодавець відповідно до п. 26 Порядку №1132 може оскаржити припис та/або вимогу інспектора праці. Припис або вимогу інспектора праці може бути оскаржено, відповідно, у десятиденний та одноденний строк з дати їх отримання. Оскаржити їх можна до керівника або заступника керівника відповідного територіального органу Держ-праці. У разі незгоди з рішенням керівника або заступника керівника відповідного територіального органу Держпраці таке рішення може бути оскаржене до голови або заступника голови Держпраці.

Подання в установлений строк скарги тимчасово припиняє виконання припису або вимоги інспектора праці. Скарга розглядається у 30-денний строк після дня її надходження, якщо інше не встановлено законом.

На час розгляду скарги рішенням керівника або заступника органу контролю проведення інспекційного відвідування зупиняється. За результатами розгляду скарг приписи або вимоги інспектора праці може бути скасовано повністю або в окремій частині.

Коли складається акт про неможливість проведення інспекційного відвідування?

Тут також майже без змін, але в Порядок №1132 не перекочувала норма з Порядку №823, а саме: «У разі відсутності/ненадання документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, об'єкту відвідування надсилається копія акта про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування та письмова вимога із зазначенням строку поновлення та/або надання документів. На час виконання такої вимоги строк проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування зупиняється».

Напрошується висновок: чи є документи, чи немає, а інспекційне відвідування буде проведено. I відсутність документів розглядатиметься як порушення, за яке будуть штрафувати. Часу на поновлення документів не дадуть. Тож кадровикам та бухгалтерам слід вже почати приводити документи про працю до ладу.

Складення акта інспекційного відвідування або припису

Знову ж таки, майже без змін, але зі своїми особливостями. Якщо раніше йшлося лише про акт інспекційного відвідування та припис, то тепер в п. 16 Порядку №1132 зазначається ще й про попередження.

Отже, за результатами інспекційного відвідування складається акт інспекційного відвідування, а в разі виявлення порушень вимог законодавства про працю — припис щодо їх усунення та попередження про відповідальність за порушення законодавства про працю.

I тут не обійшлося тут без «сюрпризів». У п. 22 Порядку №1132 зазначається, що стан виконання припису перевіряється після закінчення зазначеного в ньому строку виконання. Якщо об'єкт відвідування не надав відповіді або надав її в обсязі, недостатньому для підтвердження факту виконання припису, проводиться інспекційне відвідування з підстави, наведеної у пп. 8 п. 5 цього Порядку.

Але в пп. 8 п. 5 Порядку №1132 йдеться про таку підставу проведення інспекційного відвідування, як «за дорученням Прем'єр-Міністра»!

Зрозуміло, що навряд чи до такої справи щоразу залучатимуть цю високопосадову особу, і, швидше за все, це помилка, яку найближчим часом усунуть. Але хтозна...

Раніше це питання вирішувалось значно простіше — підставою для повторної перевірки було саме невиконання припису. Було встановлено, що стан виконання припису перевіряється після закінчення зазначеного в ньому строку виконання. Якщо об'єкт відвідування не надав відповіді або надав її в обсязі, недостатньому для підтвердження факту виконання припису, проводиться інспекційне відвідування або невиїзне інспектування з підстави невиконання вимог припису.

Нормативна база

  • Конвенція про інспекцію праці — Конвенція Міжнародної організації праці №81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, ратифікована Законом України від 08.09.2004 р. №1985-IV.
  • Закон про держнагляд — Закон України від 05.04.2007 р. №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
  • Порядок №823 — Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою КМУ від 21.08.2019 р. №823 «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю».
  • Порядок №1132 — Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою КМУ від 04.12.2019 р. №1132.

Галина КАЗНАЧЕЙ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру