Iндивідуальна податкова консультація Державної податкової служби України від 24.10.2019 р. №956/6/99-00-04-01-02-15/IПК
Щодо заокруглення загальних у чеку сум розрахунків готівкою при продажу тютюнових виробів та/або алкогольних напоїв
Суттєво. При роздрібній торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами слід застосовувати механізм округлень, але водночас дотримуватися встановлених законодавством мінімальних і максимальних роздрібних цін.
! Торговцям тютюном та алкоголем
Державна податкова служба України відповідно до статті 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) за результатами розгляду запиту на отримання індивідуальної податкової консультації Товариства у межах компетенції повідомляє таке.
Товариство здійснює роздрібну торгівлю в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями, в т. ч. алкогольними напоями та тютюновими виробами.
Пунктом 4 постанови Правління Національного банку України від 15.03.2018 р. №25 (далі — Постанова НБУ) передбачено, що юридичним особам, незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, і фізичним особам, які здійснюють підприємницьку діяльність, з 1 липня 2018 року у випадку відсутності монет дрібних номіналів (1, 2, 5 і 25 копійок) проводити заокруглення загальних у чеку сум розрахунків готівкою за товари (роботи, послуги) та загальних сум розрахунків в акті про видачу коштів чи іншому документі, що оформляється під час повернення коштів у разі повернення товару.
З урахуванням викладеного суб'єкт господарювання звертається з проханням надати інформацію:
1. Чи вважатиметься порушенням максимальних роздрібних цін на тютюнові вироби або мінімальних роздрібних цін на алкогольні напої продаж тютюнових виробів з відображенням у фіскальному чеку заокруглення в більшу сторону або продаж алкогольних напоїв з відображенням у фіскальному чеку заокруглення в меншу сторону?
2. Яким чином продавцю/постачальнику товарів здійснювати заокруглення в розрахунковому документі при продажу однієї товарної позиції тютюнового виробу та/або алкогольного напою?
3. Як відображається у фіскальному чеку сума до та після такого заокруглення?
Щодо питання 1
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров'я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначено Законом України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (далі — Закон №481).
Згідно з абзацом тридцять першим статті 1 Закону №481 мінімальні роздрібні ціни на алкогольні напої — це ціни, які визначаються виходячи з мінімальних оптово-відпускних цін на цю продукцію та торговельної надбавки.
Частиною дванадцятою статті 18 Закону №481 Кабінету Міністрів України надано право встановлювати мінімальні оптово-відпускні та роздрібні ціни на алкогольні напої.
Розміри мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв встановлено Постановою Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2008 року №957 «Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв» (далі — Постанова №957).
При цьому мінімальні оптово-відпускні і роздрібні ціни на окремі види алкогольних напоїв визначаються (розраховуються) згідно з примітками 1 — 3 додатка до Постанови №957, механізм заокруглень передбачено приміткою 4.
Підпунктом 14.1.106 пункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено, що максимальні роздрібні ціни — це ціни, встановлені на підакцизні товари (продукцію з урахуванням усіх видів податків (зборів). Акцизний податок з реалізованих суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів не включається до максимальної роздрібної ціни.
Максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари (продукцію) встановлюються виробниками або імпортерами товарів (продукції) шляхом декларування таких цін у порядку, встановленому цим Кодексом. Продаж суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, на які встановлюються максимальні роздрібні ціни, не може здійснюватися за цінами, вищими за максимальні роздрібні ціни, збільшені на суму акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Частиною другою статті 17 Закону №481 передбачена відповідальність суб'єктів господарювання за порушення мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін на алкогольні напої та максимальних роздрібних цін на тютюнові вироби.
Слід зазначити, що згідно з пунктом 4 Постанови НБУ заокруглення суб'єктами господарювання проводиться для загальних у чеку сум розрахунків готівкою за товари (роботи, послуги).
Під заокругленням (округленням) слід розуміти математичну операцію, яка полягає в заміні числа в бік збільшення або зменшення з відповідною точністю.
Таким чином, з урахуванням примітки 4 додатка до Постанови №957 суб'єктами господарювання при здійсненні роздрібної торгівлі алкогольними напоями застосовується механізм заокруглень, що виникають при оплаті вартості товарів (робіт, послуг) за готівку, за умови дотримання вимог Закону №481 та Постанови №957, тобто за цінами не нижче встановлених мінімальних роздрібних цін на алкогольні напої.
При здійсненні Товариством роздрібної торгівлі тютюновими виробами застосовується механізм заокруглень, що виникають при оплаті вартості товарів (робіт, послуг) за готівку, за умови дотримання вимог Закону №481 та Кодексу, тобто за цінами, не вищими за максимальні роздрібні ціни, збільшені на суму акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Щодо питань 2, 3
Відповідно до пункту 5 розділу I Положення про форму і зміст розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 р. №13, розрахункові документи, що друкуються РРО, можуть містити додаткові дані про проміжний підрахунок загальної суми за чеком, суму здачі та інші дані, зокрема інформацію, яка визначена технічними вимогами до спеціалізованих реєстраторів розрахункових операцій.
Таким чином, суб'єкти господарювання можуть додатково друкувати у реквізитах розрахункових документів загальну вартість придбаних товарів (отриманих послуг) у межах фіскального чека таким чином:
— після рядка 7 фіскального чека перед рядком 8 фіскального чека додати нові рядки «Загальна вартість придбаних товарів (отриманих послуг) за чеком до заокруглення» та «заокруглена знижка/заокруглена надбавка»;
— у рядку 8 фіскального чека «СУМА» зазначати «Загальна вартість придбаних товарів (наданих послуг) за чеком після заокруглення». Саме ця сума вважається сумою розрахунку за відповідним розрахунковим документом.
При цьому до підсумку розрахункових операцій z-звіту та x-звіту відповідно до пунктів 15 та 17 Вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.2002 р. №199 (зі змінами), має потрапляти загальний підсумок розрахункових операцій за реалізовані товари (надані послуги), тобто сума з розрахункових документів після заокруглення.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.