• Посилання скопійовано

Що змінилося в реєстрації НПО

Зміни до Порядку ведення Реєстру неприбуткових організацій було внесено Постановою №423, яка відразу ж набрала чинності. Що ж саме змінилося?

Нагадаємо, що Реєстр неприбуткових установ та організацій є автоматизованою системою збору, накопичення та обробки даних про неприбуткові підприємства, установи та організації. Які саме неприбуткові організації потрапляють до цього Реєстру, визначається відповідно до п. 133.4 ПКУ.

Реєстр ведеться з метою забезпечення:

— дотримання єдиних принципів ідентифікації неприбуткових організацій, а також ведення їх обліку контролюючими органами;

— контролюючих органів відомостями, що містяться в Реєстрі, для здійснення контролю за неприбутковими організаціями, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до п. 133.4 ПКУ;

— організації проведення суцільного і вибіркового аналізу;

— надання відомостей, що містяться в Реєстрі, відповідно до законодавства.

А створення і ведення Реєстру здійснюється ДФС.

Головне при цьому, що лише ті юрособи, які потрапили до такого Реєстру, не є платниками податку на прибуток, незважаючи на те що вони перебувають на загальній системі оподаткування. Таке звільнення від оподаткування дає статус неприбуткової організації, який виникає з дати внесення відповідної інформації до Реєстру і підтверджується витягом із цього Реєстру.

Як отримати витяг з Реєстру неприбуткових організацій?

Хоча в Порядку №440 і раніше зазначалося, що Реєстр ведеться, зокрема, для надання відомостей з нього зацікавленим особам, про те, як отримати витяг з нього, встановлено не було.

Та з 22 травня у Порядку з'явився новий пункт 12-1, який надає відповідь на це питання. Ним було запроваджено можливість отримання неприбутковими організаціями у будь-який час витягу з Реєстру (у разі бажання отримання витягу у паперовому вигляді), який може бути сформований у будь-якому контролюючому органі (ДПI).

Форму запиту на отримання витягу затверджено як додаток 3 до Порядку. А сам витяг, як передбачається, можна буде отримати протягом трьох робочих днів з дати запиту.

Як подати запит

Запит подається особисто представником неприбуткової організації чи уповноваженою на це особою або надсилається поштою контролюючому органу за основним місцем обліку неприбуткової організації.

Звісно, що подати запит (і отримати витяг) можна і в електронній формі. Проте з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису тих осіб, які його підписуватимуть, у порядку, визначеному законодавством. Тобто якщо ви маєте укладений з ДПI договір про визнання електронних документів, то можете скористатися і цим шляхом.

Запит обов'язково повинен бути підписаний керівником або особою, що має право підпису документів неприбуткової організації, із зазначенням дати. Усі розділи запиту підлягають заповненню!

Форми витягу в Порядку №440 немає, але зазначається, що він повинен містити відомості про неприбуткову організацію, визначені п. 11 цього Порядку, або повідомлення про відсутність відомостей у Реєстрі.

Зверніть увагу: по суті, витяг не має строку дії. Адже він містить відомості з Реєстру, актуальні на дату та час його формування, та є чинним до внесення змін до Реєстру в частині відомостей, що стосуються неприбуткової організації.

Що змінилося для релігійних організацій?

Порядок ведення Реєстру затверджений постановою КМУ від 13.07.2016 р. №440. Крім цього Порядку, постанова містить і загальні положення. От до них внесено таку правку: вилучено абз. 7 з п. 2, яким встановлювалось, що тимчасово, до 1 січня 2018 р., не може бути підставою для вилучення з Реєстру невиконання неприбутковими релігійними організаціями вимог до установчих документів, визначених пп. 133.4.1 ПКУ.

Як правило, норми, які вже не застосовуються, позаяк вони мали лише тимчасову дію, з нормативних актів не вилучають. Але оскільки фактично ця норма вже майже півтори роки не діє, то сподіваємося, що ця зміна лише косметична та на згаданих неприбутківців жодним чином не вплине.

Хоча тепер цю норму, по суті, замінили іншим абзацом: релігійні організації, включені до Реєстру на день набрання чинності Законом №652 (а це було 13.08.2015 р.), які відповідають вимогам абз. 2 пп. 133.4.1 ПКУ, включаються контролюючим органом до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій із присвоєнням відповідної ознаки неприбутковості.

Що змінилося для всіх неприбуткових організацій?

Раніше до Реєстру могли потрапити лише ті юрособи, які мали код ЄДРПОУ. Це прямо зазначалося в п. 4 Порядку №440.

Тепер уточнюється, що код ЄДРПОУ залишається обов'язковою умовою для включення до Реєстру, а от для включення до ЄДР — ні. Адже абзац 1 п. 4 Порядку тепер звучить так: «До Реєстру включаються неприбуткові організації — юридичні особи за кодом згідно з ЄДРПОУ, які включені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, та юридичні особи за кодом згідно з ЄДРПОУ, для яких законом встановлені особливості їх державної реєстрації та які не включаються до зазначеного Єдиного державного реєстру».

При цьому перелік ознак неприбутковості, які призначаються кожному внесеному до Реєстру (які також наведено в п. 4 Порядку №440), залишився без змін.

Уточнено й вимоги, відповідність до яких мають перевіряти податківці перед включенням юрособи до Реєстру. Раніше п. 7 Порядку №440 містив цілий перелік таких вимог. Тепер у ньому є лише пряме посилання на пп. 133.4.1 ПКУ, який ці вимоги і встановлює. Таким чином, якщо до ПКУ буде внесено зміни, актуалізувати Порядок №440 вже не доведеться і розбіжностей не буде.

З 22 травня 2019 р., щоб потрапити до Реєстру, неприбуткова організація повинна відповідати таким вимогам:

1) утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

2) установчі документи неприбуткової організації (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб;

Що не є розподілом доходів

Не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених пп. 133.4.2 ПКУ (на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами).

3) установчі документи неприбуткової організації (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету в разі припинення юридичної особи (внаслідок її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).

Але положення п. 3 не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків. А вимоги п. 2 і 3 щодо вимог наявності установчих документів не поширюються на бюджетні установи.

Скоротилися і строки розгляду документів, які подаються для включення (або повторного включення для тих, хто раніше мав статус неприбутківця, але його втратив!) юрособи до Реєстру. Раніше за результатами розгляду реєстраційної заяви та документів, що додаються до неї, ДФС приймала рішення протягом 14 календарних днів з дня їх отримання. Тепер цей строк становить 3 робочі дні! Відповідне рішення, як і раніше, за формою згідно з додатком 2 до Порядку №440, готується у двох примірниках: один із них надається неприбутковій організації, а другий залишається в контролюючому органі.

Нова форма реєстраційної заяви

Як додаток 1 до Порядку №440 у редакції Постанови №423 було затверджено нову форму реєстраційної заяви. Вона подається юрособою як для включення до Реєстру, так і для вилучення з нього за власною ініціативою, а також для внесення змін до реєстраційних даних.

При цьому, як і раніше, у заявника залишається без змін право у разі отримання відмови усунути недоліки та повторно подати документи до контролюючого органу, не змінюючи при цьому положення установчих документів, до яких контролюючим органом не висловлено зауважень. Повторно надіслана реєстраційна заява розглядається теж протягом трьох днів.

У ті ж самі строки розглядатимуться і документи (реєстраційна заява з позначкою «зміни») щодо змін, які слід внести до Реєстру про неприбуткову організацію.

Щодо включення до Реєстру недержавних ПФ

У листі Мінфіну від 17.05.2019 р. №11210-09-5/13010 зазначається, що з прийняттям Закону України від 23.11.2018 р. №2628-VIII було врегульовано питання в частині вимог ПКУ до установчих документів недержавних пенсійних фондів (які мають певні особливості).

Але Порядок №440 не передбачає включення неприбуткових організацій, зокрема недержавних пенсійних фондів, до Реєстру починаючи зі звітних (податкових) періодів, які минули.

Отже, для того щоби потрапити до Реєстру, недержавним пенсійним фондам, як і решті неприбутківців, доведеться пройти загальну процедуру з подання заяви та відповідних документів.

У яких випадках неприбуткова організація вилучається з Реєстру?

Це визначає п. 16 Порядку №440, до якого теж було внесено зміни.

Зараз вилучення неприбуткової організації з Реєстру здійснюється на підставі рішення контролюючого органу в разі:

— використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для інших цілей, ніж утримання такої організації, реалізація мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених пп. 133.4.2 ПКУ;

— розподілу доходів (прибутків) неприбуткової організації або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування ЄСВ), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб;

— невідповідності неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пп. 133.4 ПКУ, а для релігійної організації — вимогам, визначеним абз. 2 пп. 133.4.1 і пп. 133.4.2 ПКУ;

внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань запису про державну реєстрацію припинення неприбуткової організації (внаслідок її ліквідації, злиття, приєднання, поділу або перетворення). Раніше вимагалося затвердження ліквідаційного балансу, передавального акта або розподільчого балансу неприбутковою організацією, що припиняється;

— за ініціативою неприбуткової організації.

Рішення про вилучення неприбуткової організації з Реєстру надсилається такій організації у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ. Згідно з п. 2.2 ПКУ Рішення надсилається рекомендованим листом із повідомленням про вручення або особисто вручається особі (її представникові).

Ті особи, які користуються послугами електронного кабінету, можуть отримати Рішення в електронній формі.

Нормативна база

  • Закон №652 — Закон України від 17.07.2015 р. №652-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій».
  • Порядок №440 — Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, затверджений постановою КМУ від 13.07.2016 р. №440.
  • Постанова №423 — Постанова КМУ від 22.05.2019 р. №423 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 р. №440».

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру