• Посилання скопійовано

Спеціальне використання лісових ресурсів

За спеціальне використання лісових ресурсів потрібно сплатити рентну плату. Граничними термінами подання податкової звітності та сплати податкових зобов'язань з рентної плати за I квартал 2019 р. є відповідно 10 та 20 травня 2019 року.

Загальні норми

Відповідно до ст. 6 Лісового кодексу України лісовими ресурсами є деревні, технічні, лікарські та інші продукти лісу, що використовуються для задоволення потреб населення і виробництва та відтворюються у процесі формування лісових природних комплексів. Права та обов'язки постійних, а також тимчасових лісокористувачів на умовах довгострокового користування встановлено ст. 19 та 20 Лісового кодексу. Останні мають право здійснювати господарську діяльність у лісах з дотриманням умов договору (на умовах короткострокового користування, спеціального дозволу).

Платники, об'єкт оподаткування, ставки, порядок обчислення і сплати рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів визначені статтями 256 та 257, 258 ПКУ.

Відповідно до п. 256.1 ПКУ платниками рентної плати є лісокористувачі, які здійснюють спеціальне використання лісових ресурсів на підставі спеціального дозволу (лісорубного квитка або лісового квитка) або відповідно до умов договору довгострокового тимчасового користування лісами.

Тимчасове користування лісами

Об'єктом тимчасового користування можуть бути всі ліси, що перебувають у державній, комунальній або приватній власності.

Тимчасове користування лісами може бути: довгостроковим — терміном від одного до п'ятдесяти років і короткостроковим — терміном до одного року.

Довгострокове тимчасове користування лісами — засноване на договорі строкове платне використання лісових ділянок, які виділяються для потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, проведення науково-дослідних робіт.

Стаття 18 Лісового кодексу України

Порядок №7611 визначає умови і механізм видачі лісорубного (додаток 1) або лісового (додаток 2) квитка як спеціального дозволу на використання лісових ресурсів. Ці документи є основними документами, на підставі яких здійснюється спеціальне використання лісових ресурсів, а також ведеться облік плати, нарахованої за використання лісових ресурсів2. Наприклад, лісовий квиток видається щороку на підставі лімітів використання лісових ресурсів під час заготівлі другорядних лісових матеріалів.

Норма пп. 256.11.1 ПКУ зобов'язує суб'єктів лісових відносин, які видають спеціальні дозволи, обчислити суму рентної плати і зазначити її у таких дозволах.

Лісові відносини

Лісові відносини — суспільні відносини, які стосуються володіння, користування та розпоряджання лісами і спрямовуються на забезпечення охорони, відтворення та стале використання лісових ресурсів з урахуванням екологічних, економічних, соціальних та інших інтересів суспільства.

Об'єктом лісових відносин є лісовий фонд України та окремі лісові ділянки.

Суб'єктами лісових відносин є органи державної влади, органи місцевого самоврядування, юридичні особи та громадяни, які діють відповідно до Конституції та законів України.

Стаття 2 Лісового кодексу України

Лісокористувачами є юридичні особи, їхні філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, постійні представництва нерезидентів3, фізичні особи4, а також фізичні особи — підприємці.

1 Постанова КМУ від 23.05.2007 р. №761 «Про врегулювання питань щодо спеціального використання лісових ресурсів».

2 Органи Держлісагентства, постійні лісокористувачі подають до п'ятого числа місяця, наступного за звітним кварталом, до ДФС перелік підприємств, установ, організацій і громадян, яким в установленому порядку видано лісорубний або лісовий квиток (пп. 258.2.6 ПКУ).

3 Які отримують доходи з джерел їх походження з України або виконують агентські (представницькі) функції стосовно таких нерезидентів або їхніх засновників.

4 Крім фізичних осіб, які мають право безоплатно без видачі спеціального дозволу використовувати лісові ресурси відповідно до лісового законодавства.

Рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів за п. 257.5 ПКУ сплачується лісокористувачами щокварталу рівними частинами від суми рентної плати, зазначеної в спеціальних дозволах, виданих у відповідному календарному році, крім сум рентної плати, сплачених відповідно до пп. «а» і «б» пп. 256.11.6 ПКУ. Відповідно до пп. 256.11.6 ПКУ лісокористувачі щокварталу складають податкову декларацію (затверджену наказом Мінфіну від 17.08.2015 р. №719) з рентної плати наростаючим підсумком з початку року, за винятком:

— лісокористувачів, якими до отримання лісорубних та лісових квитків рентна плата вноситься до кас суб'єктів лісових відносин, які їх видають;

— фізичних осіб, а також фізичних осіб — підприємців, яким видано лісорубні та лісові квитки;

— лісокористувачів (крім фізичних осіб — підприємців, яким видано лісові квитки), у яких сума рентної плати в лісорубному чи лісовому квитках не перевищує 25 відсотків однієї мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня року, в якому сплачується рентна плата (пп. «а» пп 256.11.6 ПКУ);

— лісокористувачів з іншої області, які сплачують рентну плату повністю до видачі їм спеціального дозволу за місцезнаходженням лісової ділянки, на якій здійснюється заготівля деревини (пп. «б» пп. 256.11.6 ПКУ).

Згідно з пп. 258.1.1 ПКУ на платників рентної плати покладається відповідальність за правильність обчислення, повноту і своєчасність її внесення до бюджету, а також за своєчасність подання податкових декларацій.

Об'єкт оподаткування та ставки

Об'єкт оподаткування рентною платою за спеціальне використання лісових ресурсів зазначено у п. 256.2 ПКУ, а ставки — у п. 256.3 ПКУ.

З 01.01.2019 р. ставки рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів зросли щодо кожного виду деревини на 50%. Зокрема, пп. 256.3.1 та 256.3.2 ПКУ встановлено ставки рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів, за заготівлю деревини основних та неосновних лісових порід1.

1 Додатково див. https://news.dtkt.ua/taxation/other/53273.

Ставки рентної плати застосовуються з урахуванням розподілу лісів за поясами і розрядами відповідно до п. 256.6 та 256.7 ПКУ.

За заготівлю другорядних лісових матеріалів, здійснення побічних лісових користувань та використання корисних властивостей лісів ставки рентної плати встановлюються обласними та Київською міською радами (п. 256.10 ПКУ).

Перерахунок суми рентної плати

Вище ми зауважили, що сума рентної плати обчислюється суб'єктами лісових відносин, які видають спеціальні дозволи, і зазначається у таких дозволах. Проте іноді сума податку підлягає перерахунку суб'єктом лісових відносин у випадках, зазначених у пп. 256.11.2 та 256.11.3 ПКУ. Зокрема, у спеціальних дозволах, виданих на 2019 рік (наприклад, у грудні 2018 р.), при обчисленні та зазначенні сум плати застосовано ставки, що діяли у 2018 р., — тоді слід здійснити перерахунок плати, згідно з пп. «а» пп. 256.11.3 ПКУ, як виправлення технічних помилок.

Підставою для перерахунку є спеціальні дозволи та акти огляду місць використання лісових ресурсів.

Лісокористувачі, у яких за результатами діяльності здійснюється перерахунок рентної плати, відображають донараховані суми рентної плати в податковій декларації (пп. 256.11.5 ПКУ).

Такий перерахунок слід показати у декларації. Окремого роз'яснення щодо відображення перерахунку податківці не навели, тож можна скористатися загальними порадами. Зокрема, у складі звітної або звітної нової декларації платник має право уточнити лише один із минулих податкових (звітних) періодів, у якому виявлено помилки.

При цьому у декларації та всіх додатках до неї проставляється позначка «Звітна» або «Звітна нова».

У декларації зазначається:

— у рядку 1.1.1 — звітний (податковий) період: квартал — I, II, III, IV та рік;

— у рядку 1.2.1 — звітний (податковий) період, що уточнюється: квартал — I, II, III, IV та рік.

Наприклад, до декларації подається додаток 8 за звітний період, а також додаток 8, у якому уточнюється задеклароване податкове зобов'язання за минулий період, у якому виявлено помилки.

У додатку 8, у якому визначається податкове зобов'язання за звітний період, у рядку 1.1 зазначається податковий період: квартал — I, II, III, IV та рік, а рядок 1.2 не заповнюється.

У додатку 8, у якому уточнюється податкове зобов'язання за минулий податковий період, зокрема, зазначається:

— у рядку 1.1 — звітний період: квартал — I, II, III, IV та рік;

— у рядку 1.2 — звітний період, що уточнюється: квартал — I, II, III, IV та рік.

Рядки 5 — 9 додатка 8 до декларації заповнюються з урахуванням приміток до нього.

Увага: при отриманні дозволу в поточному році (або донарахуванні суми рентної плати) після чергового строку сплати рентної плати лісокористувачі сплачують усі суми рентної плати за строками, що минули (пп. 256.11.8 ПКУ). А чи буде штраф за несплачені податкові зобов'язання, за логікою залежить від того, з чиєї вини здійснено перерахунок нарахованих податкових зобов'язань. Проте у ПКУ та додатках до декларації немає жодних уточнень щодо такої ситуації. Але відповідальність за несвоєчасну сплату виникає не через перерахунок рентної плати. Тому оскільки у статтях 256, 257 та 258 ПКУ не зазначено про сплату штрафів та пені у такому разі, то можна вважати, що штрафу за сплату перерахованої суми рентної плати не буде. Втім, краще ще отримати індивідуальну консультацію з цього питання.

Декларація з рентної плати

Подання декларації і строки сплати рентної плати визначено у ст. 257 ПКУ. Базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному кварталу. Подається декларація разом із додатками 8 та/або 9 за місцезнаходженням лісової ділянки (пп. 257.3.5 ПКУ).

Увага: лісокористувачі починаючи з I кварталу 2019 р. повинні разом з новою декларацією1 заповнити за новими формами (зміст самої декларації не змінився):

— додаток 8 (ідентифікатор J/F0810806) — розрахунок з рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів у частині деревини, заготовленої у порядку рубок головного користування;

— додаток 9 (ідентифікатор J/F0810906) — розрахунок з рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів (крім рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів у частині деревини, заготовленої у порядку рубок головного користування).

1 Зміни внесено наказом Мінфіну від 21.08.2018 р. №707.

Вартісні показники декларації (її додатків) зазначаються у гривнях з копійками.

Суб'єкт господарювання у разі отримання спеціального дозволу та/або укладання договору довгострокового тимчасового користування лісами вперше подає декларацію за квартал, у якому він отримав спеціальний дозвіл або уклав договір.

Якщо у будь-якому кварталі заготівля деревини не здійснювалася (тобто немає об'єкта оподаткування), декларацію доведеться подавати до кінця року, бо рентна плата сплачується щокварталу рівними частинами від суми рентної плати, зазначеної в спеціальних дозволах, виданих у відповідному календарному році.

Пам'ятайте!

Незалежно від способу обліку деревини, що відпускається на пні (за площею, пеньками, приблизною кількістю), лісокористувачі, які допустили неповну заготівлю деревини, що дозволена для вирубки за виписаними лісорубними квитками, або взагалі її не проводили, рентну плату обчислюють і сплачують повністю за всю дозволену для заготівлі кількість деревини, що зазначена в дозволі.

Підпункт 256.11.4 ПКУ

Рекомендації щодо особливостей адміністрування у 2019 р. рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів надано листом ДФСУ від 14.02.2019 р. №4907/7/99-99-12-03-04-17 (див. «ДК» №16-17/2019).

Зверніть увагу, що у цьому листі податківці рекомендують складати окремі додатки, в яких платники податку самостійно розподіляють свої податкові зобов'язання між бюджетами адміністративно-територіальних одиниць, які повністю/частково розташовані у межах території лісової ділянки (до уваги взято оновлений відсотковий розподіл рентної плати до державного та місцевих бюджетів).

Розподіл рентної плати

Платники рентної плати перераховують суми податку на рахунки, відкриті в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, які забезпечують розподіл цих коштів у співвідношенні, визначеному БКУ, а саме:

— 37% рентної плати — до загального фонду державного бюджету;

— 37% рентної плати — до загального фонду місцевих бюджетів;

— 26% рентної плати — до спеціального фонду державного бюджету.

У листі сказано, що ідентифікуючою ознакою кожного окремого додатка до декларації є зазначений у рядку 4 «код органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням лісової ділянки за КОАТУУ» додатка 8, код одиниці адміністративно-територіальних устрою (міст обласного значення, районний, ОТГ).

Нагадаємо, податкові декларації подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному кварталу, протягом 40 к. д., що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя) (пп. 49.18.2 ПКУ). Але, якщо останній день строку подання податкової декларації припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем строку вважається операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем (п. 49.20 ПКУ).

Щодо граничного строку сплати податків, якщо останній день сплати припадає на вихідний (святковий) день, то ПКУ не передбачено перенесення дня сплати на перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем. У п. 57.1 ПКУ визначено, що платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену в поданій ним податковій декларації, протягом 10 к. д., що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого для подання податкової декларації, крім випадків, установлених ПКУ. Отже, останній день подання декларації є 10 травня, а сплатити суму ПЗ потрібно до 20 травня 2019 року.

Сплата податкових зобов'язань

Сума податкових зобов'язань з рентної плати, визначена у декларації за податковий період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації.

Рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів сплачується лісокористувачами щокварталу рівними частинами від суми рентної плати, зазначеної у спеціальних дозволах, виданих у відповідному календарному році, крім сум рентної плати, сплачених відповідно до пп. «а» і «б» пп. 256.11.6 ПКУ1.

1 Плата вноситься до кас суб'єктів лісових відносин та видається квитанція.

Подвійне оподаткування лісових земель може бути скасовано

У Верховній Раді зареєстровано законопроект №10221 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо визначення податку за лісові землі».

У пояснювальній записці до проекту йдеться про те, що його розроблено з метою скасування внесених Законом України від 10.07.2018 р. №2497-VIII змін до ПКУ, якими передбачається ще один податок на всі лісові землі (фактично подвійне оподаткування).

Законопроект обумовлює повернення попередньої редакції п. 273.1 ПКУ: «Податок за лісові землі справляється як складова рентної плати, що визначається податковим законодавством», а також вилучення п. 273.3, який внесено до ПКУ Законом №2497. I передбачає, що ставки податку за один гектар лісових земель встановлюються відповідно до статей 274 та 277 ПКУ.

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру