Пропонуємо ознайомитися з основними питаннями у сфері РРО, зокрема: хто звільнений від використання РРО, а хто зобов'язаний його використовувати, як оприбуткувати готівку та як здійснити виправлення, якщо припустилися помилки, тощо.
Категорія, звільнена від РРО
Якщо підприємство або підприємець отримує оплату за товари чи послуги лише у безготівковій формі розрахунків , то вони не зобов'язані використовувати РРО. Це стосується випадків, якщо в місці отримання товарів (надання послуг) операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюються (оптова торгівля тощо) або немає розрахунків із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо.
Безготівкові розрахунки
Безготівкові розрахунки — перерахування певної суми коштів з рахунків платників на рахунки отримувачів коштів, а також перерахування банками за дорученням підприємств і фізичних осіб коштів, унесених ними готівкою в касу банку, на рахунки отримувачів коштів. Ці розрахунки проводяться банком на підставі розрахункових документів на паперових носіях чи в електронному вигляді;
Основне правило — суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані, застосовувати РРО (ст. 3 Закону про РРО).
Є також винятки1, коли при готівкових розрахунках РРО не застосовують:
— підприємства-виробники, які реалізують власну продукцію2 (важливо: під цю категорію не підпадають підприємства торгівлі та громадського харчування, тому слід звернути увагу на основний КВЕД підприємства). Облік готівки слід провадити у касовій книзі з оформленням ПКО та ВКО (п. 1 ст. 9 Закону про РРО);
— фізособи — платники ЄП за відповідності умовам, наведеним у п. 296.10 ПКУ.
Проблемні питання застосування РРО при інтернет-торгівлі розглянемо окремо.
1 Повний перелік винятків наведено у ст. 9 Закону про РРО — зокрема, продаж проїзних і перевізних документів на залізничному (крім приміського), авіаційному та на автомобільному транспорті або продаж у кіосках та з лотків газет, журналів та інших видань, листівок, конвертів. Щоправда, слід дотримуватись умов, зазначених у ст. 9 Закону про РРО.
2 Крім технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту (див. Перелік №231), а також лікарських засобів та виробів медичного призначення.
Категорія ФОПів, які зобов'язані застосовувати РРО
Для фізосіб — підприємців на загальній системі оподаткування під час здійснення розрахунків за готівку, а також під час приймання від покупця платіжних карток, окремих правил Законом про РРО не встановлено. Тож вони повинні враховувати вимоги Закону про РРО та Положення №148. Як правило, у більшості випадків слід застосовувати РРО. Щоправда, відповідно до ст. 10 Закону про РРО затверджено Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без РРО, але з використанням РК та КОРО (Перелік №1336). Наприклад, роздрібна торгівля на ринках, ярмарках (за винятком розташованих на їх території магазинів, кіосків, палаток, павільйонів, приміщень контейнерного типу).
Фізособи-«єдинники» мають застосовувати РРО з урахуванням п. 296.10 ПКУ.
До платників ЄП, що не застосовують РРО під час продажу товарів за готівку або під час розрахунків платіжними картками, належать:
— підприємці на першій групі;
— підприємці на другій і третій групах незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 млн грн. При розрахунку враховується обсяг доходу за поточний звітний податковий рік.
Дохід підприємця
Доходом підприємця є дохід, отриманий протягом податкового періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі. Отже, до уваги береться не лише готівка, а й уся сума доходу.
До доходу не включаються пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.
Зазначена норма не поширюється на платників ЄП, незалежно від суми доходу, які здійснюють реалізацію:
— технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту (цей термін вживається у значенні, наведеному в Законі про захист прав споживачів). До речі, в IПК ГУ ДФС у Запорізькій області від 29.11.2018 р. №5010/IПК/08-01-14-08-09 податківці повідомляють, що при роздрібній торгівлі складною побутовою технікою, яка була у використанні, також слід застосовувати РРО;
— з 01.01.2019 р. — лікарських засобів та виробів медичного призначення.
Лікарські засоби
Лікарський засіб — будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох АФI та допоміжних речовин), що має властивості та призначена для лікування або профілактики захворювань у людей, чи будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох АФI та допоміжних речовин), яка може бути призначена для запобігання вагітності, відновлення, корекції чи зміни фізіологічних функцій у людини шляхом здійснення фармакологічної, імунологічної або метаболічної дії або для встановлення медичного діагнозу.
Згідно із Законом про лікарські засоби
Вироби медичного призначення (медичні вироби) — це будь-який інструмент, апарат, прилад, пристрій, програмне забезпечення, матеріал або інший виріб, призначені для діагностики, лікування, профілактики організму людини і (або) забезпечення цих процесів.
Згідно зі ст. 2 Закону про РРО
Це кардинально нова норма, тому слід уважно аналізувати, які товари продає «єдинник» (звертати увагу на формулювання у первинних документах, зокрема сертифікатах). Наприклад, ветеринарні препарати не підпадають під визначення лікарських засобів.
Адже лікарський засіб — це, зокрема, речовина, що має певні властивості та призначена для лікування або профілактики захворювань у людей. Тому якщо фізособа-«єдинник» продає ветеринарні препарати і водночас ліки, то слід застосовувати РРО. А якщо у зоомагазині продаються лише товари для тварин та ветпрепарати, обов'язку застосовувати РРО немає (за отримання протягом року доходу до 1 млн грн).
Отже, для платників ЄП визначальною умовою для застосовування РРО є реалізація відповідного виду товарів.
Продавцям пива та столових вин слід взяти до уваги таке. Відповідно до п. 8 ст. 9 Закону про РРО, фізособа — платник ЄП має право не застосовувати РРО за умови відсутності продажу підакцизних товарів1. Виходить, якщо підприємець торгує столовим вином та пивом, треба застосовувати РРО.
1 Перелік алкогольних напоїв, що є підакцизними, див. у пп. 215.3.1 ПКУ.
Водночас у ст. 15-3 Закону №481 сказано, що вина столові продають без застосування РРО з використанням РК та КОРО. Проте спеціальним законом щодо застосування РРО є Закон про РРО, у преамбулі якого зазначено, що встановлення норм стосовно незастосування РРО в інших законах, крім ПКУ, не допускається.
Враховуючи неоднозначність ситуації, рекомендуємо продавцям столових вин отримати індивідуальну консультацію. I, до речі, при створенні запиту можна послатися на ЗIР, підкатегорія 109.031, де сказано про звільнення від РРО з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій. Які саме вина вважаються столовими, ми розглянули в «ДК» №36/2018.
I ще нагадаємо: відповідно до ст. 15 Закону №481, роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) може здійснюватися СГ усіх форм власності за наявності у них ліцензій. СГ, які отримали ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, мають право продавати сидр та перрі (без додання спирту) без отримання окремої ліцензії на право роздрібної торгівлі цими алкогольними напоями2. Ліцензія на алкоголь видається на кожний окремий зазначений у ліцензії РРО.
Як оприбутковувати готівку СГ, які застосовують РРО?
Відповідно до п. 11 Положення №148, готівка, що надходить до кас, повинна своєчасно та в повній сумі оприбутковуватися. Оприбуткуванням готівки, згідно з пп. 13 та 18 п. 3 розділу I Положення №148, є облік готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів або доходів і витрат (книги, які ведуть підприємці), фіскальному звітному чеку та запису у КОРО, розрахунковій квитанції.
Отже, важливо своєчасно відобразити надходження готівки у відповідних книгах обліку.
За п. 11 розділу II Положення №148, оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, а також у касах фізичних осіб-підприємців, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО без ведення касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень на підставі даних розрахункових документів шляхом формування та друку Z-звітів і їх підклеювання до відповідних сторінок КОРО та занесення даних розрахункових квитанцій до КОРО.
Наразі (НБУ вже розроблено проект змін3), СГ, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО, використовують КОРО для:
1) підклеювання та зберігання фіскальних звітних чеків на відповідних сторінках КОРО;
2) здійснення операцій із розрахунковими квитанціями в разі виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії;
3) обліку ремонтів, робіт з технічного обслуговування, перевірок конструкцій та програмного забезпечення РРО.
1 Запитання: «Чи мають право СГ (ЮО та ФОП на загальній системі оподаткування), які здійснюють продаж столових вин за готівку, не застосовувати РРО?».
2 А якщо підприємець торгує виключно сидром та перрі (без додання спирту), плата за ліцензію значно менша і видається на кожне місце торгівлі.
3 Передбачається надати можливість оприбуткування готівки в касах СГ, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО без ведення КОРО, через подання електронних копій розрахункових документів та фіскальних звітних чеків РРО до контролюючого органу дротовими або бездротовими каналами в автоматичному режимі в день надходження готівки.
Тому до змін у порядку оприбуткування готівки рекомендуємо підклеювати щоденні фіскальні звітні чеки (Z-звіти) до КОРО. Хоча формально Порядок №547 КОРО цього вже не вимагає.
Нагадаємо, що відповідальність за неоприбуткування готівки (неповне та/або несвоєчасне) згідно з Указом №436 становить п'ятикратний розмір неоприбуткованої суми.
Округлення у фіскальному чеку
З 1 липня 2018 року підприємства торгівлі та сфери послуг у разі відсутності дрібних монет можуть округлювати загальну суму розрахунку1. Округлення застосовується лише у разі відсутності монет дрібних номіналів при розрахунках готівкою. Адже відповідно до Постанови НБУ від 15.03.2018 р. №25 з цієї дати НБУ припиняє додатковий випуск у готівковий обіг монет номіналами 1, 2, 5 і 25 коп.
Зверніть увагу!
Монети номіналами 1, 2, 5 і 25 копійок, уведені в обіг раніше, і надалі використовуватимуться як засіб платежу (грошова одиниця України — гривня і надалі дорівнюватиме 100 копійкам). НБУ спеціально не вилучатиме з обігу ці монети, і вони перебуватимуть в обігу необмежений період часу до окремого рішення НБУ.
За п. 5 розділу I Положення №13 розрахункові документи, що друкуються РРО на паперовому носії, можуть містити додаткові дані про проміжний підрахунок загальної суми за чеком, суму здачі та інші дані.
Отже, СГ можуть додатково друкувати у реквізитах розрахункових документів загальну вартість придбаних товарів (отриманих послуг) у межах фіскального чека таким чином:
— після рядка 7 фіскального чека перед рядком 8 фіскального чека додати нові рядки «Загальна вартість придбаних товарів (отриманих послуг) за чеком до заокруглення» та «заокруглена знижка/заокруглена надбавка»;
— у рядку 8 фіскального чека «СУМА» зазначати «Загальна вартість придбаних товарів (наданих послуг) за чеком після заокруглення». Сума вважається сумою розрахунку за відповідним розрахунковим документом.
До підсумку розрахункових операцій Z-звіту та Х-звіту, відповідно до п. 15 та 17 Вимог №199, має потрапляти загальний підсумок розрахункових операцій за реалізовані товари (надані послуги), тобто сума з розрахункових документів після округлення.
Порядок відображення у фіскальних чеках сум округлень
Округлення до збільшення
Загальна вартість товарів, зазначенних у чеку, становить 35 грн 49 коп., тоді у рядку «надбавка» зазначається — 1 коп., а у рядку «СУМА» — «Загальна вартість придбаних товарів (наданих послуг) за чеком після заокруглення» — 35 грн 50 коп.
Округлення до зменшення
Якщо загальна вартість товарів, зазначенних у чеку, становить 35 грн 44 коп., тоді у рядку «знижка» зазначається — 4 коп., а у рядку «СУМА» — «Загальна вартість придбаних товарів (наданих послуг) за чеком після заокруглення» — 35 грн 40 коп.
До підсумку розрахункових операцій z-звіту та х-звіту потрапляє «Загальна вартість придбаних товарів (наданих послуг) за чеком після заокруглення», у наведених прикладах відповідно 35 грн 50 коп. та 35 грн 40 коп.
Прес-служба Державної фіскальної служби України
Слід зауважити, що застосування округлень при розрахунках готівкою призводить до того, що загальна сума в касовому чеку позбавляється копійок. Про податкові наслідки: яка база для ПДВ, результат податку на прибуток та ПДФО та ВЗ, податківці повідомляли у багатьох IПК2.
1 На погляд НБУ, застосування правил округлення загальних сум розрахунків готівкою спростить щоденні розрахунки громадян та дасть можливість скоротити витрати держави на карбування і забезпечення грошового обігу.
2 IПК від 14.11.2018 р. №4823/6/99-99-14-05-01-15/IПК, №4822/6/99-99-14-05-01-15/IПК, №4821/6/99-99-14-05-01-15/IПК, №4820/6/99-99-14-05-01-15/IПК (див. наш коментар).
Що таке «електронний чек»?
Поняття «електронний чек» з'явилось недавно. У вересні минулого року ДФС запустила для тестування електронні касові чеки «E-Receipt» («Е-Чек»). Це експериментальний проект щодо реєстрації та експлуатації новітніх моделей програмних та/або програмно-технічних комплексів, призначених для реєстрації розрахункових операцій.
Ця система передбачає можливість використання СГ як пристроїв, що здійснюють реєстрацію розрахункових операцій (фактично замінюють РРО), смартфонів, планшетів, персональних комп'ютерів.
Формування електронного чека здійснюється за допомогою довідника номенклатури товару, який необхідно заповнити до початку роботи з касою та відповідно до інструкції користувача за посиланням: http://217.76.198.145/E-Receipt1.
1 Iнструкція користувача щодо роботи з сервісом в Електронному кабінеті розміщена в меню «Допомога».
Сервіс міститься у відкритій частині «Електронного кабінету», доступ до якого здійснюється в режимі реального часу без ідентифікації особи за посиланням cabinet.sfs.gov.ua/cashregs/check.
Отже, під час тестування СГ через приватну частину «Електронного кабінету» в режимі он-лайн можуть зареєструвати тестові каси, використовуючи безкоштовне клієнтське програмне забезпечення, здійснити її фіскалізацію, сформувати та фіскалізувати електронний чек, додавши штрихкод товару, та передати чек покупцеві у вигляді QR-коду, що містить усю інформацію про здійснену розрахункову операцію.
Також електронний сервіс дозволяє покупцеві товарів (послуг) здійснювати пошук та перегляд фіскального касового чека, що формується традиційними РРО, а також електронного фіскального чека, створеного новітніми РРО.
Для пошуку та перегляду фіскального касового чека треба ввести:
— для традиційних РРО: фіскальний номер РРО, дату та час видачі чека;
— для електронного чека: пошук здійснюється за фіскальним номером та датою.
I, як повідомляють податківці, якщо СГ або покупець не знайшов Е-чека в системі, можна зробити його фото та надіслати за адресою: infozvit@sfs.gov.ua. Далі податківці вивчать причину, через яку електронний чек не потрапив до системи, та буде вжито відповідних заходів.
Завдяки такому електронному сервісу покупці мають змогу оперативно отримати інформацію про здійснені розрахункові операції у будь-якій торговельній точці будь-якого населеного пункту країни.
А «відповідний захід» — це фактична перевірка СГ. Згідно з п. 80.1 та п. 80.4 ПКУ, фактична перевірка здійснюється без попередження платника. Перед початком фактичної перевірки з питань дотримання порядку здійснення розрахункових операцій та ведення касових операцій податківці можуть провести контрольну розрахункову операцію.
Реєстрація та порядок ведення КОРО
Форма КОРО, заяви про реєстрацію (скасування) книги встановлено Порядком №547 КОРО.
Реєстрація КОРО здійснюється в контролюючому органі за основним місцем обліку СГ. КОРО реєструється на кожний РРО , при цьому кількість КОРО, що реєструються одночасно, не обмежується. Перша КОРО на РРО реєструється одночасно з реєстрацією РРО. Датою реєстрації першої КОРО на РРО є дата реєстрації РРО. У разі відсутності підстав для відмови в реєстрації КОРО не пізніше двох робочих днів з дня отримання заяви про реєстрацію РРО за формою №1-РРО (додаток 1 до Порядку №547 РРО) КОРО реєструється і інформація заноситься до інформаційної системи ДФС.
Зверніть увагу!
Суб'єкт господарювання, який є платником податку на прибуток, може реєструвати книги ОРО за місцезнаходженням своїх відокремлених підрозділів, які розташовані на території іншої, ніж такий суб'єкт, територіальної громади.
З 01.10.2018 р. СГ може прийняти рішення про те, що у разі виходу з ладу РРО або відімкнення електроенергії розрахункові операції не здійснюються до моменту належного підімкнення резервного РРО або увімкнення електроенергії, про що зазначає у реєстраційній заяві (див. уважно далі!). Тоді СГ має право не реєструвати та не зберігати КОРО та розрахункові книжки. Для таких РРО у реєстраційному посвідченні зазначається: «Книга ОРО на цей РРО не реєструвалась. У випадках виходу з ладу РРО або відключення електроенергії проведення розрахункових операцій не здійснюється». Увага: такі СГ не мають права здійснювати розрахункові операції у разі виходу з ладу РРО або тимчасової відсутності електроенергії без наявності резервного РРО.
До речі, згідно з пп. 4 п. 1 наказу Мінфіну №773 від 20.09.2018 р. заяву про реєстрацію РРО буде викладено у новій редакції, наразі нової форми немає. Тож ті СГ, які приймуть рішення про те, що у разі виходу з ладу РРО або відімкнення електроенергії розрахункові операції не здійснюються до моменту належного підімкнення резервного РРО або увімкнення електроенергії, повинні подати за основним місцем обліку або за місцезнаходженням своїх відокремлених підрозділів, де зареєстровані РРО:
— заяву про реєстрацію РРО за чинною формою, в якій у п. 9 зазначити, що до заяви додається копія рішення;
— копію відповідного наказу чи розпорядження. Рішення затверджується власними розпорядчими документами.
Лише у такому разі СГ має право не реєструвати i не зберігати КОРО та розрахункові книжки.
Проте вище у розділі «Як оприбутковувати готівку СГ, які застосовують РРО?» ми зауважили, що оприбуткуванням готівки є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень на підставі даних розрахункових документів шляхом формування та друку Z-звітів і їх підклеювання до відповідних сторінок КОРО. Отже, перш ніж приймати рішення про скасування КОРО, рекомендуємо отримати індивідуальну консультацію від податківців.
Відповідно до гл. 4 розділу II Порядку №547 КОРО, записи в розділі 2 КОРО робляться за кожним фіскальним звітним чеком (Z-звіт) окремо, зокрема до графи 5 «Сума розрахунків Загальна» заноситься сума вже з урахуванням повернень, якщо вони були протягом робочої зміни касира (додатково див. «ДК» №46/2018).
Доволі часто на ГЛ надходять запитання щодо заповнення КОРО при здійсненні розрахунків через РРО за допомогою платіжної карти. У цьому разі СГ у графах 5 — 10 розділу 1 КОРО, зареєстрованої на РРО, можуть створювати додаткові графи для зазначення сум розрахунків, суми ПДВ, суми акцизного податку або іншого податку (збору, наприклад туристичного). Крім того, відповідно до п. 8 гл.4 розділу II Порядку №547 КОРО, у цьому розділі КОРО на РРО можна виконувати додаткові записи, що підсумовують дані за розрахунками за день чи за місяць.
Порядок виправлення записів у КОРО передбачено п. 13 та 14 гл. 4 розділу II Порядку №547 КОРО. Виправити записи у КОРО можуть лише ті особи, які здійснювали ці записи, або особи, які виконують їхні обов'язки. Виправлення засвідчується підписом відповідальної особи СГ. Зіпсовані аркуші КОРО і ті, на яких зроблено понад 5 виправлень, слід перекреслити по діагоналі з обох боків, зробити на них напис «Анульовано», проставити дату анулювання, засвідчити підписом відповідальної особи СГ. Усі дані з анульованого аркуша переносять на новий аркуш книги, номер якого проставляють на анульованому аркуші.
Як здійснити виправлення через РРО?
СГ щоденно у разі здійснення розрахункових операцій роздруковує на РРО фіскальні звітні чеки — Z-звіти. Цю інформацію про обсяг розрахункових операцій неможливо змінити, вона заноситься до фіскальної пам'яті РРО. Саме Z-звіт є обнуленням пам'яті за певний період роботи РРО. У цьому звіті також наводиться інформація про операції «службове внесення» або «службова видача». Після цього на підставі Z-звіту заповнюється КОРО. Отже, за певний період роботи РРО (з початку робочої зміни касира) роздруковується фіскальний звіт (Z-звіт). Iнформація, зафіксована у фіскальній пам'яті РРО, передається каналами зв'язку до податкового органу.
Роздрукований Z-звіт не виправляється. Тому виправити таку помилку заднім числом або подати уточнення за аналогією до податкової звітності неможливо.
Радимо перед створенням Z-звіту завжди наприкінці робочої зміни касира друкувати попередній Х-звіт, інформація за яким не заноситься до фіскальної пам'яті. На підставі цього звіту можна перевірити всі розрахункові операції, і якщо виявлено помилкову операцію, її ще можливо виправити.
Залежно від моделі РРО виправлення здійснюється шляхом:
— реєстрації від'ємної суми;
— проведення операції «службова видача» (така операція здійснюється лише у разі, коли РРО не накопичує від'ємних сум!).
Правильно провести виправлення через РРО допоможуть у ЦСО, що забезпечують гарантійний ремонт вашого РРО.
Пам'ятайте: забороняється реєструвати через РРО від'ємні суми з використанням операції «сторно».
Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»