• Посилання скопійовано

Що зміниться у застосуванні РРО

10 вересня Мінфін оприлюднив проект наказу щодо внесення змін до низки порядків, якими регулюються реєстрація та застосування РРО. Розгляньмо, чого слід чекати суб'єктам господарювання, які застосовують РРО.

Реєстрація та перереєстрація РРО

По-перше, заяву для реєстрації РРО зможуть подавати представники суб'єкта господарювання. Але представник суб'єкта господарювання може зареєструвати РРО за умови наявності документів, що посвідчують його особу та підтверджують надані йому повноваження.

За проектом, заяви щодо реєстрації РРО можуть бути підписані представником та подані ним в електронній формі за наявності ЕЦП.

По-друге, для реєстрації РРО подаватимемо тільки заяву.

Для реєстрації РРО не треба буде подавати:

— копію документа, що підтверджує факт купівлі або безоплатного отримання РРО у власність, іншого документа, що підтверджує право власності або користування РРО;

— копію документа на право власності або іншого документа, що дає право на розміщення господарської одиниці, де використовуватиметься РРО;

— копію паспорта (формуляра) РРО та копію паспорта модема (у разі застосування зовнішнього модема);

— копію договору суб'єкта господарювання з ЦСО про технічне обслуговування та ремонт РРО.

Але форму заяви №1-РРО буде викладено у новій редакції. Усі її реквізити повинні бути заповнені обов'язково.

До того ж заяву можна буде подати через Електронний кабінет платника податків.

Зміни у підставах для відмови у реєстрації РРО

Позаяк для реєстрації подаватимуть тільки заяву, то підставу щодо відмови в реєстрації «документи подано не в повному обсязі» вилучать.

Також зміниться підстава щодо ЦСО, бо вже функціонує електронний реєстр ЦСО. Тому підставу «ЦСО не має права на технічне обслуговування та ремонт РРО у зв'язку з відсутністю договору з виробником (постачальником) такого РРО» замінять на «ЦСО не включено до Реєстру ЦСО РРО».

Замість документа на право власності або іншого документа, що дає право на розміщення господарської одиниці, де використовуватиметься РРО, з'явиться підстава щодо неповідомлення про господарську одиницю за ф. №20-ОПП або про те, що за цим повідомленням відповідний об'єкт закритий чи не експлуатується. Тобто без подання форми №20-ОПП не вдасться зареєструвати РРО. Утім, податківці і нині відмовляють у реєстрації РРО за відсутності цієї форми, але тепер вони матимуть формальну підставу для цього.

Та ще з'являться нові підстави:

— в контролюючому органі немає повідомлення ЦСО про укладання договору між ЦСО та суб'єктом господарювання про технічне обслуговування та ремонт РРО або згідно з таким повідомленням відповідний договір розірваний або припинений;

— у контролюючому органі є відомості про РРО як про викрадений;

— екземпляра моделі (модифікації) РРО, що реєструється, немає у реєстрі екземплярів реєстраторів розрахункових операцій;

— суб'єкт господарювання є пов'язаною особою з ЦСО.

У разі відсутності підстав для відмови у реєстрації РРО податківці, як і нині, не пізніше двох робочих днів з дня надходження реєстраційної заяви приймають рішення про можливість реєстрації РРО, формують та резервують фіскальний номер РРО в інформаційній системі ДФС. Але довідку про резервування фіскального номера вже не видаватимуть суб'єкту господарювання. Її надсилатимуть в електронному вигляді безпосередньо ЦСО. Строк дійсності довідки скоротиться до 3 робочих днів (наразі — 5 робочих днів).

Зверніть увагу!

Також буде скорочено до 3 р. д. строк з дати видачі довідки про резервування фіскального номера щодо переведення РРО у фіскальний режим.

До того ж вводяться правила інформування ЦСО щодо закінчення робіт із уведення в експлуатацію РРО.

Після закінчення робіт із уведення РРО в експлуатацію ЦСО надсилає до контролюючого органу, де реєструється РРО, примірник довідки про опломбування РРО та акта введення в експлуатацію РРО в електронному вигляді у строк, що не перевищує трьох діб від дати отримання від ДФС довідки про резервування фіскального номера.

Примірники довідки про опломбування РРО та акта введення в експлуатацію РРО вважатимуться надісланими ЦСО до ДФС у час та дату, зазначені у квитанції про прийняття (реєстрацію) відповідного електронного документа. У разі ненадсилання ЦСО цих документів протягом 3 днів довідка про резервування вважається недійсною, а фіскальний номер скасовується. Відповідно, ДФС на наступний день такого скасування інформує ЦСО. А він, своєю чергою, має припинити процедуру введення в експлуатацію РРО. Тож тепер усе залежатиме від оперативної роботи ЦСО.

Щодо реєстрації резервного РРО вводиться нове правило: щодо кожної господарської одиниці, де застосовуватиметься резервний РРО, треба буде перед його реєстрацією подати повідомлення за ф. №20-ОПП.

Перереєстрація РРО

Передбачається, що для перереєстрації слід буде подати тільки заяву за ф. №1-РРО з позначкою «Перереєстрація» та реєстраційне посвідчення. Перереєстрацією, як і реєстрацією, зможе зайнятися представник суб'єкта господарювання.

У главі 3 Порядку вводиться нова підстава для перереєстрації — зміна даних при перейменуванні вулиць. Строку для подання заяви на перереєстрацію РРО змінами не встановлюється. Також немає строків для видання нового реєстраційного повідомлення. Хоча з моменту видачі нового реєстраційного посвідчення попереднє реєстраційне посвідчення вважається таким, що втратило чинність.

Скасування реєстрації РРО

Деяких змін зазнають підстави для скасування реєстрації. Підставу щодо вичерпання строку служби РРО буде деталізовано у зв'язку із запровадженням реєстру ЦСО РРО. Зокрема, підставою буде вичерпання строку служби РРО, зазначеного у реєстрі екземплярів РРО або у паспорті (формулярі) РРО, який не включений до такого реєстру та був зареєстрований у контролюючому органі до створення такого реєстру.

Наявність судового рішення про визнання недійсним договору оренди господарської одиниці вже не призведе до скасування РРО. Замість нього податківці скасовуватимуть реєстрацію РРО на підставі даних повідомлення за ф. №20-ОПП щодо закриття чи неексплуатації господарської одиниці відповідним суб'єктом господарювання.

Скасувати реєстрацію РРО можна буде за самостійним рішенням також через представника. Разом із заявою на скасування треба буде надавати тільки реєстраційне посвідчення. У заяві можна буде навести побажання щодо отримання довідки про скасування в електронній формі.

А от при скасуванні реєстрації за рішенням ДФС довідка про скасування надсилатиметься до ЦСО в електронній формі.

Які документи зазнають змін

Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. №547.

Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. №547.

Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. №547.

Порядок опломбування реєстраторів розрахункових операцій, затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. №547.

Порядок дій при виході РРО з ладу

Згідно зі змінами, на період виходу з ладу РРО та здійснення його ремонту або у разі тимчасового, не більше 7 робочих днів, відімкнення електроенергії розрахункові операції здійснюються з використанням КОРО та РК або із застосуванням належним чином зареєстрованого резервного РРО.

Суб'єкт господарювання може прийняти рішення про те, що у випадках виходу з ладу РРО або відімкнення електроенергії розрахункові операції не здійснюються до моменту належного підімкнення резервного РРО або увімкнення електроенергії. Але про це потрібно зазначити у реєстраційній заяві. У такому разі суб'єкт господарювання має право не реєструвати та не зберігати КОРО та РК. Для таких РРО у реєстраційному посвідченні зазначається: «Книга ОРО на цей РРО не реєструвалась. У випадках виходу з ладу РРО або відключення електроенергії проведення розрахункових операцій не здійснюється». Такі суб'єкти господарювання не мають права здійснювати розрахункові операції у разі виходу з ладу РРО або тимчасової відсутності електроенергії.

Відтепер про вихід з ладу вашого РРО знатиме не тільки ЦСО при переданні його на ремонт, а й ДФС. За новою редакцією п. 9 розділу III Порядку №547 ЦСО зобов'язаний у довільній формі повідомити ДФС про вихід з ладу РРО. Це слід буде робити протягом двох діб після прийняття РРО на ремонт.

Окремо у розділі III Порядку №547 буде деталізовано обов'язки суб'єкта господарювання щодо ведення РК та КОРО. А саме:

— у разі незастосування РРО проводити розрахунки з використанням КОРО та РК з додержанням установленого порядку їх ведення;

— зберігати в господарській одиниці останню використану та поточну розрахункову книжку, що використовується на період виходу з ладу РРО, здійснення його ремонту або у разі тимчасового (але не більше 7 робочих днів) відімкнення електроенергії.

А тепер поговоримо про зміни у реєстрації, скасуванні та веденні КОРО та РК.

КОРО та РК

Для РК та КОРО буде змінено порядок їх використання. Пов'язано це з тим, що суб'єкт господарювання матиме право не використовувати КОРО при виході з ладу РРО за умови нездійснення в цей час операцій або застосування резервного РРО. Але це рішення треба буде прийняти відповідним наказом. При прийнятті такого рішення суб'єкт господарювання за власним бажанням має право як зареєструвати КОРО, так і скасувати реєстрацію КОРО та припинити її застосовування. Скасувати реєстрацію КОРО можна буде також через представника.

Деяких змін зазнав процес реєстрації КОРО в ДФС. Як і з РРО, КОРО може бути не зареєстрована у разі, якщо про господарську одиницю не повідомлено через ф. №20-ОПП або згідно з цією формою цей об'єкт закритий чи не експлуатується. До того ж заяву про реєстрацію КОРО відтепер можна буде подати в електронній формі.

Окремо встановлюються правила перереєстрації КОРО у зв'язку зі зміною даних при перейменуванні вулиць. Як і з РРО, строку на перереєстрацію КОРО не вводиться. Але використовувати стару КОРО можна тільки до моменту виникнення змін у даних суб'єкта господарювання.

Наявність судового рішення про визнання недійсним договору оренди господарської одиниці вже не буде підставою для скасування КОРО. Замість неї податківці скасовуватимуть реєстрацію КОРО на підставі даних повідомлення за ф. №20-ОПП щодо закриття чи неексплуатації господарської одиниці відповідним суб'єктом господарювання.

До глави 4 Порядку ведення КОРО та РК внесуть уточнення щодо обов'язковості зберігання КОРО. Вона не повинна зберігатися суб'єктами господарювання, які прийняли рішення про її невикористання, у разі виходу з ладу РРО. А для тих, хто таке рішення не прийняв, КОРО має бути у господарській одиниці в обов'язковому порядку.

Порядок використання КОРО зміниться. Зокрема, буде вилучено такі обов'язки:

— підклеювання фіскальних звітних чеків до відповідних сторінок КОРО;

— щоденне виконання записів (у разі здійснення розрахункових операцій) про рух готівки та суми розрахунків, при цьому дані за сумами, отриманими від покупців (клієнтів), та дані за сумами, виданими покупцям (клієнтам), записують окремо;

— ведення обліку ремонтів, робіт з технічного обслуговування, а також перевірок конструкції та програмного забезпечення РРО у відповідному розділі книги ОРО.

При цьому окремо запроваджується правило зберігання щоденних Z-звітів у разі відсутності КОРО. У такому разі слід забезпечити збереження щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в електронній формі протягом 1095 календарних днів. А от як бути іншим суб'єктам господарювання, які ведуть КОРО та при цьому не підклеюватимуть Z-звіти до КОРО, у проекті змін не зазначено. Сподіваємося, порядок зберігання для них буде прописано вже у затвердженому наказі.

Форма КОРО зазнає змін. Замість трьох розділів у новій формі буде тільки два. Тому розрахункові квитанції, використані під час відімкнення електроенергії або в період ремонту РРО, обліковуватимуть у розділі 2 КОРО. А щоденні записи на підставі даних розрахункових квитанцій здійснюватимуть у розділі 1.

До того ж передбачається викласти зміст РК у новій редакції та вводиться правило їх зберігання. Відповідно до змін використані КОРО та РК мають зберігатися згідно із Законом про РРО.

Порядок опломбування РРО

За змінами, у разі укладення, розірвання, припинення або внесення змін до договору між ЦСО та користувачем про технічне обслуговування та ремонт РРО не пізніше дати набрання чинності відповідним правочином ЦСО повинен надіслати повідомлення за формою №3-ЦСО до ДФС за місцем реєстрації РРО. Таке повідомлення надсилається в електронній формі.

Також змінюється порядок передачі даних щодо введення в експлуатацію РРО.

Роботи з введення РРО в експлуатацію виконуються ЦСО відповідно до вимог експлуатаційних документів протягом трьох діб з дати отримання ЦСО довідки про резервування фіскального номера, надісланого до ЦСО ДФС.

Після закінчення робіт із введення РРО в експлуатацію представник ЦСО:

— робить запис в експлуатаційних документах;

— заповнює у трьох примірниках акт введення РРО в експлуатацію. Перший примірник акта залишається в ЦСО, другий надається суб'єкту господарювання, третій ЦСО разом із довідкою про опломбування РРО надсилає в електронному вигляді до ДФС, де реєструється зазначений РРО.

Після опломбування ЦСО видає (або доповнює) суб'єкту господарювання довідку про опломбування РРО.

Вона складається у трьох примірниках, один з яких зберігається в ЦСО, що здійснив опломбування, другий надається суб'єкту господарювання, третій надсилається ЦСО до ДФС за місцем реєстрації РРО.

У всіх випадках, коли здійснюються опломбування, переопломбування або розпломбування РРО, до контролюючого органу за місцем реєстрації РРО ЦСО повинен надіслати в електронному вигляді примірник кожної складеної ЦСО довідки про опломбування.

У разі перереєстрації та наступного переопломбування РРО примірник довідки про опломбування ЦСО повинен надіслати до ДФС не пізніше наступного робочого дня з дня переопломбування.

Ганна РУСАНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру