• Посилання скопійовано

Наслідки списання ТМЦ

Унаслідок інвентаризації було виявлено ТМЦ (запасні частини, МШП), що придбані 7 років назад і не можуть бути використані підприємством. Як документально оформити списання? Як у бухгалтерському обліку відображаються таке списання та оприбуткування металобрухту?

Документальне оформлення

Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону про бухоблік, підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи. Ними, своєю чергою, є документи, що мають усі обов'язкові реквізити:

— назву документа (форми);

— дату складання;

— назву підприємства, від імені якого складено документ;

— зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;

— посади осіб, відповідальних за здійснення госпоперації і правильність її оформлення;

— особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

На сьогодні для списання запасів передбачено акт форми №з-2, затвердженої наказом Держказначейства від 18.12.2000 р. №130. Але така форма первинного документа є обов'язковою для бюджетних установ. Усі інші підприємства можуть використовувати її за бажанням або ж розробити свої власні. Головне, щоб такі документи мали всі обов'язкові реквізити, зазначені вище.

На практиці можна застосовувати акт списання запасів, форму якого слід розробити з урахуванням вищенаведеної інформації. У первинному документі варто зазначити підставу для списання таких матеріалів та зазначати осіб, що відповідальні за зберігання ТМЦ.

Бухгалтерський облік

У бухобліку списання ТМЦ відображається записом за кредитом рахунків обліку таких ТМЦ (20, 22, 26, 28) у кореспонденції з дебетом субрахунків 949 «Iнші витрати операційної діяльності» або 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей» (якщо ТМЦ списуються внаслідок нестачі або псування).

У наведеному випадку доцільніше застосовувати субрахунок 949, бо немає фактів нестачі або псування цінностей. Вартість оприбуткованого металобрухту відображається за кредитом рахунку 719 «Iнші доходи від операційної діяльності» та дебетом рахунку 209 «Iнші матеріали».

Наприклад, до складу витрат буде списана вартість запасних частин та МШП у сумі 60000 грн, а замість них буде оприбутковано вартість металобрухту в сумі 5000 грн.

Податок на додану вартість

Списання ТМЦ, які втратили ознаки активу, за своєю суттю належить до операцій, що не є госпдіяльністю платника ПДВ. Відповідно, виникає необхідність нарахування ПЗ, якщо такі ТМЦ були придбані з ПДВ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 р., — у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу ПК). Оскільки зазначені в запитанні ТМЦ були придбані до 01.07.2015 р., якщо підприємство включило суму ПДВ у складі вартості таких ТМЦ до ПК, то необхідно не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду, в якому відбулось їх списання, скласти і зареєструвати в ЄРПН зведену ПН відповідно до п. 198.5 ПКУ.

Бухгалтерський облік визнаного таким чином ПЗ з ПДВ ведеться згідно із п. 11 Iнструкції з бухгалтерського обліку ПДВ, затвердженої наказом Мінфину від 01.07.97 р. №141.

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об'єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінрезультату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінзвітності підприємства відповідно до НП (С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

При списанні ТМЦ, придбаних у резидентів, податкових різниць не виникає, однак витрати і доходи, визнані через зазначену операцію, вплинули на формування фінрезультату. А отже, і на об'єкт оподаткування податком на прибуток.

Станіслав ГОРБОВЦОВ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру