• Посилання скопійовано

Що нового

На законодавчому рівні визначено правовий статус осіб, зниклих безвісти

! Громадянам

У зв'язку з офіційним опублікуванням у «Голосі України» від 01.08.2018 р. з наступного дня набрав чинності Закон «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти».

Закон визначає правовий статус осіб, зниклих безвісти, та забезпечує правове регулювання відносин, пов'язаних із встановленням та обліком, розшуком і соціальним захистом таких осіб та їхніх родичів.

Законом запроваджується Єдиний реєстр осіб, зниклих безвісти за особливих обставин.

Iнформація про осіб, що міститься в Реєстрі, може надаватися родичам таких осіб, заінтересованим особам, заявнику, органам, уповноваженим на облік та/або розшук осіб, зниклих безвісти, на підставі запиту про надання інформації, поданого до Комісії з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин.

КУпАП доповнюється статтею 188-51 «Невиконання законних вимог Комісії з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, члена Комісії з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин», а ККУ — статтею 146-1 «Насильницьке зникнення». Також уносяться зміни до ЦКУ та низки інших законів.

Закон України від 12.07.2018 р. №2505-VIII чинний з 02.08.2018 р.


Удосконалено проведення фітосанітарного контролю

! Рослинникам

У зв'язку з офіційним опублікуванням у «Голосі України» від 01.08.2018 р. з наступного дня набрав чинності Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання проведення деяких фітосанітарних процедур».

Законом, зокрема:

— запроваджено Реєстр уповноважених фітосанітарних лабораторій, функціонування якого дозволить створити ефективну систему простежуваності висновків лабораторій та фітосанітарних сертифікатів, виданих на їх основі, з метою запобігання корупції;

— врегульовано проведення фітосанітарної експертизи та арбітражної фітосанітарної експертизи;

— визначено строк дії фітосанітарного сертифіката на території України — 14 днів з дня його видачі;

— запроваджено адмінвідповідальність посадових осіб фітосанітарних лабораторій за неналежне дотримання законодавства про карантин рослин під час проведення фітосанітарної експертизи.

Закон вводиться в дію через шість місяців з дня набрання ним чинності — з 02.02.2019 р. пункт 1 розділу I Закону стосовно притягнення до відповідальності посадових осіб державних фітосанітарних лабораторій, а також абз. 45 пп. 5 п. 2 розділу I Закону (про позбавлення арбітражної фітосанітарної лабораторії уповноваження на проведення повторної фітосанітарної (арбітражної) експертизи (аналізів)) вводяться в дію через три роки з дня введення в дію цього Закону — з 02.02.2022 р.

Закон України від 10.07.2018 р. №2501-VIII чинний з 02.08.2018 р.


«Органічну» продукцію узаконено

! Сільгоспвиробникам

У зв'язку з офіційним опублікуванням у «Голосі України» від 01.08.2018 р. з наступного дня набрав чинності Закон «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції».

Закон врегульовує відносини у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції, що виробляється, перебуває в обігу, ввозиться на митну територію України або вивозиться з неї в митному режимі експорту.

Дія Закону не поширюється на виробництво та обіг продукції, призначеної для власного споживання, парфумерно-косметичної продукції та лікарських засобів, продукцію мисливства та рибальства, вилучену із природного середовища.

Установлено, що вважається органічною продукцією, — це сільськогосподарська продукція, у тому числі харчові продукти та корми, отримані в результаті органічного виробництва. Натомість органічне виробництво — сертифікована діяльність, пов'язана з виробництвом сільськогосподарської продукції (у тому числі всі стадії технологічного процесу, а саме первинне виробництво (включаючи збирання), підготовка, обробка, змішування та пов'язані з цим процедури, наповнення, пакування, переробка, відновлення та інші зміни стану продукції), що провадиться із дотриманням вимог законодавства у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції.

Закон вводиться в дію через один рік з дня набрання чинності.

Закон України від 10.07.2018 р. №2496-VIII чинний з 02.08.2018 р.


Отримання держдопомоги за фактичним місцем проживання — без зайвих довідок

! Громадянам

На засіданні уряду 26 липня прийнято постанову, якою вносяться зміни до семи постанов КМУ у сфері соціального захисту. За повідомленням Мінсоцполітики, цим документом:

— по-перше, чинне законодавство в частині соціального захисту осіб з інвалідністю у приведено відповідність до офіційного перекладу Конвенції про права осіб з інвалідністю і Факультативного протоколу до неї та запровадження європейських стандартів у цій сфері;

— по-друге, спрощено процедуру призначення державної допомоги для громадян за фактичним місцем проживання.

Раніше при зверненні за призначенням допомоги за місцем фактичного проживання, яке відмінне від зареєстрованого, заявник мав надати довідку органу соціального захисту населення про неотримання зазначеної допомоги за місцем реєстрації. Відтепер громадяни позбавлені необхідності збирати ці довідки.

Водночас органи соціального захисту населення за допомогою інформаційних систем зможуть отримувати інформацію щодо неотримання заявниками державної допомоги у різних регіонах України.

Постанова Кабінету Міністрів України від 26.07.2018 р. №595 чинна з 01.08.2018 р.


Зміни в порядку сертифікації готелів

! Готелям

Кабмін уніс зміни до Порядку встановлення категорій готелям та іншим об'єктам, що призначаються для надання послуг з тимчасового розміщення (проживання), затвердженого постановою КМУ від 29.07.2009 р. №803.

Відповідно до змін, сертифікація та оцінювання готелю здійснюються органами із сертифікації, акредитованими для виконання робіт із сертифікації послуг з тимчасового розміщення (проживання) в установленому законом порядку.

Скасовано обмеження на кількість аудиторів із сертифікації у складі комісії з питань оцінювання (було — не більш як три).

Постанова Кабінету Міністрів України від 26.07.2018 р. №607 чинна з 07.08.2018 р.


Удосконалено Iнструкцію про порядок регулювання діяльності банків

! Банкам

Нацбанк уніс зміни до Iнструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затвердженої постановою НБУ від 28.08.2001 р. №368.

Змінами уточнено вимоги до документів для отримання дозволу та спрощено умови отримання дозволу для інвестора — міжнародної фінустанови.

До активів з нульовим ризиком, що застосовуються при розрахунку нормативу достатності (адекватності) регулятивного капіталу (Н2), включено цінні папери, емітовані центральними органами виконавчої влади країн, з рейтингом не нижче АА-.

Постанова Національного банку України від 16.07.2018 р. №78 набирає чинності з 17.08.2018 р.


Нацбанк переглянув тарифи на свої послуги

! Усім

Нацбанк виклав у новій редакції Тарифи на організаційні послуги та інші види послуг (операцій), що надаються (здійснюються) Національним банком України, затверджені постановою НБУ від 12.08.2003 р. №333.

Розділ II Тарифів (у попередній редакції Тарифів не було поділу на розділи) набирає чинності з 22.12.2018 р.

З Тарифів на послуги (операції), що надаються (здійснюються) Національним банком України в системі електронних платежів та у сфері розрахунково-касового обслуговування, теж затверджених постановою НБУ від 12.08.2003 р. №333, вилучено три позиції (54, 55 та 59).

Постанова Національного банку України від 20.07.2018 р. №84 чинна з 24.07.2018 р.


Короткострокові ОВДП визнано високоліквідними активами

! Банкам

Нацбанк уніс зміну до п. 2.2 гл. 2 розділу V Iнструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затвердженої постановою НБУ від 28.08.2001 р. №368: до високоліквідних активів під час розрахунку нормативу миттєвої ліквідності включаються необтяжені облігації внутрішньої державної позики з кінцевим строком погашення до шести місяців.

Постанова Національного банку України від 31.07.2018 р. №87 чинна з 02.08.2018 р.


НП(С)БО підредагували

! Підприємствам1

Мінфін уніс зміни до НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», затвердженого наказом Мінфіну від 07.02.2013 р. №73, та НП(С)БО 2 «Консолідована фінансова звітність», затвердженого наказом Мінфіну від 27.06.2013 р. №628.

1 Крім банків, держпідприємств і підприємств, які складають фінансову звітність за МСФЗ.

Зміни в НП(С)БО 1 мають здебільшого редакційний характер і покликані привести стандарт у відповідність до оновленої редакції Закону про бухоблік. Крім того, оновлено сферу застосування НП(С)БО, визначення понять «фінансова звітність» (вона вже не містить інформації про рух коштів) і «чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)».

Уточнено, що підприємства, які складають фінзвітність та консолідовану фінзвітність за національними П(С)БО, складають проміжну фінзвітність, яка охоплює відповідний період (I квартал, перше півріччя, дев'ять місяців), наростаючим підсумком з початку звітного року у складі балансу та звіту про фінрезультати.

Змін у НП(С)БО 2 менше, але вони суттєвіші. Визначено, що норми цього стандарту застосовуються групою юросіб (далі — група підприємств), яка складається з підприємства, що контролює інші підприємства (материнське (холдингове) підприємство), та дочірніх підприємств (крім групи підприємств, які відповідно до законодавства складають фінзвітність за МСФЗ, або групи підприємств, у якій підприємство, що контролює інші підприємства (материнське (холдингове) підприємство), складає фінзвітність за МСФЗ).

Підприємства, що контролюють інші підприємства (крім підприємств, що становлять суспільний інтерес), можуть не подавати консолідованої фінзвітності, якщо разом із контрольованими підприємствами їхні показники на дату складання річної фінансової звітності не перевищують двох із таких критеріїв:

— балансова вартість активів — до 4 мільйонів євро;

— чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) — до 8 мільйонів євро;

— середня кількість працівників — до 50 осіб.

Наказ Мінфіну від 20.06.2018 р. №564 чинний з 03.08.2018 р.


Вимоги Положення №88 лібералізовано

! Бухгалтерам

Мінфін уніс зміни до Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.95 р. №88.

Уточнено, що неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо (новий абзац пункту 2.4 глави 2).

Наказ Мінфіну від 20.06.2018 р. №565 чинний з 03.08.2018 р. офіційно не опублікований


Щоб імпортувати продукти, треба перевірити потужності

! Iмпортерам продуктів

Мінагрополітики затвердило:

— Порядок проведення державного контролю потужностей, розташованих у країнах-експортерах, з яких дозволяється ввезення (пересилання) продуктів на митну територію України;

— Порядок ведення державного реєстру країн та потужностей, з яких дозволяється ввезення (пересилання) продуктів на митну територію України.

За результатами проведених перевірок потужностей компетентний орган виносить рішення щодо доцільності внесення потужностей до реєстру країн та потужностей, з яких може здійснюватися ввезення (пересилання) продуктів на митну територію України.

Перевірки потужностей здійснюються за рахунок державного бюджету.

Наказ Мінагрополітики від 11.06.2018 р. №262
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 08.08.2018 р. офіційно не опублікований


Положення про порядок емісії облігацій внутрішніх місцевих позик та їх обігу

! Учасникам ринку ЦП

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку затвердила Положення про порядок емісії облігацій внутрішніх місцевих позик та їх обігу.

Документ встановлює порядок здійснення емісії, обігу облігацій внутрішніх місцевих позик, реєстрації в НКЦПФР випуску облігацій, реєстрації випуску облігацій та затвердження проспекту облігацій, звіту про результати емісії облігацій, реструктуризації боргових зобов'язань, надання до реєструвального органу звіту про наслідки погашення та скасування реєстрації випуску цих облігацій, анулювання викуплених емітентом облігацій.

Дія Положення поширюється на ВР АРК або міську раду, що від свого імені прийняла рішення про емісію облігацій внутрішніх місцевих позик.

Рішення НКЦПФР від 14.06.2018 р. №391
набирає чинності з дня, наступного за днем офіційного опублікування,
станом на 08.08.2018 р. офіційно не опубліковане


Затверджено Порядок збільшення (зменшення) статутного капіталу АТ

! Акціонерним товариствам

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку затвердила Порядок збільшення (зменшення) статутного капіталу акціонерного товариства, який поширюється на акціонерні товариства (крім інститутів спільного інвестування), які здійснюють збільшення або зменшення статутного капіталу.

Порядок не поширюється на випадки зміни розміру статутного капіталу акціонерного товариства під час приєднання або виділу.

Відповідно до Порядку може здійснюватися:

— переведення грошових зобов'язань в акції товариства шляхом розміщення акцій додаткової емісії наявної номінальної вартості заздалегідь визначеному колу осіб (крім банків);

— конвертація конвертованих облігацій в акції товариства шляхом розміщення акцій додаткової емісії наявної номінальної вартості серед власників конвертованих облігацій (крім банків).

Рішення НКЦПФР від 12.06.2018 р. №385 чинне з 04.08.2018 р.


Новий порядок списання заборгованості ФСС перед страхувальниками

! Страхувальникам у ФСС

Фонд соціального страхування України затвердив Порядок списання кредиторської заборгованості Фонду соціального страхування України, строк позовної давності якої минув.

Списанню підлягає заборгованість, яка виникла:

— у розрахунках зі страхувальниками у разі перевищення витрат, здійснених страхувальником за рахунок коштів ФСС з ТВП відповідно до ч. 1 ст. 27 та ч. 1 ст. 50 Закону №2240-III (діяв на момент виникнення кредиторської заборгованості), над загальною сумою нарахованих ним страхових внесків та інших платежів до Фонду до 01.01.2011 р.;

— у розрахунках зі страхувальниками у разі перевищення витрат, здійснених страхувальником за рахунок коштів ФСС НВВ відповідно до пунктів 4.11 та 6.4 Iнструкції №36 (діяла на момент виникнення кредиторської заборгованості), п. 2.6 р. 2 і р. 5 Порядку №24 (у редакції, чинній до 01.01.2011 р.), над загальною сумою нарахованих ним страхових внесків та інших платежів до Фонду до 01.01.2011 р.;

— у результаті надміру сплачених страхових внесків або помилкового перерахування страхувальником коштів на загальнообов'язкове державне соцстрахування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасних випадків на виробництві.

Кредиторська заборгованість підлягає списанню, якщо упродовж трьох років, наступних за днем її виникнення, страхувальником не було подано заяви про її відшкодування.

Постанова Фонду соціального страхування від 19.07.2018 р. №18 чинна з 27.07.2018 р.

Новини підготував Андрій ПОРИТКО, головний редактор

До змісту номеру