• Посилання скопійовано

Табель обліку робочого часу роздруковують раз на місяць — чи буде штраф?

Чи потрібно юрособі під час виплати авансу складати та роздруковувати Табель обліку робочого часу за першу половину місяця? Яким нормативним актом це встановлено? Чи може Держпраці під час перевірки накласти штраф за його відсутність?

Справді, фахівці Держпраці і Мінсоцполітики інколи дають роз'яснення, що Табель обліку робочого часу потрібно заповнювати двічі на місяць. Ґрунтуються вони на такому.

Ведення Табеля обліку використання робочого часу на підприємствах, в установах й організаціях регулюється наказом Держкомстату України від 05.12.2008 р. №489 «Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці» (типова форма №п-5). У Табелі обліку використання робочого часу (далі — Табель) робляться відмітки про фактично відпрацьований час, відпрацьовані за місяць години, у тому числі надурочні, вечірні, нічні години роботи тощо, а також інші відхилення від нормальних умов роботи.

Згідно зі ст. 115 КЗпП заробітна плата виплачується працівникам регулярно в робочі дні у строки, встановлені колективним договором, але не рідше від двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує 16 календарних днів.

Відповідно, Табель заповнюється двічі на місяць: за першу половину місяця — для нарахування авансових платежів та за весь місяць — для розрахунку заробітної плати за місяць. Наприкінці місяця в Табелі підраховується загальна кількість відпрацьованих днів і днів неявок на роботу. Такий висновок фахівців Мінсоцполітики було опубліковано в газеті «Праця і зарплата» №14/2017.

Але, на думку автора, це лише побажання та рекомендація фахівців, а не норма чинного законодавства, позаяк обов'язковість наявності окремого Табеля під кожну виплату зарплати жодним нормативним актом не встановлена. Наприклад, крім виплати авансу та зарплати, протягом місяця слід розраховуватися зі звільненими працівниками. Та ніхто не буде складати окремий Табель обліку робочого часу на дату кожного звільнення.

Звісно, що зовсім не складати Табеля на працівників теж не можна. Це доводить і судова практика1. Роботодавець має обов'язок вести Табель обліку робочого часу на найманих працівників. Ці обов'язки покладаються на роботодавця (ч. 3 ст. 30 Закону про оплату праці2) та полягають у забезпеченні достовірного обліку виконаної працівником роботи.

1 Наприклад, постанова Кіровоградського окружного адміністративного суду від 21.06.2017 р. у справі №п/811/820/17, http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/66425598.

2 Закон від 24.03.95 р. №108/95-ВР «Про оплату праці».

Таким чином, за наявності найманих працівників роботодавець має забезпечити облік використаного робочого часу, на підставі якого проводити оплату праці. Для цього ведеться Табель обліку робочого часу.

Невиконання ч. 2 ст. 30 Закону про оплату праці розцінюється як порушення інших вимог трудового законодавства, що тягне за собою накладання штрафу в розмірі мінімальної зарплати (абз. 8 ч. 2 ст. 265 КЗпП).

Та відповідальності за нероздрукування двічі на місяць Табеля обліку робочого часу чинним законодавством не встановлено!

Галина КАЗНАЧЕЙ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру