Настав час, коли антикорупційне декларування повністю перейшло на електронну форму: набрала чинності низка документів, які уточнюють коло суб'єктів декларування, передбачають порядок надання Національному агентству з питань запобігання корупції (НАЗК) інформації податковими органами тощо.
Хто зобов'язаний декларувати
Усупереч загальноприйнятій думці, декларування стосується не лише державних чиновників — коло суб'єктів декларування значно ширше і, на жаль, неконкретне.
Це коло суб'єктів декларування визначене у ст. 45 Закону про запобігання корупції, яка відсилає до статті 3, — це особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (переважно держслужбовці та деякі інші), а також посадові особи юридичних осіб публічного права.
Оце останнє поняття (посадові особи юридичних осіб публічного права) є доволі неконкретним і, по суті, стосувалося кожної особи аж до начальника відділу та його заступника в усіх державних і комунальних підприємствах, організаціях, установах. Це, за нашими оцінками, приблизно 1 млн осіб в Україні.
Тому кожному, хто працює на державних і комунальних підприємствах, в організаціях, установах і обіймає керівну (у т. ч. середньої ланки) або контрольну посаду, необхідно з'ясувати: чи має він обов'язок подавати електронну антикорупційну декларацію.
Чи належить особа до посадових осіб — не завжди можна сказати однозначно. Є роз'яснення НАЗК від 11.08.2016 р. №3, в якому це питання порушується (п. 3), але конкретної відповіді також немає. Виходити треба з посадових інструкцій.
З метою декларування посадова особа — це особа, наділена на постійній основі організаційно-розпорядчими чи адміністративно-господарськими функціями (що само по собі не завжди можна об'єктивно визначити). Прийнято вважати, що будь-яка особа, яка має підлеглих працівників (працівника) або контролює діяльність будь-яких осіб, вже наділена організаційно-розпорядчими функціями, а отже, формально є посадовою особою.
Тому однозначно можна сказати, що керівники і заступники керівників юридичних осіб державної та комунальної власності: підприємств, організацій, установ, закладів тощо (крім наведених у таблиці) — точно підпадають під обов'язок декларування. За наявності сумнівів можна звертатися до НАЗК за роз'ясненням, при цьому слід аналізувати безпосередньо посадову інструкцію працівника щодо наявності у нього організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій.
Винятки з обов'язку декларування
Наприкінці року разом із податковою реформою парламент прийняв Закон про ВРП, яким внесено доповнення до ст. 45 Закону про запобігання корупції. Суть доповнення полягає у встановленні переліку сфер діяльності юридичних осіб публічного права, посадові особи яких не будуть зобов'язані подавати електронну декларацію.
Зміни щодо обов'язків посадових осіб юридичних осіб публічного права подавати декларацію показано в таблиці.
Звертаємо увагу, що посадові особи юридичних осіб публічного права, для яких не встановлено винятків, зобов'язані подавати електронну декларацію.
Освіта, охорона здоров'я та інші винятки
У таблиці наведено приклади посадових осіб сфер, для яких Законом про ВРП установлено особливості, що звільняють їх від декларування.
Наведені у таблиці винятки із винятків також не є особливо конкретними. Наприклад, щодо закладів освіти та культури можна сказати однозначно, що керівники шкіл, ліцеїв, дитячих садків, художніх і музичних шкіл, театрів, музеїв та їхні заступники декларації не подають, а керівники (ректор, начальник, директор) вищих навчальних закладів (у т. ч. коледжів, університетів, інститутів, академій) та їхні заступники декларацію подають. Керівники підрозділів ВНЗ (декани, завідувачі кафедр) декларацію не подають.
Однак такої визначеності немає, наприклад, щодо закладів охорони здоров'я (о/з). Наприклад, що таке заклад о/з міського рівня — наразі сказати важко. Причому внаслідок реформи о/з, наприклад у м. Києві та в деяких областях, кілька років тому поліклініки було перетворено на комунальні некомерційні підприємства. Чи є ці підприємства закладами о/з (як, власне, поліклініка або лікарня) — не дуже зрозуміло, тож доводиться вивчати статут. Передбачається, що коли у статуті прописано, що таке комунальне некомерційне підприємство є закладом о/з, і якщо воно є районним (підпорядковане районній у місті держадміністрації), то його керівник подавати декларацію не повинен.
Щодо решти працівників закладів охорони здоров'я — заступників керівників, керівників відділень, відділів, головного бухгалтера, то такі особи декларацію не подають.
Таблиця
Сфери діяльності, для посадових осіб яких Законом про ВРП установлено особливості щодо подання декларації
Не зобов'язані подавати декларацію
|
Зобов'язані подавати декларацію (виняток)
|
|
Сфера діяльності
|
Приклади посад
|
|
Соціальне обслуговування населення, реабілітація інвалідів, соцзахист ветеранів війни та учасників АТО | Керівники відповідних центрів, інших закладів, їхні заступники, керівники підрозділів |
—
|
Охорона здоров'я | Заступники директорів та головних лікарів, завідувачі відділень, керівники інших структурних підрозділів, керівники закладів (крім наведених у винятку) | Керівники закладів охорони здоров'я центрального, обласного, районного, міського (міст обласного значення, міст Києва та Севастополя) рівня) |
Освіта | Декани факультетів, їхні заступники, директори навчально-наукових інститутів, керівники кафедр, лабораторій, управлінь, відділів, директори шкіл, дитячих дошкільних закладів, їхні заступники | Керівники вищих навчальних закладів та їхні заступники |
Наука | Заступники директорів НДI та інших наукових установ, керівники лабораторій, відділів | Президент, віце-президенти, члени президій та головні учені секретарі НАН України та національних галузевих академій наук, керівники НДI та інших наукових установ |
Культура, мистецтво, відновлення та збереження національної пам'яті, національно-патріотичне виховання | Директори бібліотек, музеїв, театрів, кінотеатрів, керівники ансамблів, хорів, парків, відповідних центрів та інших закладів, що здійснюють діяльність у цій сфері, їхні заступники |
—
|
Фізична культура, спорт | Директори спортивних шкіл, клубів, їхні заступники, керівники підрозділів |
—
|
Якщо особа повинна подавати декларацію
Якщо особа повинна подавати декларацію, то за 2016 рік їй потрібно подати з 00 годин 00 хвилин 1 січня до 00 годин 00 хвилин 1 квітня 2017 р. (ч. 1 ст. 45 Закону про запобігання корупції) декларацію, що охоплює попередній звітний рік (період з 1 січня до 31 грудня включно), про що наведено у формі е-декларації (рішення НАЗК від 10.06.2016 р. №3).
Форму декларації, а також порядок, що регулює процедури формування та оприлюднення декларацій у системі електронного декларування, затверджено рішенням НАЗК від 10.06.2016 р. №3.
Декларація подається виключно в електронній формі. Це означає, що поштою або особисто у паперовій формі декларацію подати не можна.
Складність декларації
Форма декларації є значно складнішою і більш деталізованою, ніж раніше. Тож до заповнення декларації слід підготуватися: зібрати відповідні точні дані щодо себе і членів сім'ї. Це потребує часу, тому не слід відкладати підготовку на останні дні.
Відповідно до згаданого порядку, суб'єкт декларування повинен буде зареєструватися у реєстрі декларацій з використанням електронного цифрового підпису.
Якщо особа має ЕЦП
Якщо особа вже має ЕЦП як посадова особа (наприклад, якщо це керівник), то відповідний підпис підходить для заповнення декларації. За наявності сумнівів необхідно спробувати зареєструватися в особистому кабінеті на сайті НАЗК (під час реєстрації особа також застосовує ключ ЕЦП) й одразу побачити, підходить цей ключ чи ні.
Повний перелік центрів сертифікації ключів, з якими працює сайт НАЗК, є на цьому сайті.
Сайти НАЗК
Сайт НАЗК, на якому проводиться декларування: https://portal.nazk.gov.ua/login.
Усі необхідні роз'яснення та нормативні документи є на основному сайті НАЗК: https://nazk.gov.ua/.
Пошук вже заповнених декларацій, розміщених у відкритому доступі, щодо посадових осіб можна здійснити на сайті НАЗК: https://public.nazk.gov.ua/.
Отримання ключа
Якщо в особи немає ключа ЕЦП, його слід отримати. Звичайна фізособа може отримати безоплатно ключ ЕЦП в будь-якій ДПI (незалежно від місця проживання). Для цього вона повинна подати паспорт, код (оригінали та копії) та флешку. Пункти АЦСК ДФС працюють майже в усіх ДПI щодня в робочий час.
Також особа може скористатися для входу на сайт НАЗК для складання декларації ключем АЦСК ПриватБанку, який оформлюється за наявності картки цього банку в онлайн-режимі із застосуванням ідентифікації за номером картки та прив'язаним телефоном.
Одержання сертифіката ключів займає до 30 хвилин. Одержання ЕЦП відбувається на сайті за адресою https://acsk.privatbank.ua/service.
Відмінність від попередньої форми
Зазначеною формою передбачено наведення досить докладної інформації про майно та доходи, зокрема об'єкти нерухомості, об'єкти незавершеного будівництва (навіть про не зареєстровані в установленому законом порядку), цінного рухомого майна, корпоративних прав, фінансових зобов'язань (позики, кредиту, поруки тощо) та ін. При цьому для кожної характеристики відповідного майна передбачено окрему графу (поле електронної форми).
Форма передбачає і наведення деякої інформації щодо об'єктів декларування, яка раніше в деклараціях не наводилася (докладна інформація щодо роботи за сумісництвом, у т. ч. неоплачуваної, щодо нематеріальних активів, членства в об'єднаннях, організаціях та їхніх органах тощо).
Не слід плутати з податковою декларацією
Чимало посадових осіб плутають антикорупційну декларацію з податковою декларацією. Це різні документи, вони мають різну мету і підстави подання. Різною за ними є і відповідальність.
Мета податкової декларації — визначити суму податку з доходів фізичної особи та військового збору до сплати. Завдання антикорупційної декларації — інформувати громадськість про доходи і майно особи, що обіймає відповідальну посаду. Антикорупційна декларація, на відміну від податкової, містить також інформацію про доходи та майно членів сім'ї декларанта.
Iнформація про членів сім'ї
У декларації наводиться інформація не лише про декларанта, але й про членів його сім'ї. Причому на відміну від попередньої декларації (яка подавалася до 2015 р. включно) окремо зазначається член сім'ї, якому належить кожен об'єкт декларування (нерухоме майно, цінне рухоме майно, наприклад транспортні засоби, цінні папери, корпоративні права), та окремо наводиться сума доходу кожного члена сім'ї. Перелік членів сім'ї наведено у ст. 1 Закону про запобігання корупції, а конкретні їхні ознаки — в п. 19 зазначених вище роз'яснень НАЗК від 11.08.2016 р. №3.
Згідно з ч. 7 ст. 46 Закону про запобігання корупції, у разі відмови члена сім'ї суб'єкта декларування надати будь-які відомості чи їх частину для заповнення декларації суб'єкт декларування зобов'язаний зазначити про це в декларації, відобразивши всю відому йому інформацію про такого члена сім'ї. Водночас це є підставою для повної перевірки декларації (ч. 1 ст. 50).
Відкритість інформації
Відповідно до ст. 47 Закону про запобігання корупції, подані декларації включатимуться до Єдиного реєстру, який веде НАЗК.
Цей орган забезпечує відкритий цілодобовий доступ до Єдиного державного реєстру на офіційному веб-сайті НАЗК шляхом можливості перегляду, копіювання та роздрукування інформації.
Лише частина визначеної законом інформації належить до персональних даних і не підлягає оприлюдненню у відкритому доступі.
Декларація у разі прийняття та звільнення
Зверніть увагу: електронна декларація подається не лише щороку. Відповідно до ст. 45 Закону про запобігання корупції, особи, які претендують на посади, на яких вони подаватимуть декларацію, зобов'язані подати таку декларацію до призначення або обрання на відповідну посаду. У такому разі декларація подається за минулий рік.
Також особи, які припиняють відповідну діяльність (звільняються чи переходять на іншу посаду, на якій вони не подаватимуть декларацію), повинні подати декларацію за період, раніше не охоплений поданими деклараціями (тобто на момент звільнення), а також ще один раз після завершення року.
Тож кадрові або інші уповноважені служби суб'єктів, на яких працюють суб'єкти декларування, повинні нагадати їм про необхідність подавати декларації у таких випадках і не призначати на посаду до подання декларації.
Кримінальна відповідальність
Також звертаємо увагу на те, що за подання суб'єктом декларування завідомо недостовірних відомостей у декларації або за умисне неподання суб'єктом декларування зазначеної декларації на сьогодні передбачено кримінальну відповідальність (ст. 366-1 ККУ).
Iнформування НАЗК про неподання декларації
Згідно зі ст. 49 Закону про запобігання корупції, роботодавці повинні перевіряти факт подання декларацій особами, які у них працюють або працювали, та інформувати НАЗК про факт неподання або несвоєчасного подання декларацій. Тому підприємство, на якому працюють суб'єкти декларування, не може залишитись осторонь цього процесу.
Обмін даними НАЗК із ДФС
Мінфін (наказ від 28.10.2016 р. №911) та НАЗК (рішення від 28.10.2016 р. №101) затвердили Порядок надання ДФС інформації з Державного реєстру фізичних осіб — платників податків про доходи фізичних осіб на запити НАЗК.
Згідно з цим Порядком НАЗК подає електронні запити до ДФС щодо фізичних осіб, зокрема про місце проживання, нараховані податковими агентами доходи тощо, а ДФС зобов'язана в електронному вигляді таку інформацію надавати.
Тому перед складанням декларації декларанту та членам його сім'ї може бути доцільно одержати довідку із ДФС про суми доходів, нарахованих податковими агентами, для уникнення розбіжностей із даними декларації. Таку довідку потрібно запитувати після 9 лютого, адже саме ця дата є строком подання форми №1ДФ за IV квартал 2016 р. Зробити відповідний запит можна, звернувшись до ДПI особисто або через електронний кабінет платника податків — фізичної особи на сайті ДФС, за наявності ключа ЕЦП.
Нормативна база
- Закон про запобігання корупції — Закон України від 14.10.2014 р. №1700-VII «Про запобігання корупції».
- Закон про ВРП — Закон України від 21.12.2016 р. №1798-VIII «Про Вищу раду правосуддя».
Олексій КРАВЧУК, д. ю. н., доцент, аудитор