• Посилання скопійовано

Фінзвітність: яка, коли, куди

Завдяки оновленому абз. 2 п. 46.2 ПКУ фінзвітність тепер є додатком до податкової декларації з податку на прибуток та її невід'ємною частиною. При підготовці фінзвітності важливо не просто механічно перенести інформацію з рахунків до правильних рядків звітності, а й подбати про смислове наповнення показників цих рахунків.

Склад звітності та строки її подання

Основним документом, що регламентує підготовку фінансової звітності, є НП(С)БО 1. Саме його додаток 1 містить усі основні форми фінансової звітності. Додаток 2 до НП(С)БО 1 містить аналогічні форми для консолідованої фінансової звітності. Методичні рекомендації щодо заповнення форм фінансової звітності затверджені наказом Мінфіну від 28.03.2013 р. №433. Також у пригоді стануть Методичні рекомендації з перевірки порівнянності показників фінансової звітності, затверджені наказом Мінфіну від 11.04.2013 р. №476.

Норми п. 5 Порядку №419 регламентують граничний строк для подання річних фінансових звітів — 28 лютого наступного за звітним року. Щодо подання фінзвітності до територіальних органів ДФСУ, то вона, як і раніше, подається у строки, передбачені для подання декларації з податку на прибуток (абз. 2 п. 5 Порядку №419, п. 46.2 ПКУ). Тобто для більшості підприємств, для яких базовим звітним періодом є календарний рік, — протягом 60 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного року, — до 1 березня 2017 р. включно (пп. 49.18.3 ПКУ). Усі інші (які подають декларації з податку на прибуток щокварталу) подають фінансову звітність, як і декларацію з податку на прибуток, протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем IV кварталу, — до 9 лютого 2017 р. (пп. 49.18.2 ПКУ).

До уваги платників ЄП!

Пам'ятайте: вимога щодо подання фінзвітності до податкової стосується лише платників податку на прибуток. Підприємства — платники єдиного податку не зобов'язані подавати фінансову звітність до органів ДФСУ.

Ще один аспект, який часто спричинює запитання у бухгалтерів, — подання уточненої звітності до органів ДФСУ. Алгоритму подання податківцям виправленої (уточненої) фінансової звітності вже після граничних строків подання податкової звітності не передбачено. Тобто у разі коли вже після звітної дати підприємство має потребу внести певні корективи до вже поданої фінзвітності, направляти відкориговану звітність ПКУ не вимагає.

Зверніть увагу!

Але є приписи ст. 50 ПКУ, які зазначають: «У разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (виділення наше. — Ред.) <…>, він зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку».

Тобто тепер у разі коли у фінзвітності буде допущено помилку, слід подати уточнюючу звітність, і обов'язково з декларацією з податку на прибуток (навіть якщо в ній показники не змінилися), адже основою для подання є все-таки декларація з податку на прибуток, а фінзвітність — її невід'ємна частина.

Категорія підприємства визначає форму звітності

Склад фінансової звітності визначено в ст. 11 Закону про бухоблік. Фінансова звітність підприємства (крім бюджетних установ, представництв іноземних суб'єктів господарської діяльності та суб'єктів малого підприємництва, визнаних такими відповідно до чинного законодавства) включає: баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, звіт про власний капітал та примітки до звітів — це так званий повний комплект звітності.

А от для суб'єктів малого підприємництва, неприбуткових підприємств, установ та організацій і представництв іноземних суб'єктів господарської діяльності П(С)БО 25 встановлює скорочену за показниками звітність у складі балансу і звіту про фінансові результати. Причому П(С)БО 25 передбачає два варіанти форм фінзвітності: фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва (форми 1-м, 2-м) та спрощений фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва (форми 1-мс, 2-мс).

Для того щоб визначити, хто який фінзвіт подає, слід звернутися до норм ст. 55 ГКУ, яка встановлює класифікацію підприємств за розмірами залежно від обсягів доходів та чисельності працюючих (див. таблицю). Юридичні особи, які не відповідають наведеним у таблиці критеріям, зобов'язані складати та подавати повний фінансовий звіт за формами, визначеними НП(С)БО 1 (форми 1, 2, 3, 4 та примітки до звітності).

Таблиця

Форми фінансової звітності суб'єктів малого підприємництва залежно від критеріїв обсягу діяльності

Форма
Вид суб'єкта звітування
Критерії обсягу діяльності
Звіт за формою 1-м, 2-м Представництва іноземних суб'єктів господарської діяльності Критерії обсягу діяльності не встановлено
Суб'єкти малого підприємництва — юридичні особи, які визнані такими відповідно до законодавства (крім тих, що складають звіт за ф. 1-мс, 2-мс) Середня кількість працівників за звітний період (календарний рік) не перевищує 50 осіб та річний дохід від будь-якої діяльності не перевищує суму, еквівалентну 10 мільйонам євро, визначену за середньорічним курсом НБУ (інформація може бути отримана на сайті НБУ)
Звіт за формою 1-мс, 2-мс Суб'єкти малого підприємництва — юридичні особи, що відповідають критеріям мікропідприємництва Середня кількість працівників за звітний період (календарний рік) не перевищує 10 осіб та річний дохід від будь-якої діяльності не перевищує суму, еквівалентну 2 мільйонам євро, визначену за середньорічним курсом НБУ
Суб'єкти малого підприємництва — юридичні особи, які ведуть спрощений бухгалтерський облік доходів та витрат відповідно до податкового законодавства Юридичні особи — платники єдиного податку, які відповідають критеріям, визначеним пп. 3 п. 291.4 ПКУ, — протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 5 млн грн (п. 44.2 ПКУ)*
* Усі «єдиноподатники» — юрособи 3-ї групи, незалежно від того, чи підпадають вони під визначення суб'єкта мікропідприємництва (наприклад, за критерієм кількості працюючих), зобов'язані складати саме спрощену фінансову звітність.

Загальний алгоритм та принципи побудови балансу і звіту про фінансові результати в усіх трьох комплектах звітності (звичайний фінзвіт, фінзвіт суб'єкта малого підприємництва, спрощений фінзвіт суб'єкта малого підприємництва) принципово не відрізняються. Їх відмінність — лише у ступені деталізації. Чим дрібнішим підприємством є суб'єкт звітування, тим меншої деталізації вимагає фінзвіт. Тому якщо підприємство має глибшу деталізацію, воно при складанні більш спрощеної форми просто укрупнює показники, включаючи їх до відповідних більших статей звітності. Наприклад, стаття «запаси» у формі 1-мс включає, зокрема, товари, матеріали та готову продукцію. Стаття «основні засоби» форми 1-мс включає не лише основні засоби, а й нематеріальні активи.

Тим, хто веде облік за МСФЗ

Відповідно до ч. 4 ст. 8, ч. 3 ст. 12-1 Закону про бухоблік, підприємство самостійно визначає доцільність застосування міжнародних стандартів (крім випадків, коли обов'язковість застосування міжнародних стандартів визначена законодавством).

У разі коли підприємство не зобов'язане подавати фінзвітність за міжнародними стандартами згідно із законодавством, як видно з наведеного, воно має право прийняти самостійне рішення про складання звітності за МСФЗ.

Підприємства, які складають звітність за МСФЗ для українських користувачів, складають її за тими самими формами, що й інші підприємства (крім приміток). Усі форми, наведені в НП(С)БО 1, є для них актуальними. Слід лише взяти до уваги, що про факт використання МСФЗ треба повідомляти позначками в окремих клітинках. Примітки такі підприємства складають у довільній формі. Тобто вони не використовують безпосередньо ані форму 5, ані форму 6, але можуть їх використовувати у статусі рекомендацій.

Пам'ятайте: при складанні звітності за МСФЗ складати звітність за українськими стандартами вже не треба (лист Мінфіну від 06.03.2012 р. №31-08410-07-29/5792, «ДК» №19/2012).

Основні акценти фінзвітності

Річна фінансова звітність має бути складена на підставі даних річної інвентаризації. Наразі не є предметом дискусії, наскільки доцільно її проводити, наскільки трудомістким є цей процес на великих підприємствах з активним рухом складських залишків. Це вимога чинного законодавства (ст. 10 Закону про бухоблік та п. 12 Порядку №419). Таку фінансову звітність складають за підсумками року, на останній день календарного року — 31.12.2016 р. — усі показники (як активи, так і зобов'язання) мають бути підтверджені річною інвентаризацією.

Чи можна згортати окремі статті звітності? Найчастіше на практиці підприємства згортають розрахунки з дебіторами та кредиторами. Iноді з економічної точки зору це допустимо, особливо якщо йдеться про однорідні зустрічні вимоги (коли один і той самий контрагент є одночасно і дебітором, і кредитором, і відповідні зобов'язання є однорідними, наприклад грошовими). Частими є ситуації, коли дебіторська та кредиторська заборгованість є різними за строками погашення та неоднорідними, а тому їх треба показувати у балансі розгорнуто. Неприпустимо, наприклад, згортати інформацію про розрахунки з різними покупцями та замовниками, зокрема якщо перед одним покупцем є товарний борг (унаслідок одержання авансу за товар), а інший заборгував підприємству кошти. Iнформація про першого відображається у складі кредиторської заборгованості, а про другого — у складі дебіторської.

Для того щоб відокремити (розмежувати) суми заборгованостей, треба використовувати дані субрахунків обліку авансів виданих та одержаних (371, 681), а якщо відповідно до прийнятої облікової політики підприємство їх не використовує, — розраховують ці суми на дату балансу на підставі даних аналітичного обліку.

Норми п. 4 розділу II НП(С)БО 1 регламентують можливість додавання статей звітності зі збереженням їхніх назв та кодів рядків з переліку додаткових статей фінансової звітності, наведених у додатку 3 до самого НП(С)БО. Але тільки у разі коли це є істотним і оцінка вписуваної статті може бути достовірно визначена. Відповідні можливі вписувані рядки містять коди (номери), які належать до відповідних основних (постійних) рядків відповідної форми фінзвіту. Тож наводити в балансі всі можливі вписувані рядки (якщо вони не містять інформації) не варто (бо тоді баланс буде загромаджений зайвими рядками, що ускладнить його аналіз користувачами і контролюючими органами). Але ті вписувані рядки, інформація в яких є істотною для прийняття рішень, мають бути вписані і заповнені (наприклад, деталізовано види запасів і готової продукції). Аналогічне стосується й інших форм звітності — форм 2, 3, 4, які також можуть мати вписувані рядки.

Відповідальність за неподання фінзвітності

Багато експертів прирівнюють фінансову звітність до статистичної звітності. Але попри те що фінзвітність подається до органів статистики, підстав прирівнювати фінзвітність до статзвітності немає. З огляду на це при неподанні або несвоєчасному поданні фінзвітності до органів статистики складу правопорушення, передбаченого ст. 186-3 КУпАП1, — порушення порядку подання або використання даних державних статистичних спостережень, на нашу думку, немає, й адміністративна відповідальність не настає.

1 Протоколи складаються і справи розглядаються органами державної статистики згідно зі ст. 244-3, 255 КУпАП.

Адміністративна відповідальність за неподання фінзвітності передбачена ст. 164-2 КУпАП. Цією нормою встановлюється відповідальність за відсутність бухобліку або ведення його з порушеннями встановленого порядку, внесення недостовірних даних до фінзвітності, неподання фінзвітності, несвоєчасне та неякісне проведення інвентаризації. Ці дії тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб від 8 до 15 н. м. д. г. (від 136 до 255 грн). При повторному порушенні — від 10 до 20 н. м. д. г. (від 170 до 340 грн). Але, увага, ці штрафи має право накладати Держаудитслужба (ст. 234-1 КУпАП), а отже, їх застосовують до підприємств, які оперують бюджетними коштами.

Як ми говорили вище, оновлена норма абз. 2 п. 46.2 ПКУ зазначає, що фінзвітність, яку складають та подають платники податку на прибуток і неприбуткові підприємства, установи й організації, є додатком до податкової декларації з податку на прибуток (звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації) та її невід'ємною частиною. А це означає, що за відсутності фінзвітності податковий орган може не прийняти декларацію як таку, що є неповною звітністю! Водночас набуття фінзвітністю статусу додатка до декларації з податку на прибуток дозволятиме штрафувати за неподання чи несвоєчасне подання фінзвітності до органів ДФС за ст. 120 ПКУ (170 грн за кожне таке неподання або несвоєчасне подання). Як ми пам'ятаємо, ця норма передбачає відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання податкових декларацій (розрахунків), а фінзвітність тепер стала частиною декларації з податку на прибуток. Наразі немає роз'яснень, чи будуть цей штраф застосовувати вже зі звітності за 2016 рік.

Нормативна база

  • ГКУ — Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. №436-IV.
  • КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. №8073-X.
  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон про бухоблік — Закон України від 16.07.99 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
  • НП(С)БО 1 — Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», затверджене наказом Мінфіну від 07.02.2013 р. №73.
  • Порядок №419 — Порядок подання фінансової звітності, затверджений постановою КМУ від 28.02.2000 р. №419.

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор

До змісту номеру