Керівник вирішив повісити рекламний банер на будівлі підприємства про продаж цієї будівлі. Чи можна повісити банер та чи треба отримувати дозвіл, якщо банер містить лише інформацію про продаж будівлі та номер мобільного телефону? Наше підприємство не займається рекламою, а надає послуги перевезення.
Загалом розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах відповідно до ч. 1 ст. 16 Закону від 03.07.96 р. №270/96 «Про рекламу» здійснюється на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів — на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, в порядку, встановленому цими органами на підставі Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою КМУ від 29.12.2003 р. №2067.
Проте чи вважати рекламою інформацію, наприклад, «Продається нерухомість, тел. моб. ХХХ ХХХ-ХХ-ХХ», яка розміщується власником на будівлі, про її продаж?
Відповідно до ст. 1 Закону про рекламу:
— реклама — інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару;
— зовнішня реклама — реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях — рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.
Частиною 6 ст. 9 Закону про рекламу встановлено, що вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщена на внутрішній поверхні власного чи наданого у користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де міститься власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення, не вважається рекламою.
Окрім того, за приписами ч. 7 ст. 8 Закону про рекламу, розміщення інформації про виробника товару та/або товар у місцях, де цей товар реалізується чи надається споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, не є рекламою.
Отже, на нашу думку, якщо банер містить інформацію про продаж будівлі та номер телефону, така інформація є рекламою, адже вона має на меті сформувати і підтримати інтерес до придбання цієї будівлі. За таких обставин зміст інформації, точніше, обсяг цієї інформації про будівлю, що продається, не має значення для визнання її рекламою. А отже, розміщення такого об'єкта потребує отримання дозволу.
Слід також враховувати, що той факт, що рекламний банер розташований власником будівлі на її фасаді, свідчить на користь відсутності потреби отримувати згоду на це від власників (співвласників) цієї будівлі чи уповноважених ними органів (п. 4 Правила №2067, абз. 4 ч. 1 ст. 16 Закону про рекламу).
Щодо того, що підприємство, телефон якого зазначається на рекламному банері, не займається наданням реклами, а лише послугами перевезення, то наголосимо на такому.
Справді, платники податків мають право здійснювати всі види діяльності, не заборонені законом. Проте фіскальні органи під час перевірок приділяють дуже багато уваги операціям, які є нестандартними для таких підприємств. Тобто йдеться про поодинокі операції, які не здійснюються такими підприємствами на постійній (регулярній) основі та коди КВЕД яких не внесені до ЄДР.
Утім, слід розуміти, що підприємству, яке рекламує продаж власної будівлі, не треба ототожнювати таку госпоперацію з діяльністю з надання послуг з реклами. Адже рекламний банер прямо пов'язаний з будівлею, яка належить платнику податку на праві власності. Тож усі витрати, що їх підприємство понесе на виготовлення рекламного банера й отримання дозволу на його розміщення, вважаються такими, що вчинені в межах його госпдіяльності.
Але таке підприємство не позбавлене права укласти договір із рекламною компанією й оплатити всі витрати на розміщення такого банера як на фасаді будівлі, так і поруч із такою будівлею чи на іншому вільному рекламному місці (білборді, постері тощо).
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»