Мінфін у листі від 13.05.2016 р. №31-11180-02-2/13757 повідомляє про намір анулювати алкогольно-тютюнову звітність для роздрібних торговців шляхом прийняття законопроекту від 11.08.2015 р. №2498а. Ініціатором цього законопроекту був ще голова попереднього уряду, — що свідчить про не надто стрімку динаміку роботи над цим документом. На день підписання цього номера до друку законопроект №2498а перебував на стадії «Вручено таблицю поправок-2». Допоки профільні комітети ВР працюють над запланованими змінами, роздрібним торговцям слід буде вдруге подати цю звітність. Пропонуємо вашій увазі аналіз вказівок від податківців щодо її складання.
Усі, хто торгує алкоголем, спиртом та тютюновими виробами вроздріб, подають відповідно звіти за формами №1-РА, №1-РТ (форми затверджені наказом Мінфіну від 11.02.2016 р. №49, далі — Наказ №49). Ключовий критерій — отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольною та тютюновою продукцією. Звітний період — місяць. Гранична дата, до якої слід відзвітувати, міститься в шапці форм, і ця дата — «до 10 числа місяця, що настає за звітним». Логічно було б припустити, що таке буквальне формулювання дає підстави стверджувати, що звітність треба здати до 9 числа включно (бо інакше було би «протягом 10 днів»). Податківці у ЗІР, підкатегорія 115.05, говорять: у разі якщо 9 число припаде на вихідний чи святковий день, останнім днем строку є перший після нього робочий день. Тож, оскільки 9 червня 2016 року — це робочий день, звітність за травень подаємо до 9 червня включно.
Як ми пам'ятаємо, в шапці цих звітів треба зазначити номер та строк дії ліцензії. А як вчинити, коли алкогольних ліцензій декілька? Оформити на кожну ліцензію окремий звіт — неправильно, адже при поданні податківцям звіти будуть накладатися один на один і, по суті, прийнятим виявиться тільки останній звіт. Податківці в ЗІР, підкатегорія 115.03, пояснюють, що в ситуації, коли суб'єкт господарювання має кілька діючих ліцензій у звітному періоді на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, то замість реєстраційних номерів таких ліцензій слід зазначити кількість отриманих ліцензій, а строк дії ліцензій в такому разі не наводиться.
Малий бізнес при поданні алкогольно-тютюнової звітності зіткнувся з такою проблемою, як подання цієї звітності виключно в електронній формі. Оскільки в малого бізнесу договір про визнання електронної звітності не набув поширення і частина підприємців мусила терміново укладати договори на електронну звітність, будемо сподіватися, що податківцям стане здорового глузду не штрафувати тих, хто ініціював у межах подання алкогольно-тютюнової звітності підписання такого договору, а тим більше затримка сталася з вини самих податківців.
Показники звіту №1-РА заповнюють у тис. дал, а звіту №1-РТ — в млн шт. або тоннах. Податківці в ЗІР, підкатегорія 115.03, наголошують, що обидва показники заповнюють з округленням до шести знаків після коми (наприклад, 0,5 л відображається як 0,000050 тис. дал). Але враховуючи той факт, що йдеться про малий бізнес, а одиниці виміру для цих звітів є зазвичай гігантськими на тлі обсягів реалізації, у наших передплатників виникає запитання, як округлювати обсяг у літрах, якщо об'єм пляшки становить, наприклад, 375 мл. Податківці не надали офіційних роз'яснень. На нашу думку, тут слід керуватися суто математичними правилами округлення: 375 мл слід відобразити в №1-РА як 0,000038 тис. дал. У звіті №1-РТ 1 сигара відображається як 0,000001 млн штук, одна пачка сигарет із фільтром (20 шт.) — як 0,000020 млн штук, тютюнові вироби, що обліковуються в одиницях маси, відображаються в тоннах: 1 г = 0,000001 т.
До нас у редакцію звернулася передплатниця, яка у звіті №1-РА за квітень 2016 р. відобразила продукцію за одним кодом, а її постачальники — за іншим. Проблема кодифікації товару за кодами, передбаченими Наказом №49, справді є. І її значення важко переоцінити. У додатку до Наказу №49 є три узагальнюючі коди: 33 «Вина виноградні», 40 «Виноматеріали виноградні» та 59 «Лікеро-горілчані вироби» — це означає, що зміст цих рядків має бути додатково деталізовано (в рядках, що розташовані під ними, є словосполучення «у тому числі») в нижніх рядках.
У ЗІР, підкатегорія 115.05, у відповіді на запитання: «Як заповнюються звіти щодо виробництва й обігу спирту, алкогольних напоїв з використанням кодів продукції: 33 вина виноградні (у тому числі за кодами 34 — 39); 40 виноматеріали (у тому числі за кодами 41 — 46); 59 лікеро-горілчані вироби (у тому числі за кодами 60 — 63) та чи вважається порушенням відображення продукції лише за кодами 33, 40, 59?» — податківці пояснюють, що продукція, яка належить до кодів 34 — 39, 41 — 46, 60 — 63, відображається у звіті двічі: перший раз як самостійний код та вид продукції (34 — 39, 41 — 46, 60 — 63) і другий — у складі відповідного коду та виду продукції, до складу якого такий код та вид віднесено (33, 40, 59). Якщо цього не зробити двічі, це вважатиметься наданням звіту з недостовірними даними незалежно від заповнення показників за кодами 33, 40, 59 із відповідним штрафом 17000 грн (абз. 18 ст. 17 Закону №4811).
1 Закон України від 19.12.95 р. №481/95-BP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів».
Зверніть увагу!
На думку податківців, значення показників продукції з ряд. 33 (так само як і рядка 40 і 59) має дорівнювати або перевищувати сумарне значення показників за рядками, які входять до складу таких підсумкових рядків (рядки 34 — 39 є деталізацією значення за кодом 33). За аналогією код 40 є підсумковим для рядків 41 — 46, а код 59 підсумовує значення показників за кодами 60 — 63. Як бачимо, податківці припускають, що сума рядків 34 — 39 може перевищувати значення показника за кодом 33. За рахунок чого може бути таке перевищення? За рахунок наявності коду продукції 83 «Інше» (не зазначене у переліку кодів продукції). Вид продукції за таким кодом може бути складовою кодів 33, 40 або 59.
Як ми пам'ятаємо, відповідно до ст. 17 Закону №481 неподання чи несвоєчасне подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів до податкового органу призводить до штрафування у розмірі 17000 гривень.
Через відсутність чітких офіційних інструкцій та рекомендацій щодо заповнення тютюново-алкогольної звітності багато суб'єктів подали звітність із помилками. Як їх виправити? Якщо помилку виявлено до граничного строку подання звітності, то можна подати нову звітну форму звітності до 9 числа включно. Тоді звіти просто «накладуться» один на один і, по суті, прийнятим звітом стане той, що був надісланий останнім.
А от подати уточнену звітність уже не так просто. Річ у тім, що конкретної форми УР до такої звітності не передбачено, а також у порядку її складання не встановлено норм щодо виправлення помилок. У ЗІР, підкатегорія 115.03, у відповідь на запитання щодо можливості виправити вже подану звітність податківці рекомендують звернутися письмово до контролюючого органу з обґрунтуванням обставин помилково поданої звітності та проханням не визнавати її, а також повторно сформувати та подати такий звіт з виправленими показниками. Робити це з власної ініціативи чи чекати на перевірку — вирішувати самому підприємству. На нашу думку, можливості податкової перевірки в межах тютюново-алкогольної звітності є досить обмеженими.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор