• Посилання скопійовано

Публічні закупівлі по-електронному

Парламент прийняв і вже опублікував Закон від 25.12.2015 р. №922-VIII «Про публічні закупівлі», який з 1 квітня запрацював для монополістів, а з 1 серпня 2016 р. має повністю замінити старий Закон від 10.04.2014 р. №1197-VII «Про здійснення державних закупівель». Про основні новації в сфері державних закупівель поговоримо в цій статті.

Основне нововведення — використання електронної системи закупівель, автоматичного розміщення, отримання і передання інформації та документів під час процедур закупівель, користування сервісами з автоматичним обміном інформацією. Усе це здійснюватиметься з допомогою так званих авторизованих електронних майданчиків, доступ до яких відбувається за допомогою Інтернету. Операторами електронних майданчиків є акредитовані підприємницькі структури, проте вони підключаються до системи уповноваженого органу (Мінекономіки), на веб-порталі якого функціонує система електронного аукціону.

Для замовників закупівель послуги майданчиків є безкоштовними, а з учасників стягується фіксована плата за подання тендерної пропозиції, що була розкрита системою (від 1 до 100 н. м. д. г., залежно від суми закупівлі). Відповідні тарифи та порядок їх застосування визначені Порядком функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків, затвердженим постановою КМУ від 24.02.2016 р. №166.

Для самих операторів також установлені певні грошові відносини з оператором електронної системи у вигляді взаємних платежів на підставі укладеного договору.

Коли обов'язково застосовують систему

Пороги застосування Закону залишилися ті самі (ч. 1 ст. 1 Закону): для робіт — 1,5 млн грн, а для товарів, послуг — 200 тис. грн (для монополістів, що здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, пороги є вищими).

Проте у разі якщо вартість предмета закупівлі дорівнює чи перевищує 50 тис. грн для робіт, товарів і послуг, замовник зобов'язаний оприлюднити звіт у системі електронних закупівель і при проведенні закупівель «зобов'язаний дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених цим Законом». Отже, фактично пороги застосування закону знижено до 50 тис. грн для робіт, товарів і послуг, що стосується і монополістів, хоча в такому разі офіційно процедури, строки, вимоги до документів застосовувати не обов'язково, але загальної концепції електронних закупівель слід дотримуватися.

Крім того, замовникам «дозволяється» використовувати систему для відбору учасників навіть для дрібних закупівель (нижче 50 тис.).

Тендерний комітет або уповноважена особа

Замість термінів, що не прижилися («конкурсні торги» та все, що з цим пов'язано), Законом повернуто у використання поняття, які вживалися раніше: тендерний комітет і тендерні закупівлі.

Тепер замість тендерного комітету може бути уповноважена особа (особи), яка працює за трудовим договором (контрактом), ст. 11 Закону. Уповноважена особа повинна мати вищу освіту.

Органом оскарження є Антимонопольний комітет України. Уповноваженим органом також залишається Мінекономіки, хоча в Законі цього прямо не визначено.

Форми документів

Документи в держзакупівлях тепер будуть лише електронними. Отже, наказом Мінекономіки від 22.03.2016 р. №490 вже затверджено обов'язкові форми. Проте це, по суті, не традиційні форми, а лише обов'язкові поля, що заповнюються замовником шляхом унесення до них інформації в електронній системі закупівель.

Процедури закупівель

За Законом буде лише три процедури закупівель: відкриті торги ; конкурентний діалог; переговорна процедура закупівлі. Усі вони застосовуються через електронну систему за допомогою електронних майданчиків.

Процедура торгів

1. Замовник розміщує оголошення про закупівлю разом із тендерною документацією.

2. Учасник знаходить цю інформацію на сайті уповноваженого органу або акредитованого майданчика.

3. Через відповідний майданчик не пізніше визначеного в оголошенні строку завантажується тендерна пропозиція шляхом заповнення електронних форм з окремими полями (ст. 25 Закону) та необхідні документи, що вимагаються замовником у тендерній документації.

4. Якщо тендерною документацією передбачено надання забезпечення, одночасно з пропозицією воно надається у вигляді гарантії.

5. Учаснику надсилається системне повідомлення про одержання його тендерної пропозиції.

6. Учасник має право внести зміни або відкликати свою тендерну пропозицію до закінчення строку її подання.

7. Учасник не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції має можливість звернутися через електронну систему до замовника за роз'ясненнями щодо тендерної документації та/або з вимогою щодо усунення порушення під час проведення процедури закупівлі (оприлюднюється в системі, без зазначення інформації про учасника), замовник зобов'язаний надати роз'яснення на звернення.

8. У призначений час (під час проведення процедури закупівлі) системою розкривається інформація про ціну та формується перелік усіх цінових пропозицій, розміщений у порядку від найнижчої до найвищої ціни, без зазначення найменувань та інформації про учасників (у разі наявності інших критеріїв оцінки, визначених тендерною документацією,- визначається і розкривається наведена ціна).

9. Електронний аукціон на пониження ціни проводиться електронною системою в три етапи, із визначенням для кожного нової стартової ціни (причому протягом кожного етапу кожен учасник має право один раз понизити ціну не менше ніж на визначений крок). Під час аукціону інформація про учасників також не розкривається.

10. Надалі системою проводиться автоматична оцінка пропозицій із урахуванням результатів аукціону.

11. Після проведення оцінки системою замовник повинен проводити розгляд тендерних пропозицій на відповідність кваліфікаційним, технічним та іншим вимогам тендерної документації починаючи з учасника з найбільш економічно вигідною пропозицією за результатом автоматичної оцінки. На цьому етапі пропозиція учасника, що не відповідає вимогам закону (ст. 17, 28, 30 Закону) або тендерній документації, відхиляється.

12. За результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції замовник визначає переможця та приймає рішення про намір укласти договір.

13. Переможець торгів у строк, що не перевищує п'яти днів з дати оприлюднення повідомлення про намір укласти договір, надає замовнику оригінали документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених п. 2, 3, 5, 6 і 8 ч. 1 ст. 17 Закону (щодо антикорупційних вимог та відсутності порушеної процедури банкрутства).

14. Укладення договору.

Система діє так: після початку закупівлі учасники надають через систему тендерні пропозиції за допомогою електронного документообігу (скріплені ЕЦП). До моменту розкриття система забезпечує конфіденційність тендерних пропозицій, що надійшли.

Кваліфікаційні критерії

Закон у ст. 16 встановлює кваліфікаційні критерії, яким має відповідати переможець. Варто зазначити, що тепер не встановлюються такі критерії, як наявність фінансової спроможності, для чого раніше часто вимагалися баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух коштів, довідка з обслуговуючого банку про відсутність (наявність) заборгованості за кредитами.

Однак, як і раніше, є низка підстав для відмови від участі в закупівлях (ст. 17). Як і раніше, замовник не має права вимагати документального підтвердження інформації, що міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Строки та обсяги оприлюднення документів

Змінилися строки оприлюднення замовником документів — як завжди, вони скорочуються з метою прозорості. Наразі обсяги документів, що оприлюднюються на сайті, дещо розширено — зокрема, підлягатиме оприлюдненню сам укладений договір, який раніше не оприлюднювався.

Так, замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює на веб-порталі Мінекономіки оголошення про проведення процедури закупівлі та тендерну документацію — не пізніше ніж за 15 днів (не пізніше 30 днів для міжнародних торгів) до дня розкриття тендерних пропозицій.

Замість протоколу розкриття тепер буде протокол розгляду тендерних пропозицій, який розміщується протягом одного дня з дня його затвердження.

Замість повідомлення про акцепт тепер буде повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, який розміщується протягом одного дня з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі.

Інформація про відхилення тендерної пропозиції учасника має розміщуватися протягом одного дня з дня прийняття рішення про відхилення.

Окрім того, має оприлюднюватися звіт про укладені договори — протягом одного дня з дня укладення договору, а також розміщуватися сам договір про закупівлю — протягом двох днів з дня його укладення.

Звіт про результати проведення процедури закупівлі автоматично формується електронною системою закупівель та оприлюднюється протягом одного дня після оприлюднення замовником договору про закупівлю на веб-порталі Уповноваженого органу.

Повідомлення про внесення змін до договору розміщується замовником протягом трьох днів з дня внесення змін.

Звіт про виконання договору розміщується на порталі протягом трьох днів з дня закінчення строку дії договору, виконання договору або його розірвання.

Також нагадуємо, що залишається чинним Закон «Про відкритість використання публічних коштів», який передбачає оприлюднення значної кількості інформації про укладені договори та документи щодо їх виконання, зокрема витрачання коштів. Відповідна інформація розміщується на веб-порталі http://spending.gov.ua/.

Електронні скарги

Важливо зазначити, що електронне подання стосується також скарг. Згідно зі ст. 18 Закону скарга до органу оскарження подається суб'єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель. Після розміщення скарги вона автоматично вноситься до реєстру скарг та автоматично оприлюднюється на веб-порталі Мінекономіки, і після цього надсилається органу оскарження. У разі прийняття скарги до розгляду електронна система закупівель автоматично призупиняє початок електронного аукціону та не оприлюднює договір про закупівлю і звіт про результати проведення процедури закупівлі.

Наявність недоліків

Звичайно, врегулювання закупівель у новому законі має низку недоліків, зокрема певні невідповідності в процедурах та черговості їх етапів, що в деяких випадках може завадити провести закупівлю. Однак наразі прозорість ставиться в пріоритет.

Сподіватимемося, що монополісти, які використовують Закон із квітня, при виявленні недоліків запропонують уряду необхідні корективи, і на момент початку повноцінного використання Закону (з серпня 2016 р.) або він буде удосконалений, або уповноважений орган видасть необхідні роз'яснення.

Практичні поради

З практики тестового використання системи електронних торгів на «допорогових» торгах у м. Києві можна сказати, що значна кількість учасників не досить уважно ставляться до вимог закону та тендерної документації, унаслідок чого, якби ці торги відбувалися з дотриманням повної процедури, замовник мусив би відхилити таку пропозицію.

У таких ситуаціях учасники ризикують не перемогти в процедурі з формальних ознак, а замовник побоюється притягнення до відповідальності в разі, якщо через не помічені вчасно порушення в документах він укладе договір із учасником, тендерну пропозицію якого слід було відхилити.

Тож варто порекомендувати учасникам уже нині, беручи участь у допорогових торгах із допомогою електронної системи, а з 1 серпня 2016 р. — в усіх закупівлях, дуже ретельно вивчати вимоги чинного закону та тендерної документації, готувати всі документи, що вимагаються, та самостійно додатково перевіряти документи, що подаються для участі торгах, перед їх завантаженням в електронну систему. Адже навіть при бажанні замовника учасник-переможець не зможе донести або виправити документи, що подані через електронну систему.

Олексій КРАВЧУК, д. ю. н., доцент, аудитор

До змісту номеру