Під час здійснення виїзної позапланової перевірки ДПІ, де ми перебуваємо на обліку, ми отримали запит від податкової міліції, яка, керуючись п. 351.1 ПКУ, вимагає надати належним чином засвідчені копії документів стосовно контрагентів, щодо яких відбувається перевірка. Причому перевіряльники попередили нас, що стосовно цих контрагентів розслідуються кримінальні справи. Чи зобов'язані ми надавати такі документи на вимогу податкової міліції, якщо ми відмовили перевіряльникам із ДПІ в наданні копій документів, які вказують на порушення вимог податкового законодавства, на запит перевіряльників у перший день перевірки?
За приписами п. 85.2 та 85.4 ПКУ, платник податків зобов'язаний надати посадовим (службовим) особам органів державної податкової служби у повному обсязі всі документи, що належать до предмета перевірки або пов'язані з ним. Такий обов'язок виникає у платника податків після початку перевірки.
Під час перевірок посадові особи органу ДФС мають право отримувати від платників податків належним чином засвідчені копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об'єктів оподаткування, несплату податків, зборів (обов'язкових платежів), порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДФС.
Але обов'язок надавати такі документи виникає у платника податків лише у разі, коли він отримав належним чином оформлену письмову вимогу контролюючих органів (у випадках, визначених законодавством), зокрема йдеться про такі документи, як документи з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинні документи, регістри бухгалтерського обліку, фінансова звітність, інші документи, пов'язані з обчисленням та сплатою податків та зборів. У письмовій вимозі обов'язково зазначаються конкретний перелік документів, які повинен надати платник податків, та підстави для їх надання (пп. 16.1.5 ПКУ).
Тож на практиці фіскальні органи фактично у перший же день перевірки (у разі їх допуску платником податків до перевірки) надають відповідні запити. Проте платники податків, які слушно вважають, що всі їхні первинні документи відповідають вимогам чинного законодавства та не містять жодних порушень, відмовляють у наданні таких документів.
Загалом ми не здивовані ситуацією у запитанні — справді, не маючи змоги отримати копії документів від платників податків, вони повідомляють про це податкову міліцію. Цікаво, що у більшості випадків невиїзні позапланові перевірки ініціюються саме у разі отримання податкової інформації від структурних підрозділів органів ДФС (податкова міліція входить до їх складу) про порушені кримінальні справи та акти перевірок про зняття суми податкового кредиту саме з таких підстав.
Проте права податкової міліції не такі безмежні, як може видатися, вже не кажучи про її цілковито не визначений статус після прийняття Закону про Національну поліцію. Але все за порядком.
Відповідно до п. 351.1 ПКУ, посадовим особам податкової міліції для виконання покладених на них обов'язків надаються права, передбачені підпунктами 20.1.2 (у частині отримання належним чином засвідчених копій документів), 20.1.4 (у частині проведення перевірок у встановленому цим Кодексом порядку), 20.1.8 і 20.1.20 пункту 20.1 статті 20 цього Кодексу, а також пунктами 1 — 4, абзацами другим, третім пункту 5, пунктами 6 — 14, підпунктами «а» і «б» пункту 15 (з урахуванням положень цього Кодексу), пунктом 16 із дотриманням установлених цим Кодексом правил проведення податкових перевірок, пунктами 17, 19, 23, 24, 25, 27, 28, 30 статті 11, статтями 12 — 15-1 Закону про міліцію.
Таким чином, справді, податкова міліція, як контролюючий орган у складі органів ДФС, має право для здійснення функцій, визначених законом, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, усіх форм власності у порядку, визначеному законодавством, довідки, копії документів, засвідчені підписом платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності), про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов'язану з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансову і статистичну звітність у порядку та на підставах, визначених законом (пп. 20.1.2 ПКУ). Водночас, за приписами п. 78.3 ПКУ, працівникам податкової міліції забороняється брати участь у проведенні планових та позапланових виїзних перевірок платників податків, що проводяться контролюючими органами, якщо такі перевірки не пов'язані з веденням оперативно-розшукових справ або здійсненням кримінального провадження стосовно них. Перевірки платників податків податковою міліцією проводяться у межах повноважень, визначених законом, та в порядку, передбаченому Законом України «Про оперативно-розшукову діяльність», КПКУ та іншими законами України.
Отже, ключовим моментом тут буде не просто отримати копії документів, а саме для здійснення функцій, визначених законом.
Функції, повноваження та завдання податкової міліції чітко виписані у п. 348.2 та у п. 350.1 ПКУ. І всі вони пов'язані з розслідуванням правопорушень, які тягнуть за собою кримінальну відповідальність.
Наголосимо, що з 07.11.2015 р. втратив чинність Закон про міліцію, ст. 11 якого надавала право отримувати від підприємств, установ та організацій (незалежно від форми власності) відомості на письмовий запит та вимагати пояснення за фактами порушень, перевірка яких віднесена до компетенції органів міліції. Проте нині ситуація кардинально змінилася.
Адже за приписами ч. 3 ст. 13 Закону про Національну поліцію до її складу податкова міліція не включена. Натомість спеціально для податкової міліції як структурної складової органів ДФС на розгляд ВРУ винесено проект Закону про Фінансову поліцію (від 15.03.2016 р. №4228). Якими повноваженнями буде наділена нова поліція і чи буде вона у складі органів ДФС — побачимо у тексті закону, за який, сподіваємося, незабаром проголосують депутати.
А наразі можемо лише нагадати, що в одному зі своїх рішень суд дійшов висновку1, що податковій міліції надано право надсилати письмовий запит та одержувати за ним відомості (зокрема копії документів) виключно у справах про злочини, що перебувають у провадженні міліції. А право вимагати від керівників підприємств, установ і організацій пояснення цим Законом поставлено в прямий зв'язок із фактом проведення перевірки порушення законодавства, яка здійснюється у встановлений законодавством спосіб.
1 Ухвала ВАСУ від 01.03.2016 р. К/800/28187/15, http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/56279412.
Тому, на нашу думку, на сьогодні слід у відповіді попросити надати інформацію, в межах яких повноважень податковою міліцією здійснюються такі розслідування та затребуються копії документів за окремим письмовим запитом.
Насамкінець слід нагадати, що в межах КПКУ (ст. 159) податкова міліція може отримати тимчасовий доступ до оригіналів документів на підставі ухвали слідчого судді, суду. Тому в разі якщо копії затребуваних на запит документів не будуть надані платником податків, але вони справді стосуються виявлених порушень під час розслідування кримінального провадження та сама міліція має право на їх вилучення, вони мають бути затребувані в інший спосіб — за судовим рішенням.
Нормативна база
- КПКУ — Кримінальний процесуальний кодекс України від 13.04.2012 р. №4651-VI.
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
- Закон про Національну поліцію — Закон України від 02.07.2015 р. №580-VIII «Про Національну поліцію».
- Закон про міліцію — Закон УРСР від 20.12.90 р. №565-XII «Про міліцію» (з 07.11.2015 р. утратив чинність).
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»