Наказом Мінфіну від 25.02.2016 р. №218 нарешті затверджено форму та порядок заповнення заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального, форми акцизної накладної, розрахунку коригування до неї та заявки на поповнення (коригування) залишку пального, а також порядок їх заповнення (далі — Порядок №218).
Наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування — з 12.04.2016 р. (в «ОВУ» №27). Проте складати зазначені документи доводиться вже з 01.04.2016 р. В OPZ АН міститься у формі F/J1203001, РК до АН — у формі F/J1203101.
За загальним правилом АН має бути складена в день реалізації палива. А от якщо йдеться про реалізацію палива через паливороздавальні колонки на автомобільних заправних станціях (комплексах), автомобільних газових заправних станціях, незалежно від того, коли відбувся перехід права власності на таке пальне, АН має бути складена в день відпуску пального через паливороздавальні колонки на таких станціях (п. 231.3 ПКУ). Ті продавці, хто продає паливні талони, повинні чітко розуміти: АН складається саме у момент безпосереднього заправляння автомобіля, а не тоді, коли талон придбано.
Після оформлення АН є 15 к. д. для того, щоб її зареєструвати і щоб вхідний акциз «підтягнувся» до даних реєстраційної формули покупця, і йому не довелося поповнювати електронний рахунок у СЕА РП «живими» коштами. Реєструвати АН можуть і філії (інші структурні підрозділи підприємства), але тільки за умови, що вони самостійно реалізують паливо та здійснюють розрахунки з контрагентами за нього і головне підприємство зазначило таку їх можливість у реєстраційній заяві платника акцизного податку з реалізації палива.
Обов'язкові реквізити АН регламентовані п. 231.1 ПКУ. Зверніть увагу: порядковий номер АН складається з двох частин: власне цифровий номер, який відповідає послідовному номеру складеного платником податку документа, а через дріб — код філії, якщо реалізація палива відбувається саме через таку філію і головне підприємство в реєстраційній заяві з акцизного податку зазначило цей факт.
У частині 4 п. 6 р. І Порядку №218 сказано: «У другій частині (після знака дробу) проставляється код за ЄДРПОУ відокремленого підрозділу юридичної особи або код за внутрішньою кодифікацією, прийнятою юридичною особою, внесений до графи «Код пункту реалізації» пункту 5 «Відомості про пункти (склади, комплекси, станції, інші об'єкти) з реалізації пального» заяви за формою №1-АКП (заява про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального)».
З формального прочитання цієї норми випливає, що в разі коли суб'єкт господарювання має декілька точок реалізації палива, то кожна АН у другій частині порядкового номера має містити код за внутрішньою кодифікацією. За такою логікою, якщо придбавати паливо на різних АЗС, то АН буде виписуватися щоразу з різними кодами в другій частині АН (і підтверджує це п. 7 р. І Порядку №218).
На лінію консалтингу «ДК» надійшло запитання: як виписувати АН, якщо покупець має уповноважені на розрахунки філії і продавець відвантажує паливо на різні роздрібні точки реалізації?
За приписами абз. 4 п. 2 р. І Порядку №218, якщо відвантаження відбувається на уповноважені та зареєстровані філії, структурні підрозділи, при складанні АН, РК до неї у графі «Особа — отримувач пального» разом із найменуванням головного підприємства через кому зазначається найменування такої філії (структурного підрозділу), яка (який) фактично від імені головного підприємства (отримувача) отримує таке пальне. Тобто у разі коли паливо придбавається головним підприємством, а доставляється окремо на різні реалізаційні точки, слід виписати та зареєструвати на кожну товарну позицію одну АН на головне підприємство. Якщо ж за договором купівлі-продажу покупцем виступає філія, то АН слід виписувати та реєструвати на окремі філії (стільки АН, скільки філій виступають окремими покупцями).
У гр. 3 АН та РК слід зазначити обсяг палива в кілограмах. Разом з тим у п. 232.1 ПКУ чітко визначено, що одиницею обліку обсягів пального в системі електронного адміністрування реалізації пального є літри, приведені до температури 15° C — саме цей показник треба використовувати в первинних документах для обліку, а згодом у декларації. Крім того, саме обсяг пального в літрах, приведених до температури 15° C, є обов'язковим реквізитом АН (ч. «є» п. 231.1 ПКУ). Тому, на нашу думку, гр. 3 АН можна не заповнювати — і стежитимемо за роз'ясненнями податкової.
За аналогією з податковими накладними, АН та РК складають виключно в електронній формі. Абсолютно всі АН та РК підлягають обов'язковій реєстрації в ЄРАН (навіть ті, що не видаються покупцю). Але зареєструвати АН або РК можна буде тільки на обсяг реалізованого пального за кожним кодом УКТ ЗЕД, обчислений за відповідною формулою за п. 232.3 ПКУ.
Згідно з п. 3 р. І Порядку №218 передбачається, що АН має бути виписана в день реалізації пального в розрізі окремих кодів УКТ ЗЕД: в одному документі може бути зазначено операцію виключно за одним кодом УКТ ЗЕД. Також передбачено можливість формування АН за щоденними підсумками (за підсумками операцій у розрізі окремих днів і якщо АН не була складена на ці операції) та зведених АН (не рідше одного разу на місяць).
У разі коли йдеться про безперервні поставки палива, продавець може складати зведену АН останнім днем звітного місяця на весь обсяг реалізованого за звітний місяць на конкретного покупця палива. Крім того, зведену АН можна оформити на сукупний місячний обсяг втрат палива за весь звітний місяць. Зверніть увагу: в межах СЕА РП та виписування АН під безперервним постачанням розуміється забезпечення особою, яка реалізує пальне, можливості для отримувачів пального (контрагентів) отримувати пальне в будь-яку годину доби та будь-який день відповідного місяця (кількість фактично здійснених постачань у цьому разі значення не має). З формального погляду це означає, що зведені акцизні накладні можуть виписувати лише ті продавці палива, що працюють із клієнтами цілодобово 7 днів на тиждень (без вихідних, крім санітарної години). Чекаємо на чітке роз'яснення податківців щодо цього.
Якщо покупець є кінцевим споживачем (неплатник паливного акцизу) і розраховується готівкою до каси, через РРО, POS-термінал або безпосередньо поповнює поточний рахунок продавця, на такі поставки оформлюються АН за щоденними підсумками, а обов'язкові реквізити акцизної накладної та РК, що ідентифікують отримувача пального (код ЄДРПОУ або реєстраційний номер облікової картки покупця та продавця, а також повна або скорочена назва, П. І. Б. фізособи — отримувача пального), не зазначаються (ч. 3 п. 231.3 ПКУ). Також не проставляються реквізити АН, які ідентифікують отримувача пального при відвантаженні пального, що використовується як сировина для хімічної промисловості на умовах ст. 229 ПКУ, та відвантаженні пального з метою власного споживання.
Якщо з якоїсь причини має місце повернення палива, продавець складає РК до АН. Реєструє РК продавець у разі збільшення обсягу палива, і покупець — якщо внаслідок такого РК обсяг палива зменшується. Якщо РК складено на неплатника акцизного податку, РК у будь-якому разі реєструє продавець. Підтвердженням реєстрації РК та АН є квитанція. Якщо протягом операційного дня жодна квитанція (ні про прийняття, ні про неприйняття) щодо конкретної АН чи РК не прийшла, вони вважаються зареєстрованими.
Зверніть увагу: якщо є порушення порядку заповнення та/або порядку реєстрації АН в ЄРАН, отримувач пального має право протягом 60 календарних днів, наступних за днем реалізації пального, подати до контролюючого органу заяву (із додаванням первинних документів, що підтверджують факти отримання такого пального) зі скаргою на таку особу. Але така дія жодним чином не може вплинути на збільшення реєстраційного ліміту: за своєю суттю надходження такої заяви зі скаргою є лише підставою для проведення документальної позапланової виїзної перевірки особи, на яку подано скаргу. По суті, обсяги відвантаження за березневими акцизними накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі, не повинні перевищувати суму даних залишків за актом інвентаризації на 1 березня та даних за вхідними акцизними накладними (придбання). Інакше матиме місце від'ємний реєстраційний ліміт — це питання стало принциповим із початком квітня, адже саме з цієї дати закінчився тестовий режим СЕА РП.
На перших порах варто уважно відстежувати своєчасну реєстрацію вхідних акцизних накладних протягом 15 к. д. з дня реалізації (п. 231.6 ПКУ). Пам'ятайте: акцизна накладна складається не на вартість пального, а саме на обсяг, тому, як би не змінювалася ціна на пальне при перепродажах, це жодним чином не позначиться на нарахуванні акцизу.
За березневими акцизними накладними штрафів за несвоєчасну реєстрацію бути не повинно. Скарга на неуважного контрагента не дасть можливості внести зміни до реєстраційного ліміту (п. 231.10 ПКУ). Крім того, не слід забувати, що відповідальність за порушення строків реєстрації березневих акцизних накладних та РК до них загрожуватиме, тільки якщо вони не будуть зареєстровані протягом 120 к. д. (п. 120-2.2 ПКУ).
За нормами ст. 120-2 ПКУ розмір штрафу збільшується залежно від збільшення кількості днів, що минули з граничного строку реєстрації АН та РК до неї. До 1 квітня 2016 року був передбачений перехідний етап: якщо АН та РК складено у період з 1 березня до 1 квітня 2016 року і зареєстровано в ЄРАН із порушенням строку реєстрації, штрафні санкції не застосовуються, і АН та РК реєструвалися без будь-яких обмежень (п. 11 підр. 5 розд. ХХ ПКУ). А з 1 квітня почали діяти формульний обрахунок за п. 232.3 ПКУ та штрафні санкції за ст. 120-2 ПКУ.
Приклад Підприємство А через власну АЗС №2 (код за внутрішньою кодифікацію, про це повідомлено в реєстраційній заяві платника акцизного податку) 6 квітня 2016 р. реалізувало підприємству Б 1000 л бензину А-95. Крім того, цією самою датою було зафіксовано реалізацію бензину обсягом 15 л для власних потреб. 9 квітня 2016 р. мало місце повернення від підприємства Б 10 л бензину А-95; оскільки йдеться про зменшення обсягу палива, реєструє такий РК отримувач палива. Як скласти АН та РК, див. у зразках.
Зразок 1
Зразок 2
Зразок 3
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор